روش های مراقبت از بیمار مبتلا به کرونا ویروس در خانه

روش های مراقبت از بیمار مبتلا به کرونا ویروس در خانه

مراقبت از بیمار مبتلا به کرونا ویروس

اگر یکی از بستگان یا نزدیکان شما دچار ویروس کرونا «COVID -19» شد و در خانه قرار شد از او مراقبت های لازم را انجام بدهیم باید چگونه و چطور از وی مراقبت کنیم تا وی زودتر بهبود پیدا کند و کسانی که در خانه هستند نیز دچار کرونا ویروس نشوند ؟

 

قبل از هر چیز باید بدانید اگر آزمایش کرونای شما مثبت شد روحیه خود را نبازید 96 درصد افراد که کرونا میگیرند خوب میشوند و جای نگرانی نیست اگر به موارد گفته شده درست عمل کنید.

 

دکتر حسین یاری، متخصص طب فیزیکی و توان بخشی در یادداشتی تحت عنوان “راهنمای جامع جدانشینی «Self-Isolating» ایمن و مبتنی بر شواهد” نوشت:

 

با توجه بـه سن زیر 60 سال، عدم وجود بیماری زمینه اي و شدت علایم بالینی ام نیاز بـه بستری در بیمارستان نداشته و جزو موارد مبتلا با علایم خفیف/ متوسط قرار گرفتم کـه لازم اسـت در منزل خودشان، جدانشینی «Self-Isolating» انجام دهند.

 

روش های مراقبت از بیمار مبتلا به کرونا ویروس در خانه

 

آنچه دراین 10 روز دراین زمینه خوانده یا تجربه کرده ام رابا شـما بـه اشتراک میگذارم:

گرچه جدا شدن از نزدیکان و عزیزان- مثلاً کودک دلبندتان- کار سختی اسـت؛ اگر چه تنهایی بـه سر بردن احتمالا حوصله سر بر اسـت اما چاره اي نیست. حتماً می‌دانید کـه باید بیمار را دریک اتاق جداگانه قرار دهید.

 

چه بهتر کـه اتاقی باشد کـه تهویه مناسب و پنچره با قابلیت باز شدن داشته باشد. حالا اگر در خانه خود اتاق مستر دارید کـه چه بهتر. اگر چه دستورالعمل ها دراین مورد صراحت ندارند اما احتمالا بستن ماندن حداکثری درب این اتاق یک تصمیم منطقی اسـت.

 

بیمار باید از لوازم خواب، حوله، بشقاب و لیوان، قاشق و چنگال، مایعات ضدعفونی کننده و شوینده مجزا برای خودش استفاده کند.

 

مدت توصیه شده برای جدانشینی در ایران بیش از تعداد زیادی از کشور های دیگر اسـت.

 

در ایران توصیه میشود کـه بیمار مبتلا بـه موارد خفیف/ متوسط بیماری باید تا 2هفته “بعد از التیام علایم” جدانشینی داشته باشد و تا جای ممکن از بیرون آمدن، تردد و جابجایی در خانه اجتناب کند.

 

در واقع شـما 5-6 روز برای سلامتی خودتان و 14 روز برای سلامتی دیگران جدانشینی می‌کنید.

 

تصمیم گیری در مورد هم منازل بسیار مهم اسـت. بـه نظر می‌آید کـه نقل مکان همسر و فرزندانی کـه قبل تشخیص با بیمار در همان خانه زندگی می کرده اند تصمیم عاقلانه اي نبوده و جابجایی انها بـه خانه دیگری بـه احتمال انتقال بیشتر بیماری دامن می‌زند. اگر شـما مورد قطعی ابتلا بـه کووید-19 هستید«بر اساس تست اختصاصی کرونای نوپدید» لازم اسـت کسانی کـه با انها زندگی می‌کنید یا با انها در تماس نزدیک بوده اید هم در خانه بمانند.

 

تماس نزدیک یعنی چه؟!

بر اساس تعریف NHS یعنی برای مدت بیش از 15 دقیقه در فاصله کمتر از 2 متری«سه قدم» این افراد بوده اید. پس منظقی ترین کار این اسـت اهالی منزل جابه‌جا نشوند و صرفا ارتباط و تماس بیمار با آن ها محدود شود.

 

ضمنا هیچ ملاقات کننده اي هم نباید در منزل پذیرفته شود. بعلاوه باید حیوانات خانگی را از فرد بیمار دور کنید‌‌! با این حال در مورد افراد بالاتر از 65 سال یا مبتلا بـه نقص ایمنی و یا بیماری زمینه اي جدی بهتر اسـت حتماً با دکتر خود مشورت کنید.

 

افرادی کـه وادار بـه جدانشینی هستند بـه کمک اطرافیان و دوستان بسیار نیاز دارند. چه خوب کـه اطرافیان بـه آن ها در تهیه مایحتاج زندگی، لوازم جلوگیری و ضدعفونی، تهیه دارو و سایر خرید ها کمک کنند. اما بهتر اسـت لوازم تهیه شده را بـه دست اهالی منزل ندهید. پشت در بگذارید تا مراقب بیمار آن ها را بردارد.

 

در زمانی کـه فرد مبتلا بـه کرونا در منزل مراقبت می‌شود بار مشکلات و زحمت ها عمدتا روی دوش “فرد مراقبت کننده” اسـت. پس کسی کـه از نظر سلامتی در وضعیت بهتر اسـت «بـه عنوان مثال جوان‌ترین عضو خانواده» را برای مراقبت از بیمار اختصاص دهید.

 

سایر اعضای خانواده فقط یک وظیفه مهم بر عهده دارند؛ باید بـه کرات دست هاي‌ خودرا بشویند. بهتر اسـت ارتباط بیمار با مراقب خود به جای داد زدن و صدای بلند از طریق تلفن همراه باشد. عمده وظایف این فرد عبارت اسـت از:

 

برای فرد بیمار غذا ببرد.

دراین زمان باید دستکم ۲ متر فاصله را حفظ کند و غذا را در سینی پشت در بگذارد. بهتر اسـت درصورت دسترسی بـه ماسک، هردو نفر در زمان مواجه، ماسک جراحی بـه صورت داشته باشند.

 

حتماً بـه طور دقیق و درست صورت رابا ماسک بپوشانند و مراقب باشند کـه در حین استفاده، ماسک لمس یا دستکاری نشود. بعد اینکار فرد مراقب باید دست خودرا با آب و صابون بشوید.

 

علایم روزانه بیمار را ثبت کند و وضعیت او را محاسبه کند.

مهم‌ترین علایم بیمار کـه لازم اسـت هرروز بررسی شود درجه حرارت بدن با استفاده از دماسنج زیرزبانی و وضعیت تنفسی وی اسـت.

 

در صورتی کـه هر کدام از چهار علامت زیر وجود داشته باشد باید بیمار بـه دکتر معالج ارجاع داده شود:

1- تنگی نفس و تنفس دشوار
2- تشدید سرفه ؛ ایجاد سرفه خلط دار
3- کاهش سطح هوشیاری
4- عدم قطع تب بعداز 5 روز از درمان

 

بهتر اسـت همان “فرد مراقب” شستشوی لباس ها ؛ روتختی ؛ حوله حمام و حوله دستی و غیره بیمار را انجام دهد. بدین منظور بهتر اسـت البسه کثیف در پلاستیک دربسته گذاشته شود و بعد اتمام جدانشینی شسته شود. اگر اینکار امکان‌پذیر نیست، بعد از سپری شدن 72 ساعت، فرد مراقب با دستکش یکبار مصرف انها را جابه‌جا کرده و بشوید.

 

طبق دستورالعمل مرکز نظارت بیماری هاي‌ ایالات امریکا«CDC» میتوان لباس هاي‌ بیمار را همراه با لباس دیگران در ماشین لباس شویی با دمای 60-90 درجه سانتی گراد شست.

 

نکته مهم این اسـت کـه بـه دلیل احتمال ایجاد ذرات ریز آلوده کننده ؛ از تکاندن البسه و ملحفه هاي‌ بیمار خودداری شود. بعد اینکار فرد مراقب باید دست خودرا با آب و صابون بشوید.

 

شستشوی ظروف بیمار

بهتر اسـت همان “فرد مراقب” شستشوی ظروف بیمار را انجام دهد. بهتر اسـت بعد از جابجایی ظروف بیمار با دستکش، انها را بـه صورت مجزا از ظروف دیگران، با آب داغ یا ماشین ظرف شویی انها را بشوید و حتماً با حوله مخصوص خشک کند.

 

هیچ شوینده خاصی برای شستشوی ظروف بیماران لازم نیست. بعد اینکار فرد مراقب باید دستکش ظرفشویی خودرا درحالی کـه همان‌ گونه آن ها را بـه دست دارد با آب و صابون بشوید و بعد از در آوردن انها دست خودرا با آب و صابون بشوید. ضمنا پیشنهاد استفاده حداکثری از ظروف یکبار مصرف برای بیمار هم دراین شرایط منطقی بـه نظر می‌رسد.

 

مجله تالاب » فرد مراقب باید سطوحی از کل خانه کـه بسیار مورد استفاده اسـت- مانند کانتر آشپزخانه، سینک ظرفشویی، میز، تلفن، دستگیره ها و شیرهای آب و … را هرروز – با دستکش- ضدعفونی کند.‌ بعد اینکار فرد مراقب باید دست خودرا با آب و صابون بشوید.

 

آشغال ‌هاي‌ کـه با فرد بیمار در تماس بوده اسـت باید دریک سطل دارای کیسه پلاستیکی قرار داده شود و بعد از گره زدن، در کیسه دیگری گذاشته شود و درهمان محل همیشگی قرار داده شود. نیازی بـه جداسازی این آشغال ها از سایر آشغال هاي‌ منزل نیست. بعد اینکار فرد مراقب باید دست خودرا با آب و صابون بشوید.

 

روش های مراقبت از بیمار مبتلا به کرونا ویروس در خانه

وظایف فرد مبتلا دراین ایام چیست؟!

اتیکت سرفه و عطسه را بادقت رعایت کند و دستمال کاغدی کـه در آن سرفه یا عطسه کرده را بلافاصله دور انداخته، دست خودرا بـه قاعده، مشابه دیگران، با آب و صابون شسته و حتماً کاملا خشک کند.

 

هر زمان وارد فضاهای مشترک خانه شد بـه سرعت عبور کرده، فاصله 2 متری «سه قدم» رابا دیگران رعایت کرده و حتماً دراین زمان از ماسک جراحی استفاده کند. چه بهتر کـه دراین زمان از دمپایی مخصوص استفاده کند.

 

بـه کرات دست خودرا با آب و صابون و با رعایت همه ی اصول بشوید.

 

سطوحی از اتاق خود کـه زیاد مورد تماس اسـت «عسلی کنار تخت خواب و مبلمان اتاق» و همین طور اشیا کـه مکرر مورد استفاده قرار میگیرد « تلفن همراه، لپ‎تاپ و …» را هرروز ضدعفونی کند.

 

حداقل یک‌بار در روز “تمام سطوح” حمام و دستشويي رابا یک ماده گندزدایی کننده خانگی معمولی تمیز و گندزدایی کند.

 

هرروز چند مرتبه، مثلاً در موارد مراجعه بـه سرویس بهداشتی، پنجره اتاق را بازگذاشته تا اتاق اش تهویه شود.

 

اگر وادار شد- مثلاً برای ویزیت دکتر- از خانه خارج شود حتماً ماسک زده ودر حالت ایستاده و یا نشسته فاصله 2 متری از دیگران را حفظ کند. چه بهتر کـه اگر می‌تواند با ماشین شخصی خودش رانندگی کند. اگر قادر بـه رانندگی نیست بهتر اسـت از دوست یا بستگان کمک بگیرد. روی صندلی عقب نشسته و پنجره ماشین را پایین بکشید.

 

اگر اتاق بیمار مجزا باشد، یک فرد مهربان هم مراقبت از او را برعهده بگیرد و سایر اعضای خانواده از تردد بـه اتاق بستری بیمار خودداری کنند پس تنها فضای مشترک فرد بیمار و اعضای خانواده، حمام و دستشويي اسـت.

 

برای این فضاها چه باید کرد؟

بهتر اسـت فرد بیمار آخرین نفری باشد کـه از حمام و دستشویی استفاده می‌کند. بیمار باید پس از هر بار استفاده، سطوح مورد تماس خودرا – از قبیل دستگیره هاي‌ در، کلید و پریز، سرویس، شیرآلات را ضدعفونی کند. در صوری کـه بیمار توانایی اینکار را نداشته باشد، “فرد مراقب” باید اینکار را انجام دهد؛ اما حتماً باید از دستکش یکبار مصرف استفاده کند.

 

بیمار باید بعد هر بار استفاده از دستشويي با آب و صابون دست و خودرا بشوید. یادتان باشد خشک کردن دست با استفاده از حوله هاي‌ کاغذی یکبار مصرف یا حوله پارچه مخصوص بیمار از قلم نیوفتد.

 

خاطرجمعی حاصل کنید کـه این فضاهای مشترک بـه خوبی تهویه میگردند «بـه عنوان مثال پنجره ها را باز نگه دارید».

 

اگر کسی در خانه یک اتاق داشت و بیماران کرونا وادار بود در آن اتاق استراحت کند باید فاصله بیمار تا اعضای دیگر خانه حداقل دو متر باشد؛ البته در چنین شرایطی بیمار مبتلا و اطرافیان وی باید همیشه از ماسک استفاده کنند.

 

یکی از شایع‍‌ترین سوالات مردم ما دراین شرایط نحوه تغذیه این بیماران اسـت. برای پاسخ علمی بـه این سوال کافی اسـت عبارت ” راهنمای مدیریت تغذیه در کرونا ویروس «COVID -19» ” را در موتورهای جست و جو تایپ کنید تا توصیه هاي‌ تغذیه اي مرتبط با این بیماری را کـه توسط دفتر التیام تغذیه جامعه معاونت بهداشت وزارت بهداشت و درمان گرد آوری شده اسـت را مشاهده کنید.

 

روش های مراقبت از بیمار مبتلا به کرونا ویروس در خانه

نکته مهم این راهنما این اسـت کـه:

تعادل و تنوع در مصرف کلیه مواد غذایی رعایت شود.

 

دریافت کلیه ویتامین هاي‌ مورد نیاز بدن برای افزایش سطح ایمنی و مقابله با بیماری و بهبودی از طریق منابع غذایی آن تامین شود

 

از توصیه بـه مصرف کلیه مکمل ها دراین شرایط خودداری شود زیرا مصرف دوزهای بالای ویتامین و موادمعدنی اثر محافظتی ثابت شده اي در پیش گیری از بیماری هاي‌ عفونی ندارد.

 

مصرف مایعات و سوپ داغ و آش سبک در همه ی دستورالعمل ها بـه شدت توصیه شده اسـت. این مسئله در افراد مسن کـه مستعد کم آبی هستند اهمیت مضاعف دارد.

 

بر خلاف شایعات فضای مجازی و توصیه هاي‌ بی پایه اقوام دلسوز لازم اسـت توجه کنید کـه از نظر علمی استفاده از لبنیات «شیر، ماست، دوغ، پنیر و …» در بیماران مبتلا بـه کووید-19 نه تنها منعی ندارد کـه اتفاقا مفید و توصیه شده اسـت.

 

ویتامین C و کووید-19

در یک مقاله که در نشریه the Chinese Journal of Infection Diseases منتشر شد، انجمن پزشکی شانگهای استفاده از دوز بالای ویتامین C به عنوان یک روش درمان برای بیماران مبتلا به کووید-19 بستری در بیمارستان را تایید کرد.

 

توصیه شده است که برای بهبود عملکرد ریه، دوزهای بیشتر از ارزش روزانه از طریق تزریق وریدی دریافت شود که ممکن است به عدم نیاز بیماران به استفاده از دستگاه های تنفس مصنوعی یا نجات جان آنها کمک کند.

 

افزون بر این، یک بررسی در سال 2019 نشان داد که درمان با دوز بالای ویتامین C هم به صورت خوراکی و هم تزریق وریدی ممکن است به افراد بستری در بخش مراقبت های ویژه با کاهش مدت زمان حضور در این بخش به میزان 8 درصد و کوتاه کردن مدت استفاده از دستگاه های تنفس مصنوعی به میزان 18.2 درصد کمک کند.

 

اما باید توجه داشت که در حال حاضر، ویتامین C یک بخش استاندارد از برنامه درمان برای بیماران مبتلا به کویید-19 نیست زیرا شواهد کافی در این زمینه وجود ندارند.

 

اگرچه دریافت دوز بالای ویتامین C از طریق تزریق وریدی برای بررسی این که آیا تاثیری در بهبود عملکرد ریه بیماران مبتلا به کووید-19 دارد مورد آزمایش قرار گرفته اما شواهدی مبنی بر این که مصرف دوزهای بالای مکمل های خوراکی ویتامین C می تواند به بهبود این بیماری کمک کند، وجود ندارد. در حقیقت، مصرف بیش از حد مکمل های خوراکی می تواند موجب عوارضی مانند اسهال نیز شود.

 

استفاده از مسکن برای کاهش تب و بدن درد بسیار موثر اسـت. اما چه مسکنی؟! اختلاف نظر بسیاری دراین مورد وجوددارد. برخی متخصصین داروهایی مثل ایندومتاسین یا ناپروکسن را توصیه می‌کنند زیراکه در همه ی گیری هاي‌ گذشته اثرات ضدویروسی این داروها روشن شده اسـت.

 

از سوی دیگر برخی پزشکان- مثلاً فرانسوی ها- این دسته دارویی و خصوصا ایبوپروفن را باعث تشدید علایم بالینی بیمار میدانند. پس چاره چیست؟!

 

حتماً با دکتر خودتان مشورت کنید اما اگر بـه یک باره بـه مسکن احتیاج پیدا کردید استامینوفن را پیشنهاد میکنم. استفاده از استامینوفن تا زمانی کـه دانش کامل و مانع دراین زمینه کسب کنیم تصمیم عاقلانه اي اسـت. این دارو قطعا بی خطر اسـت ودر بیشتر موارد مانند آب روی آتش عمل میکند.

 

گرم نگه داشتن بدن، استفاده از نوشیدنی گرم و کمپرس گرم هم در التیام درد عضلانی و تسکین علایمی هم چون لرز بسیار موثر اسـت.

 

اگر بـه تنهایی ودر خانه اي ویلایی زندگی میکنید میتوانید بـه حیاط یا باغچه خود بروید. اگرهم در اتاق خود تراس دارید، رفتن بـه تراس مخاطره اي بـه همراه ندارد.

 

ایزوله بودن با خود تنش و دغدغه بسیار میتواند بـه همراه داشته باشد. برای کاهش تنش:

خوب استراحت کنید و به رغم نگرانی ها، افکار منفی و برهم خوردن روال زندگی سعی کنید خواب منظم داشته باشید.

 

با خانواده و دوستان خود تماس صوتی و تصویری بگیرید و نگرانی‌ها و احساساتتان رابا آن‌ها در بین بگذارید.

 

از طریق مراجعه بـه منابع معتبر بیشتر در مورد این بیماری بیاموزید. یادگرفتن اضطراب تان را کاهش می‌دهد.

 

بـه زبان متناسب بـه کودکان و همسر خود خاطرجمعی خاطر بدهید.

 

دعا و نیایش یک کلید بسیار راهگشا اسـت کـه پیش ازآن کـه خواهش تن را ادا کنند، حاجت دل را روا می‏کنند و برتر ازآن کـه سفره‏ي نان را فراخی بخشند، گوهر جان را فربهی می‏دهد…

 

گذشته خود و تاب آوری تان در مقابل دشواری هاي‌ گذشته را بـه یاد بیاورید. بخاطر داشته باشید کـه این ایزولاسیون طولانی نیست.

 

قرنطینه را بـه عنوان فرصتی برای انجام کارهایی درنظر بگیرید کـه از انجام اش لذت می‌برید.

 

روش هایی در توانبخشی بیمار مبتلا بـه کرونا ویروس

در توانبخشی بیمار مبتلا بـه کرونا ویروس، بـه شرطی کـه خستگی ایجاد نشود، موارد ذیل توصیه میشود. برای جزییات بیشتر میتوانید بـه اسانی انها را در اینترنت جست و جو کنید:

 

1- انجام ورزشها و اقدامات جهت تقویت عضلات تنفسی و افزایش ظرفیت تنفسی

2- انجام ورزشهای کششی و دامنه حرکتی «ROM» مفاصل حداقل روزی دو بار

3- انجام ورزش هاي‌ تقویتی مخصوصا ایزومتریک در گروه هاي‌ عضلانی اندام ها، ستون فقرات و لگن

 

برای راهنمایی صحیح، مشاوره دکتری و اطلاعات بیشتر از خانه خارج نشوید. بـه وب سایت http://salamat.gov.ir و یا سامانه تلفنی 4030 اعتماد کنید. این سامانه باوجود کاستی ها و نقایص بسیار، پیگیری و راهنمایی هاي‌ نسبتا قابل قبولی دارند.

 

نکته آخر هم این کـه اگر چه ممکن اسـت شروع این دوره حدودا 20 روزه سخت و طاقت فرسا بـه نظر برسد؛ اگر چه باعث فشار مضاعف و مشغله برای افراد خانواده و خصوصا فرد مراقب اسـت.

 

اما بـه هر حال خبر خوب این اسـت کـه ابتلای شـما بـه این بیماری احتمالا موجب ایمنی شـما در آینده شده و آن شاالله باعث مصونیت شـما در چندین ماه پرمخاطره پیش رو خواهد شد.

 

کاربران گرامی با در خانه ماندن و کم شدن ارتباط شما با دیگران زنجیره انتقال ویروس کرونا را قطع کنید تا هر چه سریع تر کرونا ویروس از بین برود. در پایین میتوانید از دیگر مقالات ما درباره ویروس کرونا دیدن نمایید.

جدیدترین مطالب سایت