زندگینامه آیت الله بهشتی | 2 آبان زادروز شهید دکتر بهشتی

زندگینامه آیت الله بهشتی | 2 آبان زادروز شهید دکتر بهشتی

به مناسبت 2 آبان زادروز شهید آیت‌ الله دکتر بهشتی

شهید بهشتی : ظلم‌پذیری همان قدر در اسلام گناه است که ستمگری گناه محسوب میشود؛ اي انسان، تو آزادی، در برابر ظلم طبقاتی، ظلم گروهی و ظلم شخصی مقاومت کن.

 

آیت الله دكتر سید محمد حسینی بهشتی متولد 2 آبان 1307 علاوه بر این‌که مرد علم و بیان و قلم بود با حضور در میدان مبارزه نیز مردانه می جنگید.

 

زندگینامه آیت الله بهشتی

سرانجام آیت الله بهشتی و 72 تن از یاران امام خمینی «ره» در روز 7 تیر 1360 بر اثر انفجار یک بمب قدرتمند در مقر حزب جمهوری اسلامی در تهران به شهادت رسيدند.

 

شهید سید محمدحسین بهشتی در دوم آبان 1307 هجری شمسی در اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش از روحانیان اصفهان و امام جماعت مسجد لنبان بود.

 

زندگینامه آیت الله بهشتی | 2 آبان زادروز شهید دکتر بهشتی

 

وی از چهار سالگی به مکتب رفت ودر اندک زمانی قرائت قرآن و خواندن و نوشتن را آموخت و با ورود به دبیرستان بدلیل علاقه به تحصیل علوم دینی، مدرسه را رها ودر سال 1321 وارد حوزه علمیه شد.

 

به سال 1325 یعنی در هجدهمین بهار زندگی خود به قم عزیمت کرد ودر کنار تحصیل علوم دینی، درسال 1327 موفق به دریافت دیپلم ادبی در امتحانات متفرقه شد.

 

در همان سال، وارد دانشکده الهیات معقول و منقول شد ودر سال 1330 با دریافت درجه لیسانس به قم بازگشت ودر دبیرستان حکیم نظامی مشغول تدریس زبان انگلیسی شد.

 

درسال 1331 ازدواج نمود که حاصل این پیوند، دو پسر و دو دختر بود. وی درسال 1333؛ دبیرستان دین و دانش قم را تأسیس نمود و تا سال 1342 سرپرستی ان را برعهده داشت.

 

زندگینامه آیت الله بهشتی | 2 آبان زادروز شهید دکتر بهشتی

در فاصله سال هاي‌ 1335 تا 1338؛ دوره دکترای فلسفه الهیات را گذراند سپس، با شرکت فعال در مبارزات سال هاي‌ 41 و 42 از سوی ساواک وادار به عزیمت از شهر قم به تهران گردید.

 

این شهید راست قامت تاریخ به پیشنهاد و تقاضای آیت الله حائری رحمه الله و آیت الله میلانی رحمه الله به هامبورگ عزیمت و سرپرستی مسجد و تشکل مذهبی جوانان ان شهر را عهده دار و به فعالیت هاي‌ عمیق دینی و فرهنگی پرداخت. در طی این مدت سفرهایی به عربستان، سوریه، لبنان، ترکیه و عراق«به منظور دیدار امام رحمه الله» انجام داد.

 

سرانجام درسال 1349؛ به ایران بازگشت و به فعالیت هاي‌ علمی، فرهنگی و سیاسی روی آورد. دراین مدت، چندین بار توسط ساواک دستگیر و روانه زندان شد. در آذرماه 1357 به فرمان امام خمینی رحمه الله شورای انقلاب را تشکیل داد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره بعنوان ایدئولوگ و لیدر در صحنه هاي‌ سیاسی، اجتماعی به فعالیت می پرداخت. حزب جمهوری اسلامی رابا هدف تربیت و شناسایی نخبگان سیاسی فرهنگی پایه گذاری نمود.

 

در تدوین قانون اساسی بعنوان نایب رئیس مجلس خبرگان ایفای نقش می‌کرد. پس از استعفای دولت موقت درسال 1358؛ مدتی بعنوان وزیر دادگستری و سپس، از سوی امام خمینی رحمه الله به ریاست دیوان عالی کشور منصوب گردید.

 

وی سرانجام در حین انجام وظیفه دراین سمت بود که در شامگاه 7 تیر سال 1360 در حین سخنرانی در تالار حزب جمهوری اسلامی بر اثر انفجار ساختمان حزب توسط منافقین به همراه کاروان 72 نفره خود به خیل عظیم شهدای کربلا پیوست.

 

زندگینامه آیت الله بهشتی | 2 آبان زادروز شهید دکتر بهشتی

 

از پیام امام خمینی رحمه الله به مناسبت شهادت شهیدبهشتی:

ملت ایران دراین فاجعه بزرگ 72 تن بی گناه به شماره شهدای کربلا از دست داد.

 

شهیدبهشتی از منظر مقام معظم رهبری :

بهشتی ستمدیده زیست و ستمدیده مرد، به خاطر این‌که در دوران زندگی اش کسی به عمق و والایی شخصیت این مرد پی نبرد. شهیدبهشتی واقعا یک انسان برجسته اي بود در همه ی ابعاد.

 

شهید بهشتی به روایت دوستان:

او مثل همیشه، با تبسمی بر لب، پیش از غروب به دفتر مرکزی حزب جمهوری آمد ودر جلسه اعضای حزب شرکت کرد. پس از پایان جلسه، آوای روح بخش اذان در دفتر طنین انداز شد و همه ی وضو گرفتند و برای نماز آماده شدند.

 

نماز جماعت به امامت آیت الله بهشتی برپا شد و برخی از وزرا و نمایندگان مجلس در ان شرکت کردند. گویند: «ان شب نماز جماعتش از همه ی شبها طولانی تر بودو اصرار بچه ها هم بسیار بود که می‌خواهیم پشت سر تو نماز بخوانیم و نماز در حیاط دفتر حزب بود.

 

عکاس آمد و از ان نماز عکس یادگاری گرفت.» پس از نماز، همه ی به سالن رفتند تا جلسه راکه پیرامون انتخاب آینده ریاست جمهوری بود، برگزار کنند، چون یک هفته از خلع بنی صدر از مقام ریاست جمهوری، توسط مجلس شورای اسلامی می گذشت.

 

جلسه با قرائت قرآن که روح ها رابا ملکوت پیوند داد، آغاز شد و پس از تلاوت قرآن، سخنرانی قافله سالار شهدای هفت تیر شروع شد. ساعت حدود نه و هفت دقیقه بود که ناگهان سفیر مرگ آنان رابا خود به ملکوت اعلی برد و او و یارانش چنین به خیل راست قامتان تاریخ پیوستند

کلیپی از سخنان آیت الله بهشتی

 

جدیدترین مطالب سایت