گلچینی از انشاهایی با موضوع روز درختکاری برای دانش آموزان

مجموعه : انشا
گلچینی از انشاهایی با موضوع روز درختکاری برای دانش آموزان

روز درختکاری یک روز جهانی اسـت کـه در آن مردم تشویق می شوند کـه درخت بکارند و از منافع آن برای محیط زیست و تنوع زیستی آگاه شوند. این روز در کشور های مختلف در تاریخ‌هاي‌ متفاوت برگزار میشود. در ایران، روز درختکاری برابر ۱۵ اسفندماه هر سال اسـت و هم زمان با شروع هفته منابع طبیعی اسـت. ایرانیان باستان نیز برای درختکاری جشن خاصی داشتند و بـه خاک و زراعت احترام می‌گذاشتند.

 

انشا با موضوع روز درختکاری

درختان نقش مهمی در تولید اکسیژن، کاهش آلودگی هوا، حفاظت از خاک و تأمین منابع طبیعی دارند. برخی از درختان می توانند مقادیر زیادی از دی‌اکسید کربن را جذب کنند و بـه کاهش اثر گلخانه‌اي کمک کنند. برای مثال، کاج حلب می تواند سالانه ۵۰ تن دی‌اکسید کربن را جذب کند. اگر شـما هم علاقه‌مند بـه درختکاری هستید، می توانید در روز درختکاری با حضور در جنگل‌ها و پارک‌ها نهال بکارید و بـه احیای اکوسیستم‌هاي‌ طبیعی کمک کنید. 

 

1. انشا در مورد روز درختکاری

انشا در مورد روز درختکاری

 

درخت از عناصر زیبای طبیعت اسـت کـه نقش مهمی در محیط زیست و همچنین زندگی بشر دارد. بـه عنوان مثال ما با چوب درختان وسایل مورد نیاز زندگی خودرا می سازیم کـه ازآن جمله می توان بـه میز و صندلی، در و پنجره هاي‌ چوبی و همچنین کاغذ و مداد اشاره کرد. درختان در تولید اکسیژن و کاهش دی اکسید کربن موجود در هوا نیز نقش دارند کـه برای سلامت انسان ها بسیار مهم اسـت.

 

علاوه بر این درختان یکی از جذابیت هاي‌ طبیعت زیبا می باشند کـه زیر سایه آنها استراحت میکنیم و از چشیدن طعم بی نظیر میوه هایي کـه بر شاخه هاي‌ آنها می‌نشیند لذت می‌بریم.

 

با توجه بـه نقش درختان در زندگی ما، چه خوب اسـت کـه هر یک از ما با کاشت یک نهال درخت الگویی باشیم تا دوستان ما نیز بـه طبیعت و درختکاری علاقه مند شوند. فکرش را بکنید اگر هر انسانی کـه روی کره زمین زندگی می کند در طول سال تنها یک نهال در دل خاک می کاشت دنیا چقدر قشنگ تر بود.

 

امیدوارم روز درختکاری بـه همه ی ما بهانه و فرصتی برای کاشت و آبیاری حداقل یک درخت بدهد اما اگر امکان کاشت درخت نیز نداشته باشیم با آبیاری درختانی کـه در اطراف ما وجوددارد می‌توانیم وظیفه خودرا نسبت بـه گیاهان و درختان انجام داده ودر مراقبت از انها سهیم باشیم.

 


مطالب مشابه: عکس های روز درختکاری برای استوری «جدید ترین»


 

2. انشا در مورد روز درختکاری برای پایه پنجم

انشا در مورد روز درختکاری برای پایه پنجم

 

دیروز در حال ورق زدن برگه هاي‌ تقویم امسال بودم و مناسبت هاي‌ ماه اسفند را نگاه میکردم کـه چشمم بـه روز درختکاری در تاریخ 15 ماه اسفند افتاد. برایم خیلی جالب اسـت کـه در تقویم یک روز بـه نام روز درختکاری ثبت شده و اینکار نشانه اهمیت بسیار زیاد درختان در طبیعت و زندگی ما می باشد.

 

ما از چوب درختان استفاده هاي‌ زیادی می‌کنیم، بـه عنوان مثال از وسایل منزل مانند مبلمان و تزیینات چوبی گرفته تا وسایلی هم چون مداد و کتاب و کاغذی کـه هرروز روی آن می‌نویسیم همه ی از چوب تهیه شده اند.

 

درختان فواید دیگری نیز دارند کـه یکی از مهم ترین آنها این اسـت کـه با تولید اکسیژن بـه پاک شدن هوای اطراف ما کمک می کنند اما متاسفانه ما انسان ها قدر و ارزش درختان را نمی‌دانیم و با صدمه زدن بـه محیط زیست خود باعث از بین رفتن درختان می‌شویم.

 

روز درختکاری یک فرصت بسیار خوب اسـت کـه درباره فواید درختان مطالعه کرده و سعی کنیم با کاشتن حداقل یک نهال در در خاک بـه طبیعت و درختان نشان دهیم کـه چقدر بـه محیط زیست علاقه داریم و سعی میکنیم همواره مراقب و محافظ درختان باشیم زیرا درختان درست مانند ما جان دارند و نفس می‌کشند.

 

در پایان انشا از همه ی دوستانم می‌خواهم کـه در روز درختکاری هر یک یک درخت کاشته و آبیاری کنیم و با اینکار بـه این موجودات زنده و با احساس بگوییم کـه چقدر قدر آنها را میدانیم.

 

3. انشا کودکانه در مورد روز درختکاری 

انشا کودکانه در مورد روز درختکاری 

 

مقدمه:

زندگی مانند مزرعه ایی اسـت کـه هر آنچه کـه دراین دنیا می کاریم در نهایت درو میکنیم چه خوب تر ازآن کـه بیاییم دراین دنیا کاری انجام دهیم کـه پس از سال‌ها هم چنان سود و منفعت داشته باشد.

 

تنه انشا:

گاهی انسان هاي‌ خیر مدرسه ایی می سازند یا مسجد یا بیمارستانی تا دراین دنیا و آن دنیا دعای انسان هایي کـه خیرشان بـه آن رسیده بدرقه ي راهشان باشد اما همیشه ما آدم ها انقدر توانایی مالی و جانی نداریم کـه همچنین هزینه هایي را متحمل شویم و ثوابی کرده باشیم. دراین میان روش هاي‌ دیگری کـه چه از نظر مالی و چه از نظر جانی کمتر اسـت نیز وجوددارد مانند دست فقیری را گرفتن یا کودکی را زیر پر و بال قرار دادن و یا نه از این‌ها نیز می توان کم خرج تر باشد اما با ثوابی تقریباً برابر.

 

کاشتن یک نهاال کوچک نیز می تواند پر از ثواب و خوبی باشد. زمانی کـه نهالی را در جایی می کارید موجب می شود کـه انسان هاي‌ زیادی در آینده از میوه ي آن در زمانی کـه گرسنه هستند بهره ببرند. آن گونه، گرسنه ایی را سیر کرده‌اید. در باران و طوفان یا آفتاب سوزان در زیر درختی کـه شـما کاشته اید پناه میگیرند، آن گونه بـه نیازمندی سرپناهی داده اید.

 

همین کاغذ و مدادی را کـه در دست داریم ؛ همین نیمکت و صندلی کـه بر روی آن می‌نشینیم، همگی حاصل درخت هایي اسـت کـه یک روز کاشته شده اند و همین حالا بریده شده و تبدیل بـه کاغذ ؛ مداد ؛ کتاب، دفتر،نیمکت و… شده اسـت و از همه ی مهم تر همین دم و بازدمی کـه می‌کشیم حاصل تولید اکسیژن همین درخت ها اسـت کـه اگر نباشد روز بـه روز هوا آلوده تر می شود و آسمان تیره تر. درخت کاری یکی از بزرگترین فرصت ها اسـت برای ایفای وظیفه ي انسانی کـه با دستان کوچکمان کارهای بزرگی انجام دهیم.

 

نتیجه گیری:

بیاییم در روز درخت کاری ما نیز نقشی داشته باشیم و با کاشت درختان بیشتر دنیایی سرسبزتر و هوایی پاک تر و آسمان آبی تر برای خود و دیگران رغم بزنیم.

 

4. انشا کودکانه در مورد روز درختکاری برای پایه چهارم

انشا کودکانه در مورد روز درختکاری برای پایه چهارم

 

در تقویم ملی ایران روز پانزدهم ماه اسفند روز درختکاری نامیده شده اسـت و از این تاریخ تا بیست و دوم ماه اسفند بـه هفته ي منابع طبیعی معروف اسـت. درخت نقش بسیار مهم و حیاتی را در زندگی بشر ایفا میکند و علاوه بر زیبا کردن و پاکیزه کردن محیط زندگی ما قابلیتهای بی شمار دیگری نیز دارد. دراین روز ؛ نهال هاي‌ جوان بـه دست خاک حاصل خیز ایران سپرده می شود تا بـه درختانی نیرومند و سرسبز بدل گردند و بـه این ترتیب گامی در آبادانی کشور عزیزمان برداشته می شود.

 

قرن هاست کـه درخت یکی از مهم ترین عناصر زندگی بشر بوده اسـت. از سویی مقدمات پیشرفت بیشتر صنعت و فناوری را موجب می شوند و منابع تامین کننده محصولاتی نظیر وسایل چوبی، مبلمان، لوازم التحریر«کاغذ، انواع مدادهای مختلف» ‌الوار و هزاران محصول دیگر محسوب می شوند و از سوی دیگر بـه منزله ریه هاي‌ یک شهر تلقی شده و نقش مهمی را در تامین سلامت اعضای جامعه ایفا می کنند کـه این مورد اخیر از موارد قبل مهم تر اسـت؛

 

چرا کـه بـه دلیل فعالیت کارخانجات صنعتی و نیز ازدیاد وسایط نقلیه عمومی و فعالیت روزانه آنها در سطح شهر های بزرگ از جمله تهران، آلاینده ها و گازهای مهلک و خطرناکی نظیر دی اکسید کربن در هوای شهرها فزونی یافته و سلامت افراد را تهدید می کند

 

و افزایش هر چه بیشتر این مواد آلاینده کاهش میزان اکسیژن در هوا را سبب می شود و این وضع نامساعد، گروه هاي‌ آسیب پذیر نظیر بیماران ریوی و قلبی، سالخوردگان و کودکان را بیشتر تهدید می کند.در چنین شرایطی مساله درخت و درختکاری راه حلی مناسب برای مبارزه با آلودگی هاي‌ مذکور بـه شمار می آید.

 

ما ۱۵ اسفند را بـه عنوان روز درخت کاری جشن می گیریم تا هرگز فراموش نکنیم درختان این زیبایی هاي‌ خلقت چقدر مفید هستند و هر کس باید حداقل یک نهال بکارد تا دیگران نیز بتوانند از این نعمت خدادادی استفاده کننند. با کاشت درختان سازگار با وضعیت جوی ایران و با درنظر گرفتن شرایط آب و هوایی خشک و کم باران اغلب مناطق کشور، می توان محیط زیست را لطیف و با طراوت کرد. طبیعت و فضای سبز وسیله اي برای بقای بشری و حفظ زیبایی شهر اسـت و بـه عنوان میراثی ارزشمند بـه همه ی انسان ها تعلق دارد.

 

5. انشا در مورد روز درختکاری برای دانش آموزان

انشا در مورد روز درختکاری برای دانش آموزان

 

درختان فایده هاي‌ زیادی دارند از جمله چوب آن. ازآن می توان وسایل زیادی تهیه کرد، مثل در، پنجره، میز، صندلی و حتی مداد و کاغذ. این وسایلی اسـت کـه می شود از چوب درخت ساخت. بعضی ها می‌گویند کـه نباید درخت را قطع کرد، این درست اسـت چون طبیعت آن زیبایی را از دست میدهد، دیگر اکسیژن کم می شود و گاز کربن دی اکسید در هوا پخش می شود، ولی اگر درخت را قطع نکنیم نمیتوان وسایل چوبی را ساخت.

 

بیایید پیشنهاد من را بشنوید، من می‌گویم کـه باید درختها را قطع کرد اما بـه اندازه ودر کنار قطع درختان، درخت هم بکاریم. آن گونه هم طبیعت و اکسیژن داریم، هم وسایل چوبی. خلاصه ما از درختان استفاده هاي‌ دیگری هم میکنیم، مثلا هر خانواده اي یک خانه دارد ودر هر خانه یک باغچه، ودر هر باغچه درختان و گیاهانی روئیده اند و هر درخت و گیاه بـه اندازه خود اکسیژن تولید می کند، بـه علاوه هر درخت میوه و هر گیاه مواد خوراکی تولید می کند، بـه آن گونه غذایمان و هوای پاکیزه را بـه دست می آوریم.

 

نتیجه گیری:

نتیجه می گیریم کـه اگر درختان نبودند اکسیژن نبود، جنگل نبود، میوه نبود و حتی دیگر طبیعت زیبا هم نبود.

 

6. انشا در مورد درخت

انشا در مورد درخت

 

درخت یکی از زیباترین مظاهر خلقت و جلوه اي از تجلیات آفریدگار عالم اسـت. درخت نماد آبادانی و شاخص سبزی و خرمی و مظهر زندگی و باعث تلطیف هوا و موجب آسایش و رفاه مردم و صفا و پاکی طبیعت می‌باشد. در دین مقدس اسلام، بنابر آیات و روایات و سیره معصومین«ع» می‌توانیم بـه نقش و اهمیت این نعمت و موهبت عظیم پروردگار عالم پی ببریم.

 

بر اساس آیات قرآن، یکی از مواهب و نعمت هاي‌ خداوند در آخرت و یکی از ویژگی هاي‌ بهشت کـه در آیات کریمه و روایات شریفه بارها بـه آن اشاره شده اسـت، درخت می باشد:« در بهشت باغ هایي وجوددارد کـه از زیر درختانش نهرها جاریست». در بین این درختان بهشتی، درختان میوه نیز وجوددارد، میوه هایي کـه بـه تعبیر قرآن « و فاکهه مما یتخیرون » اسـت.

 

بسیاری از پیامبران و امامان معصوم «ع» ما کشاورز و باغدار بودند و خود با دست خود بـه کاشت و برداشت درختان اقدام می‌کردند و بـه این وسیله در عمران و آبادانی زمینی کـه خداوند بـه آن امر فرموده، اهتمام می ورزیدند، مثلا حضرت علی«ع» چندین نخلستان رابا دست مبارک خود احداث کرد و یا امام محمد باقر «ع» در کاشت درختان و کشت و زراعت حتی در گرمای تابستان، کوتاهی نمی فرمود.

 

پیامبر عظیم الشان اسلام «ص» نیز علاوه بر دامداری و تجارت، بـه کشت درختان و زراعت اقدام می فرمود ودر حفظ درختان، حتی در جنگ با دشمنان و اشغال سرزمین آنها، بـه سربازان اسلام تاکید می فرمود.

 

در اهمیت درخت و درختکاری همین بس کـه در روایتی معتبر از یکی معصومین «ع» منقول اسـت کـه: «حتی اگر دیدید قیامت بر پا شد و شـما مشغول کاشتن درختی بودید، ازاین عمل نیک خود دست برندارید». و این نشانگر تاکید و توصیه اولیای اسلام بـه حفظ و حراست از درختان و اهمیت درختکاری اسـت. اگرچه متاسفانه با پیشرفت تکنولوژی، تخریب جنگل ها و نابودی درختان رو بـه افزایش اسـت، اما جای خوشبختی اسـت کـه بشر امروز بـه این عمل زشت خود اقرار دارد و سازمان هایي را برای حفظ و حراست و گسترش پارک ها و ازدیاد درختان بـه وجود آورده اسـت.

 

در کشور ما نیز در حفظ و حراست درختان و جنگل ها کوشش هاي‌ چشمگیری انجام گرفته، از جمله هرساله ۱۵ تا ۲۲ ماه اسفند بـه عنوان هفته درخت و درختکاری اعلام شده و مردم و دولت بـه انجام این امر مهم مبادرت می ورزند.

 

7. انشا در مورد درخت برای تمام پایه ها

انشا در مورد درخت برای تمام پایه ها

 

درخت نقش بسیار مهم و حیاتی را در زندگی بشر ایفا می کند و علاوه بر زیبا کردن و پاکیزه کردن محیط زندگی ما قابلیت‌هاي‌ بی‌شمار دیگری نیز دارد. نهال‌هاي‌ جوان بـه دست خاک سپرده میشود تا بـه درختانی نیرومند و سرسبز بدل گردند.

قرن‌هاست کـه درخت یکی از مهمترین عناصر زندگی بشر بوده اسـت. از سویی مقدمات پیشرفت بیشتر صنعت و فناوری را موجب می شوند و منابع تأمین کننده محصولاتی نظیر وسایل چوبی، مبلمان، لوازم التحریر «کاغذ، انواع مدادهای مختلف» ‌الوار و هزاران محصول دیگر محسوب میشوند و از سوی دیگر بـه منزله ریه‌هاي‌ یک شهر تلقی شده و نقش مهمی را در تأمین سلامت اعضای جامعه ایفا میکنند کـه این مورد اخیر از موارد قبل مهم‌تر اسـت؛

 

چرا کـه بـه دلیل فعالیت کارخانجات صنعتی و نیز ازدیاد وسایط نقلیه عمومی و فعالیت روزانه آن‌ها در سطح شهر های بزرگ از جمله تهران، آلاینده‌ها و گازهای مهلک و خطرناکی نظیر دی اکسید کربن در هوای شهرها فزونی یافته و سلامت افراد را تهدید می کند و افزایش هرچه بیشتر این مواد آلاینده کاهش میزان اکسیژن در هوا را سبب میشود و این وضع نامساعد، گروه‌هاي‌ آسیب‌پذیر نظیر بیماران ریوی و قلبی، سالخوردگان و کودکان را بیشتر تهدید میکند.

 

در چنین شرایطی مساله درخت و درختکاری راه حلی مناسب برای مبارزه با آلودگی‌هاي‌ مذکور بـه شمار می آید. ما پانزده اسفند را بـه عنوان روز درخت کاری جشن می گیریم تا هرگز فراموش نکنیم درختان این زیبایی‌هاي‌ خلقت چقدر مفید هستند و هر کس باید حداقل یک نهال بکارد تا دیگران نیز بتوانند از این نعمت خدادادی استفاده کنند.

 

با کاشت درختان سازگار با وضعیت جوی ایران و با درنظر گرفتن شرایط آب و هوایی خشک و کم باران اغلب مناطق کشور، می توان محیط زیست را لطیف و با طراوت کرد. طبیعت و فضای سبز وسیله‌اي برای بقای بشری و حفظ زیبایی شهر اسـت و بـه عنوان میراثی ارزشمند بـه همه ی انسان‌ها تعلق دارد.

 

نتیجه گیری ما از این انشا این اسـت کـه درختان ریه‌هاي‌ کره زمین هستند، همانگونه کـه یک انسان بدون ریه و بدون تنفس می‌میرد، جهان هستی نیز بدون این درختان خواهد مرد. بـه همین جهت همه ی ما کودک و بزرگ، جوان و پیر، زن و مرد در برابر جهان هستی خود مسئولیم. پس چه خوب اسـت روز درختکاری را بهانه کنیم و درختی را بـه نشانه احترام بـه محیط زیست خود در خاک بکاریم.

 


مطالب مشابه: آغاز هفته منابع طبیعی و روز درختکاری


 

8. انشا ادبی در مورد درخت برای تمام پایه ها

انشا ادبی در مورد درخت برای تمام پایه ها

 

مقدمه:

درخت موجب افزایش اکسیژن و شادی و طراوت در طبیعت میگردد. ما انسانها برای حفظ این چرخه و پاسداری از طبیعت موظف هستیم کـه هر سال تعداد زیادی درخت بکاریم و از آنها خوب مراقبت کنیم تا بـه شادی و نشاط طبیعت افزوده شود. عمل کاشت درخت هرسال در نزدیک عید و روزهای پایانی سال یعنی 14 ماه اسفند انجام می‌گیرد.

 

بدنه:

کاشت درخت چه بـه صورت میوه دار و بی میوه هرسال در اسفندماه انجام می‌گیرد. درختان دی اکسید موجود در هوا را رفته و بـه جای آن اکسیژن یا هوای سالم بـه طبیعت باز می گردانند. چه بسیار درختانی کـه موجب سلامتی ریه ها و التیام حال انسان هامی‌گردند. اکسیژن تنها گاز مورد نیاز برای تنفس اسـت کـه برای انسان ضروری اسـت. پس با کاشت درخت در روز درختکاری بـه همراه خانواده بـه شادی و طراوت انسانها کمک کنیم. چه درختان کم سن و سالی کـه از همه ی موجودات کهنسال مفیدتر هستند.

 

بیایید در روز درختکاری با کاشت درختی هرچند اندک بـه شادی و طراوت محیط زیست کمک کنیم. تک درختی در دل کویر را دیده‌اید کـه چگونه سایه‌اش لطف اسـت و نعمت و فراوانی. در دل کویری کـه گرما و بی آبی امان از انسان هامی‌برد، این درخت چگونه رشدکرده و بـه بار نشسته اسـت. ما هم می‌توانیم در رشد و تعالی و بزرگ شدنش نقش داشته باشیم. درخت را چون فرزند و روح و روان خویش مراقبت کنیم تا بـه یاری ما بشتابد.

 

نتیجه گیری:

درخت موجودی ضروری برای نفس اسـت و اگر هوای تازه نباشد، زندگی نخواهد بود. درختان بهترین و زیباترین دوستان انسانها هستند کـه بی توقع مهربان هستند و بی آنکه تقاضای کنیم خدمات رسانی می کنند. قدر این نعمت هاي‌ بزرگ را بدانیم و از آنها مراقبت کنیم و هرسال بـه تعدادشان بیفزاییم.

 

9. انشا ادبی در مورد درخت برای دانش آموزان

انشا ادبی در مورد درخت برای دانش آموزان

 

مقدمه:

۱۵ اسفند روز درختکاری نامگذاری شده اسـت ؛ با کاشت حتی یک نهال درخت میتوانیم حیات تازه بـه آیندگان اهدا کنیم.

 

بدنه:

همه ی ما میدانیم اگر درخت نبود، قلم و کاغذ هم در بین نبود تا آدمی دانش و تجربه اش را بـه یادگار بگذارد.

اگر درخت نبود، تار و نی هم در بین نبود تا آدمی دلتنگی هایش را جار بزند

اگر درخت نبود، آدمی تنهاتر از این می شد کـه هست ما با درخت و براي درخت زنده ايم

ما اين سرودهاي سبز را قطع مي كنيم و از آنها كاغذ مي سازيم تا تهي بودنمان را در آن بـه ثبت رسانيم

درخت میوه و سایه سار و هوای تازه بـه ما هدیه میدهد، اما ما تبر و قطع تنه اش را بـه او هدیه می‌دهیم

یه کلام اگر درخت نبود زندگی و حیات هم نبود.

 

نتیجه:

بنابر این اگر درخت ها نباشد، فرزندان ما نیز بـه فردایی روشن نخواهند رسید.

ما بـه اندازه اي کـه با پس انداز کردن پول و سرمایه ؛ نگران آینده آنها هستیم، چرا نباید نگران محیط زیست و طبیعت اطراف آنها باشیم؟

 

10. کاشتن درخت

انشا در مورد کاشتن درخت

 

چقدر شگفت انگیز اسـت داده هاي‌ خداوند..قدرت خداوند را بیشتر مشاهده می‌کنیم.و چقدر هیجان انگیز اسـت.بـه درخت رو بـه رو نگاه می کنم.درخت افتاده بر روی زمین ریشه هایش در ابرها فرو رفته اسـت. ریشه هایش در اسمان در ذکر و ثنای خداوند اسـت. با تمام وجود خداوند را ستایش میکند. ودر حال حمد و ثنای اوست.

 

و هر چه میگذرد بالا و بالاتر می‌رود.و دست هایش را بیشتر بـه عرش میبرد. و پیوسته در حال مناجات با معبود اسـت.برگ هایش را می بینم کـه چطور فروتن و فروتن در حال سجده اند و نیایش خدای بی همتا را بـه جا می اورند.درخت شاخه هایي پر از برگ را در روی زمین گسترانیده و ریشه هایش هم چون مار در هم پیچیده اسـت. ودر داخل ابر ها فرو رفته ..

 

ریشه هاي‌ قطور درخت گویا با یک دیگر مسابقه گذاشته اند تا ببینند کدام یک زودتر بـه خدا می‌رسند. با نیروی هر چه تمام تر و با سرعت بی اندازه در شتابند تا بـه اسمان برسند.جای ریشه و برگ هاي‌ درخت عوض شده اسـت.و ریشه درخت کـه همیشه در قعر زمین قرار داشته هم اکنون در اسمان هاست.پس از این درخت میتوانیم درس بگیریم همان گونه کـه این درخت وارونه شده و جای ریشهبا شاخه آن عوض شده دنیا هم آن گونه اسـت.

 

وقتی پرنده اي زنده اسـت مورچه را می خورد .وقتی میمرد مورچه ها اورا می خورند .زمان و شرایط در هر موقعیتی میتواند تغییر کند یک درخت میلیون‌ها چوب کبریت میسازد. ولی تنها یک چوب کبریت برای سوزاندن میلیونها جنگل کافیست.پس اگر روزی قدرتمند بودی و همانند شاخه هاي‌ درخت در عرش صعود کردی یادت نرود کـه دنیا در چرخش اسـت .

 

11. درباره درخت برای دانش آموزان

انشا در مورد کاشتن درخت برای دانش آموزان

 

مقدمه انشا:

درختان از بهترین نعمات الهی هستند کـه هم بـه ما جان می‌دهند و غذای ما را تامین می کنند و حتی مایحتاج روزانه ما از درخت آماده میشود.

 

بدنه انشا :

در تقویم ملی ما از روز 15 تا 22 ماه اسفند هر سال ” هفته منابع طبیعی” نامگذاری شده کـه البته اولین روز این هفته یعنی 15 اسفند نیز ” روز ‌درختکاری‌” نامیده شده اسـت و مردم هرساله بـه خاطر احترام بـه طبیعت و حفظ منابع طبیعی بـه کاشت نهال می‌پردازند کـه سرآمد اینکار جناب آقای غلامحسین مهیمی هستند، ایشان اهل جیرفت کرمان می باشند کـه از او بـه عنوان بزرگمرد درختکاری ایران یاد می شود.

 

در روز درختکاری مسئولین مربوطه کشور بـه کاشتن درخت و آموزش در مورد اهمیت درخت‌ها میپردازند. این روز در کشور های دیگر متفاوت می باشد و تمام مردم دنیا با توجه بـه از بین رفتن منابع طبیعی توسط بلایای طبیعی و انسان ها بـه اهمیت این روز پی برده اند و همه ی ساله در روزی مشخص بـه کاشت نهال و رسیدگی بـه آنها می‌پردازند.

 

نتیجه گیری :

ما دانش آموزان سعی کنیم تا با حفظ منابع طبیعی و درست استفاده کردن از آنها در روز درختکاری همراه با بزرگ ترها نهالی بکاریم تا سال‌های سال از فواید آنها استفاده نماییم.

 

12. کاشتن درخت برای پایه پنجم

انشا در مورد کاشتن درخت برای پایه پنجم

 

درختکاری یکی از زیباترین کارهایی اسـت کـه هر یک از ما می‌توانیم برای حفظ طبیعت و احترام بـه محیط زیست انجام دهیم زیرا کاشت و آبیاری هر درخت نفسی تازه بـه طبیعت میدهد و باعث می شود فرهنگ احترام بـه طبیعت در دوستان و اطرافیان ما نیز نهادینه شود.

 

من بسیار خوشحال هستم کـه در تقویم ما یک روز خاص یعنی پانزدهم ماه اسفند بـه نام روز درختکاری ثبت شده اسـت و این روز بـه همه ی ما بهانه اي برای بودن در طبیعت و نقش داشتن در رشد و نمو یک درخت می‌دهد. بـه نظر من کاشت یک نهال صحنه بسیار زیبا و نشانه علاقه انسان ها بـه طبیعت و درختان اسـت.

 

خانواده من عاشق طبیعت هستند، بـه همین دلیل سال‌ها پیش در حیاط کوچک خانه مان یک باغچه کوچک درست کرده ایم و پدرم سه نهال کوچک دراین باغچه کاشته کـه هر سال قد آنها بلندتر می شود.

 

مادرم نیز عاشق باغبانی اسـت ودر کنار نهال هاي‌ پدرم دست بـه کاشت سبزی زده و زمین باغچه رابا انواع سبزیجات سبز و زیبا نموده اسـت. این هنر و سلیقه پدر و مادرم روی ما بچه ها بسیار اثر گذاشته اسـت و من و خواهرم از کودکی یاد گرفته ایم کـه چگونه گیاهان را آبیاری کرده و مراقب آنها باشیم تا دچار بیماری یا آسیب نشوند.

 

یکی از آرزوهای من این اسـت کـه همه ی آدم ها بـه طبیعت و عناصر زیبای آن احترام گذاشته و مراقب و محافظ گیاهان و درختان باشند تا کره زمینی کـه در آن زندگی میکنیم همیشه سبز و پاک باقی بماند.

 

13. انشا کودکانه در مورد کاشتن درخت 

انشا کودکانه در مورد کاشتن درخت 

 

پدر بزرگ من یک باغبان اسـت و چندین باغ میوه دارد کـه در انها درختان میوه مانند انگور، زردآلو، گیلاس، گوجه سبز و سیب زندگی می کنند. پدرم با این‌که کشاورز نیست اما بـه گفته خودش از دوران کودکی همراه پدر بزرگم بـه باغ می رفته ودر برداشت محصول کمک می کرده اسـت بـه همین دلیل بـه درختان و طبیعت علاقه زیادی دارد.

 

من و پدرم هر سال در روز درختکاری برنامه ویژه اي داریم. ما صبح زود از خواب بیدار شده و نهال درختی را کـه پدرم روز قبلش خریداری کرده بادقت داخل ماشین جا سازی میکنیم. سپس راهی باغ پدربزرگ کـه حدود سه ساعت با ما فاصله دارد میشویم.

 

پدربزرگ نیز بـه رسم هر سال در روز درختکاری در باغش منتظر ما اسـت و بـه محض رسیدن ما با چای از ما پذیرایی می کند. یک قسمت از باغ پدربزرگ مخصوص نهال هایي اسـت کـه من و پدرم از سال‌ها پیش شروع بـه کاشتن انها کرده ایم. ما بعد از صرف چای بـه آن قسمت از باغ رفته و با آرامش نهال جدید را در جای مناسب کاشته و آبیاری می‌کنیم.

 

من عاشق درختکاری هستم ودر مدت کاشت نهال، بـه حرف هاي‌ شیرینی کـه پدربزرگم درباره دوستی اش با درختان و فواید آنها می‌گوید گوش می‌دهم. برایم خیلی جالب اسـت کـه پدر بزرگم بعد از این همه ی سال هنوز با دیدن هر نهال بـه شدت ذوق زده می شود و درست مثل بچه ها آنرا نوازش می کند.

 

من از رفتار پدر و پدربزرگم یاد گرفته ام کـه همیشه با گیاهان و بـه خصوص درختان مهربان باشم زیرا انها نیز جان دارند و کاملا مهربانی ما را حس می کنند.

 

14. انشا کودکانه در مورد کاشتن درخت برای پایه دهم

انشا کودکانه در مورد کاشتن درخت برای پایه دهم

 

درخت یکی از زیباترین مظاهر خلقت و جلوه اي از تجلیات آفریدگار عالم اسـت. درخت نماد آبادانی و شاخص سبزی و خرمی و مظهر زندگی و باعث تلطیف هوا و موجب آسایش و رفاه مردم و صفا و پاکی طبیعت می باشد. در دین مقدس اسلام، بنابر آیات و روایات و سیره معصومین«ع» میتوانیم بـه نقش و اهمیت این نعمت و موهبت عظیم پروردگار عالم پی ببریم.

 

بر اساس آیات قرآن، یکی از مواهب و نعمت هاي‌ خداوند در آخرت و یکی از ویژگی هاي‌ بهشت کـه در آیات کریمه و روایات شریفه بارها بـه آن اشاره شده اسـت، درخت می باشد:« در بهشت باغ هایي وجوددارد کـه از زیر درختانش نهرها جاریست». در بین این درختان بهشتی، درختان میوه نیز وجوددارد، میوه هایي کـه بـه تعبیر قرآن « و فاکهه مما یتخیرون » اسـت.

 

بسیاری از پیامبران و امامان معصوم «ع» ما کشاورز و باغدار بودند و خود با دست خود بـه کاشت و برداشت درختان اقدام میکردند و بـه این وسیله در عمران و آبادانی زمینی کـه خداوند بـه آن امر فرموده، اهتمام می ورزیدند، مثلا حضرت علی«ع» چندین نخلستان رابا دست مبارک خود احداث کرد و یا امام محمد باقر «ع» در کاشت درختان و کشت و زراعت حتی در گرمای تابستان، کوتاهی نمی فرمود.

 

پیامبر عظیم الشان اسلام «ص» نیز علاوه بر دامداری و تجارت، بـه کشت درختان و زراعت اقدام می فرمود ودر حفظ درختان، حتی در جنگ با دشمنان و اشغال سرزمین آنها، بـه سربازان اسلام تاکید می فرمود.

 

در اهمیت درخت و درختکاری همین بس کـه در روایتی معتبر از یکی معصومین «ع» منقول اسـت کـه: «حتی اگر دیدید قیامت بر پا شد و شـما مشغول کاشتن درختی بودید، ازاین عمل نیک خود دست برندارید». و این نشانگر تاکید و توصیه اولیای اسلام بـه حفظ و حراست از درختان و اهمیت درختکاری اسـت.

 

اگرچه متاسفانه با پیشرفت تکنولوژی، تخریب جنگل ها و نابودی درختان رو بـه افزایش اسـت، اما جای خوشبختی اسـت کـه بشر امروز بـه این عمل زشت خود اقرار دارد و سازمان هایي را برای حفظ و حراست و گسترش پارک ها و ازدیاد درختان بـه وجود آورده اسـت.

 

در کشور ما نیز در حفظ و حراست درختان و جنگل ها کوشش هاي‌ چشمگیری انجام گرفته، از جمله همه ی ساله ۱۵ تا ۲۲ ماه اسفند بـه عنوان هفته درخت و درختکاری اعلام شده و مردم و دولت بـه انجام این امر مهم مبادرت می ورزند.

 


مطالب مشابه: سری جدید نقاشی کودکان مخصوص روز درختکاری «15»


 

در پایان

با توجه بـه این‌که شـما تقاضای انشا با موضوع روز درختکاری را دارید، ما دراین مطلب از مجله تالاب نمونه هایي از انشا هایي با این موضوع را برای شـما منتشر کرده ایم. این انشا برای تمام پایه ها مناسب اسـت.

جدیدترین مطالب سایت