انواع بیماری آرتروز (20 مهر روز جهانی آرتروز)

انواع بیماری آرتروز (20 مهر روز جهانی آرتروز)

آرتروز التهاب مفاصل اسـت کـه ممکن اسـت یک مفصل یا چند مفصل را درگیر کند. علائم آرتریت یا آرتروز طبق معمولً با گذشت زمان ایجاد می شوند، اما ممکن اسـت بـه طور ناگهانی نیز ظاهر شوند. ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز بـه مناسبت روز آرتروز در 20 مهر مقاله اي در مورد انواع بیماری آرتروز منتشر کرده ایم.

 

بیماری آرتروز چیست؟

بیماری هاي‌ روماتیسمی بیماریهایی هستند کـه با التهاب و اختلال در عملکرد یک یا چند ساختار اتصال دهنده یا حمایت کننده بدن مشخص می شوند. بیش از 100 نوع مختلف بیماری روماتیسمی از جمله آرتریت و انواع مختلف ان وجوددارد کـه بـه طور خاص باعث التهاب مفاصل می شوند.

 

علت درد مفاصل چیست؟

اگر چه ممکن اسـت بیشتر با آرتروز آشنا باشید، انواع مختلفی از آرتریت و سایر بیماری هاي‌ روماتیسمی وجوددارد کـه می توانند بدن را تحت تاثیر قرار دهند.

 


مطالب مشابه: آرتروز قاتل جان مفاصل


 

1. اسپوندیلیت آنکیلوزان

اسپوندیلیت آنکیلوزان

اسپوندیلیت آنکیلوزان نوعی آرتریت اسـت کـه عمدتاً با التهاب مزمن مفاصل و رباط‌هاي‌ ستون فقرات مشخص می شود. درد و سفتی از ستون فقرات شروع میشود و با پیشرفت بیماری میتواند بـه گردن و باسن پیشرفت کند. با گذشت زمان، استخوان‌هاي‌ ستون فقرات می توانند جوش بخورند و باعث از دست دادن تحرک ودر موارد پیشرفته، تغییر شکل ستون فقرات شوند.

 

علت دقیق اسپوندیلیت آنکیلوزان ناشناخته اسـت، اما اعتقاد بر این اسـت کـه یک جزء ژنتیکی دارد. این بیماری عمدتاً مردان را تحت تأثیر قرار می دهد و طبق معمولً بین سنین 17 تا 35 سالگی شروع می شود. این بیماری در هر فردی، در هر سنی، ممکن اسـت رخ دهد. اسپوندیلیت آنکیلوزان یک بیماری پیشرونده اسـت. درمان می تواند بـه مدیریت درد و کاهش پیشرفت کمک کند.

 

2. بورسیت

بورسیت

بورسیت وضعیتی اسـت کـه در اثر التهاب بورسا ایجاد می شود. بورس ها کیسه هاي‌ کوچک پر از مایع هستند کـه بـه عنوان بالشتک برای کاهش اصطکاک بین استخوان و سایر قسمت هاي‌ متحرک مانند ماهیچه ها و تاندون ها عمل میکنند.

 

علائم بورسیت شامل درد، سفتی، تورم و گرما در اطراف مفصل آسیب دیده اسـت. درد اغلب در حین و بعد از فعالیت بدتر می شود. طبق معمول بورسیت شانه ها، آرنج ها، زانوها و باسن را درگیر میکند. شایع‍‌ترین علت بورسیت استفاده مکرر از مفصل اسـت. علل دیگر فشار طولانی مدت بـه بورس یا آسیب اسـت.

 

اکثر موارد بورسیت در عرض چند ماه با حداقل درمان برطرف می شود. مسکن‌هاي‌ بدون نسخه «OTC»؛ یخ و استراحت میتوانند بـه تسکین درد در حین التیام بورسا کمک کنند. 

 

3. آرتریت انتروپاتیک

آرتریت انتروپاتیک

آرتریت انتروپاتیک یک بیماری التهابی اسـت کـه با بیماری هاي‌ التهابی روده «بیماری کرون و کولیت اولسراتیو» مرتبط اسـت. علائم و شدت آرتریت انتروپاتیک از فردی بـه فرد دیگر متفاوت اسـت. می تواند باعث درد و سفتی در مفاصل، بـه ویژه زانو، لگن، مچ پا و کمر شود. همچنین ممکن اسـت باعث بدن درد شود. این یک بیماری مزمن اسـت و شـما میتوانید شعله ور شوید کـه می‌آیند و می‌روند.

 

برخی از درمان‌هایي کـه اغلب برای درمان آرتریت استفاده میشوند می توانند بیماری‌هاي‌ التهابی روده را بدتر کنند، بنابر این برنامه‌ریزی درمان نیاز بـه بررسی دقیق دارد. مهارکننده هاي‌ TNF با موفقیت برای درمان این بیماری استفاده شده اسـت.

 

4. نقرس

نقرس

نقرس – نوعی آرتریت – با شروع ناگهانی درد شدید، حساسیت، گرما، قرمزی و تورم بـه دلیل التهاب مفصل آسیب دیده مشخص می شود. این بیماری بیشتر شست پا را درگیر می‌کند، اما می تواند سایر مفاصل پا، آرنج، مچ دست و انگشتان را نیز درگیر کند.

 

اسید اوریک اضافی در بدن و رسوب کریستال هاي‌ اسید اوریک در مفصل و بافت هاي‌ آسیب دیده باعث ایجاد علائم می شود. با نقرس، شعله‌هاي‌ عود حاد خواهید داشت کـه چندین روز طول میکشد و پس از ان دوره‌هایي بدون علامت وجوددارد. بدون درمان، شعله ور شدن بـه تدریج بدتر می شود.

 

مردان بیشتر احتمال دارد بـه نقرس مبتلا شوند، مانند کسانی کـه مشکلات کلیوی دارند یا چاق هستند. برخی از داروها، مانند دیورتیک ها، خطر ابتلا بـه این بیماری را افزایش میدهند. و بیماریهایی کـه گردش سلولی را افزایش می‌دهند، مانند پسوریازیس، نیز خطر را افزایش میدهند زیرا اسید اوریک محصول جانبی طبیعی گردش سلولی اسـت.

 

نقرس با آزمایش آزمایشگاهی همراه با معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. استاندارد طلایی برای تشخیص نقرس آسپیراسیون/آرتروسنتز مفصلی اسـت کـه کریستال هاي‌ اورات بین سلولی را در مفصل آسیب دیده نشان می دهد. همچنین می‌توان از تست هاي‌ تصویربرداری برای بررسی آسیب مفاصل استفاده کرد.

 

کاهش اسید اوریک در خون کلید مدیریت نقرس اسـت. این از طریق رژیم غذایی و/یا داروهای کاهش دهنده اسید اوریک انجام می شود. داروهای ضد التهابی، استراحت و یخ می توانند بـه تسکین درد در هنگام حملات نقرس کمک کنند.

 

5. آرتریت روماتویید جوانان

آرتریت روماتویید جوانان

آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان «JIA» نوعی آرتریت اسـت کـه کودکان 16 سال و کمتر را تحت تاثیر قرار می دهد. هفت زیرگروه شناخته شده آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان وجوددارد. علائم آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان شامل علائم آرتریت معمولی درد مفاصل، سفتی و تورم اسـت. اما برخی از اشکال JIA همچنین باعث تب، بثورات پوستی، تورم طحال یا غدد لنفاوی، التهاب چشم، کاهش وزن و کم خونی می شوند.

 

متأسفانه، آزمایش ساده اي وجود ندارد کـه بتوان از ان برای تشخیص JIA استفاده کرد. تشخیص را میتوان دشوارتر کرد زیرا کودکان خردسال ممکن اسـت در بیان دقیق انچه کـه احساس میکنند مشکل داشته باشند و درد می تواند ناشی از بسیاری از مسائل دیگر باشد. ارائه دهندگان مراقبت هاي‌ بهداشتی JIA رابا بررسی تاریخچه دکتری و علائم کودک شـما بـه همراه نتایج آزمایش هاي‌ آزمایشگاهی مختلف تشخیص میدهند.

 

مشاهده کودک می تواند بـه تشخیص کمک کند، بـه خصوص در مورد کودکان خردسال. آیا آن ها در دویدن یا بالا رفتن از پله ها مشکل دارند؟ آیا بـه نظر سفت می شوند یا تمایلی بـه حرکت در اول صبح ندارند؟ چه مدت اسـت کـه متوجه این مسائل شده اید؟ این همه ی اطلاعاتی اسـت کـه باید بـه ارائه دهنده خدمات بهداشتی منتقل شود.

 

آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان از طریق داروهای تسکین دهنده درد، داروهای ضد التهابی و/یا ضد روماتیسمی و اغلب فیزیوتراپی مدیریت می شود.

 

6. آرتروز

آرتروز

استئوآرتریت یک بیماری دژنراتیو مفصلی اسـت کـه شایع‍‌ترین نوع آرتریت درنظر گرفته می شود. این بیماری در اثر تجزیه غضروف دریک یا چند مفصل ایجاد می شود. استئوآرتریت کـه بـه ان آرتریت «ساییدگی و پارگی» نیز می گویند، باعث درد، سفتی، محدودیت دامنه حرکتی، التهاب مفاصل، قلقلک یا ساییدگی مفاصل و بی‌ثباتی مفاصل میشود.

 

افراد در هر سنی ممکن اسـت بـه آرتروز مبتلا شوند، اما این بیماری پس از 65 سالگی شایع‌تر اسـت. حرکت مکرر مفصل، آسیب قبلی بـه مفصل آسیب‌دیده و اضافه وزن نیز شـما را در دسترس خطر ابتلا بـه این بیماری قرار میدهد.

 

استئوآرتریت یک بیماری پیشرونده اسـت، اما تشخیص زودهنگام و درمان بـه کندی آسیب مفاصل و تسکین درد کمک میکند. علاوه بر داروهای مسکن و ضد التهاب، ملاحظات سبک زندگی مانند ورزش ملایم و کاهش وزن می تواند بسیار مفید باشد.

 

7. پوکی استخوان

پوکی استخوان

شاید شـما پوکی استخوان را یک بیماری روماتیسمی تصور نکنید، اما اینطور اسـت. پوکی استخوان با نازک شدن پیشرونده استخوان «بـه عنوان مثال، کاهش تراکم استخوان» ودر نتیجه خطر بالای شکستگی مشخص می شود. بـه این بیماری “بیماری خاموش” می گویند، زیرا تا زمانی کـه شکستگی رخ ندهد، علائم کمی از خود نشان می دهد.

 

پوکی استخوان در زنان شایع‌تر از مردان اسـت، بـه‌ویژه ان‌هایي کـه جثه کوچکی دارند و ان‌هایي کـه سفیدپوست یا آسیایی هستند. این پوکی استخوان در هر سنی ممکن اسـت رخ دهد، اما اغلب بعد از 50 سالگی ایجاد می شود.

 

شـما میتوانید با کمک بـه بدن برای ساختن استخوان هاي‌ قوی، خطر ابتلا بـه پوکی استخوان را کاهش دهید. مصرف کافی کلسیم و ویتامین D و ورزش منظم با تحمل وزن برای ساخت و حفظ سلامت استخوان بسیار مهم اسـت. درمان‌هایي وجود دارند کـه می توانند بـه جلوگیری از کاهش بیشتر استخوان کمک کنند و همچنین داروهای جدیدتری وجود دارند کـه باعث تشکیل استخوان جدید میشوند.

 

8. پلیمیالژیا روماتیکا

پلیمیالژیا روماتیکا

پلیمیالژیا روماتیکا یک بیماری روماتیسمی اسـت کـه با درد و سفتی عضلانی اسکلتی در گردن، شانه ها و باسن حداقل دوهفته بـه طول می انجامد. پلیمیالژیا روماتیکا همچنین ممکن اسـت علائمی شبیه آنفولانزا مانند تب، خستگی و کاهش وزن ایجاد کند.

 

هیچ آزمایشی برای پلی میالژی روماتیکا وجود ندارد، بنابر این تشخیص با بررسی علائم و رد سایر بیماریها انجام می شود. این بیماری در زنان بالای 50 سال شایع اسـت و بیشترین میزان بروز ان بین 70 تا 80 سالگی اسـت. پلیمیالژیا روماتیکا با دوز کم کورتیکواستروئیدها درمان می شود. علائم طبق معمولً ظرف چند روز پس از شروع درمان التیام می‌یابند. درمان طبق معمول یکسال طول می کشد، اما ممکن اسـت تا 5 سال طول بکشد.

 

9. نقرس کاذب

نقرس کاذب

نقرس کاذب عارضه اي اسـت کـه زمانی ایجاد می شود کـه کریستال هاي‌ پیروفسفات کلسیم در مفصل و بافت هایي کـه مفصل آسیب دیده را احاطه کرده اند انباشته می شود. اغلب با نقرس اشتباه گرفته می شود زیرا علائم تقریبا یکسان هستند «درد ناگهانی، تورم و سفتی مفاصل». یک تفاوت این اسـت کـه نقرس کاذب اغلب بـه جای شست پا، زانو را درگیر می‌کند.

 

نقرس کاذب هم مردان و هم زنان را تقریبا بـه یک اندازه تحت تأثیر قرار می دهد و خطر ابتلا بـه ان با افزایش سن افزایش می یابد. نقرس کاذب با کشیدن مایع مفصلی و جستجوی کریستال هاي‌ پیروفسفات کلسیم قابل تشخیص اسـت. اگر چه نمی‌توان ان را درمان کرد، اما نقرس کاذب را می‌توان با داروهای NSAID و کلشیسین با دوز پایین نظارت کرد.

 

10. آرتریت پسوریاتیک

آرتریت پسوریاتیک

آرتریت پسوریاتیک یک بیماری روماتیسمی همراه با پسوریازیس و علائم مزمن مفصلی اسـت کـه می تواند بـه طور جداگانه ایجاد شود. در بیشتر موارد، پسوریازیس ابتدا ایجاد می شود و آرتریت در طول زمان ایجاد می شود. و گاهی اوقات آرتریت ابتدا ایجاد می شود، سپس پسوریازیس ایجاد می شود.

 

آرتریت پسوریاتیک یک بیماری خودایمنی اسـت، بنابر این زمانی رخ می دهد کـه سیستم ایمنی بدن بـه خودی خود تبدیل شود. این باعث التهاب، درد، سفتی، و ضایعات پوستی می شود. درمان آرتریت پسوریاتیک طبق معمول شامل NSAID ها، داروهای ضد روماتیسمی و داروهای بیولوژیک مانند مسدود کننده هاي‌ TNF اسـت. آرتریت پسوریاتیک قابل درمان نیست اما قابل بازرسی اسـت.

 

11. آرتریت روماتوئید «RA»

آرتریت روماتوئید «RA»

آرتریت روماتوئید یک نوع آرتریت مزمن، خود ایمنی و التهابی با عوارض مفصلی و اثرات سیستمیک بالفعل اسـت. تب، کاهش وزن، خستگی و از دست دادن سفتی صبحگاهی از علائم RA، علاوه بر درد و تورم مفاصل هستند. در حالی کـه علت دقیق ان مشخص نیست، برخی از خطرات یک فرد ارثی اسـت. اگر سابقه ابتلا بـه این بیماری درخانواده شـما وجود داشته باشد، تا پنج برابر بیشتر در دسترس خطر ابتلا بـه این بیماری هستید.

 

تشخیص از طریق ترکیبی از معاینات فیزیکی، آزمایشگاهی و تست هاي‌ تصویربرداری انجام می شود. آرتریت روماتوئید یک بیماری پیشرونده اسـت کـه قابل درمان نیست اما قابل نظارت اسـت. گزینه‌هاي‌ درمانی زیادی برای کمک بـه بازرسی بیماری وجوددارد، از جمله کورتیکواستروئیدها، NSAIDها و اصلاح‌ کننده‌هاي‌ پاسخ بیولوژیکی.

 

12. سندرم شوگرن

سندرم شوگرن

سندرم شوگرن یک بیماری خودایمنی و التهابی اسـت کـه با خشکی دهان و خشکی چشم مشخص می شود و می تواند بـه عنوان یک بیماری اولیه یا ثانویه رخ دهد. علائم دیگر می تواند شامل اشکال در جویدن و بلع، گلو درد و زبان، مشکلات گوارشی، بزرگ شدن غدد لنفاوی و مفاصل متورم باشد.

 

اکثریت قریب بـه اتفاق افراد مبتلا بـه سندرم شوگرن زن هستند. عوامل ژنتیکی، عفونت‌هاي‌ ویروسی و عوامل هورمونی ممکن اسـت در ایجاد ان نقش داشته باشند. خطر ابتلا بـه اختلالات لنفوپرولیفراتیو، بـه ویژه لنفوم، با شوگرن افزایش می یابد. درمان شوگرن برای همه ی متفاوت اسـت. بسته بـه علائم شـما، گزینه هاي‌ درمانی برای کمک بـه تسکین خشکی دهان، خشکی چشم و مفاصل دردناک وجوددارد.

 

13. لوپوس

لوپوس

لوپوس «لوپوس اریتماتوز سیستمیک» یک بیماری خودایمنی و التهابی اسـت کـه می تواند مفاصل، پوست، کلیه ها، ریه ها، قلب، سیستم عصبی و سایر اندام هاي‌ بدن را تحت تاثیر قرار دهد. علائم در میان افراد بسیار متفاوت اسـت، اما می تواند شامل درد عضلانی و مفاصل، خستگی و تب باشد.

 

علت دقیق مشخص نیست، اما عوامل محیطی، ژنتیک و واکنش بـه داروهای خاص ممکن اسـت نقش داشته باشند. بـه دلیل طیف وسیع علائم و این واقعیت کـه هیچ آزمایش تشخیصی واحدی برای لوپوس وجود ندارد، تشخیص مشکل اسـت.

 

لوپوس را نمی‌توان درمان کرد اما اغلب می‌توان ان را مدیریت کرد. درمان بسته بـه علائم شـما و شدت انها متفاوت اسـت. شـما و ارائه دهنده مراقبت هاي‌ بهداشتی تان باید از نزدیک برای ایجاد برنامه درمانی مناسب برای شـما کار کنید.

 

14. تاندونیت

تاندونیت

تاندونیت وضعیتی اسـت کـه در اثر التهاب یک یا چند تاندون در بدن ایجاد می شود. علائم شامل درد و حساس شدن مفصل، سفتی، ترک خوردن مفصل و توده روی تاندون اسـت. تاندونیت اغلب در اثر استفاده مکرر از تاندون ایجاد می شود. همچنین می تواند در اثر آسیب یا سایر اختلالات التهابی «مانند آرتریت روماتوئید» ایجاد شود.

 

استراحت و محدودیت حرکت مفصل آسیب دیده بهترین درمان برای تاندونیت اسـت. در برخی موارد ممکن اسـت فیزیوتراپی نیز مورد نیاز باشد. کورتیکواستروئیدها ممکن اسـت برای تاندونیت مزمن تجویز شوند.

 


مطالب مشابه: چگونه متوجه شویم که آرتروز داریم ؟


 

انواع کمیاب آرتریت

چند نوع نادر آرتریت و بیماری هاي‌ روماتیسمی نیز وجوددارد کـه می توانند ایجاد شوند. با توجه بـه تعداد دفعات رخ دادن انها، ممکن اسـت تنها پس از رد انواع رایج بیماری روماتیسمی درنظر گرفته شوند.

 

1. بیماری بافت همبند مختلط

بیماری بافت همبند مختلط

بیماری بافت هم بند مختلط «MCTD» یک بیماری خودایمنی با ویژگی هاي‌ همپوشانی سه بیماری بافت هم بند اسـت: لوپوس اریتماتوز سیستمیک، اسکلرودرمی و پلی میوزیت. علاوه بر درد مفاصل، علائم شامل درد یا ضعف عضلانی، تب خفیف، خستگی و سندرم رینود اسـت. علت MCTD مشخص نیست، اما ممکن اسـت یک جزء ژنتیکی وجود داشته باشد. شیوع ان در زنان بسیار بیشتر از مردان اسـت، بـه ویژه زنان جوان

 

تشخیص این بیماری بسیار دشوار اسـت زیرا علائم ان با سایر بیماری‌ها همپوشانی دارد و علائم بـه طور هم زمان بروز نمی‌کنند. نقطه تمایز با MCTD غلظت بالای آنتی U1 RNP «ریبونوکلئوپروتئین» در خون اسـت. درمان شامل مدیریت علائم با داروهای ضد التهاب، مسکن‌ها و سایر داروها درصورت نیاز اسـت. درمان بستگی بـه شدت علائم دارد.

 

2. پلی میوزیت

پلی میوزیت

پلی میوزیت با التهاب و تحلیل ماهیچه ها مشخص می شود. طبق معمولً با گروه‌هاي‌ عضلانی نزدیک بـه تنه شروع می شود، اما می تواند در طول زمان بر سایر عضلات تأثیر بگذارد. عضلات بـه تدریج ضعیف تر می شوند تا جایی کـه بر زندگی روزمره تأثیر می گذارند.

 

پلی میوزیت بـه تدریج ایجاد می شود. این بیماری در زنان بین 40 تا 60 سال شایع‌تر اسـت، اما هر فردی ممکن اسـت در هر سنی بـه ان مبتلا شود. 19 اغلب درکنار سایر بیماری‌هاي‌ روماتیسمی و برخی سرطان‌ها رخ میدهد. در حالی کـه هیچ دلیل شناخته شده اي وجود ندارد، بـه نظر میرسد ژنتیک دراین امر موثر باشد.

 

کورتیکواستروئیدها با دوز بالا و/یا سرکوب کننده هاي‌ ایمنی بـه عنوان درمان هاي‌ خط اول درنظر گرفته می شوند. با درمان زودهنگام و تهاجمی، امکان بهبودی وجوددارد.

 

3. آرتریت واکنشی

آرتریت واکنشی

آرتریت واکنشی نوعی آرتریت اسـت کـه بـه عنوان واکنشی بـه عفونت در جایی ازبدن رخ می دهد. آرتریت واکنشی علاوه بر درد و سفتی مفاصل باعث التهاب چشم و التهاب مجاری ادراری نیز می شود.

 

آرتریت واکنشی اغلب توسط عفونت در مثانه، مجرای ادرار «مردان» یا واژن «زنان» ایجاد می شود. همچنین می تواند توسط عفونت در دستگاه گوارش ناشی از مواد غذایی آلوده بـه باکتری ایجاد شود. اکثر افراد در عرض یکسال پس از ابتلا بـه آرتریت واکنشی بـه طور کامل التیام می‌یابند. درمان می تواند بـه مدیریت علائم تا ان زمان کمک کند.

 

4. آرتریت سپتیک «آرتریت عفونی»

آرتریت سپتیک «آرتریت عفونی»

آرتریت سپتیک کـه بـه ان آرتریت عفونی نیز گفته می شود، عفونتی اسـت کـه در مفصل ایجاد می شود. این بیماری توسط یک پاتوژن «باکتری، ویروس یا قارچ» ایجاد می شود کـه از طریق هر زخم باز وارد بدن شده و از طریق بدن بـه مفصل میرسد.

 

بـه طور معمول فقط یک مفصل تحت تاثیر قرار میگیرد، اما آرتریت سپتیک می تواند چندین مفصل را بـه طور هم زمان تحت تاثیر قرار دهد. علائم شامل درد «اغلب شدید کـه بـه سرعت ظاهر می شود»؛ سفتی، و تورم مفصل آسیب دیده اسـت. آرتریت عفونی همچنین ممکن اسـت باعث تب، لرز، خستگی یا ضعف و حالت تهوع شود.

 

آرتریت سپتیک یک اورژانس دکتری اسـت. می تواند باعث آسیب شدید بـه مفصل مورد نظر شود. همچنین میتواند منجر بـه شوک سپتیک شود کـه درصورت عدم درمان میتواند کشنده باشد. اگر شـما یا عزیزانتان علائمی دارید، فوراً بـه دکتر مراجعه کنید.

 

هر شخصی ممکن اسـت بـه آرتریت سپتیک مبتلا شود، اما در افراد بسیار جوان و مسن و کسانی کـه سیستم ایمنی ضعیفی دارند شایع‌تر اسـت. تشخیص آرتریت سپتیک از طریق آزمایش خون و تجزیه و تحلیل مایع سینوویال برای بررسی علائم عفونت انجام می شود. درمان آرتریت سپتیک می تواند شامل آنتی بیوتیک، آبیاری جراحی یا دبریدمان باشد. درمان سریع می تواند میزان آسیب طولانی مدت ایجاد شده بـه مفصل را کاهش دهد.

 

5. اسکلرودرمی

اسکلرودرمی

اسکلرودرمی یک بیماری خود ایمنی اسـت کـه با رشد غیر طبیعی بافت هم بند کـه از پوست و اندام هاي‌ داخلی حمایت می‌کند مشخص می شود. دو نوع اصلی اسکلرودرمی وجوددارد: موضعی و سیستمیک.

 

اسکلرودرمی موضعی باعث می شود کـه نواحی آسیب دیده پوست سفت و سفت شوند. اسکلرودرمی سیستمیک روی پوست، اندام ها و عروق خونی تأثیر می‌گذارد. هیچ درمانی برای اسکلرودرمی وجود ندارد، اما درمان می تواند بـه بازرسی علائم کمک کند.

 

6. واسکولیت

واسکولیت

واسکولیت وضعیتی اسـت کـه با التهاب رگ هاي‌ خونی همراه اسـت. این بیماری زمانی ایجاد می شود کـه سیستم ایمنی بدن شـما بـه اشتباه بـه رگ هاي‌ خونی حمله می‌کند و باعث التهاب می شود کـه جریان طبیعی خون را محدود می‌کند. علائم شامل درد، تب، از دست دادن اشتها، و علائم مختلف دیگر بسته بـه نواحی ازبدن اسـت.

 

داروهای سرکوب کننده ایمنی و ضد التهاب اغلب برای درمان واسکولیت تجویز می شوند. درمان اولیه برای کمک بـه محدود کردن آسیب بافت و اندام و همچنین بازرسی علائم کلیدی اسـت.

 

فیبرومیالژیا، کـه با درد عضلانی گسترده یا عمومی، نقاط حساس، خستگی، مشکلات گوارشی، اختلالات خواب، و سایر علائم مختلف مشخص می شود، قبلاً بـه عنوان یک سندرم مرتبط با آرتریت یا روماتیسمی درنظر گرفته می شد. دیگر بـه عنوان یک سندرم مرتبط با آرتریت یا یک اختلال روماتیسمی درنظر گرفته نمیشود. در حال حاضر این یک اختلال سیستم عصبی مرکزی درنظر گرفته می شود کـه با یک سیستم پردازش حسی فوق حساس مشخص می شود.

 


مطالب مشابه: شش ورزش ضد آرتروز


 

در پایان

اگر بر اساس علائم اولیه مشکوک بـه آرتریت یا بیماری روماتیسمی دیگری هستید، با ارائه دهنده مراقبت هاي‌ بهداشتی خود مشورت کنید. اما بدانید کـه تشخیص می تواند پیچیده باشد و ممکن اسـت زمان ببرد. برخی از بیماری هاي‌ روماتیسمی دارای علائم همپوشانی هستند و ممکن اسـت از یک دیگر تقلید کنند.

 

تشخیص شـما بر اساس سابقه دکتری، معاینه فیزیکی، آزمایشات آزمایشگاهی، مطالعات تصویربرداری ودر برخی موارد نادر، بیوپسی بافتی اسـت. روماتولوژیست متخصص در تشخیص و درمان آرتریت و بیماری هاي‌ روماتیسمی اسـت. در حالی کـه ممکن اسـت فرآیند تشخیص رابا ارائه دهنده مراقبت هاي‌ اولیه خود شروع کنید، ممکن اسـت بـه یک روماتولوژیست نیاز داشته باشید تا بین شرایط مختلف تمایز قائل شوید و شـما را در مسیر درمان درست قرار دهد.

جدیدترین مطالب سایت