فواید و مضرات گیاه‌ خواری و خام خواری چیست؟

مجموعه : تغذیه سالم
فواید و مضرات گیاه‌ خواری و خام خواری چیست؟

گیاه‌ خواری و خام خواری

گیاهخواری

تعداد افرادی که رژیم غذایی گیاهخورای و خام گیاه خورای می گیرند کم هم نیست . آیا واقعا اینکار فوایدی هم دارد یا خیر ؟ هم تعریف انواع گیاه‌ خواری البته کمی متفاوت است، بعضی‌ها گوشت و فرآورده‌هاي‌ لبنی نمیخورند، بعضی‌ها از مصرف محصولات لبنی و تخم‌مرغ اجتناب می کنند و بعضی نیمه‌گیاه‌خوار هستند، یعنی مرغ و غذا هاي دریایی و گاهی گوشت قرمز مصرف میکنند.

 

جالب است که رژیم گیاه‌خواری بیشتر مورد توجه جوانان است در حالی‌که اگر آن ها گوشت را از رژیم غذایی خود حذف کنند و بجای ان سیب‌زمینی سرخ کرده، ‌چیپس و نوشابه را جای گزین کنند رژیم غذایی چندان سالمی نخواهند داشت.

 

به گزارش تالاب: البته مصرف زیاد سبزیجات و انواع میوه‌ که در رژیم غذایی گیاه‌خواری شایع است برای سلامتی بسیار سودمند است، علت ان هم به وجود انواع ویتامین‌ها، موادمعدنی،‌ مواد ضدسرطان گیاهی و فیبرهای گیاهی برمی‌گردد.

 

یک متخصص تغذیه با اشاره به تامین نشدن نیازهای بدن در رژیم‌هاي‌ گیاه‌خواری، رژیم غذایی مطلق را توصیه نمیکند و معتقد است لازم است که تعادل در استفاده از مواد غذایی حیوانی و گیاهی رعایت شود.

فواید و مضرات گیاه‌ خواری و خام خواری چیست؟

گیاهخواری

 

دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه با بیان این‌که حدود 5 تا 6 نوع رژیم گیاه‌‌خواری مطرح است، «خام گیاه‌خواری» را نامطلوب‌ترین نوع گیاه‌خواری می داند: دراین نوع رژیم گیاه‌خواری به هیچ عنوان از غذا هاي پخته استفاده نمی شود.

 

افرادی که از این نوع رژیم استفاده می کنند از هر نوع ماده غذایی گیاهی استفاده میکنند اما فرآورده‌هایي مانند شیر، تخم‌مرغ و حتی عسل که از حیوانات تهیه می شود، استفاده نمیشود.

 

این متخصص تغذیه در توضیح عوارض ناشی از گیاه‌خواری میگوید: آهن، روی و ویتامین B12 مورد نیاز بدن از طریق رژیم گیاه‌خواری تامین نمی شود. این در حالی است که کمبود روی بویژه در کودکان ممکن است تعویق در رشد و کمبود ویتامین B12 و آهن نیز کم خونی رابه دنبال داشته باشد.

 

از میان انواع رژیم‌هاي‌ گیاه‌خواری افرادی که علاوه بر رژیم گیاه‌خواری از شیر و تخم‌مرغ نیز استفاده می کنند، درصورت مشورت با متخصص تغذیه، مکمل‌ها، ویتامین‌ها و املاح بدنشان تامین شده و با رژیم گیاه‌خواری مشکلی ایجاد نمی شود.

 

به گفته او انسان موجودی همه ی‌چیزخوار است و فیزیولوژیک و ساختار بدن وی به صورتی خلق شده که به هردو مواد غذایی حیوانی و گیاهی نیاز دارد. از طرفی لازم است حداقل 4 تا 5 روز در هفته از گوشت، مرغ یا ماهی و یا فرآورده‌هاي‌ انها استفاده شود.

 

فواید خام خورای

در رژیم غذایی خام خواری ؛ تنها از غذا هاي نپخته و غذاهایی که در طبیعت وجود داشته و کسی انها را آماده مصرف نکرده است استفاده می کنند. اغلب از انواع میوه، سبزیجات، مغز میوه و دانه ان دراین رژیم غذایی استفاده می شود
 

رژیمی به نفع قلب

براساس یک مطالعه انجام شده، رژیم غذایی مبتنی بر گیاه‌خواری خطر سکته قلبی و مغزی را برای افرادی که بیماری‌هاي‌ قلب و عروق دارند کاهش می دهد.

 

حمله قلبی و سکته مغزی یکی از اصلی‌ترین علل مرگ به شمار می روند، اما تحقیقات انجام شده نشان میدهد افرادی که گیاه‌خوار هستند کلسترول کمتری دارند.

 

بسته شدن رگ‌هاي‌ قلب علت اصلی مشکلات قلبی است اما پژوهشگران میگویند خطر این بیماری‌ها با خوردن غذاهایی که فاقد مواد حیوانی است کاهش می یابد.

 

دراین مطالعه 28 داوطلب یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاه‌خواری گرفتند که شامل پروتئین، کربوهیدرات و مواد نشاسته‌اي و چربی بود. این رژیم غذایی شامل سبزیجات، میوه، ذرت، تخمه آفتابگردان و ارزن می ‌شد.

 

28 نفر دیگر نیز یک رژیم غذایی سالم گرفتند که همین میزان پروتئین، کربوهیدرات و چربی داشت.

 

دراین رژیم غذایی چربی‌هاي‌ اشباع شده کمتر از 10 درصد از انرژی روزانه را تامین میکرد و از غلات سبوس‌دار نیز تا حد امکان استفاده میشد.

 

به گزارش تالاب ؛ مقایسه نتایج این مطالعه نشان داد گروهی که دارای رژیم غذایی گیاهی بودند میزان کلسترول به‌خصوص نوع بد ان یعنی ال‌اس‌ال خودرا توانستند به میزان قابل توجهی کاهش دهند، اما در مقابل تغییر محسوسی در کلسترول افرادی که رژیم غذایی غیرگیاهی داشتند، حاصل نشد.

 

پژوهشگران به شواهد زیادی اشاره می کنند که نشان میدهد این تغییرات برای پیش گیری از گرفتگی رگ‌هاي‌ قلبی بسیار موثر هستند.با این وجود کارشناسان هشدار میدهند رژیم غذایی گیاهی ممکن است در کاهش کلسترول موثر باشد، اما به اسانی نمیتواند همه ی مواد غذایی مورد نیاز بدن را تامین کند.

فواید و مضرات گیاه‌ خواری و خام خواری چیست؟

مضرات گیاهخواری

 

مضرات

اما به گفته‌ دانشمندان سوئدی، گیاه‌خواری بدن را از کسب مواد مغذی اصلی و حیاتی محروم میکند.

 

از آنجا که گیاه‌خواران از خوردن هرگونه محصولات حیوانی پرهیز میکنند، لذا به میزان بسیار ناچیز از مواد مغذی موجود در غذا هاي گوشتی مانند کلسیم و ویتامین B12 بهره‌مند میشوند.

 

مجله سلامت تالاب: پژوهشگران نمونه‌هاي‌ خون و ادرار افراد جوان گیاه‌خوار را از نظر میزان ریزمغذی‌هاي‌ اصلی مورد آزمایش و تجزیه قرار دادند و سپس نتایج این آزمایش‌ها، با نمونه‌هاي‌ مشابه گرفته شده از سایر جوانانی که همه ی‌چیزخوار «غذا هاي گیاهی و حیوانی» بودند، مقایسه کردند.

 

برپایه نتایج تحقیقات انجام شده، میزان مواد مغذی و موادمعدنی موجود در بدن جوانان گیاه‌خوار در مقایسه با گروه دیگر بسیار متفاوت بودو اکثریت انها حتی از دریافت مواد غذایی لازم و ضروری برای رشد و نمو در حد متوسط نیز بی‌بهره بودند.

 

این افراد غالبا دچار کمبود ریبوفلاوین «نوعی ویتامینB»؛ ویتامین B12؛ ویتامین D، کلسیم و سلنیوم میشوند. حتی پس از آنکه محققان مکمل‌هاي‌ غذایی رابه رژیم روزانه آن ها افزودند، درصد کلسیم و سلنیوم بدن آن ها به حد طبیعی نرسید.

فواید و مضرات گیاه‌ خواری و خام خواری چیست؟

فواید و مضرات گیاه‌ خواری و خام خورای

 

بررسی ادعا‌های پزشک ایرانی مقیم آمریکا؛ خام گیاهخواری دوای همه درد‌هاست؟!

مدتی است یک اي‌میل دست به دست بین مردم می چرخد که ادعاهای یک دکتر ایرانی مقیم ایالات امریکا را درباره فواید عجیب و معجزه‌آسای خام گیاهخواری مطرح میکند. دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه به این ادعا‌ها پاسخ میدهد.

نکته‌هاي‌ مهم گفتگو دکتر زرین آذر را دراین صفحات آورده‌ایم. دکتر جعفریان ادعا‌هاي‌ مطرح شده را جداگانه بررسی کرده است.

خام گیاهخواری نسبت به گوشتخواری و همه ی چیز‌خواری برتری دارد.

در رابطه با گیاهخواری، گوشتخواری، خام گیاهخواری و همه ی چیز‌خواری باید دید که این مساله از چه دیدگاهی مورد بحث است. از نگاه علم تغذیه تعداد زیادی از ریز‌مغذی‌ها در منابع حیوانی وجود دارند؛ با این حال نمیتوانیم بگوییم که کدام یک از این رژیم‌هاي‌ غذایی بر دیگری برتری دارند چون باید دید، فردی که برای او یکی از این رژیم‌ها درنظر گرفته میشود، در چه شرایطی قرار دارد.

 

شاید دریک شرایط خاص رژیم گیاهخواری نسبت به دیگر رژیم‌هاي‌ غذایی برتری داشته باشد ودر منطقه مقابل در عده اي از افراد رژیم گیاهخواری نه تنها مفید نیست بلکه می تواند مضر هم باشد؛ برای مثال اگر کلسترول و تری‌گلیسیرید خون فردی بالاست، رژیم گیاهخواری می تواند تا حدودی مشکل فرد را التیام ببخشد.

 

این رژیم در افرادی که دچار تحلیل عضلانی شده‌اند و یا با مشکل سوء‌تغذیه مواجه هستند اصلاً نمی تواند رژیم خوبی باشد. اما در رابطه با خام گیاهخواری هم یک مساله مهم وجوددارد؛ این‌که اجرا کردن این رژیم غذایی بسیار سخت است و میتواند بدن رابا مشکلاتی مواجه کند؛ همچنین دراین نوع رژیم برای تأمین مواد مورد نیاز بدن باید حجم زیادی از مواد گیاهی مصرف شود که عملاً خیلی از افراد نمی توانند ان را انجام بدهند.

فرایند پخت غذا باعث می‌شود که تعداد زیادی از مواد مغذی و با ارزش غذا‌ها گیاهان از بین بروند؛ بهمین دلیل خام گیاهخواری حتی بهتر از گیاهخواری است.

این‌که مواد مغذی گیاهان در اثر حرارت آسیب می بینند، در رابطه با بعضی از مواد مغذی درست است و می توان به اسید فولیک و ویتامین C اشاره کرد. پس اگر سبزی‌ها به شکل خام مصرف شوند بهتر است چون ویتامین C انها حفظ میشود.

 

ولی پروتئین، املاح، چربی و کربوهیدرات در اثر حرارت هیچ مشکلی پیدا نمی کنند. اما برخی دیگر از مواد غذایی برای این‌که شانس جذب مواد مغذی انها بالا برود باید حتما حرارت ببینند؛ مثلا ماده لیکوپن که در گوجه فرنگی وجوددارد در اثر حرارت آسان‌تر جذب بدن میشود.

 

مساله‌اي که طبق معمول خام گیاهخوار‌ها مطرح میکنند این است که ترکیب پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها به هنگام پخت، باعث ایجاد ترکیبات سمی در بدن می شود که این مساله اثبات شده و علمی نیست.

 

گیاهخواری به درمان همه بیماری‌ها به ویژه سرطان کمک می‌کند.

احتمال ابتلا به عده اي از سرطان‌ها با مصرف سبزیجات می تواند کاهش پیدا کند؛ برای مثال سرطان‌هایي چون سرطان پستان، پروستات و تخمدان که وابسته به هورمون هستند، در گروه این سرطان‌ها قرار می گیرند ولی هیچ تحقیق علمی درباره این‌که خام گیاهخواری باعث درمان سرطان می شود وجود ندارد؛ حتی در عده اي از موارد سرطان، فرد باید مصرف یک سری از مواد گیاهی را حذف کند تا التیام حاصل شود که دراین رابطه می تواند به سویا اشاره کرد.

 

افراد خام‌ گیاهخوار برای تأمین کلسیم و پروتئین هیچ احتیاجی به دارو، ویتامین و مکمل غذایی ندارند.

چنین ادعایی درست نیست و بدن به ویتامین و املاح احتیاج دارد که این مواد باید حتما از مواد غذایی تأمین شوند. منابع گیاهی یا غذا هاي گیاهی برای تأمین عده اي از ویتامین‌هاي‌ ضروری بدن، طبق معمولً فقیر هستند.

 

سایت تالاب: رژیم خام گیاهخواری یک رژیم سنگین و سخت است و با حذف گوشت و لبنیات مشکلاتی برای این افراد به‌وجود می آید. بهمین دلیل در رژیم‌هاي‌ خام گیاهخواری و گیاهخواری متخصص تغذیه باید برای این دسته از افراد مکمل تجویز کند.

 

اسید‌هاي‌ آمینه ضروری و اسید‌هاي‌ چرب ضروری بدن از طریق خوردن گیاهان تأمین می شود و نیاز به مصرف گوشت نیست. گوشت، علت اصلی سکته قلبی، افزایش کلسترول خون و سرطان‌هاست.

این‌که منابع غذایی حیوانی باعث افزایش کلسترول و سکته قلبی میشود، درست است و منابع گیاهی، اسید آمینه و اسید‌هاي‌ چرب را میتوانند تأمین کنند؛ به شرطی که رژیم خام گیاهخواری، خوب برنامه‌ریزی و انجام شود. انجام رژیم خام گیاهخواری بسیار سخت است؛ مثلا برای تأمین کربوهیدرات مورد نیاز، فرد باید 20 تا 24 شماره موز بخورد که برای بیشتر افراد سخت و غیر‌ممکن است.

 

اسید آمینه گیاهی کیفیت کمتری دارد؛ با این حال مانع بالا رفتن کلسترول و چربی میشود و برای سلامت قلب مفید است ولی از طرفی در خام گیاهخواری مشکل بالا رفتن هموستئین خون وجوددارد که خود این ماده شانس بیماری‌هاي‌ قلبی را بالا می برد. رژیم غذایی باید از یک تعادل برخوردار باشد تا مشکلی را برای بدن به وجود نیاورد.

فواید و مضرات گیاه‌ خواری و خام خواری چیست؟

فواید و مضرات گیاه‌ خواری و خام خورای

شیر و مواد لبنی نه تنها برای بدن لازم نیست بلکه مضر هم هست. ما فقط باید شیر را در زمان نوزادی بخوریم و بعد از ان بدن نمی تواند آنزیم‌هاي‌ شیر را هضم کند.

عده اي از افراد نمیتوانند به خوبی لاکتوز را جذب و هضم کنند و با خوردن شیر دچار ناراحتی گوارشی می شوند؛ همین مساله باعث شده که چنین باور‌هاي‌ غلطی شکل بگیرند و رواج پیدا کنند که به هیچ عنوان علمی هم نیستند.

 

همان طور که عده اي از افراد به شیر آلرژی دارند، عده دیگری هم وجود داررند که به عده اي از سبزیجات و صیفی جات حساسیت دارند و نمیتوانند نسخه واحدی برای همه ی پیچید. شیر بهترین منبع پروتئین و کلسیم است و اگر کسی خودش را از خوردن لبنیات محروم کند به خودش ستم کرده است.

 

خوردن شیر، لبنیات و گوشت باعث رشد سلول‌هاي‌ سرطانی میشود.

مطالعات نشان داده که منابع حیوانی احتمال ابتلا به سرطان را بالا می برد و منابع گیاهی احتمال ابتلا به دیابت را کاهش میدهد. البته احتمال ابتلا به سرطان در صورتی وجوددارد که مقدار استفاده از منابع حیوانی در حد افراطی باشد.

 

هر فرد باید 2 تا 10 روز درسال رابه روزه آب اختصاص بدهد تا بتواند بدن خودرا تنظیم کند. من از طریق روزه آب بیماری گوارشی و کولیت روده تعداد زیادی از افراد را درمان کرده‌ام.

این‌که یک نفر چند روز فقط آب بخورد، می تواند خطرناک باشد و حتی در عده اي از افراد شوک و یا کاهش شدید فشار خون ایجاد کند؛ پس، انجام چنین کاری به هیچ عنوان توصیه نمی شود. عده اي از فراد از ناآگاهی مردم سوء‌استفاده میکنند و میخواهند با حرکت کردن در خلاف جهت علم، به نوعی خود‌نمایی کنند.

 

جدیدترین مطالب سایت