طرز تهیه انواع آش محلی خوشمزه

طرز تهیه انواع آش محلی خوشمزه

آش همواره یکی از خوشمزه ترین غذا هاي ایرانی اسـت کـه همواره در جای جای ایران زیبا پخت میشود. آش جایگاه مهمی در فرهنگ غذایی ما ایرانی ها دارد. بـه صورتی کـه در گذشته اکثر غذاها در قالب آش پخته می‌شدند. بـه همین دلیل این غذای خوشمزه امروزه نیز در سفره هاي‌ ایرانی جای دارد. انواع آش ها از مواد اولیه مختلفی تهیه میشوند و هر کدام مزه مربوط بـه خودرا دارند.

 

بخش هاي‌ مختلف ایران آش را بـه وسیله مواد اولیه محلی همان جا می پزند. اگر شـما نیز می‌خواهید در روزهای سرد پاییز و زمستان آش هاي‌ مختلف خوشمزه بپزید، پس باید دستورالعمل تهیه انها را بلد باشید. دراین مطلب شـما رابا طرز تهیه برخی از خوشمزه ترین و مشهور ترین آش هاي‌ ایرانی آشنا خواهیم کرد.

 

آش رشته، خوشمزه ترین آش ایرانی

آش رشته، خوشمزه ترین آش ایرانی

یکی از خوشمزه ترین و مشهور ترین آش هاي‌ ایرانی کـه بـه روش هاي‌ مختلف نیز پخته میشود، آش رشته اسـت. آش رشته را اصیل ترین و قدیمی‌ترین آش ایرانی می‌دانند کـه با سبزی مخصوص و مقدار قابل توجهی رشته پخته میشود. رشته ها بافت و طعم فوق العاده اي بـه این آش میدهند. آش رشته بـه سبک جنوبی ها، شیرازی ها و … پخته میشود. اما ما در اینبخش می‌خواهیم بـه توضیح دستور پخت آش رشته اصلی ایرانی بپردازیم.

 


مطالب مشابه: طرز تهیه آش رشته ایرانی و فوق العاده خوشمزه


 

مواد لازم برای پخت آش رشته 4 نفر

مواد لازم برای پخت آش رشته 4 نفر

• لوبیا سفید و لوبیا چیتی: نصف پیمانه
• نخود و عدس: یک پیمانه
• سبزی آش: 500 گرم
• سیر: 8 حبه
• پیاز: 2 عدد بزرگ
• نعناع خشک: دو قآشق غذاخوری
• رشته آش: بـه اندازه کافی
• کشک، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و روغن: بـه اندازه کافی

 

مراحل تهیه آش رشته

مراحل تهیه آش رشته

1» هر کدام از حبوبات را در ظرف یا کاسه مناسب از شب قبل با آب گرم بخیسانید. حبوبات بهتر اسـت حداقل 8 ساعت خیسانده شوند. اینگونه هم بهتر می پزند و هم نفخ انها گرفته خواهد شد. در هنگام خیساندن دو بار آب حبوبات را عوض کنید.

 

2» نخود و لوبیاها را هر کدام در قابلمه هاي‌ جداگانه ریخته و روی انها 5 لیوان آب ریزید. سپس زیر آنها را زیاد کنید تا آب بـه جوش بیاید. بعد از جوش آمدن آب، اجازه دهید با حرارت متوسط پخته شوند. دقت کنید حبوبات نباید خیلی سفت بآشند و یا بـه اسانی خرد شوند. زیرا اینگونه ظاهر آش خراب خواهد شد.

 

3» سبزی آش را شسته و بـه خوبی آنرا پاک میکنیم. سپس بر روی یک تخته آن رابا چاقو خرد می‌کنیم. دقت کنید کـه سبزی آش نباید همانند سبزی قورمه سبزی خیلی زیر باشد. البته میتوانید از سبزی آماده آش نیز استفاده کنید. سبزی آش را می‌توانید ردر فروشگاه هاي‌ مواد غذایی بیابید.

 

4» پیازها را بـه خوبی شسته و بـه صورت نگینی خرد می‌کنیم. انها را در تابه اي ریخته و بـه آرامی تفت می‌دهیم تا طلایی شوند. سپس انها را در ظرفی می ریزیم.

 

5» سپس سیرها را خرد کرده و انها را در تابه اي کـه پیاز داغ را درست کرده‌اید بریزید و تفت دهید. سیرها نباید زیاد سرخ شوند زیرا خواص آنها از بین میرود.

 

6» سیر تفت خورده را در ظرفی جداگانه ریخته و نعناع را در تابه می ریزیم. برای 5 دقیقه نعناع خشک را تفت میدهیم. اگر نعناع را زیاد سرخ کنید طعم تلخی بـه خود می‌گیرد.

 

7» در قابلمه اي بزرگ بـه اندازه یک سوم آن آب بریزید و اجازه دهید بـه جوش بیاید. سپس عدس ها را داخل آب می ریزیم. پس ازآن سایر حبوبات را نیز بـه آن اضافه می‌کنیم.

 

8» سبزی را در قابلمه ریخته و بلافاصله بـه غذا نک اضافه می‌کنیم تا رنگ سبزی خراب نشود. نیمی از سیر داغ، پیازداغ و نعناع داغ را بـه غذا اضافه کنید. اجازه دهید سبری و حبوبات بـه مدت 30 الی 40 دقیقه باهم بپزند. اصلا درب قابلمه را نگذارید.

 

9» در 15 الی 20 دقیقه آخر پخت رشته ها را از وسط دو نیم کرده و بـه آش اضافه کنید. رشته ها اگر بیشتر بپزند، وا می‌روند. در مرحله اخر اگر تمایل داشتید می‌توانید مقداری کشک نیز بـه آش اضافه کنید.

 

10» آش را در ظرفی ریخته و با کشک، پیازداغ، سیرداغ و نعناع داغ آنرا تزئین کنید. نوش جان!

 

آش دوغ، غذایی ساده و در عین حال لذیذ

آش دوغ، غذایی ساده و در عین حال لذیذ

یکی از ساده‌ترین انواع آش هاي‌ ایرانی کـه اتفاق طعم بسیار خوب و متفاوتی نیز دارد، آش دوغ اسـت. در جاهای مختلف کشور آش دوغ را بـه سبک هاي‌ مختلفی پخته و سرو می‌کنند. اما در اکثر اوقات مواد اولیه همه ی آنها یکی اسـت. آش دوغ یکی از محبوب ترین غذا هاي ایرانی اسـت کـه ما در ادامه میخواهیم طرز تهیه این آش خوشمزه را بـه شـما معرفی کنیم.

 

مواد لازم برای پخت آش دوغ 4 نفر

مواد لازم برای پخت آش دوغ 4 نفر

• دوغ: 2 لیتر
• نخود: 200 گرم
• برنج: 1 پیمانه
• سبزی آش: 750 گرم
• سیر: 4 حبه
• پیاز: 1 عدد بزرگ
• نعناع خشک: دو قآشق غذاخوری
• نمک و فلفل سیاه: بـه اندازه کافی

 

مراحل طرز تهیه آش دوغ

مراحل طرز تهیه آش دوغ

1» برای پخت راحت تر نخودها، ابتدا آنان را چند ساعت قبل از پخت بخیسانید و آب آنان را دو بار عوض کنید. اینگونه نفخ نخودها نیز از بین می‌رود.

 

2» نخودها را دریک قابلمه ریخته و چند لیوان آب بـه آنها اضافه کنید تا بـه خوبی پخته و نرم شوند. دقت کنید نخودها نباید خیلی سفت یا خیلی نرم و له شده شوند.

 

3» دریک قابلمه دیگر دولیوان آب ریخته و مقداری نمک بـه آن اضافه کنید. سپس برنج را در آن ریخته و اجازه دهید برنج بـه خوبی نرم شود. دراین زمان سبزی آش را کامل شسته و با چاقو خرد کنید. مراقب بآشید سبزی ها را خیلی ریز نکنید. سبزی آش شامل شوید، گشنیز، اسفناج، گشنیز، تره و … اسـت.

 

4» برنج نرم شده را بـه قابلمه حاوی نخود اضافه کرده و سپس سبزی ها را بـه آن بیفزایید. برای خوشرنگ ماندن سبزی ها، مقداری نمک محتویات درون قابلمه اضافه کنید.

 

5» 30 دقیقه بـه سبزی ها اجازه دهید تا با حرارت متوسط بـه خوبی پخته شوند. دراین زمان اصلا نباید سر قابلمه را بگذارید. سپس دوغ را بـه محتویات قابلمه اضافه نمایید.

 

6» آش را هم بزنید تا تمامی مواد همراه با دوغ ترکیب شده و پخته شوند. اگر دسترسی بـه دوغ محلی دارید، بهتر اسـت از دوغ محلی بهره ببرید. زیرا اینگونه طعم غذا بسیار لذیذتر و خوشمزه تر میشود. اگر دوغ محلی در معرض ندارید، میتوانید از دوغ پاستوریزه نیز بهره ببرید.

 

7» اگر از غذای ترش مزه خوشتان نمی‌آید توصیه میکنیم از دوغ ترش استفاده نکنید. زیرا اینگونه آش دوغ شـما ترش خواهد شد.

 

8» بـه هیچ وجه سر قابلمه را نگذارید. زیرا ممکن اسـت دوغ جوشیده و ببرد و غذایتان خراب شود.

 

9» بعد از 15 دقیقه نمک و فلفل را بـه غذا اضافه کرده و اجازه دهید مقداری دیگر بپزد. آش دوغ نباید خیلی رقیق یا خیلی غلیظ بآشد. البته این موضوع کاملا بستگی بـه ذائقه شـما دارد.

 

10» بعد از پختن آش، آنرا در ظرف مناسبی ریخته و با پیازداغ، سیرداغ و نعناع داغ تزئین کنید. نوش جان!

 


مطالب مشابه: طرز تهیه آش نذری « گيلانی »


 

آش ترخینه، آش محلی غرب ایران

آش ترخینه، آش محلی غرب ایران

یکی از آش هاي‌ خوشمزه ایرانی کـه بیشتر در استان هاي‌ غربی ایران همانند کردستان و کرمانشاه طبخ میشود، آش ترخینه اسـت. البته این آش در دیگر استان هاي‌ ایران نیز دارای طرفداران مخصوص خودش می بآشد. برای تهیه این آش باید از ترخینه استفاده کنید. ترخینه یک نوع بلغور خشک شده اسـت کـه از گندم، سبزیجات و دوغ درست می‌شود.

 

ترخینه را هم می‌توانید خودتان در منزل درست کنید و هم از فروشگاه هاي‌ مواد غذایی بـه صورت آماده خریداری کنید. قرص خشک شده ترخینه در اکثر مغازه هاي‌ خشکبار فروشی پیدا می‌شود. طرز تهیه این آش خوشمزه بـه صورت زیر می بآشد.

 

مواد لازم برای پخت آش ترخینه 4 نفر

مواد لازم برای پخت آش ترخینه 4 نفر

• سبزی آش: 500 گرم «گشنیز و اسفناج هر کدام 150 گرم و تره و جعفری هر کدام 100 گرم»
• ترخینه: 4 عدد
• عدس: نصف پیمانه
• نخود و لوبیا چیتی: هر کدام نصف پیمانه
• کشک: نصف پیمانه یا بیشتر
• سیر: 1 بوته
• پیاز: 4 عدد
• نعناع خشک: 4 قآشق غذاخوری
• زردچوبه، فلفل سیاه و نمک: بـه مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه آش ترخینه

مراحل طرز تهیه آش ترخینه

1» ترخینه ها را ابتدا با آب بشویید ودر یک کاسه بگذارید و روی انها آب جوش بریزید. اجازه دهید ترخینه ها با آب جوش خیس خورده و تا حدودی نرم شوند.

 

2» عدس ها را نیز حدود یک ساعت با آب گرم بخیسانید. نخود و لوبیا چینی حداقل باید 8 ساعت در آب گرم خیس بخورند تا نفخ انها گرفته شده و بـه خوبی بپزند. آب انها را دو الی سه بار عوض کنید.

 

3» لوبیا چینی و نخود را بـه صورت جداگانه در دو قابلمه بپزید تا بـه خوبی نرم شوند.

 

4» دو عدد از پیازها را بـه صورت نگینی خرد کرده و آنان را دریک قابلمه بزرگ بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید پیازها بـه خوبی تفت خورده و طلایی شوند.

 

5» نصب بوته سیر را رنده یا خرد کنید و بـه پیاز اضافه دهید تا دو دقیقه تفت بخورد. سپس یک قاشق چایخوری زردچوبه و نصف قآشق چایخوری فلفل سیاه بـه انها اضافه کنید.

 

6» ترخینه نرم شده و عدس خیس خورده را بـه محتویات داخل قابلمه اضافه کرده و درون آن آب جوش بریزید. دو لیتر آب در حال جوش کافی می بآشد. نمک را بـه آب اضافه کرده و سر قابلمه را بگذارید. محتویات باید حداقل نیم ساعت باهم بجوشند.

 

7» دراین مرحله لوبیا چیتی و نخودی را کـه از قبل پخته اید، بـه محتویات درون قابلمه اضافه نمایید.

 

8» سبزی ها را تمیز شسته و بـه صورت درشت خرد کنید. سپس آنرا بـه محتویات دیگر اضافه کنید. مقداری نمک درون قابلمه بریزید تا رنگ سبزی عوض نشود. البته مراقب بآشید کـه آش را شور نکنید.

 

9» درب قابلمه را نیمه باز بگذارید و اجازه دهید سبزی ها بـه مدت نیم ساعت پخته شوند.

 

10» پیازها و سیرها را پاک کرده و بـه نوبت دریک تابه تفت دهید. سپس نعناع داغ را نیز درست کنید.

 

11» نصب پیازداغ و نصف سیرداغ را بـه قابلمه اضافه کنید. سپس مقداری کشک یا دوغ درون آش بریزید.

 

12» 15 الی 20 دقیقه بـه آش اجازه دهید تا با حرارت ملایم پخته و بـه اصطلاح جا بیفتد.

 

13» اکنون آش ترخینه آماده اسـت. میتوانید از پیازداغ، سیرداغ، نعناع داغ و کشک برای تزئین آن بهره ببرید. نوش جان!

 

آش انار، غذای روزهای سرد پاییز و زمستان

آش انار، غذای روزهای سرد پاییز و زمستان

یکی از خوشمزه ترین غذا هاي ایرانی کـه طبق معمول در روزهای سرد سال سرو می‌شود، آش انار اسـت. آش انار طعمی ترش مزه و متفاوت از بقیه آش ها دارد. اگر از مزه هاي‌ ترش خوشتان می‌آید، پیشنهاد میدهیم حتماً این آش را بپزید.

 

مواد لازم برای پخت آش انار 4 نفر

مواد لازم برای پخت آش انار 4 نفر

• سبزی آش: 500 گرم
• انار دان شده: یک پیمانه
• برنج: یک پیمانه
• پیاز: 3 عدد
• آب انار: 1 الی 2 پیمانه
• رب انار: 1 قآشق غذاخوری
• لپه: 2 قآشق غذاخوری
• چغندر قرمز: 3 عدد متوسط
• نعناع خشک: 3 قآشق غذاخوری
• نمک، فلفل سیاه، زردچوبه: بـه میزان لازم

 

مراحل طرز تهیه آش انار

مراحل طرز تهیه آش انار

1» لپه ها را از یک ساعت قبل خیسانده و آنان رابا مقداری آب در قابلمه جداگانه بپزید. سپس چغندر یا لبوها رابا مقداری آب در قابلمه دیگر بپزید.

 

2» پیازها را بـه صورت نگینی خرد کرده ودر قابلمه اي تفت دهید تا بـه خوبی طلایی شوند. حال مقداری زردچوبه و فلفل سیاه بـه آن اضافه کنید. برنج را همراه با سه لیتر آب بـه پیازداغ اضافه کنید تا بـه خوبی بجوشد.

 

3» بعد از پخت، سبزی آش را بـه قابلمه اضافه کیند تا بـه مدت نیم ساعت بـه خوبی بجوشد. سپس لبوها را خرد کرده و آنا را همراه با آب خود بـه محتویات اضافه کنید. لپه را نیز شسته و درون قابلمه بریزید.

 

4» سپس آب انار، رب انار و دانه انار را بـه آش اضافه کنید. دقت کنید کـه آش باید مزه ملس مانند پیدا کند. بنابر این بـه اندزاه زیاد رب آنار و آب انار ترش اضافه نکنید.

 

5» پیازداغ و نعناع داغ را بـه صورت جداگانه درست کنید. آش را در ظرفی ریخته و با پیازداغ و نعناع داغ سرو نمایید. نوش جان!

 


مطالب مشابه: طرز تهیه آش عباسعلی


 

جمع بندی

دراین مقاله بـه طرز تهیه انواع آش محلی خوشمزه ایرانی پرداختیم. اکثر آش ها در برخی از مواد اولیه باهم یکسان هستند. مثلاً حبوبات بـه عنوان پایه ثابت همه ی آش ها درنظر گرفته میشود. توصیه می‌کنیم کـه زمان کافی را بـه پخت آش اختصاص دهید تا بـه اصطلاح جا بیفتد. آشی کـه با عجله ودر زمان کم پخته شود، طعم و بوی خوبی نخواهد دآشت. امیدواریم با این دستور پخت ها بتوانید آش هاي‌ خوشمزه و مقوی برای خود و خانواده تان درست کرده و از خوردن آنها لذت ببرید.

جدیدترین مطالب سایت