پیش بینی های جالب سال جدید میلادی

پیش بینی های جالب سال جدید میلادی

پیش بینی های جالب سال جدید میلادی کدامند؟

 

بیاید نگاهی داشته باشیم به محتمل ترین پیش بینی های سال 2017 میلادی که مدت زیادی به آغاز ان نمانده است.

 

دیگر چند روز تا پایان سال 2016 باقی نمانده است؛ سالی که نشان داد اتفاقات غیرمنتظره مانند پیروزی ترامپ تا چه حد قابل وقوع است! اما در سال 2017 چه اتفاقاتی رخ خواهد داد

 

محتمل‌ترین پیش‌بینی‌های سال آینده میلادی را در ادامه بخوانید.

 

برگزیت و پیروزی ترامپ نشان داد که اتفاقات دور از ذهن چقدر قابل وقوع هستند. اوضاع برجام، بشار اسد، ادامه فعالیت گروه تروریستی داعش، مشکلات چین و آمریکا و روسیه و دیگر قدرت‌های جهانی و مسئله حساس کره شمالی به کجا خواهد رسید.

 

گرچه اتفاقات به وقوع پیوسته در سال 2016 کمی دور از ذهن بود، اما باز هم برخی از پیش‌بینی‌های تیم مسائل نظامی و دفاعی بیزینس اینسایدر برای این سال کاملا درست از آب درآمد. برای مثال، دریای چین جنوبی نظامی شد، رئیس جمهور جمهوری کنگو نیز برخلاف محدودیت‌های قانونی اساسی آن کشور دوره‌اش را تمدید کرد و افسار ناآرامی‌های کردها در ترکیه نیز از دست خارج شده است.

 

در ادامه قصد داریم 11 پیش‌بینی ژئوپلیتیک مهم در سال 2017 را به شما معرفی کنیم.
پیش بینی های جالب سال جدید میلادی

پیش بینی های جالب سال جدید

 

1. پیش‌بینی پاول اسزولدرا: کره شمالی یکی از مهمترین سنجش‌های کاخ سفیدِ تحت رهبری ترامپ خواهد بود

 

کره شمالی همیشه یکی از خطرناک‌ترین بازیکنان سیاسی در عرصه بین‌الملل بوده است. کارشناسان تقریبا می‌توانند رفتار اکثر کشورهای جهان را پیش‌بینی کنند اما وقتی بحث کره شمالی به میان می‌آید، یک جای کار می‌لنگد!

 

فرقی نمی‌کند که عملیات نظامی مشترک بین آمریکا و کره جنوبی باشد در نزدیکی سواحل کره شمالی باشد یا مانور شناورهای ناتو؛ کره شمالی در هر صورت پاسخی کوبنده و نه چندان خوب ارسال می‌کند. یک نمونه حمله خمپاره‌ای کره شمالی به سمت جزیره‌ای متعلق به کره جنوبی در سال 2010 بود. آیا دونالد ترامپ در قبال کره شمالی تندروتر از روسای جمهوری قبلی این کشور عمل می‌کند؟

 

کیم جونگ اون یک قدم دیگر تا تحقق برنامه هسته‌ای‌اش فاصله دارد؛ بنابراین احتمالا شاهد افزایش محسوس تنش‌ها بین ایالات متحده و کره شمالی خواهیم بود.
پیش بینی های جالب سال جدید میلادی

پیش بینی های جالب سال جدید میلادی

 

2. تحرکات روسیه در حوزه دریای بالتیک شدیدتر می‌شود تا پوتین واکنش ترامپ و جهان را ببیند

 

روسیه پس از هجوم به اوکراین و تصاحب شبه‌جزیره کریمه شجاع‌تر از قبل شده است. اتفاقات اوکراین با واکنش کمی از سوی جامعه بین‌الملل مواجه شد. از سوی دیگر، هکرهای دولتی روسیه در فرآیند انتخابات آمریکا چند حمله سایبری انجام دادند که باعث شد باراک اوباما شخصا دستور پیگیری بدهد.

 

روسیه این موضوع را انکار می‌کند، اما انکارهایش ما را یاد اوایل حمله به کریمه می‌اندازد. اما همین که قدرت‌های جهانی به روسیه هشدار دادند، آن‌ها سرانجام پذیرفتند. پیش‌بینی ما در این مورد این است که دخالت‌های مسکو در امور کشورهای دیگر به ویژه کشورهای حوزه دریای بالتیک بیشتر شود.

 

روسیه چندین موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را در ماه اکتبر به نزدیک لهستان و لیتوانی برد و ناتو نیز با افزایش نیروها و تانک‌ها در کشورهای حوزه دریای بالتیک واکنش نشان داده است. آیا این شبه جنگ سرد تمام خواهد شد؟ احتمالا چنین خواهد شد. البته با روی کار آمدن ترامپ، باید منتظر ماند تا ببینیم کرملین مانند قبل رویکرد دافعه‌ای دارد یا این بار احتمالا دست دوستی به سمت ایالات متحده دراز می‌کند.
پیش بینی های جالب سال جدید میلادی

پیش بینی های جالب

 

3. رقه، پایتخت خلافت خودخوانده داعش، مستقیما مورد حمله گسترده زمینی قرار خواهد گرفت
قدرت داعش رو به افول است و این سیر تا در سال 2017 نیز ادامه خواهد یافت. ایالات متحده و عراق سرانجام بر سر مبارزه با گروه‌های تروریستی داخل عراق به توافق رسیده‌اند.

 

تلاش‌ها برای تصاحب کامل شهر موصل گرچه به کندی انجام می‌شود، اما احتمالا تا اوایل سال آینده میلادی کنترل این شهر به دست ارتش عراق بیفتد. مقامات نظامی آمریکایی می‌گویند که این کار به دو تا چهار ماه مبارزه مداوم نیاز دارد. داعش نیز پس از موصل تلاش خواهد کرد تا بقیه نیروهایش را در شهرهای دیگر عراق نگه دارد،

 

اما سرانجام تمام نیروهایش به پایتختشان در سوریه بر خواهند گشت. بنابراین در سال 2017 با سقوط موصل و بازپس‌گیری مناطق بیشتری در سوریه توسط نیروهای دولتی، احتمالا شاهد افزایش درگیری‌های بسیار شدیدتری در رقه خواهیم بود.

 

نیروهای دولتی سوریه در گذشته عملا خطر داعش و شهر رقه را نادیده گرفته بودند. اگر مشکل بشار با نیروهای مخالفش حل شود، احتمالا دمشق داعش را نشانه خواهد رفت. بدین ترتیب، ائتلافی قدرتمند بین نیروهای سوریه، روسیه، ایران و ایالات متحده شکل خواهد گرفت.

پیش بینی های جالب سال جدید میلادی

4. داعش به حملات جسته گریخته بیشتر دامن میزند

 

گروه‌های تروریستی یک شبه خاموش نمی‌شوند! داعش نیز از این قاعده مستثنی نیست. داعش در سال 2016 به شدت تضعیف شد و این روند در سال 2017 نیز ادامه خواهد داشت. جان “خلیفه” نیز به خطر افتاده است. به همین دلیل آن‌ها بیشتر دل به حملات تروریستی جسته گریخته خوش می‌کنند. آن‌ها همچنین بر روی قدرت تبلیغاتی خود نیز بیشتر کار خواهند کرد.
پیش بینی های جالب سال جدید میلادی5. پیش‌بینی الکس لاکی: اسد در قدرت خواهد ماند

 

کنترل حلب به دست نیروهای بشار افتاد تا جای پای او و روسیه و ایران در روسیه محکم شود. کنترل بیشتر خاک سوریه به دست نیروهای بشار اسد افتاده است. ترامپ نیز تاکنون چندین بار از سیاست‌های ایالات متحده در قبال مسئله سوریه به ویژه تامین سلاح مخالفان اسد انتقاد کرده است.

 

از این رو، دونالد ترامپ احتمالا در ازای امتیازاتی از پوتین از بحث روی کار ماندن بشار اسد دفاع خواهد کرد. این مسئله به حتم در راستای بهبود روابط روسیه و آمریکا، مطابق وعده ترامپ، صورت خواهد گرفت. علاوه بر آن، مخالفت با اسد کارشان تمام خواهد شد. آمریکا و متحدانش دست از حمایت مخالفان بشار اسد خواهند کشید تا دوباره شاهد صحنه‌هایی مانند آنچه در حلب رخ داد، باشیم.
پیش بینی های جالب سال جدید میلادی

6. کنترل ایالات متحده بر چین اضافه خواهد شد

 

واکنش ترامپ به توقیف زیردریایی آمریکا در چین عجیب بود. او پاسخ داد: «باید به چین بگوییم که ما آن زیر دریایی را که آنها دزدیدند، آن‌ها برای خودشان نگه دارند.» اما مشکل اصلی همچنان بر جای خود استوار است. ادعاهای غیرقانونی چین در دریای چین جنوبی و تمایلش به مقابله با نیروی دریایی آمریکا موجب تضعیف جایگاه آمریکا

 

در منطقه شده است. شرکای ارزشمند تجاری آمریکا مانند سنگاپور، ویتنام و اندونزی از این مسئله خوشحال نخواهند شد. البته ترامپ چندین ابزار برای مقابله با چین دارند: یاد کردن از چین به عنوان مداخله‌گر ارز، شروع جنگ تجاری با پکن، حمایت هر چند نرم از تایوان و همچنین افزایش گشت‌های دریایی در نزدیکی نیروهای چین. تمام این اتفاقات می‌تواند کاهش تهاجم چین شود یا دست کم توپ را در میدان آن‌ها بیندازد.
پیش بینی های جالب سال جدید میلادی

7. ترامپ برجام را پاره نخواهد کرد

 

ترامپ در دوران انتخاباتی شدیدا مخالفتش با توافق هسته با ایران را نشان داد اما او احتمالا، یا حداقل فورا، برجام را پاره نخواهد کرد. این توافق اساسا چندجانبه است و ترامپ قادر به پاره کردن آن نیست. کشورهای دیگر می‌توانند با ایران تجارت کنند که برخی نیز به دنبالش هستند.

 

در سوی دیگر، ترامپ احتمالا شرایط سرمایه گذاری در ایران را به شدت مشکل خواهد کرد و از قدرت نرم برای منصرف کردن شرکت‌های آمریکایی و متحدانش برای تجارت با ایران بهره خواهد جست. آخرین گزارش‌های سازمان ملل از برنامه هسته‌ای ایران حاکی از همکاری کامل ایران است. البته پیروزی ترامپ می‌تواند جهت توافق را تغییر دهد، به شکلی که ایرانی‌ها برای دسترسی کامل به بازارهای غربی امتیازات بیشتری دهند.
پیش بینی های جالب سال جدید میلادی

8. داعش کاملا به حضور در شبکه‌های اجتماعی تغییر شکل خواهد داد

 

داعش از زمین و هوا به شدت مورد حمله قرار گرفته و با سرعتی فزاینده مناطق تحت کنترلش را از دست می‌دهد. علاوه بر آن، داعش دیگر از توان کافی برای حمله به کشورهای دیگر از جمله غرب برخوردار نیست. با افزایش حملات به رقه، حامیان واقعی داعش امیدشان را به خاطر شکست در میدان‌های جنگ از دست می‌دهند.

 

شرایط سوریه به ثبات خواهد رسید زیرا کشورهای غربی دست از حمایت از مخالفان بشار اسد خواهند کشید. علاوه بر آن، این کشورها در حملات هوایی به داعش شرکت خواهند کرد. مواضع داعش در شمال آفریقا و آسیا پابرجا خواهند ماند، اما با مشکل عدم وجود مدیریت مرکزی و کمبود بودجه مواجه خواهند شد.

 

حضور داعش تا پایان سال 2017 به جای حضور فیزیکی بیشتر محدود به حضور در شبکه‌های اجتماعی خواهد شد. در حقیقت، خلافت به صورت “آنلاین” ادامه خواهد داشت! آن‌ها به حمایت از تندروها و دشمنان غرب ادامه خواهند داد، اما در نهایت عراق و سوریه تا حدی زیادی از شر داعش خلاص خواهند شد.
پیش بینی های جالب سال جدید میلادی

9. پیش‌بینی کریستوفر وودی: ترامپ مانند اوباما با کوبا تعامل نخواهد کرد، اما آن را کنار هم نخواهد زد
ترامپ مانند اغلب سیاست‌هایش در مورد کوبا نیز با ابهام حرف زد. ترامپ در مورد توافقی که اوباما با کوبا بسته، گفته که «اگر آن‌ها حاضر نشوند توافق جدیدتر و بهتری با آمریکا ببندند،

 

زیر توافق قبلی خواهد زد.» دونالد ترامپ حتی پس از مرگ فیدل کاسترو نیز گفت: «کاسترو دیکتاتوری بی‌رحم بود که دهه‌ها مردم کشورش را سرکوب کرده و میراثی از رنج و فقر از خود برجای گذاشته و مردم کوبا را از حقوق اولیه بشر محروم کرده است.» او سپس ابراز امیدواری کرد که مردم کوبا پس از مرگ فیدل کاسترو بتوانند سال‌ها زندگی همراه با ترس را کنار بگذارند و با آزادی که لایقش هستند، زندگی کنند.

 

اما چیزی که انتظارش را داریم بازگشت آمریکا به وضعیت پیش از توافق با کوبا است. اگر ترامپ یک رویکرد تنبیهی را در قبال کوبا پیش بگیرد، این احتمال وجود دارد که برخی از چهره‌های حزب جمهوری خواه آمریکا از او حمایت کنند. البته گروهی دیگر از افراد حزب جمهوری خواه نیز احتمالا با ترامپ مخالفت خواهند کرد.
پیش بینی های جالب سال جدید میلادی

10. دیوار بین آمریکا و مکزیک، نقش کمرنگی را در جلوگیری از ورود مواد مخدر به داخل آمریکا بازی خواهد کرد

 

ممکن است دیوار بزرگ و زیبایی شود. ممکن است ترکیبی از دیوار فیزیکی و حصار باشد. حتی ممکن است یک دیوار “دیجیتال” باشد؛ اما این دیوار هر چه که باشد، نقش بسیار کمرنگی را در جلوگیری از ورود مواد مخدر به داخل آمریکا بازی خواهد کرد. دلیلش نیز این است که حجم قابل توجهی از مواد مخدر قاچاق شده به داخل خاک آمریکا از طریق فضاهای باز قاچاق نمی‌شوند که دیوار یا تکنولوژی بتواند آن‌ها را کنترل کند.

 

بنا به گفته مقامات آمریکایی و مکزیکی، بیشتر مواد مخدر قاچاق شده به داخل خاک آمریکا با تکنیک‌های مختلف قاچاق از جمله قاچاق در وسایل نقلیه در مقاصد محل‌ ورود کالا صورت می‌گیرد. کنترل حجم بالای خودرو پشت ایستگاه‌های بازرسی مرزی، نیازمند تحقق عوامل لجستیکی بسیاری است که به این زودی‌ها مقدور نیست.
پیش بینی های جالب سال جدید میلادی

11. فارک باقی خواهد ماند، اما برخی از مشکلات قدیمی برچیده خواهند شد
تنها مدتی پس از آن که توافق اولیه میان گروه شورشی فارک و دولت کلمبیا در همه‌پرسی این کشور رد شد، دو طرف موفق شدند به توافقی جدید برسند. دولت کلمبیا امیدوار است به جنگ‌های داخلی با فارک که بیش از نیم قرن ادامه داشته، پایان دهد.

 

اما به خاطر پس از توافق، احتمال اینکه فارک مجدد دست به اقدامات غیرقانونی بزند نیز وجود دارد. اما گروه‌های شورشی در کلمبیا کم نیستند و خشونت‌ها در کلمبیا حتی در غیاب فارک باز هم ادامه خواهد داشت.

 

 

جدیدترین مطالب سایت