چه عواملی پوست صورت را از بین میبرد ؟

مجموعه : سلامت پوست
چه عواملی پوست صورت را از بین میبرد ؟

عوامل هایی که پوست صورت را تخریب میکند 

پوست صورت یکی از حساس ترین نقاط بدن میباشد که به علت لطافتی که دارد بسیار واکنش پذیر هست . 

 

به گزارش تالاب بدون شک پوستی زیباتر دیده می‌شود که در گام اول سالم باشد. اما متاسفانه در طول روز ما به دست خود ما سم هایي به خورد پوست می‌دهیم که برای سلامتی آن دقیقا زیان آور هست. درست هست که این اثرات مخرب به سرعت تاثیر خودرا بروز نمیدهند، اما با گذشت دوران پوست را کدر، چروک، حساس و تحریک پذیر می‌کنند و حتی خطر ابتلا به سرطان را نیز افزایش میدهند.در این مقاله چند سم مخرب پوست را بیشتر معرفی می‌کنیم.

 

نور آفتاب و پوست

امروزه بیشتر مردم به علت کار و فعالیت هاي روزمره بطور مکرر در معرض نور شدید آفتاب قرار می‌گیرند. نتایج پژوهش هاي متعدد نشان داده هست که نخستین عامل پیری زودهنگام پوست، اشعه هاي ماورای بنفش نور خورشید هست.

 

تاثیر نور خورشید روی پوست

نور خورشید به سه علت یعنی دارا بودن اشعه هاي ماورای بنفش UVA و UVB و اشعه هاي مادون قرمز برای پوست زیان آور هست. اشعه هاي UVB باعث تحمیل استرس به سلول هاي اپیدرم «روی پوست» شده و تغییراتی در DNA ایجاد می‌کنند. قرار داشتن مکرر در معرض آفتاب شدید مانع از احیای سلول ها و رفع آسیب ها میشود.

 

از طرف دیگر UVA نیز باعث اکسیداسیون در سطح پوست شده و لکه هایي روی آن ایجاد میکند. در انتها این که اشعه هاي مادون قرمز نیز به سطوح عمیق پوست نفوذ کرده و کلاژن را تحت تاثیر قرار میدهد.

 

چرا اشعه های خورشید خطرناک هستند؟

این سه نوع اشعه باعث آسیب و تخریب کلاژن و دیگر پروتئین هاي پوست شده و مانع از تولید مولکول ها در حین احیای پوست می‌شوند. در نتیجه پوست ما کم کم نازک، چروک و لک دار میشود.

 

زمانی که این آسیب ها کم و قشری باشند، مشکل خاصی به وجود نمی‌آید، اما زمانی که تاثیر اشعه ها بطور مکرر روی پوست تجع پیدا کند، اساس را برای ابتلا به سرطان پوست مهیا می سازد.

 

برخی داروها پوست را نسبت به نور خورشید حساس می کنند

مصرف بعضی داروها و قرار داشتن در معرض نور خورشید، برای پوست خطرساز هست. بعضی از این داروها پوست را نسبت به اشعه هاي خورشید بسیار آسیب پذیرو حساس میکنند. از بین این داروها میتوان به «آمیودارون» که برای مریضی هاي قلبی یا مواردی مثل تشنج تجویز می‌شود، اشاره کرد.

 

بعضی آنتی بیوتیک ها مثل سایکلین ها که برای مقابله با آکنه «همچون مثال تری سایکلین» مصرف میشوند، یا فلوروکینولون ها که برای آکنه یا مقابله با عفونت ادراری یا عفونت دندان تجویز میشوند نیز همین تاثیر را دارند.

 

چه عواملی پوست صورت را از بین میبرد ؟

علت تخریب شدن پوست صورت

 

سولاریوم : خطر اندر خطر

بر خلاف باورهای متعارف، دستگاه هاي سولاریوم برای آماده شدن پوست برای قرار گرفتن در معرض آفتاب مناسب نیستند. افرادی که در سنین جوانی یا کودکی عمده در معرض آفتاب بوده اند، ممکن هست در سنین بزرگسالی پوست بسیار حساسی داشته باشند. همینطور افرادی که پوست روشن و بوری دارند، نیز معمولا نسبت به آفتاب حساسیت بیشتری دارند.

 

چرا دستگاه های سولاریوم خطرناک هستند؟

زمانی بود که پوست هاي سرخ و سفید مد بودو زیباتر محاسبه می شد، اما امروزه هر چه پوست طلایی تر باشد، جلوه بهتری دارد. کاری با جنبه زیبایی قضیه نداریم، چون دقیقا سلیقه اي هست، اما بهرهگیری از دستگاه هاي سولاریوم برای رسیدن به این زیبایی خطرناک هست، چون آسیب هایي به مراتب بیشتر از نور خورشید به پوست تحمیل می‌کند.

 

همانگونه که نمیتوان میزان اشعه هاي تجمع یافته در پوست را «در طول روز یا تعطیلات و غیره» اندازه گیری کرد، نمی‌توان خطرات بهرهگیری از این دستگاه ها را نیز تخمین زد. الان در تعداد زیادی از کشورها بهرهگیری از این دستگاه ها غیرقانونی هست، چون بهرهگیری از انها در طولانی مدت باعث پیری زودهنگام پوست و همینطور افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست می‌شود.

 

آلاینده ها، عامل حساسیت و التهاب پوست

آلودگی هوا عامل مهمی برای پیری و آسیب هاي پوستی هست. به عقیده متخصصان ازون و اکسید ازت باعث التهاب و حساسیت پوست میشود. مونواکسید کربن نیز مانعی برای اکسیژن رسانی درست به بافت هاي پوستی قلمداد می‌شود.

 

امروزه محققان به این نتیجه رسیده اند که پوست ارگانی هست که بطور مخصوصاً اي در معرض استرس اکسیداتیو ناشی از آلاینده ها قرار میگیرد و آسیب میبیند. شاید پناه بردن به دامان طبیعت، زندگی در شهرهایی با آلاینده هاي کمتر و غیره، راهی برای دور ماندن از این آلاینده ها باشد.

 

مصرف دخانیات: چین و چروک زودهنگام و با عمق بیشتر

مصرف دخانیات حتی در کوتاه مدت نیز ردپای خودرا بر جای می‌گذارد. دود سیگار باعث کثیف شدن پوست می‌شود. در واقع منافذ پوست بازتر شده و پوست شفافیت خودرا از دست می‌دهد. به گفته متخصصان، نیکوتین مویرگ هاي پوست را تخریب کرده و به این ترتیب پوست کمتر تغذیه میشود.

 

اما مصرف دخانیات در بین مدت و بلند مدت نیز تاثیرات خودرا دارد. به این ترتیب که باعث پیری پوست شده و چین و چروک را عمیق تر می سازد. به همین علت هست که چین و چروک دور چشم و لب هاي افراد سیگاری عمیق تر هست. یادتان باشد که ترکیبات موجود در سیگار باعث از بین رفتن حالت ارتجاعی پوست میشود.

 

مصرف دخانیات همینطور باعث بروز اثرات هورمونی یا آندورژنتیک میشود. به این ترتیب که میزان هورمونهای مردانه را افزایش داده و باعث بروز آکنه، افزون وزن و ریزش مو و غیره میشود. در واقع افراد سیگاری پوستی تیره تر دارند که بیشتر در معرض آکنه، جوش هاي سرسیاه و چین و چروک زودهنگام و عمیق تر قرار دارد.

 

استرس مانع از التیام پوست

استرس باعث عدم تعادل هورمونی در بدن می‌شود که عامل بروز مشکلاتی مثل آکنه و تسریع روال تخریب کلاژن پوست قلمداد میشود. حتما برای خودتان نیز پیش آمده هست که با استرس هاي کاری یا استرس هاي زندگی شخصی و غیره جوش زده باشید.

 

متاسفانه مقابله با این استرس ها نیز کار عمده ساده اي نیست اما برای سلامتی بیشتر لازم هست که به هر نحوی استرس هایتان را مدیریت کنید. یادتان باشد که استرس هاي مزمن باعث می‌شود که پوست در طولانی مدت، قدرت التیام و ترمیم خودرا تا حد زیادی از دست بدهد.

 

 

جدیدترین مطالب سایت