علایم و ایجاد بیماری کلیه پلی کیستیک

علایم و ایجاد بیماری کلیه پلی کیستیک

کلیه پلی کیستیک چیست ؟ 

 

کلیه پلی کیستیک نام یک مریضی هست که بر روی کلیه هاي بدن اثر نا رایج و خطرناکی می‌گذارد در ادامه می‌توانید با علایم و ایجاد مریضی کلیه پلی کیستیک ما را دنبال نمایید. 

 

مریضی کلیه پلی‌کیستیک  «PKD» اگر چه مریضی عمده شناخته شده اي نیست، اما بسیار جدی ودر بعضی موقعیت ها حتی می‌تواند مرگبار باشد.

 

این مریضی حاوی رشد کیست هاي غیر سرطانی درون کلیه می‌شود که با گذشت زمان، انها بزرگ شده و بطور قابل توجهی افت عملکرد کلیه را در پی دارند.

 

این کیست ها اگر چه سرطانی نیستند، اما میتوانند با مایع پر شده و به اندازه اي رشد کنند که کلیه ها دیگر توانا به عرضه عملکرد مورد انتظار خود نباشند.

 

علایم و ایجاد بیماری کلیه پلی کیستیک 

 

به گزارش تالاب، عدم درمان مریضی کلیه پلی‌کیستیک میتواند به رشد کیست ها دربخش هاي دیگر بدن انسان مثل کبد منتهی شود.

 

اما این تنها عارضه جدی این مریضی نیست؛ در حقایق، عوارض متعدد ناشی از این مریضی میتوانند به افت حالات سلامت و حتی مرگ بیمار منتهی شوند. در ادامه با بعضی از عوارض مهم مریضی کلیه پلی‌کیستیک بیشتر آشنا میشویم.

 

فشار خون بالا

ابتلا به مریضی کلیه پلی‌کیستیک میتواند به صورت مستقیم سبب افزایش فشار خون بیمار شود. فشار خون بالا نیز می‌تواند به تشدید آسیب کلیوی و همینطور ظهور عوارض جانبی جدی دیگر، از جمله مریضی قلبی و سکته مغزی منتهی شود.

 

در اصل، مریضی کلیه پلی‌کیستیک بیمار رابا انواع مختلفی از مساله هاي سلامت چشمگیر روبه‌رو می سازد. در کنار هم، این مساله ها بهزیستی جسمانی و روانی بیمار را در دسترس تهدید قرار میدهند. افرادی که ابتلا به این مریضی در آن ها تشخیص داده شده هست باید بطور منظم فشار خون خودرا زیر نظر داشته باشند.

 

کاهش عملکرد کلیه

یکی از بارزترین عوارض جانبی مریضی کلیه پلی‌کیستیک کاهش چشمگیر عملکرد کلیه هست. اثر این افت عملکرد با دقت به سن بیمار می‌تواند متغیر باشد.

 

درصورت بروز نقص کلیوی، بیمار تا زمانی که کلیه اي اخیر برای پیوند در اختیار وی قرار بگیرد نیازمند انجام دیالیز خواهد بود. این میتواند انتظاری طولانی و اضطراب‌زا باشد.

 

اورمی

اورمی «Uremia» زمانی رخ میدهد که میزان سموم در بدن یک فرد به سطوح تهدید کننده جان وی افزایش می یابد. این شرایط بطور متداول در نتیجه آسیب هاي کلیوی که سبب افت عملکرد آن ها میشوند، شکل میگیرد. در اصل، شروع مریضی کلیه پلی‌کیستیک می‌تواند به نقص کلیوی منتهی شود، که بدن را از دفع سمومی که زندگی بیمار را تهدید می‌کنند، ناتوان می سازد.

 

به گزارشی تالاب اورمی یک نشانه قوی از عملکرد نامناسب کلیه ها و این‌که مقدور هست بزودی ناتوان از کار باشند، قلمداد می‌شود. درصورت از کار افتادن کلیه ها بیمار باید دوره هاي دیالیز را پشت سر بگذارد تا کلیه اي اخیر برای پیوند در اختیار وی قرار بگیرد.

 

درد شدید

درد شدید، به مخصوصاً در قسمت پایینی پهلوها یا پایین کمر، یکی از رایج‌ترین عوارض جانبی مریضی کلیه پلی‌کیستیک هست. افرادی که با دردهای ناشی از عفونت هاي دستگاه ادراری یا سنگ هاي کلیه آشنا میباشند، نوع این درد را نیز بهتر درک میکنند. در حقایق، تعداد زیادی از افراد مقدور هست مریضی کلیه پلی‌کیستیک رابا یکی از این شرایط اشتباه بگیرند.

 

اگر پیشینه ابتلا به مریضی کلیه پلی‌کیستیک در خانواده شما وجود دارد ودر قسمت هایي که به آن ها اشاره شد با درد شدید روبه‌رو شده اید، مراجعه به دکتر برای بررسی دقیق شرایط اهمیت دارد.

 

کیست هاي کبد

مریضی کلیه پلی‌کیستیک حاوی رشد کیست هاي غیر سرطانی حاوی مایع در و اطراف کلیه ها میشود، که افت عملکرد این اندام رابه همراه داشته و حتی میتواند بطور کامل آن را از کار بیندازد.

 

با این وجود، مواجهه بلند مدت با مریضی کلیه پلی‌کیستیک مقدور هست به رشد کیست ها در اندام هاي مهم دیگر به مخصوصاً کبد منتهی شود. احتمال شکل‌گیری این شرایط در بیماران پیر مبتلا به مریضی کلیه پلی‌کیستیک  بیشتر هست. در هر صورت، عدم درمان مناسب مریضی کلیه پلی‌کیستیک نه تنها میتواند به نقص کلیوی منتهی شود، بلکه می‌تواند شرایطی نمونه را برای کبد رقم بزند.

 

آنوریسم مغزی

یکی از وحشتناک‌ترین عوارض جانبی مریضی کلیه پلی‌کیستیک خطر افزایش یافته آنوریسم مغزی هست، که حاوی شکل‌گیری یک برآمدگی بزرگ دریک رگ خونی مغز می‌شود. پارگی اینبخش متورم رگ می‌تواند به خون ریزی شدید در اطراف مغز منتهی شود، که میتواند به کما رفتن بیمار یا حتی مرگ را در پی داشته باشد.

 

مشکلات بارداری

مریضی کلیه پلی‌کیستیک میتواند تهدیدهای سلامت جدی برای بانوان باردار و جنین آن ها به همراه داشته باشد. ابتلا به مریضی کلیه پلی‌کیستیک  طی زمان بارداری میتواند به یک مریضی جدی و تهدیدکننده زندگی به نام پره‌اکلامپسی منتهی شود. درصورت عدم درمان مناسب و سریعا، پره‌اکلامپسی می‌تواند به مرگ بیمار منتهی شود.

 

جدیدترین مطالب سایت