فواید بی نظیر ارده برای پیشگیری از پوکی استخوان در سالمندان

مجموعه : رپورتاژ آگهی
فواید بی نظیر ارده برای پیشگیری از پوکی استخوان در سالمندان

اغلب ما ارده کنجد را به‌ عنوان یک صبحانه یا میان ‌وعده مقوی می‌شناسیم یا درمانی طبیعی برای کم‌خونی، کمبود انرژی و طبع سرد. ولی آیا می‌دانید که ارده خواص بی‌نظیر دیگری هم دارد؟ خواصی مانند کاهش دردهای مفاصل، تسکین دردهای آرتریت روماتوئید و پیشگیری از پوکی ‌استخوان در سالمندان!

 

اگر در منزل سالمندی دارید که از دردهای استخوانی رنج می‌برد یا به فکر سلامتی خود و پیشگیری از عوارض جبران ‌ناپذیر پوکی ‌استخوان در سالمندی هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم درباره ارزش غذایی ارده کنجد و نقش آن در پیشگیری و درمان بیماری‌های ناشی از کمبود کلسیم، به ‌ویژه پوکی ‌استخوان صحبت کنیم.

 

پوکی ‌استخوان؛ بیماری خاموش!

استخوان بافت زنده و مقاومی است که سلول‌های آن هر روز در حال ترمیم و جایگزینی هستند و براساس نظریه دانشمندان دارای یک اندوخته یا بانک توده استخوانی است. طی سیر فیزیولوژیک بدن، توده استخوانی با افزایش سن مانند قبل عمل نمی‌کنند و کم‌کم در روند ضعیف شدن قرار می‌گیرند. افرادی که در دوران جوانی کلسیم، روی، زینک و منیزیم کمتری مصرف کرده باشند، با افزایش سن و ورود به سالمندی دچار ضعیف شدن بیش از حد توده استخوانی یا پوکی (نرمی) ‌استخوان می‌شوند.

 

پوکی ‌استخوان در خانم‌ها بیشتر از آقایان شیوع دارد و با علائمی مانند دردهای مزمن استخوان‌ها، احساس سرما در استخوان‌ها، ضعف و شکستگی استخوان ساق پا، ساق دست، مچ دست، کوتاه شدن قد و دردهای مزمن در ستون ‌فقرات همراه است. تشخیص این بیماری طی معاینه دقیق با MRI و آزمایش تراکم استخوان انجام ‌می‌شود، ولی درمان آن به همین سادگی‌ها نیست!

 

نقش ارده در پیشگیری از ابتلا به پوکی ‌استخوان

همان طور که در بخش قبلی توضیح دادیم، دلیل اصلی بیماری پوکی‌ استخوان کمبود کلسیم و ضعف توده استخوانی بدن است. متأسفانه پوکی ‌استخوان درمان قطعی ندارد، ولی می‌توانیم با مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم در دوران جوانی، ذخیره بانک استخوان بدن خود را تقویت کنیم یا در دوران سالمندی با مصرف خوراکی‌های حاوی کلسیم تا حدودی علائم این بیماری را تسکین دهیم. یکی از خوراکی‌های 100 درصد طبیعی و غنی از کلسیم، ارده کنجد است.

 

ارده کنجد سرشار از کلسیم، زینک، مس، منیزیم، منگنز، روی، مولیبدن و سلنیوم است و نقش مهمی در تأمین نیاز روزانه بدن به این املاح و بهبود بافت استخوانی و عضلانی آن دارد. جالب است بدانید در هر 100 گرم کرم کنجد، 97 میلی ‌گرم کلسیم، 87 میلی ‌گرم منیزیم و 40 میلی ‌گرم زینک وجود دارد. فرقی نمی‌کند قیمت انواع ارده چقدر باشد، به طور کلی هرچقدر ارده کنجدی که تهیه کرده‌اید درصد خلوص بالاتری داشته ‌باشد، مقدار کلسیم و املاح معدنی داخل آن بیشتر خواهد بود.

 

فواید املاح معدنی داخل ارده برای پوکی استخوان عبارتند از:

کلسیم؛ تقویت توده استخوانی و اتصال متقابل کلاژن و الاستین برای افزایش قدرت و کشش در رگ‌های خونی، استخوان‌ها و مفاصل

مس؛ کاهش برخی از دردها و ابتلا به آرتروز و جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان‌ها

منیزیم؛ افزایش خون رسانی به بافت استخوانی

روی؛ جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان‌ها و پیشگیری از نرمی استخوان

سزامین و سزامولین؛ تقویت سیستم ‌ایمنی بدن

ویتامین‌های گروه B و ویتامین E؛ جذب بهتر کلسیم، روی، منیزیم و سایر املاح معدنی ضروری

 

فواید بی نظیر ارده برای پیشگیری از پوکی استخوان در سالمندان

7 خاصیت شگفت ‌انگیز ارده کنجد برای سالمندان

استفاده از ارده کنجد در رژیم ‌غذایی روزانه سالمندان چندین خاصیت یا بهتر بگوییم مزیت دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم:

 

✔ تسکین علائم پوکی یا نرمی استخوان

هرچند درمان و کنترل پوکی یا نرمی استخوان در سالمندی بیشتر از طریق دارو انجام ‌می‌شود، ولی نباید نقش تغذیه را هم ‌دست کم بگیریم. تحقیقات دانشگاه‌های علوم ‌پزشکی کشور نشان ‌می‌دهد مصرف روزانه 22 میلی ‌گرم کلسیم، مؤثرترین روش برای تسکین علائم بیماری پوکی‌ استخوان در سالمندان است. این مقدار کلسیم با مصرف روانه 2 الی 3 قاشق غذاخوری ارده کنجد تأمین می‌شود. با توجه به اینکه طبع ارده گرم است، مصرف این مقدار ارده مشکل گوارشی خاصی برای سالمندان ایجاد می‌کند.

 

✔ کاهش دردهای آرتریت روماتوئید

یکی دیگر از مشکلاتی که سالمندان با آن درگیر هستند، دردهای روماتیسمی استخوان‌های دست‌ها، پاها و مفاصل بدن است. با توجه به اینکه ارده کنجد دارای مقادیر قابل‌ توجهی آنتی‌اکسیدان و ترکیبات ضدالتهاب است، مصرف آن تحت نظر پزشک متخصص تغذیه می‌تواند به کاهش این دردها و تسریع روند درمان کمک کند. خرید شیره انگور اصل و مصرف آن در کنار ارده نیز توصیه می‌شود. شیره انگور نیز حاوی مقادیر قابل ‌توجهی کلسیم، منیزیم و روی است که تأثیر ضدالتهابی ارده را دو چندان می‌کند.

 

✔ بهبود التهاب مفاصل زانو

زانو درد جزو مشکلات رایج سالمندان است و در اثر ساییدگی مفاصل زانو ایجاد می‌شود. اما سزامین موجود در ارده کنجد که خاصیت ضد التهاب و ضد اکسیدانی دارد، می‌تواند به بهبود التهاب زانوها کمک کند. یک آزمایش تحقیقاتی نشان داده ‌است که مصرف روزانه 2 قاشق غذاخوری ارده می‌تواند نقش موثری در بهبود التهاب زانوی سالمندان داشته ‌باشد.

 

✔ افزایش سلامت دستگاه گوارش

چربی‌های تک اشباع و غیراشباع (چربی‌های مفید) داخل ارده کنجد نقش قابل ‌توجهی در کنترل کلسترول در سالمندان دارد و از سوی دیگر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و پیشگیری از بروز یبوست نیز کمک می‌کنند. ارده کنجد فیبر و چربی‌های سالمی دارد که فعالیت روده‌ها را منظم کرده و عمل دفع را برای افراد مستعد خشکی مزاج راحت‌تر می‌کنند.

 

✔ افزایش سطح انرژی عمومی بدن

سالمندانی که مبتلا به نرمی استخوان هستند، معمولاً سطح انرژی پایینی دارند و بافت عضلانی آنها ضعیف‌تر از سایر افراد است. قرار دادن ارده کنجد در رژیم ‌غذایی این گروه از افراد، به افزایش سطح انرژی و تحرک بهتر آنها کمک خواهد کرد.

 

✔ کنترل وزن و کمک به کاهش وزن

سالمندانی که به ‌دلیل افزایش وزن از درد زانو، درد مفاصل و کمر درد رنج می‌برند، می‌توانند کرم کنجد و ارده را در وعده صبحانه، عصرانه یا روغن کنجد را داخل غذاها و سالادها میل کنند. چربی‌های مفید داخل ارده کنجد به کنترل اشتها و جلوگیری از زیاده‌روی در خوردن کمک می‌کنند.

 

✔ تقویت سیستم ‌ایمنی بدن

ارده حاوی ویتامین‌های گروه B، فولیک اسید، آهن و آنتی اکسیدان‌های قوی است که سیستم ‌ایمنی ضعیف بدن سالمندان را تا حدودی تقویت و بدن آنها را در مقابل ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، عفونت‌ها و آنفولانزا مقاوم می‌کند.

فواید بی نظیر ارده برای پیشگیری از پوکی استخوان در سالمندان

مقدار مصرف ارده کنجد برای سالمندان

مصرف ارده کنجد و شیره برای افراد سالم هیچ‌گونه ممنوعیت و محدودیتی ندارد، اما در مورد افراد سالمند شرایط کمی متفاوت است. با توجه به اینکه اغلب افراد سالمند با بیماری قند، فشار خون، بیماری‌های قلبی یا افزایش وزن درگیر هستند، تعیین مقدار مصرف ارده کنجد برای بهبود علائم پوکی‌ استخوان باید تحت نظر پزشک متخصص تغذیه انجام شود.

وقتی ‌که پزشک متخصص تغذیه بهترین ساعات و بهترین مقدار مصرف ارده را مشخص کند، طبیعتاً مصرف روزانه این ماده‌ غذایی معجزه‌آسا بیشترین تاثیرگذاری را خواهد داشت.

 

آراز ارده؛ معتبرترین مرکز فروش ارده کنجد اصل

در این مطلب تلاش کردیم شما را با ارزش‌های غذایی ارده کنجد و مزایای آن برای پیشگیری از پوکی استخوان در سالمندان آشنا کنیم. اگر در منزل خود فرد سالمندی دارید و سلامتی او برای شما مهم است، حتما تحت نظر دکتر تغذیه ارده کنجد را در رژیم غذایی او قرار دهید.

 

برای خرید ارده کنجد اصل و باکیفیت نیز نگران نباشید، ما به شما آراز ارده را پیشنهاد می‌کنیم. فرآورده‌های کنجد بازرگانی آراز ارده کاملاً طبیعی، تازه و فاقد مواد افزودنی هستند و با بهترین کیفیت و قیمت در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. برای آشنایی بیشتر با انواع ارده کنجد یا ثبت سفارش، فقط کافی است به نشانی https://arazardeh.ir/ مراجعه کنید.

جدیدترین مطالب سایت