پرتاب کیک به سمت تابلو مونالیزا لئوناردو داوینچی در پاریس (عکس)

پرتاب کیک به سمت تابلو مونالیزا لئوناردو داوینچی در پاریس (عکس)

در روز یکشنبه 13 می 2022 مردی کـه بـه شکل یک زن مسن روی ویلچر مبدل شده بود، کیکی را بـه تابلوی مونالیزا، تابلوی مشهور لئوناردو داوینچی در موزه لوور پاریس پرتاب کرد.این قطعه هیچ آسیبی ندید و کرم سفیدی از کیک بر روی شیشه اي کـه از تابلو محافظت میکرد پوشیده شده بود.

 

بر اساس شهادت شاهدان، عامل جنایت مردی روی ویلچر بود کـه کلاه گیس بر سر داشت. در کمال تعجب سایر مهمانان، او ناگهان از جای خود برخاست و بـه لا جوکوندا نزدیک شد و کیک را بـه سمت او پرتاب کرد.

 

مسئولان حراست موزه عجله کردند تا مرد را از اتاق بیرون کنند، در حالی کـه بقیه حاضران بـه عکاسی بی وقفه ادامه دادند.این نقاشی کـه بین سال‌هاي‌ 1503 و 1519 توسط لئوناردو داوینچی خلق شد، تحت تأثیر قرار نگرفت زیرا توسط شیشه ایمنی محافظت میشد.

 

پرتاب کیک به سمت تابلو مونالیزا لئوناردو داوینچی در پاریس (عکس)

 

این فعال کـه در حال پرتاب گل رز در گالری نیز دیده شد، توسط نیروهای امنیتی بـه بیرون اسکورت شد. او اعلام کرد: بـه زمین فکر کنید.”کسانی هستند کـه زمین را نابود میکنند. فکرش را بکنید. هنرمندان بـه شـما میگویند: بـه زمین فکر کنید. بـه همین دلیل من اینکار را کردم.”دادستانی پاریس روز دوشنبه تایید کرد کـه یک مرد 36 ساله بازداشت و بـه یک واحد روانپزشکی پلیس فرستاده شده و تحقیقات در مورد آسیب آثار فرهنگی را آغاز کرده اسـت.

 


بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد عجایب تابلو مونالیزا


 

حمله هایی که تاکنون به تابلو مونالیزا شده

این حمله ي کیک نخستین حمله بـه نقاشی نیست چرا کـه در طول تاریخ تلاش هایي برای تخریب، سرقت یا استفاده از بوم 77 در 53 سانتی متری بـه دلایل مختلف انجام شده اسـت.

 

پرتاب کیک به سمت تابلو مونالیزا لئوناردو داوینچی در پاریس (عکس)

 

مردی در دهه 1950 بـه سمت ان اسید سولفوریک پرتاب کرد کـه روی نقاشی تأثیر گذاشت و یک دانش آموز بولیویایی با سنگ بـه ان ضربه زد. زنی کـه درسال 1974 دریک نمایشگاه در توکیو حضور داشت، روی صندلی چرخدار خود رنگ قرمز پاشید و نارضایتی خودرا از نبود رمپ هاي‌ دسترسی ابراز کرد، اگر چه هرگز بـه او نرسید.درسال 2009؛ یک زن روسی کـه از عدم دریافت تابعیت فرانسه خشمگین بود، یک فنجان سرامیکی را بـه سمت ان پرتاب کرد، لیوان را شکست اما بـه شیشه یا نقاشی آسیبی نرساند.این اثر بیش از یک قرن پیش، درسال 1911 بـه سرقت رفت و نزدیک بـه سه سال ناپدید شد.

 


بیشتر بخوانید: مونالیزا کاملا برهنه در فرانسه پیدا شد !


 

بیوگرافی ای  از تابلو مونالیزا

مونالیزا کـه نمادی از رنسانس و نبوغ هنری اسـت و بـه سبک رنسانس ایتالیا تعلق دارد. «مونالیزا، پرتره مونالیزا» در موزه لوور، پاریس، فرانسه نگه‌داری می شود. این اثر بـه احتمال زیاد از سال 1503 در فلورانس توسط نقاش و مرد شوخ طبع لئوناردو داوینچی خلق شد. لئوناردو دراین تاریخ سزار بورجیا را کـه برای او کار می‌کرد ترک می کند و موافقت می کند کـه پرتره همسر یک تاجر ثروتمند فلورانسی، لیزا گراردینی، همسر سوم فرانچسکو دل ژیکوندو را بکشد.

پرتاب کیک به سمت تابلو مونالیزا لئوناردو داوینچی در پاریس (عکس)

لئوناردو داوینچی زنی را نشان میدهد کـه روی صندلی نشسته و دسته‌اي در مقابل یک ایوانی کـه بـه منظره‌اي خیالی باز میشود، نشسته اسـت. این نقاشی با تجلیل از فضایل همسر و مادر، فرمولی بی‌سابقه در ژانر پرتره و حرفه هنرمندی را ارائه می کند کـه از آغاز قرن شانزدهم در هنر پرتره‌هاي‌ فلورانسی و لومبارد تبار خواهد داشت.

 

این نخستین پرتره شناخته شده اي اسـت کـه تا این اندازه قاب شده اسـت، لیزا در قسمت کمر مقابل ما می‌ایستد، بازوها و دست هایش بـه خوبی روی بوم قرار گرفته اند. همچنین نخستین بار اسـت کـه نقاش پرتره خودرا در منظره‌اي قرار می دهد کـه از طریق بازی قیاس‌ها و مطابقت‌ها، جزئیات طبیعت و آناتومی رابا هم منطبق میکند.

 

در پایان

دراین پست خلاصه اي از بیوگرافی تابلو هنری مونالیزا و حملاتی کـه بـه شده را در مجله تفرحی و سرگرمی تالاب برای شـما همراهان عزیز بـه اشتراک گذاشته ایم تا شـما را از خبر هاي‌ روز دنیا وطلع کنیم.

جدیدترین مطالب سایت