معرفی انواع تخت باکس + مزایا و معایب

معرفی انواع تخت باکس + مزایا و معایب

وقتی شکل و سبک زندگی ما تغییر می کند لازم است که طرح و ظاهر وسایل و ابزارها هم متناسب با آن عوض شود. به طور مثال، صندلی های قدیمی برای چند دقیقه استراحت گزینه خوبی بودند اما حالا بعید است کارمندی بتواند هشت ساعت را روی آن صندلی های ثابت و خشک دوام بیاورد. درباره کالاهای دیگری که روزانه در خانه یا محل کار با آنها سر و کار داریم، همینطور است. تخت باکس شکل تازه ای از تختخواب و متناسب با زندگی مدرن ما است. اما مگر این تخت های جدید چه چیزی دارند که با سبک زندگی امروزی ما هماهنگ هستند؟ چند نوع تخت باکس داریم؟ خوبی ها و بدی هایش چیست؟ اینجا جواب همه این سوال ها را می دهیم.

 

تخت باکس چیست؟

یک قاب شسته رفته و آماده برای تشک شما، که کاملا اندازه اش است. خاطرتان هست که اجزای تخت های فلزی را به همدیگر وصل می کردید تا سر و شکل بگیرد؟ تخت باکس جدید که شکل تازه ای از تخت هاست، دیگر آن زحمت و دردسر را ندارند؛ حاضر و آماده تحویل شما می شود. در هر سمت این تخت، دیواره ای چند سانتی وجود دارد که کارش نگه داشتن تشک است. تا همینجا هم می توانید متوجه فرق آن با تخت های قدیمی شوید.

 

مزیت ها

حالا برسیم به جواب آن سوال مهمی که در مقدمه پرسیدیم؛ چرا این تخت ها با سبک زندگی مدرن ما همخوانی دارند. جوابش می شود همه آن مزیت هایی که تخت باکس نسبت به تخت های قدیمی دارد. یکی یکی با هم مرورشان می کنیم.

 

جابجایی: زندگی شهری و زندگی مدرن، ما را به سمت استفاده از وسایلی برد که در اندازه کوچکتر کارکردی مشابه همان مدل های قبلی دارند. از طرف دیگر، شاید در روزگار قدیم ما سال های سال در یک خانه می ماندیم اما امروزه بعضی از خانواده ها به دلایل مختلف حتی دو سال هم در یک خانه نمی مانند. پس ما در حال جابجایی هستیم و راحتی انتقال وسیله ها اهمیت زیادی پیدا کرده. تخت باکس وزن کمی دارد و مثل تخت های قدیمی بزرگ و جاگیر نیست. حتی بعضی از مدل ها چرخدار هستند و جابجایی شان ساده تر از همیشه شده.

 

طراحی: تاکید روی کارایی محصول، سر و شکلی به دور از پیچیدگی و ریزه کاری ها و اشغال فضای کمتر، همان چیزی است که در طراحی محصولات مدرن می بینیم. نکته دیگر اینکه به خاطر وجود خانه هایی با متراژ پایین، استفاده از فضا اهمیت فوق العاده ای پیدا کرده. به همین خاطر مدلی از تخت باکس ها هستند به نام باکس جک دار که یک محفظه برای نگهداری اقلام مختلف در اختیار شما می گذارند.

 

مقاومت: شکل ساخت تخت های جدید باعث شده تا دوام بالایی داشته باشند. تخت های فلزی که اجزایی جدا از هم داشتند و خودتان باید سر هم بندیش می کردید، گاهی وقت ها صدای جیر جیر از تخت بلند می شد. در تخت باکس این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است، آن هم به خاطر ساخت بدنه یکدست و بی نیازی به چفت و بست.

 

تنوع: یادتان هست گفتیم تخت باکس متناسب با زندگی مدرن است؟ خانه های قدیمی زمینه و تم رنگی محدودی داشتند، اما امروزه که هر کسی مایل است اتاق خواب یا نشیمن را به رنگی خاص دربیاورد، قطعا تنوع رنگ کالایی مثل تختخواب برایش مهم است. مدل های مختلف در رنگ های متنوع باعث شده تا هر شخصی، از کودک تا کهنسال، بتواند تختی متناسب با سلیقه خود و هماهنگ با رنگ اتاقش پیدا کند. در بعضی از فروشگاه ها نظیر فروشگاه سه گامه می توانید محصول را برای خودتان سفارشی سازی کنید؛ یعنی جنس پایه، رنگ و جنس رویه را مطابق سلیقه خودتان سفارش بدهید.

 

هزینه: قیمت محصول به ویژه در شرایط امروز، اهمیتی بیشتر از همیشه پیدا می کند. در مقایسه با تخت های سنتی، تخت باکس قیمت به صرفه تری دارد.

 

انواع تخت باکس

انواع تخت باکس

به طور کلی می توان این تخت را به سه مدل جکدار، کشودار و تخت باکس هتلی یا ساده تقسیم کرد. به طور مختصر درباره هر کدام توضیح می دهیم.

 

ساده یا هتلی

هرچند که از اسمش برمی آید که فقط برای هتل ها به کار برود، اما به خاطر شکل و فرم آن مورد توجه خانه های شخصی هم است. این مدل طراحی ساده ای دارد و چون برای استفاده در هتل ساخته شده، مقاومت بسیار بالایی برای آن در نظر گرفته اند؛ در باکس های هتلی، کلاف آهنی به کار رفته و روی آن تخته ای دیگر می آید. تفاوت اصلی مدل ساده با هتلی در این است که در باکس معمولی پارچه ای روی تمام قاب کشیده شده که شما می توانید رنگ آن را متناسب با طرح رنگی اتاقتان انتخاب کنید، در حالی که مدل های هتلی عموما ساده و به رنگ سفید و روشن هستند.

 

جکدار

همانطور که از اسمش مشخص است، این نوع تخت ها دارای یک جک هستند که زیر آن محفظه ای برای قرار دادن وسایل شخصی یا بالش و پتو و اقلام مختلف تعبیه شده. این مدل به خصوص برای خانه های کوچک و کسانی که می خواهند بیشترین استفاده را از فضا داشته باشند، مناسب است.

 

کشودار

محفظه ای که در نوع قبلی صحبتش بود، در این مدل در قالب دو کشو طراحی شده است. میزان فضای کمتری در مقایسه با تخت جکدار در اختیار شماست، اما خوبی اش این است که دیگر زحمت باز و بسته کردن را ندارید و دسترسی به محفظه ساده تر است. تخت های کشودار به طور معمول 2 تا 4 کشو دارند؛ این عدد بسته به نوع و طرح تخت می تواند متفاوت باشد.

 

معایب

واقعیت این است که ایراد چندانی به تخت باکس نمی توان گرفت اما اگر بخواهیم کمی سختگیرانه عمل کنیم باید بگوییم تخت باکس ها منحصربه فرد هستند. یعنی برخلاف سرویس خواب، که در آن تخت خواب و میز آرایش و پاتختی با هم هماهنگ اند، باکس به شکل تکی عرضه می شود و شما خودتان باید اقلام دیگر را با آن هماهنگ کنید. بعید می دانیم این موضوع مشکل و چالش خاصی به حساب بیاید. نکته دیگر اینکه باکس طراحی مینیمالی دارد؛ این شکل و ظاهر با سلیقه آنها که کلاسیک پسند هستند و به تخت هایی با نمایی از چوب طبیعی به همراه نقش و نگار علاقه مندند، جور نیست. این بیشتر از آنکه ایراد باشد، به نظر و عقیده شخص برمی گردد.

 

حرف آخر

تخت باکس ها شکلی یکدست و ساختار اسکلتی متفاوت از تخت های سنتی دارند که باعث شده از استحکام خوبی برخوردار باشند. مزیت هایی مانند امکان جابجایی راحت (به خاطر وزن کم و اندازه کوچک)، مقرون به صرفه بودن و تنوع در رنگ، تخت های جدید را به انتخابی ایده آل برای خانه های امروزی و علاقه مندان به طراحی مینیمال تبدیل کرده. برای آشنایی بیشتر با مدل های مختلف تخت باکس، به سایت سه گامه به نشانی www.segameh.com سر بزنید.

جدیدترین مطالب سایت