دعا و کارهای توصیه شده برای افزایش رزق و روزی

مجموعه : دعاها
دعا و کارهای توصیه شده برای افزایش رزق و روزی

افزایش رزق و روزی

اگر قصد دارید در کناز کار و تلاشی که می‌کنید بـه رزق و روزی حلال و زیادی دست پیدا کنید این موارد را دنبال نمایید و مطمئن باشید رزق و روزی فراوانی بـه دنبال خواهد داشت. فراموش نکنید خداوند فقط رزق و روزی حلال را پرکت میداند. بـه دنبال رزق و روزی حلال باشید و موارد زیر را انجام دهید.

 

شروع کار در آغاز روز

کاسب‌های قدیم در زودتر بالا کشیدن کرکره دکان‌های خود رقابت داشتند، اما امروزه بسیاری از آدم‌ها در مشاغل مختلف، نزدیک بـه ظهر عزمشان را برای کار کردن جزم میکنند. امیرمومنان«ع» می‌فرماید: «صبح زود در پی روزی رفتن، روزی را افزون می‌کند.»

دعا و کارهای توصیه شده برای افزایش رزق و روزی

افزایش رزق و روزی

امام رضا علیه السلام نیز فرمود: «فرشتگان ارزاق بنی آدم را مابین طلوع فجر«ابتدای زمان نماز صبح» تا طلوع خورشید تقسیم می‌کنند، هر کس در این ساعات خواب باشد، از رزقش محروم میشود.»

 

روش های برای افزایش رزق و روزی

تخصص و پشتکار

مهم‌تر از هر عاملی در افزایش روزی، داشتن تخصص و همت و پشتکار است. نمی‌شود بدون این‌که در یک کار متخصص باشیم و برای ان زحمت بکشیم، با گفتن چند خط ذکر، خواندن نماز و… توقع داشته باشیم پولمان از پارو بالا برود.

دعا و کارهای توصیه شده برای افزایش رزق و روزی

افزایش رزق و روزی

فرهنگ کار و کوشش را باید از مهمترین پایه‌های دین‌داری دانست که بدون ان نه تنها شخص در این دنیا رنگ آرامش و آسایش را نمیبیند، بلکه از چشم خدا و رسول هم می‌افتد. ابن عباس می‌گوید: رسول خدا«ص» هر گاه کسی را میدید و از او خوشش می‌آمد می‌پرسید: آیا حرفه‌ای داری؟ اگر می گفت: نه، می‌فرمود: از چشمم افتاد.

 

دعا و کارهای توصیه شده برای افزایش رزق و روزی

نماز اول وقت

پیامبر اكرم«ص» فرمودند: «بنده‌ای نیست كه بـه وقت‌های نماز و جاهای خورشید اهمیت بدهد، مگر این كه مـن سه چیز را برای او ضمانت می‌كنم: برطرف شدن گرفتاری‌ها و ناراحتی‌ها، آسایش و خوشی بـه هنگام مردن و نجات از آتش.»

 

دعا و کارهای توصیه شده برای افزایش رزق و روزی

انفاق و صدقه باعث افزایش روزی میشود

گاهی دستورالعمل‌های دینی متناقض با شرایط مـا به نظر میرسند، مثل این‌که گفته شده هرگاه دستتان تنگ شد، صدقه بدهید؛ امیرالمومنین فرموده است: «فرود آمدن روزی را با صدقه بخواهید.»

 

تالاب : شاید با عقل مصلحت اندیش مـا جور درنیاید، فردی که خودش دستش خالی شده و نیازمند است، با صدقه دادن و انفاق کردن در کارش گشایش پیدا شود، اما گزاره‌های دینی انفاق و صدقه را عامل گشایش در کارها معرفی می‌کنند.

 

دعا و کارهای توصیه شده برای افزایش رزق و روزی

خواندن سوره ها باعث افزایش روزی میشود

سوره‌های بسیاری در روایات به عنوان رفع فقر، نجات دهنده از سختی و فراوان شدن روزی معرفی شده‌اند؛ در روایتی آمده هرکس سوره واقعه را در هر شب قرائت کند، در دنیا سختی، نیازمندی و آفتی از آفات دنیا را نمی‌بیند.

هم چنین پیامبر اكرم‌«ص» می‌فرماید: هر كس سوره لیل را بخواند خداوند آن قدر بـه او عطا می‌كند تا راضی شود و او را بـه سختی نیندازد و برایش آسان می‌گیرد.» امام صادق‌«علیه السلام» می‌فرماید: «هر كس سوره ذاریات را روز یا شب بخواند، خداوند وضع زندگی او را اصلاح می‌كند و روزی فراوانی برایش می‌دهد.»

 

دعا و کارهای توصیه شده برای افزایش رزق و روزی

افزایش رزق و روزی

 

نومیدی از غیر خدا باعث افزایش روزی میشود

پیامبر«ص» در این باره می فرماید: «هر کس از غیر خدا ببرد، خداوند، هزینه زندگی او را تامین می‌کند و از جایی که انتظار ندارد، روزی‌اش می دهد؛ اما هر کس چشم امیدش به دنیا باشد، خداوند، او را به دنیا وامی گذارد.»

 

قناعت و میانه‌روی باعث افزایش روزی میشود

امیرالمومنین فرموده‌اند: «قناعت ثروتی پایان نایافتنی است كه بـه دنبال خود عزت می‌آورد». گاهی اوقات عده ای از مـا مشکل مالی چندانی نداریم، اما از زندگی هم لذتی نمیبریم و دائما در این فکریم که از موقعیتی که در ان هستیم بالاتر برویم و پولدارتر بشویم.

دعا و کارهای توصیه شده برای افزایش رزق و روزی

افزایش رزق و روزی

 

اگر انسان بتواند از همان سرمایه‌ای که دارد درست استفاده کند دیگر لازم نیست خودش را به زحمت دچار کند. هم چنین اگر هر فردی اهل زیاده‌روی و اسراف نباشد و میانه‌روی را سرلوحه کار خود قرار دهد، بی شک در معیشت خود دچار مشکل نمیشود و خداوند هم او را کمک خواهد کرد.

 

ازدواج باعث افزایش روزی میشود

بسیاری از جوان‌ها برای این‌که مانعی در راه پیشرفت کاری و پولدار شدنشان پیش نیاید، ازدواج را به تاخیر می‌اندازند، خانواده‌ها هم بـه زعم خودشان، معتقدند جوانی که خانه، کار،‌ خودرو و … نداشته باشد، صلاحیت ازدواج را ندارد!

دعا و کارهای توصیه شده برای افزایش رزق و روزی

افزایش رزق و روزی

 

ازدواج کردن یکی از عوامل گشایش در کار‌ها عنوان شده و قرآن نیز در این زمینه می‌فرماید: «از فقر و تنگدستی دختران و پسران در سن ازدواج نگران نباشید و در ازدواج‌شان بکوشید؛ چراکه اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند ان‌ها را از فضل خود بی‌نیاز می‌سازد.»

 

نیکی بـه خانواده باعث افزایش روزی میشود

امام صادق«ع» فرموده‌اند: «کسی که بـه خانواده اش خوب احسان کند روزی‌اش زیاد میشود.»

 


 

دوست دارم پول‌ دار شوم تا خانواده‌ ام در رفاه باشند، این اشتباه است؟

اسلام نه با ثروت و رفاه مخالف است و نه بر فقیر ماندن تاکید می‌کند. در گفتمان دینی، کسب درآمد حلال، ارزش است. البته قرآن مال و ثروت را مادامی که علاقه افراطی بـه ان وجود نداشته باشد خیر می‌داند و تاکید میکند که انسان نباید تمام همتش برای جمع‌آوری و افزودن ثروت باشد که در این صورت از امور مهم دیگر غافل میشود.

دعا و کارهای توصیه شده برای افزایش رزق و روزی

افزایش رزق و روزی

 

قرآن سفارش میکند اگر تنگدست شدید از آن چه خدا به شما داده انفاق کنید. در سوره بقره آیه 261 پاداش صدقه‌ی انفاق کنندگان را مانند دانه‌ای مثال زده که هفت خوشه از آن می‌روید و هر خوشه صد دانه دارد. هم چنین گفته شده، بر صاحبان نعمت واجب است كه بر افراد تحت سرپرستى خود، توسعه دهند و بـه زندگى آنان گشایش بخشند.

 

مـن اهل نماز و روزه‌ ام، ولی چرا باز هم در معیشت مشکل دارم؟

بعضی از متدینین توقع دارند چون اهل عبادت و نماز و روزه هستند، وضع معیشتی خوبی هم داشته باشند، اما غافل از این‌که نابرده رنج گنج میسر نمیشود. قرآن تنها راه موفقیت و بهره‌مندی انسان را سعی و کوشش می‌داند و این‌که منتظر مال بادآورده باشیم در اسلام جایگاهی ندارد.

دعا و کارهای توصیه شده برای افزایش رزق و روزی

افزایش رزق و روزی

 

امیرالمومنین«علیه‌السلام» فرموده کسی که پیوسته تنبلی کند، در رسیدن بـه آرزویش ناکام میشود. از ابن عباس هم نقل شده که پیامبر«ص» هرگاه بـه کسى نگاه مى‏‌کرد و از او خوشش مى‏‌آمد، مى‏‌فرمود: شغلى هم دارد؟ اگر مى‏‌گفتند: نه، مى‏‌فرمود: از چشمم افتاد.

 

البته تنها کار و تلاش ملاک نیست، بلکه تخصص، تعهد و امانتداری هم مورد توجه است. امروزه برای جذب نیروی کار، کارآمدی و تخصص حرف اول را می‌زند. بی‌شک کسی که با استعداد، درستکار و امانتدار بوده و اهل خیانت نباشد، بیکار نمی‌ماند. بنابراین بهتر است سرپرست خانواده شرایطی فراهم کند که اعضای خانواده تخصصی متناسب با علاقه و استعدادشان داشته باشند، تا هیچوقت نگران درآمد و روزی خود نباشند.

 

چگونه رزق و روزی خود را افزایش دهم؟

قرآن جدا از این‌که کار و تلاش را پایه و اساس پیشرفت و موفقیت معرفی می‌کند، راهکارهایی هم برای افزایش رزق و روزی بیان کرده است. قرآن سفارش میکند اگر تنگدست شدید از آن چه خدا به شما داده انفاق کنید. در سوره بقره آیه 261 پاداش صدقه‌  انفاق کنندگان را مانند دانه‌ای مثال زده که هفت خوشه از آن می‌روید و هر خوشه صد دانه دارد.

دعا و کارهای توصیه شده برای افزایش رزق و روزی

شاید این‌که انفاق می‌تواند فقرزدایی کند، با عقل مـا سازگار نباشد، اما منطق توحیدی قرآن یاد می دهد که با هر دست بدهی از همان دست پس می‌گیری. در احادیث زیادی هم آمده که صدقه بر روزى و دارایى صدقه دهنده مى‌افزاید و یا هر وقت فقیر شدید، صدقه دهید و با خدا تجارت کنید.

 

ایمان، تقوا و دوری از گناه و هم چنین شکر نعمت‌های خدا از دیگر مواردی است، نعمتتان را افزون میکند. البته منظور از شکرگزاری، فقط گفتن ذکر «الحمدلله» و «خدا را شکر» نیست که این فقط شکر زبانی است. شکر، سه مرحله قلبی، زبانی و عملی دارد که باعث افزایش رزق و روزی میشود.

 

این‌که همسرم شاغل است و در مخارج زندگی کمک می‌کند اشکال دارد؟

حال و هوای معیشت مردم، این روزها خیلی خوش نیست و مشکلات اقتصادی سفره‌های مردم را کوچک کرده است. زن و مرد دوشادوش هم کار میکنند، اما باز هم هشت شان گرو نه‌شان است. اما با همه ی ی این اوصاف، اسلام مرد را مدیر اقتصادی خانواده میداند و زنان را در درجه اول مسئول درآوردن خرجی نمیداند.

دعا و کارهای توصیه شده برای افزایش رزق و روزی

با توجه بـه آیه 32 سوره نساء، اگر زنی بخواهد کار کند و فعالیت اقتصادی داشته باشد، درآمدش متعلق بـه خودش است و وظیفه‌ای نسبت بـه هزینه‌های زندگی ندارد. البته این نکته برای ان است که مردان بدانند نباید همسرشان را مجبور به کار کردن کنند، وگرنه اگر زنی با اختیار خودش بخواهد بخشی از مخارج خانه را به عهده بگیرد، حتما کار پسندیده‌ای انجام داده و بنیان خانواده را مستحکم کرده است.

 


 

صله رحم، افزایش روزی و فقرزدایی

از جمله سودهای دنیوی صله رحم، رونق در ثروت و روزی است. چنان که امام سجاد علیه‌السلام در حدیثی، از رسول گرامی صلی الله علیه و آله نقل می‌کند: «هر کس خوش دارد خدا عمر او را دراز کند و روزی‌اش را توسعه دهد، باید صله رحم کند». امام علی علیه‌السلام در سخنی زیبا فرموده است: «صله رحم، محبوبیت بـه بار می‌آورد و موجب خواری و ذلت دشمن میگردد.»

دعا و کارهای توصیه شده برای افزایش رزق و روزی

روشن است که قطع این رابطه، سردی و کدورت و جدایی دل‌ها را در پی دارد. پس، چـه خوب است که محبت و دوستی را به سردی و کدورت نسپاریم و با صله رحم محبت را برای همدیگر بـه ارمغان بیاوریم. بعضی افراد صله رحم را ترک می‌کنند تا فرصت بیشتری برای کار کردن داشته باشند و از این راه، درآمد خود را حفظ و بیشتر کنند.

 

این افراد اگر در مفهوم روایت‌های امامان بیشتر دقت کنند، پی میبرند بـه این‌که نه تنها با قطع رحم روزی خود را گسترش نمی‌دهند، بلکه خود را از توفیقی بزرگ در این زمینه محروم می‌سازند. ان‌هایی که در فقر و پریشانی بـه سر می‌برند، برای رهایی خویش از وضع موجود، بـه صله رحم روی می‌آورند، چنان که امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «صله رحم، عمر را زیاد میکند و فقر و پریشانی را از بین می‌برد.

 

دعا و کارهای توصیه شده برای افزایش رزق و روزی

صله رحم و محبوبیت نزد خویشاوندان

وقتی یکی از افراد فامیل، در بحران و مشکلات زندگی‌اش غوطه می خورد، اگر یکی از خویشاوندانش که اهل نیکوکاری است، با ان‌ها صله ارحام کند و نگرانی ان‌ها را نگرانی خود بداند، در این صورت خانواده ای که در رنج و سختی بـه سر میبرد، او را فرشته ای آسمانی می‌پندارد که برای حل مشکل و رهایی‌اش فرود آمده است، اگر چه از او، تنها هم دردی و همدلی ببیند.

 

از امام علی علیه‌السلام نقل است: «صلةُ الرحم تُوجبُ المَحَبَّةَ ؛پیوند با خویشاوندان، محبت می‌آورد». بی شک، صله رحم بـه معنای حفظ حرمت و موقعیت و توجه به طرف مقابل است و هر قلبی که از دیگران، توجه و دلجویی بیند بـه ان‌ها علاقه‌مند می‌شود؟

 

امام علی علیه‌السلام می‌فرماید:

«صله رحم… انسان را در میان خانواده و بستگانش محبوب می‌سازد.» این محبوبیت نشانه های بسیاری دارد، از جمله این‌که: وقتی مشکلات و گرفتاری‌ها بـه انسان هجوم می‌آورند، خویشان ارادتمند خود را بازوان مقاومی می بیند که حاضر نیستند کوچک‌ترین گزندی بـه او وارد شود و هرگاه دشمنان آدمی، سد دفاعی بستگان فرد را در مقابل خویش ببینند، خود را خوار و ذلیل می‌پندارند و ناامید می‌شوند.

 

دعا و کارهای توصیه شده برای افزایش رزق و روزی

امام علی علیه‌السلام در سخنی زیبا فرموده است:

«صله رحم، محبوبیت بـه بار می‌آورد و موجب خواری و ذلت دشمن می‌گردد.» روشن است که قطع این رابطه، سردی و کدورت و جدایی دل‌ها را در پی دارد. پس، چـه خوب است که محبت و دوستی را به سردی و کدورت نسپاریم و با صله رحم محبت را برای همدیگر بـه ارمغان بیاوریم.

 

هیچ رگی در بدن انسان نمی‌پیچد و سنگی بـه پای انسان اصابت نمیکند و هیچ گاه پایش نمی‌لغزد و خراشی بـه بدنش نمی‌افتد، مگر بخاطر گناهی که انجام داده است. هم چنین با کم شدن زمینه گناه، گناه هم کمتر میشود و بلاها نیز کاهش مییابد که در این باره، صله رحم نقش مؤثری ایفا میکند

 

دعا و کارهای توصیه شده برای افزایش رزق و روزی

صله رحم و افزایش آگاهی‌ها و تجربه‌ها بـه واسطه تبادل افکار

بی گمان، هیچ انسانی بی نیاز از آگاهی و تجربه بیشتر نیست، بلکه همواره باید بکوشد تا بـه دانش و تجربه های خود بیفزاید تا حرکت در مسیر پیشرفت‌های مادی و معنوی، برای او آسان‌تر باشد. از جمله کارهایی که نقش بسزایی در افزایش دانسته های آدمی دارد، صله رحم است.

 

زیرا دیدار بستگان، فرصت خوبی برای گفت و گو و تبادل افکار است و هر دو طرف می توانند از اندوخته های همدیگر بهره مناسبی ببرند. بدیهی است که هر یک از آنان با توجه بـه شرایط سنی، شغلی، فرهنگی و تحصیلی خویش، اطلاعات مخصوصی دارند که شاید دیگری چیزی درباره ان نمیداند و بدین گونه، صله رحم تأثیر شگرفی بر ارتقای علمی و فکری و تجربی افراد خواهد گذاشت.

 

افزون بر همه ی ی این‌ها، مطلع شدن از مشکلات یکدیگر بـه منظور رفع ان‌ها، فایده دیگر صله رحم است. بنابراین، همه ی ی این برکت‌ های صله رحم، در صورتی نصیب انسان‌ها میشود که همه ی ی فرصت‌های آزاد خود را به سرگرمی‌های رسانه ای و مشغول کردن فکر و ذهن خود با ان‌ها نگذارند و زمانی را هم برای دیدار با آشنایان و خویشان در نظر بگیرد.

 

صله رحم و دفع بلا و پاکیزگی اعمال

از آثار بسیار ارزشمند صله رحم، دفع بلا و پاکیزگی اعمال است. امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید: «صله رحم، اعمال را پاکیزه و بلا را دفع میکند». و این تأثیر، شاید به دلیل ایجاد محبت میان ان‌ها و از بین رفتن زمینه کدورت و ناراحتی است. چرا که همین کدورت‌ها و ناراحتی‌هاست که موجب بروز کینه، غیبت، تهمت و غیره می‌شود.

دعا و کارهای توصیه شده برای افزایش رزق و روزی

عده ای از مصیبت‌ها که بر عموم مردم وارد می‌شود، بخاطر مکافات گناهان و اعمال ان‌هاست. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: هیچ رگی در بدن انسان نمی‌پیچد و سنگی بـه پای انسان اصابت نمیکند و هیچ گاه پایش نمی‌لغزد و خراشی بـه بدنش نمی‌افتد، مگر بخاطر گناهی که انجام داده است. هم چنین با کم شدن زمینه گناه، گناه هم کمتر میشود و بلاها نیز کاهش مییابد.

 

صله رحم و سهولت حساب در روز قیامت

از رسول اکرم صلی الله علیه و آله در این باره نقل است: «نیکی بـه والدین و صله رحم، حساب را در قیامت آسان میکند.» پیامبر گرامی پس از این سخن، آیه ای از قرآن شریف را با این مضمون تلاوت فرمود: افراد بصیر در دین، آنانند که وصل میکنند ان راکه خداوند بـه وصلش امر فرمود و از خداوندشان می‌هراسند و از سختی حساب قیامت بیم دارند.

دعا و کارهای توصیه شده برای افزایش رزق و روزی

مطلع شدن از مشکلات یکدیگر بـه منظور رفع ان‌ها، فایده دیگر صله رحم است. بنابراین، همه ی ی این برکت‌های صله رحم، در صورتی نصیب انسان‌ها می‌شود که همه ی ی فرصت‌های آزاد خود را به سرگرمی‌های رسانه ای و مشغول کردن فکر و ذهن خود با ان‌ها نگذارند و زمانی را هم برای دیدار با آشنایان و خویشان در نظر بگیرد.

 

دعا و کارهای توصیه شده برای افزایش رزق و روزی

افزایش برکت در زندگی

امام باقر فرمودند: «صِلَةُ الْأَرْحَامِ تُزَکِّی الْأَعْمَالَ وَ تُنْمِی الْأَمْوَالَ وَ تَدْفَعُ الْبَلْوَی وَ تُیَسِّرُ الْحِسَابَ وَ تُنْسِئُ فِی الْأَجَل» «الکافی ج2 ص150» صله ارحام اعمال را پاک کند و اموال را فزونی دهد و بلا را بگرداند و حساب را آسان کند و اجل را تأخیر اندازد.

 

نیکو کردن خلق، ایجاد روحیه سخاوت، تاخیر اجل، پاکی اموال، دور شدن بلا از برکات صله رحم می‌باشند که از مجموعه روایات اهل بیت «ع» استفاده میگردد.

 

دعا و کارهای توصیه شده برای افزایش رزق و روزی

جدیدترین مطالب سایت