درباره هشت مارس روز جهانی زن چه میدانید؟

درباره هشت مارس روز جهانی زن چه میدانید؟

هشت مارس چه روزی است ؟ + دلیل نام گذاری روز زن در هشت مارس چیست؟ 

دراین مطلب بـه تاریخچه نامگذاری هشتم مارس روز جهانی زنان می پردازیم از شجاعت بانوان کارگر فابریکه نساجی کتان گرفته تا امضای قرار داد سازمان ملل متحد برای برای قانون برابری زن و مرد همه ی این مسائل را بررسی و مرور خواهیم کرد . روز زن مبارک ♥ همراه سایت تالاب باشید.

 

چکیده ایی درباره روز جهانی زن :

روز جهانی زن درسال 1977 توسط ایرینا بوکوا مدیر کل یونسکو اعلام شد و علت این نامگذاری تظاهرات گسترده زنان در اروپا برای رعایت تساوی حقوق زن و مرد، کار و برابری بود. البته در آغاز قرن بیستم با حق رای زنان شرایط کاری و برابری حقوق التیام یافت و تظاهرات نیز کاهش یافت.

 

سازمان ملل 19 مارس، آخرین یکشنبه ماه فوریه، 15 اوریل و 23 فوریه را برای این مناسبت انتخاب کرد و علت نامگذاری اینروزها بـه شرح ذیل اسـت:

درسال 1910 در کپنهاگ دانمارک شرکت‌کنندگان در دومین کنفرانس بین‌ المللی سوسیالیست‌ها تصمیم گرفتند یک روز سال را روز جهانی زنان نامگذاری کنند کـه این طرح با رای 100 زن از 17 کشور تصویب شد. البته دراین کنفرانس تاریخ دقیقی برای روز زن مشخص نشد.

 

درسال 1911 در برخی کشور های اروپایی هم چون اتریش، دانمارک، کشور آلمان وسوئیس در 19 مارس با شرکت زنان و مردان بـه قانون حق رای زنان، حقوق کاری، آموزش‌هاي‌ شغلی و تبعیض کاری اعتراض شد و این روز را روز زن نامیدند .

 

درباره هشت مارس روز جهانی زن چه میدانید؟

 

درسال 1915 زنان از 12 کشور در 15 اوریل در هلند بـه منزله اعتراض علیه جنگ جهانی اول جمع شدند. البته در هشتم مارس همان سال نیز راهپیمایی دیگری علیه جنگ توسط زنان برگزار شد.

 

درسال 1917 زنان کارگر در 23 فوریه « البته این تاریخ در تقویم ارمنستان هشتم مارس اسـت» بـه خیابان‌ها آمدند و اعتصاب عمومی با نام “نان و صلح” صورت گرفت.

 

درسال 1975 در ایالات متحده هشتم مارس روز جهانی زن نامیده شد.

 

درسال 1977 سازمان ملل در مجمعی، هشتم مارس را کـه با تاریخ‌ رویداد های ملی و تاریخی زنان مرتبط بود روز جهانی زن نامید.

 

درباره هشت مارس روز جهانی زن چه میدانید؟

 

چرا 8 مارس بـه عنوان روز جهانی زن انتخاب شد؟

سالانه ملیونها تن زن و مرد در اقصی نقاط جهان در روز هشتم مارس با ترتیب اجتماعات و گردهمایی ها این روز را گرامی میدارند. انتخاب روز هشتم مارس بـه عنوان روز زن بخاطر مبارزۀ زنان کارگر فابریکه نساجی کتان درسال 1857 میلادی در شهر نیویورک ایالات امریکا بر میگردد.

شرایط کاری سخت و غیر انسانی با دست مزد کم کارگران زن در اوایل قرن بیستم کـه همراه با مردان در کشور هاي‌ صنعتی وارد فابریکات و بازار کاری شده بودند آنان را مجبور بـه مبارزه علیه این بی عدالتی بـه شکل سازمان یافته و منظم نمود. دراين روز كارگران نساجى زن در يك كارخانه بزرگ پوشاك براى اعتراض عليه شرايط بسيار سخت كارى و وضعيت اقتصادي شان دست بـه اعتصاب زدند. خاطره اين اعتصاب براى كارگران فابریکۀ نساجى باقى ماند. نارضايتى عمومى ازاين شرايط براى زنان كارگر ادامه داشت.

 

درباره هشت مارس روز جهانی زن چه میدانید؟

 

درباره هشتم مارس سال1908 میلادی بدانید :

بعد از گذشت بیش از پنجاه سال، کاگران زن کارخانـۀ نساجی کتان در شهر نیویورک بـه منظور احیا خاطرۀ اعتصاب دراین روز را کـه تبعیض،محرومیت وفشار کار و حقوق بسیار کم زنان را بیاد می آورد دست بـه اعتصاب زدند، صاحب این کارخانه بـه همراه نگهبانان بخاطر جلوگیري از همبستگی کارگران بخش هاي‌ دیگر با اعتصاب گران و عدم سرایت ان بـه بخش هاي‌ دیگر ؛ این زنان را در محل کارشان محبوس ساخت و بعداً بـه دلایل نامعلوم کارخانه آتش گرفت و فقط تعداد کمی از زنان توانستند از این حادثه نجات یابند و مابقی 129 تن از زنان کارگر دراین آتش سوختند.

بـه همین دلیل روز هشتم مارس به طور سنتی بنام روز مبارزه زنان علیه بی عدالتی و فشار علیه زنان در خاطره ها باقی ماند. درسال هاى بعد در كشورهاى مختلف اروپايى و امريكا مبارزه زنان بـه شكل تظاهرات و اعتصاب کاری علیه فشار، تبعیض و استعمار کاری و همین طور برای داشتن حقوق برابر در اجتماع ادامه پیدا کرد.

 

درباره هشت مارس روز جهانی زن چه میدانید؟

 

از جمله یکی از مهم‌ترین مدافعان حقوق زن در کشور آلمان خانم کلارا زتکین «1857-1933» خواسته هاي‌ مبارزان زن در کشور آلمان را مبنی بر هشت ساعت کار در روز، تعصیلات ویژه در ایام زایمان و سایر حقوق طبق قانون را تقاضا کرد.

 

در اروپا دومین کنفرانس سوسیالیستی زنان کـه در ان صد زن مبارز از هفده کشور جهان شرکت داشتند،با اثر پیشنهاد خانم کلارا زتکین در روز27 آگوست سال 1910 میلادی درکپنهاگ پایتخت دانمارک روز هشتم مارس بـه عنوان روز زن و روز همبستگی بخاطر دفاع از حقوق زنان و مبارزه در مقابل تبعیض هاي‌ گوناگون علیه زنان بر گزیده شد.

 

درباره هشت مارس روز جهانی زن چه میدانید؟

 

در واقع می‌توان گفت آغاز حرکت برای شکل‌گیری یک روز و اختصاص ان بـه زنان، ابتدا از دل فعالیت هاي‌ اعتراضی زنان کارگر در آغاز قرن بیستم در امریکای شمالی و سراسر اروپا نطفه بست :

1909: اولین روز جهانی زن در ایالات متحده در 28 فوریه 1909 برپا شد. حزب سوسیالیست کشور آمریکا این روز را بـه افتخار و تجلیل از اعتصاب کارگران نساجی نیویورک، کـه در ان زنان علیه شرایط کاری خود اعتراض کرده بودند، برگزید.

1910: کنگره جهانی سوسیالیست ها، طی جلسه اي در کپنهاگ، «روز زن» را روز بین المللی زنان اعلام و ان را بـه عنوان حرکتی در جهت کسب حقوق زنان و گسترش حمایت بـه منظور دستیابی زنان بـه حق رای در سراسر جهان، تثبیت کرد. طرح پیشنهادی با موافقت بیش از یکصد تن از زنان از 17 کشور جهان دراین کنگره بـه تصویب رسید، و اولین پیامد ان؛ انتخاب سه زن در پارلمان فنلاند بود. دراین کنگره تاریخ ثابتی برای برگزاری مراسم انتخاب نشد.

 

درباره هشت مارس روز جهانی زن چه میدانید؟

 

1911 : بازتاب کنگره کپنهاگ سبب شد کـه روز جهانی زن برای اولین بار «19 مارس» در اتریش، دانمارک، کشور آلمان و سوئیس برگزار شود، یعنی در کشورهایی کـه بیش از یک میلیون زن و مرد در تظاهرات بزرگی شرکت و حق رای برای زنان، امکان دستیابی بـه مشاغل دولتی، حقوق زنان برای کار، آموزش حرفه اي و پایان تبعیض شغلی را مطالبه کردند.

1913-1914 : با شروع جنگ جهانی، روز جهانی زن، دستمایه اي برای جنبش هاي‌ زنان در سراسر جهان شد تا ان را بـه روزی برای اعتراض بـه جنگ جهانی تبدیل کنند. زنان روسی، بـه عنوان بخشی از جنبش صلح خواهی، اولین مراسم روز جهانی زن را در آخرین یکشنبه ماه فوریه برگزار کردند. زنان در دیگر نقاط اروپا نیز حول و حوش 8 مارس در اعتراض بـه جنگ و با ابراز همبستگی با دیگر فعالان، تظاهرات باشکوهی برپا ساختند.

 

1917 : زنان روسی، علیه عاقبت شوم جنگ، آخرین یکشنبه فوریه را برای اعتراض و اعتصاب خود و با تقاضای «نان و صلح» انتخاب کردند «کـه بر اساس تقویم گرگوری روز 8 مارس قطعیت پیدا کرد». چهار روزبعد، تزار روسیه استعفا داد و دولت موقت حق رای برای زنان را بـه رسمیت شناخت.

 

درباره هشت مارس روز جهانی زن چه میدانید؟

 

سازمان ملل متحد و برابری جنسیتی :

قطعنامه سازمان ملل متحد کـه درسال 1945 امضا شد، اولین توافقنامه اي بود کـه اصل برابری زن و مرد را تصریح کرد. از ان زمان تا کنون، این قطعنامه بین المللی کـه منجر بـه ارائه استراتژی ها، استاندارد ها، برنامه ها و اهداف مختلف از سوی سازمان ملل شده، در پیشرفت موقعیت و وضعیت زنان در سرتاسر جهان موثر بوده اسـت.

پس از سال‌ها، سازمان ملل متحد و آژانس هاي‌ تخصصی اش مشارکت زنان را بـه عنوان شرکا برابر با مردان در دستیابی بـه پرورش، صلح، امنیت، و احترام کامل برای حقوق بشر مداوم، ترفیع داده اند. قدرت و اختیار زنان، نشان از چهره آشکار تلاش هاي‌ سازمان ملل متحد با بازرسی و تصحیح چالش هاي‌ اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در سراسر جهان دارد.

 

درباره هشت مارس روز جهانی زن چه میدانید؟

 

و در آخر بزرگداشت روز جهانی زن معاصر :

در چند ساله اخیر، 8 مارس روز جهانی زن برای زنان، نه تنها در کشور های توسعه یافته کـه در جوامع رو به پيشرفت نیز بـه صورت گسترده تری مطرح و ابعاد تازه اي بـه خود گرفته اسـت. جنبش رو بـه رشد جهانی زنان، کـه با برگزاری چهار کنفرانس بین المللی زنان توسط سازمان ملل متحد جهان تعمیق یافته اسـت، در تبدیل روز جهانی زن بـه صف آرایی و اعتراض در جهت دستیابی زنان بـه حقوق شان و مشارکت آنان در عرصه هاي‌ سیاسی و اقتصادی یاری بسیار رسانده اسـت.

 

علاوه بر این، زنان جهان در روز جهانی زن تلاش کرده اند تا این روز را بـه فرصتی برای انعکاس پیشرفت ها و دستاوردهای بـه دست آمده، و کنش هاي‌ شجاعانه و نیز عزم راسخ زنان عادی «کـه نقش شگفت آوری را در تاریخ کشورها و جوامع شان ایفا کرده اند» تبدیل کرده و این دستاورد ها را گرامی بدارند.

جدیدترین مطالب سایت