آشنایی با عقاید و آداب و رسوم صابئین

مجموعه : رپورتاژ آگهی
آشنایی با عقاید و آداب و رسوم صابئین

صابئین مندایی نام یکی از اقلیت های دینی یکتاپرست است که دارای کتاب، پیغمبر، خط و زبان هستند. این قوم در حدود 2 هزار سال پیش، از اورشلیم به کشورهای ایران و عراق مهاجرت کردند و مرکزیت آن ها در ایران، شهرستان اهواز است. برای آشنایی با آداب و رسوم صابئیان و همچنین بهترین روش تهیه بلیط هواپیما اهواز تهران با ما همراه باشید.

 

قوم صابئین چه کسانی هستند؟

قوم صابئی خود را پیروان یحیی پیامبر می دانند که در حدود 2 هزار سال پیش از اورشلیم به سمت رودخانه فرات مهاجرت کرده و در برخی از شهرهای عراق و ایران ساکن شده اند. این قوم در عراق و در شهرهای بغداد، عماره و بصره مستقر هستند و صابئین ایرانی را نیز در شهرهای خرمشهر، هویزه، شوشتر و اهواز خواهید دید.

 

 قوم صابئی مستقر در ایران، این کشور را وطن اصلی خود می دانند و حتی در دوران جنگ تحمیلی، مرد و زن و کوچک و بزرگ به دفاع از ایران برخاسته اند.

در آیاتی از قرآن کریم به قوم صابئین اشاراتی شده و برخی نویسندگان از جمله دکتر مسعود فروزنده در کتاب های خود راجع به آن‌ها نوشته اند. 

قوم صابئی آداب و رسوم خاص خود را دارند و اگرچه جزو چهار دین پذیرفته شده در قانون جمهوری اسلامی ایران نیستند؛ اما به فتوای رهبری، می توانند آیین ‌ها و رسومات خود را آزادانه برگزار کنند.

 

زبان قوم صابئین

جالب است بدانید که پیروان دین صابئی دارای خط و زبان مختص به خود هستند. آن ها به یکی از زبان های سامی صحبت می کنند و خطشان از 23 حرف تشکیل شده است. لهجه این قوم ریشه در زبان های عبری و سریانی دارد و در زمره لهجه های آرامی شرقی قرار می گیرد.

 

محل زندگی صابئین در ایران

محل سکونت اصلی صابئین در منطقه اورشلیم بوده است. به گفته گنزورا چحیلی رهبر دینی این قوم، در پی آزار و اذیت‌ ها به عراق و ایران مهاجرت کرده و به دلیل تقدس آب در کنار رودخانه ها ساکن شده اند. آن ها معتقدند اینگونه فریضه های دینی شان را راحت تر به جا می آورند.

مردم در برخی از شهرها و حتی خود اهواز، ممکن است منداییان را نشناسند و حتی به تصور برخی آن ها ستاره پرست یا آب پرست هستند؛ اما منداییان یکتاپرست هستند و آیین های مذهبی خاصی دارند که با رسوم هزاران ساله خود، آن ها را به جای می آورند.

 

برای آشنایی با آداب و رسوم و آیین های مذهبی صابئین و همچنین بهترین روش تهیه بلیط ارزان هواپیما اهواز تهران لطفا همچنان ما را همراهی بفرمایید.

 

محل زندگی صابئین در ایران

دین و پیامبر و آئین های مذهبی صابئین

اولین پیغمبران پیروان دین صابئی، حضرت آدم، حضرت شتیل و پس از آن ها به ترتیب حضرت نوح، حضرت سام و حضرت یحیی (ع) هستند. کتاب دینی مقدس این قوم گنزا ربا (صحف آدم) نام دارد. گنزا ربا در زبان مندائی به معنی گنج بزرگ است. این قوم دین خود را یک دین موروثی می دانند و گرویدن از سایر ادیان به آن، جایز نیست.

 

براخه مندائی را اگر شنیده باشید، به معنی نماز قوم صابئین است. آن ها نماز را کنار رودخانه می خوانند و آب را مقدس می دانند. 

 

صابئین این فریضه دینی را هر روز صبح زود و پیش از غروب آفتاب به جای می آورند. می توانید منداییان را در این اوقات با لباس های سفید رنگ خاص خودشان در زیر پل سفید و روبه روی کارخانه قدیم سیلوی اهواز که برای وضو گرفتن (رشامه) و انجام نماز آمده اند، ملاقات کنید. سایر فرایض دینی این قوم شامل: غسل تعمید، معاد، اعیاد، روزه و خیرات و رعایت محرمات است.

 

ازدواج و غسل تعمید در آیین مندایی

مراسم عروسی و ازدواج در دین مندایی با تشریفات خاصی همراه است. آن ها همچنین کلمه ای به اسم طلاق ندارند.

 

 برای ازدواج دو مندانی باید آن ها را در آب رودخانه تعمید دهند تا هم جسم و هم روح و روانشان تطهیر شود. در این مراسم که به اعتقاد منداییان در پیشگاه خدا، فرشتگان و جمعیت مندایی برگزار می شود، عروس و داماد عهد می بندند که به هم دروغ نگویند و خیانت نکنند. 

 

در خصوص موضوع طلاق نیز به اعتقاد منداییان، زوجی که با تفاهم دارند، ازدواج کنند و تنها در دو صورت، متارکه زوجین تأیید می شود؛ اگر یکی از آن ها دروغی گفته باشد و بنیان زندگی را بر هم زند و دوم خیانت در زندگی زناشویی است که برای این قوم بخششی در کار نیست.

 

اعیاد صابئیان

قوم صابئین دارای 4 عید به نام های زیر هستند.

  • دهوار پروانایا (عید آغاز خلقت توسط پروردگار)

  • دهوا ربا (عید بزرگ به مناسبت سال جدید مندائی و مصادف با اواخر تیر) سال مندائی 12 ماه 30 روزه به اضافه 5 روز پرونایا یا پنجه است که جمعا 365 روز می شود.

  • دهوا حنینا (عید کوچک به مناسبت کامل شدن زمین به امر پروردگار)

  • دهوا دیمانه ( به مناسبت تولد حضرت یحیی (ع) )

ازدواج و غسل تعمید در آیین مندایی

محرمات دین صابئین

پیروان دین صابئین نوشیدن مشروبات مسکر، خوردن گوشت هر حیوانی به جز گوشت گوسفند نر را حرام دانسته و برخی از رفتارها مانند دروغ، دزدی، زنا، رباخواری، لهو و لعب و اعمال خلاف احکام دینی را حرام می دانند. در این دین، ازدواج با خواهر، خاله، عمه، زن برادر، زن پدر و افراد غیرصابئی ممنوع است.

 

رزرو بلیط هواپیما اهواز تهران با فلای تودی

در این مطلب برخی از آداب و عقاید قوم صابئی که یک اقلیت دینی یکتاپرست در ایران هستند را بیان کردیم. یکی از مهم ترین رسومات این قوم، برگزاری فریضه نماز است که با لباس های سفید رنگ و ترتیب خاصی هر روز دو وعده در کنار رود کارون برگزار می شود. 

 

همراهان گرامی برای تهیه بلیط هواپیما اهواز به تهران می توانید از طریق سایت فلای تودی اقدام کنید. فلای تودی به عنوان یکی از بزرگترین سایت های رزرواسیون آنلاین، امکان تهیه بلیط ارزان هواپیما را نیز برای مشتریان خود فراهم کرده است.

جدیدترین مطالب سایت