آشنایی با فوبوس قمر مریخ

مجموعه : هوا و فضا
آشنایی با فوبوس قمر مریخ

فوبوس در مریخ چیست ؟ 

فوبوس نام یک قمر تازه یافت شده در سیاره مریخ میباشد برای اطلاعات بیشتر می‌توانید در ادامه تالاب را دنبال نمایید .

 

از آنجایی به لطف کاوشگرهای مریخی که قرار هست تا سال ۲۰۲۰ راهی سیاره سرخشوند تمامی دقت دانشمندان به مریخ معطوف شده، قمر کوچک این سیاره، فوبوس نادیده گرفته شده هست.

 

آشنایی با فوبوس قمر مریخ

فوبوس مریخ 

 

به گزارش تالاب به نقل از همشهری، ناسا بتازگی دوربین THEMIS راکه روی مدارگرد اودیسه مریخی نصب شده، به سوی این قمر چرخانده تا ببیند یک روز این قمر در طیف نوری فروسرخ چه ویژگی هایي دارد. مدارگرد اودیسه تا سال ۲۰۱۵ توانست ۶۰ هزار بار به دور در مدار مریخ بچرخد و همان‌ گونه در مدار این سیاره در گردش هست از این رو همچون طولانی ترین ماموریت در حال اجرای ناسا در سیاره مریخ شناخته می‌شود.

 

اگر چه این مدارگرد از سال ۲۰۰۱ تاکنون عکسهای، و داده هاي ترکیبی و حرارتی زیادی در اختیار ناسا قرار داده هست، تاکنون هرگز به سوی یکی از قمرهای سیاره مریخ نشانه گرفته نشده بود. این شرایط در ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۷ تغییر کرد و دوربین این مدارگرد که THEMIS نام دارد برای نخستین بار به سوی فوبوس چرخید، قمری مستطیلی شکل که قطری برابر ۲۲ کیلومتر دارد. نام این دوربین که مخفف سیستم تصویربرداری حرارتی هست، دوربینی هست که در ۵ کانال عکس بصری و ۱۰ کانال فروسرخ عکسبرداری می‌کند.

 

آشنایی با فوبوس قمر مریخ

تصاویری از فوبوس مریخ 

 

با ترکیب عکسهای این دو کانال محققان آزمایشگاه پیش ران جت ناسا توانستند تصویری از دمای قشری قمر را ایجاد کنند. این عکس روال تغییر دما در طول یک روز از قمر فوبوس را نمایش می‌دهد. در این عکس میتوان قسمت چپ قمر را در حالات پیش از طلوع و قسمت سوی راست قمر را در غرق در نور خورشید دیدن کرد.

 

به گفته دانشمندان گنجاندن منطقه پیش از طلوع در محدوده رصد ازآن رو کاربردی هست که تمامی گرمای ناشی از نور خورشید روز قبل در این منطقه به دست کم خود رسیده هست و با حرکت از این منطقه به سوی روشنایی روز میتوان تغییر رفتار دما در سطح قمر رابه خوبی دیدن کرد.

 

ناسا میگوید این عکس می‌تواند به درک بهتر سرعت بالای گرم و سرد شدن قمر فوبوس کمک کند و اطلاعاتی را درمورد بافت و ترکیبات قمر در اختیار دانشمندان قرار دهد. از آنجایی که مقدور هست قمر فوبوس در آینده به ایستگاه توقفی کوتاه برای فضانوردانی تبدیل شود که راهی سیاره مریخ میباشند، مطالعه روی آن از اهمیت بالایی برخوردار هست.

 

جدیدترین مطالب سایت