خواص لوبیا چشم بلبلی | مضرات لوبیا چشم بلبلی

مجموعه : تغذیه سالم
خواص لوبیا چشم بلبلی | مضرات لوبیا چشم بلبلی

خواص لوبیا چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی جزو حبوبات پر خاصیت میباشد که میتوانید با انواع پلو و غذاها از آن استفاده کنید. در این مقاله به خواص و همچنین مضرات لوبیا چشم بلبلی خواهیم پرداخت .

 

هر 100 گرم لوبیا چشم بلبلی دارای موادی مانند آهن، منیزیم، پتاسیم، کلسیم، فسفر، ویتامین‌هاي‌ B و A و پروتئین اسـت. این ماده همچنین در خود آمینواسید و استیگماسترول نیز دارد.

 

مجله تالاب: دانه ي لوبیا چشم بلبلی بـه عنوان مدر و برای تقویت معده استفاده می شود و پخته و آبپز ان را میخورند و معتقدند ضمن این كه غذای خوبی اسـت برای از بین بردن كرم معده هم مفید اسـت.

 

خواص لوبیا چشم بلبلی می‌تواند در درمان و پیشگیری تعداد زیادی از بیماری ها تأثیرگذار باشد. لوبیا چشم بلبلی منبع بسیار غنی آهن، روی، مس، منیزیم و ویتامین هاي‌ ب و آ اسـت.

 

افرادی کـه گیاه‌خوار هستند و نمی توانند از پروتئین حیوانی استفاده کنند از لوبیا چشم بلبلی بـه عنوان منبع مناسب پروتئینی استفاده می‌کنند.

 

خواص لوبیا چشم بلبلی | مضرات لوبیا چشم بلبلی

طبع لوبیا چشم بلبلی

مزاج لوبیا چشم بلبلی گرم و تر می باشد. لوبیا چشم بلبلی سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین A، ویتامین B1؛ ویتامین B12؛ ویتامین B6؛ فولات، ویتامین C، آهن، مس، کلسیم، منگنز، منیزیم، پتاسیم، فسفر، روی، فیبر و پروتئین اسـت.

 

خواص لوبیا چشم بلبلی

از فواید لوبیا چشم بلبلی می توان بـه زیبایی و جوان‌سازی پوست و مو اشاره کرد. این ماده سرشار از ویتامین A اسـت کـه برای جوان‌سازی پوست تأثیر بسزایی دارد. ویتامین A موجود در لوبیا چشم بلبلی موجب ترمیم پوست می شود و بـه کاهش روند پیری ان کمک می کند.

 

از دیگر مواد موجود در لوبیا چشم بلبلی میتوان بـه موادمعدنی مانند روی و مس اشاره کرد. روی و مس موجود در لوبیا چشم بلبلی باعث قوی شدن فولیکول‌هاي‌ مو شده و ریشه موها را قوی تر میکند. با استفاده مداوم از لوبیا چشم بلبلی میتوانید از ریزش مو هاي خود پیش گیری کنید.

 

لوبیا چشم بلبلی برای جلوگیری از خطر کم خونی:

لوبیا چشم بلبلی غنی از آهن اسـت کـه بـه پیشگیری از کم خونی و خستگی هاي‌ مفرط کمک می کند. خوردن این مواد بـه طور مرتب کمک می کند تا هموگلوبین شـما افزایش یابد و اکسیژن را بـه تمام سلول هاي‌ بدن، بافت ها و اندام هاي‌ تان منتقل می کند و مانع از احساس ضعف و خستگی می شود.

 

خواص لوبیا چشم بلبلی برای کودکان :

لوبیا چشم بلبلی سبب افزایش قد کودکان می شود.

 

مقادیر بالای آهن، مس و فولات موجود در لوبیا چشم بلبلی برای پیشگیری و درمان کم خونی در نوزادان و کودکان مفید می باشد.

 

ویتامین A موجود در لوبیا چشم بلبلی باعث تقویت بینایی و تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان می شود.

 

لوبیا چشم بلبلی برای تقویت استخوان هاي‌ کودک بسیار مفید اسـت و از یبوست کودکان جلوگیري می کند، سیستم ایمنی کودک را تقویت و برای تقویت بینایی و حافظه و تمرکز ان ها تاثیر مثبت دارد.

 

توصیه می‌کنیم کـه لوبیا چشم بلبلی را از سن 8 ماهگی بـه رژیم غذایی نوزاد خود اضافه کنید و برای کاهش نفخ، ان را بـه مدت 4 تا 8 ساعت در آب خیس کنید و سپس بپزید.

خواص لوبیا چشم بلبلی | مضرات لوبیا چشم بلبلی

کاهش استرس با مصرف لوبیا چشم بلبلی : 

لوبیا چشم بلبلی بـه حفظ سلامت قلب، قدرت عضلات، متابولیسم بدن، تعادل آب بدن، التیام عملکرد سیستم عصبی و الکترولیت بدن کمک می کند.

 

لوبیا چشم بلبلی دارای پتاسیم اسـت و با مصرف روزانه یک فنجان لوبیا چشم بلبلی پخته می توان 18 درصد نیاز روزانه بدن بـه پتاسیم را تامین کرد. پتاسیم نوعی ماده معدنی مفید برای بدن می باشد کـه سبب کاهش استرس و اضطراب روزانه می شود.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن:

لوبیا چشم بلبلی دربردارنده ترئونین می‌باشد کـه تولید آنتی بادی ها در بدن را افزایش میدهد و از این طریق بـه تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.

 

درمان ریزش مو با لوبیا چشم بلبلی:

گنجاندن لوبیا چشم بلبلی در رژیم غذایی روزانه شـما راه حل بسیار عالی برای پیشگیری از ریزش مو اسـت. این حبوبات، غنی از چندین پروتئین حیاتی می‌باشد.

 

بنابر این انها را بیشتر از حد معمول برای کمک بـه رشد موی خود و جبران ریزش موها و جلوگیري از طاسی، مصرف کنید.

 

لوبیا چشم بلبلی کلسترول خون را نظارت می کند

شاخص گلیسمی لوبیا چشم بلبلی، نسبت بـه تعداد زیادی از غذا‌هاي‌ دیگر پایین تر اسـت. تحقیقات متعددی ثابت کردند کـه رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین، برای پروفایل لیپید خون بسیار مفید اسـت. بنابر این، این لوبیا، از این راه هم کلسترول خون ما را بازرسی می کند.

خواص لوبیا چشم بلبلی | مضرات لوبیا چشم بلبلی

 

از فواید لوبیا چشم بلبلی می توان بـه تاخیر افتادن نشانه هاي‌ پیری اشاره کرد:

آنتی اکسیدان ها، محتوای ویتامین C، ویتامین A در داشتن پوستی سالم و روشن کمک می کند و از آسیب هاي‌ پوستی در برابر رادیکالهای آزاد پیش گیری می‌نماید.

 

لوبیا چشم بلبلی این مواد مغذی حیاتی بـه ترمیم و بازسازی سلول هاي‌ پوستی کمک می کند و از ایجاد چین و چروک و لکه هاي‌ قرمز و دیگر عفونت هاي‌ اختلالات پوستی جلوگیري می‌کنند.

 

لوبیا چشم بلبلی برای زهر زدایی بدن:

 لوبیا چشم بلبلی در رژیم غذایی روزانه شـما کمک می کند تا ترکیبات سمی و اکسیژن آزاد شده رادیکال هاي‌ آزاد را از بین ببرید. این بـه حفظ سلامت بدن شـما کمک خواهد کرد.

 

سطح قندخون را تنظیم می کند کـه از خواص چشم بلبلی می‌باشد

لوبیا چشم بلبلی، بـه دلیل داشتن فیبر حل شدنی بالا، راهی عالی برای بیماران دیابتی اسـت.

 

مضرات لوبیا چشم بلبلی:

لوبیا چشم بلبلی نیز مانند تمامی مواد دیگر ممکن اسـت کـه برای بعضی از افراد مناسب نباشد و مصرف بیش از اندازه ان بر روی بدن تأثیر سوء داشته باشد.

 

یکی از عوارضی کـه در لوبیا چشم بلبلی وجوددارد، نفخ معده اسـت. استفاده از لوبیا چشم بلبلی باعث ایجاد گازهای معده‌اي میشود و نفخ را بـه همراه دارد. در بعضی از افراد خروج گازهای معده با درد همراه اسـت، بنابر این این افراد نمیتوانند لوبیا چشم بلبلی را در وعده‌هاي‌ غذایی خود جای دهند.

 

برای این کـه نفخ لوبیا چشم بلبلی را کاهش دهید، بهتر اسـت کـه ان را قبل از طبخ ۸ تا ۱۲ ساعت بخیسانید. با اینکار میتوانید درصد نفاخی لوبیا چشم بلبلی را کاهش دهید.

 

به گزارش تالاب لوبیا چشم بلبلی بـه دلیل این کـه دارای پروتئین زیادی اسـت، برای افرادی کـه بیماری نقرس دارند، مصرف زیاد ان توصیه نمیشود. محققان معتقدند  افرادی کـه بیماری نقرس دارند بهتر اسـت کـه کمتر از بقیه افراد پروتئین بـه بدن خود برسانند.

 

مصرف بیش از حد لوبیا چشم بلبلی موجب افزایش غلظت خون می شود. لوبیا چشم بلبلی سرشار از آهن اسـت کـه موجب غلظت خون میشود و اگر بیش از اندازه این لوبیا را مصرف کنید، با مشکل مواجه خواهید شد.

 

از مصرف حبوبات غافل نشوید زیرا خواص بالایی دارد و مضرات بسیار کم و مطمئن باشید سالم ترین چیزی که میتوانید مصرف کنید همین حبوبات است.

جدیدترین مطالب سایت