حدیث درباره ی آداب دست دادن

مجموعه : احادیث
حدیث درباره ی آداب دست دادن

حدیث آداب دست دادن

*رسول خدا(ص) فرمودند: آنانكه برای خدا به یكدیگر دست می دهند، گناهانشان آنگونه فرو می ریزد كه گویی دوباره از مادر تولد یافته اند.

 

*حضرت امام جعفرصادق(ع) فرمود: با یكدیگر دست دهید تا كینه های شما از بین برود.

 

*دست دادن مؤمن هزار حسنه دارد.

 

*ونیز فرمودند: در دست دادن شما با یكدیگر، اجر مجاهدین در راه خدا نهفته است.

 

*وقتی مؤمنین با یكدیگر دست می دهند، خداوند نیز دست خود را دراز كرده و با آن كسی كه محبت و علاقه ی شدیدتری نسبت به دوستش دارد دست می دهد.

 

*هرگاه مؤمنین با یكدیگر دیدار كرده و دست می دهند، خداوند، 100 رحمت برای آنان نازل می كند كه 99 رحمت نصیب فردی می شود كه علاقه ی بیشتری نسبت به برادر مؤمنش دارد.

 

*كسی كه دیرتر دست خود را از دست دوستش رها می كند، اجر بیشتری می برد.

 

*هرگاه پیامبر اكرم(ص) با كسی دست می داد صبر می كرد تا آن شخص دستش را از دست پیامبر رها سازد.

 

*گفته شده است اولین كسانی كه بر روی زمین با یكدیگر دست دادند، ذوالقرنین و حضرت ابراهیم(ع) بودند.

 

*پیامبر اكرم(ص) فرمودند: هر مردی كه با زن نامحرمی دست دهد، در روز قیامت، او را دست بسته بیاورند و در دوزخ افكنند.

 

*در بعضی روایات فرموده اند: مسلمانان با اهل كتاب(مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان) و كافران دست ندهند و در بعضی دیگر فرموده اند دست دادن، از پشت لباس و جامه باشد، و چنانچه با دست برهنه با تو دست دادند، دستت را بشوی.

 

*عرف شده است كه وقتی كوچكتری به بزرگتری می رسد بلافاصله دستش را دراز می كند برای دست دادن به گمان خویش می خواهد تواضع و فروتنی خودش را نشان دهد در صورتی كه این عمل، صحیح نیست.

 

ابتدا باید بزرگتر دستش را به سوی كوچكتر دراز نماید و به اصطلاح آن را قابل بداند و سپس كوچكتر باید دست خود را به سوی دست دراز شده ی بزرگتر دراز نماید.

 

به عبارت دیگر، دست دراز كردن كوچكتر به سوی بزرگتر، فی الواقع نوعی تكلیف قائل شدن برای بزرگتر می باشد و ای بسا بزرگتری دوست نداشته باشد با شخصی كه از خودش كوچكتر است دست دهد و لذا كوچكتر حق ندارد ابتدا به ساكن دست خود را به سوی بزرگتر از خودش دراز نماید ولو به عنوان احترام، تعظیم، فروتنی و… باشد.

 

جدیدترین مطالب سایت