با یک کلیه زندگی را میتوان اداره کرد ؟

با یک کلیه زندگی را میتوان اداره کرد ؟

با یک کلیه زندگی را میتوان اداره کرد ؟

کلیه یکی از مهم ترین اعضای بدن است در ادامه این سوال را جواب گو باشید و تالاب را دنبال کنید.

 

کلیه ها کارهای مهمی را در بدن انسان انجام می دهند،کلیه ها به صورت لوبیا شکل در قسمت پهلوهای انسان قرار گرفته اند. اما بسیاری از افراد نیز هستند که اکنون با یک کلیه زندگی می کنند. رئیس بخش پیوند کلیه بیمارستان لبافی نژاد، گفت: «اصلاح سبک زندگی» را می‌توان پیام و شعار روز جهانی کلیه دانست.

 

ناصر سیم‌فروش متخصص اورولوژی به مناسب روز جهانی کلیه به روزگاران گفت: امروزه در تمامی دنیا شایع ترین علت نارسایی کلیه، بیماری قند محسوب می‌شود. البته فشارخون بالا را نیز نباید در پیدایش این عارضه نادید گرفت، بنابراین قندخون و فشارخون ۲ علت شایع نارسایی کلیه هستند.

 

سیم فروش، نوع تغذیه و سبک زندگی سالم را مهم‌ترین راه برای پیشگیری از بیماری‌های کلیوی دانست و گفت: مصرف بیش از حد نمک، اضافه وزن شدید، کم‌تحرکی، مصرف سیگار و قلیان، فشارخون بالا، قندخون بالا و استرس‌های مزمن از مهم‌ترین و اساسی‌ترین فاکتورهای خطر برای بروز مشکلات کلیوی به شمار می‌رود.

 

به گفته وی، عارضه‌های کلیوی در دراز مدت گریبانگر افراد می‌شوند در صورتی که برخی از افراد می‌پندارند با انجام یک کار نادرست بلافاصله باید کلیه‌ها واکنش نشان دهند، خیر اینگونه نیست و با سبک زندگی بسیار ناسالم با مرور زمان مشکلات کلیوی به سراغ افراد می‌آید و کلیه‌ها را به مرز نابود می‌کشاند.

 

این متخصص اورولوژی در رابطه با نشانه‌های نارسایی کلیه گفت: خستگی مزمن، ادرار زیاد، شب ادراری، فشارخون بالا، خونریزی بینی، درد استخوانی، تنگی نفس و کم خونی از جمله علامت‌هایی است که با مشاهده آن باید به مشکلات کلیوی در خود شک کنیم و حتما به متخصص مراجعه نماییم.

 

رئیس بخش پیوند کلیه بیمارستان لبافی نژاد پیشگیری را بهترین و مهم‌ترین اقدام در تمامی بیماری‌ها دانست و متذکر شد:اندازگیری فشارخون، وزرش مداوم، کنترل وزن، تغذیه سالم، ترک دخانیات، مصرف زیاد آب در طول شبانه‌روز، تنظیم فشارخون و قندخون از مهم‌ترین اقداماتی است که با انجام آن کلیه‌هایمان را در برابر سلامتی بیمه می‌کنیم.

 

سیم فروش که علت اصلی نارسایی کلیه را قندخون اعلام کرد و گفت: سالانه افراد باید حداقل یکبار قند خون خود را چک کنند چرا که بیماری قند علاوه بر مشکلات کلیوی عارضه‌های گوناگونی را با خود به همراه دارد. اختلال در بینایی، انسداد رگ‌های خونی، قطع انگشتان پا و… بخشی از خطرات جبران ناپذیر بیماری قند محسوب می‌شوند.

 

وی افزود: در تمامی دنیا با پیشرفت روز افزون علم، نارسایی کلیه بحران‌های اجتماعی زیادی را ایجاد کرده است چرا که تنها درمان این بیماری پیوند کلیه محسوب می‌شود. افرادی که درگیر نارسایی‌های کلیه هستند هفتگی چند مرتبه باید دیالیز شوند، این بدان معناست که بیماران دچار مرگ تدریجی می‌شوند در حال حاضر در امریکا بیش از ۱۱۰هزار نفر در صف انتظار پیوند کلیه هستند

 

و سالی ۴ هزار بیمار در لیست پیوند جان خود را از دست می‌دهند اما خوشبختانه ایران کوتاه‌ترین لیست پیوند کلیه در جهان را داراست.این متخصص اورولوژی در پاسخ یه این سوال که آیا با یک کلیه هم می‌شود زندگی کرد، گفت: بدون شک بله. این موضوع در تمامی جهان ثابت شده است و افراد با یک کلیه نیز مانند سایر مردم طول عمر طبیعی را طی می‌کنند

 

و به گزارش تالاب  چه بسا دیده شده است افراد اهدا کننده بیشتر هم عمر کرده‌اند. اهدای کلیه یک کار بسیار انسانی است و مردم نباید این امر خیر و پسندیده را به عنوان خرید و فروش تلقی کنند لذا با انجام این کار جان یک انسان حفظ می‌شود.سیم فروش در پایان خاطرنشان کرد: «اصلاح سبک زندگی» را می‌توان پیام و شعار روز جهانی کلیه دانست.

 

در رابطه با نارسایی کلیه آمارها در تمامی دنیا رو به افزایش است و هر روز شاهد اضافه شدن افراد به لیست دیالیزی‌ها هستیم. در امریکا هر ۱۰دقیقه یکبار یک نفر در لیست انتظار پیوند کلیه جان می‌دهد و اگر افراد تغییر عمده ای در روش زندگی‌شان ایجاد کنند و آن را بهبود ببخشند بی‌شک آمارهای جهانی کاهش پیدا می‌کند.

 

جدیدترین مطالب سایت