جلوگیری از کپک میوه و تازه نگه داشتن میوه ؟

جلوگیری از کپک میوه و تازه نگه داشتن میوه ؟

دقت کنید کـه هر ماده‌غذایی ممکن اسـت کپک بزند، اما با رعایت شرایط نگه داری و توجه بـه علائم کپک‌زدگی، میتوانید از کپک زدن مواد غذایی جلوگیری کنید. سعی کنید در خرید مواد غذایی زیاده روی نکنید کـه انباشته شود ودر زمان معلومش مصرف نشود پراکه بعضی از مواد غذایی ها مانند لبنیات، نان، میوه خیلی زود کپک میزنند و خراب می شوند.

 

کپک میوه چیست؟

کپک میوه چیست؟

کپک‌ها موجودات زنده‌اي هستند کـه از مواد آلی بـه دست می آیند و غذای خودرا از بیرون تامین می کنند. ان‌ها با تجزیه بقایای گیاهی و جانوری و بازگرداندن انها بـه طبیعت، جایگاه مهمی در اکوسیستم دارند. قارچ‌ها از نظر اکولوژیکی موجودات زنده مهمی هستند چرا کـه با تجزیه مواد، چرخه مواد مغذی را در طبیعت فراهم میکنند. کپک‌ها در محیط، بخش مهمی از اکوسیستم محسوب می شوند.

 

اما زمانی کـه باکتری‌هاي‌ کپک در داخل خانه رشد می کنند، می تواند مشکل ساز باشد و خطرات جدی برای سلامتی ایجاد کند ودر برخی افراد باعث آلرژی و عفونت شود. کپک توسط اجسام سبکی کـه با چشم غیرمسلح قابل رویت نیستند بـه نام هاگ تکثیر می شود. هاگ‌ها در هوا شناور می شوند تا جایی کـه سطح مرطوبی پیدا می کنند و بـه ان می‌چسبند تا کپک بزنند.

 

ورود هاگ بـه مجاری تنفسی از طریق بینی باعث ایجاد آلرژی و آسم میشود. انواع کپک میوه و سبزی‌جات کپک‌ها در واقع موجودات زنده‌اي هستند کـه باعث خراب شدن محصولات غذایی مصرفی و همچنین ایجاد بیماری‌هاي‌ مختلف در انسان و حیوانات می شوند. کپک‌هایي کـه باعث فساد میشوند، در محصولات غذایی سبب ایجاد طعم تلخ و بوی بد میشوند.

 

در برخی از ان‌ها بـه دلیل سمی کـه ترشح میکنند باعث ایجاد مسمومیت شده ودر هنگام مصرف محصول منجر بـه مرگ می شود. هزاران نوع مختلف کپک وجوددارد و رشد کپک تقریبا در همه ی جا یافت میشود. کپک بـه اندازه باکتری‌ها در بازیافت طبیعت نقش دارد. بیشتر سموم کپک‌ها در برابر حرارت پایدار هستند. بنابر این در فرآیند پخت از بین نخواهند رفت. کپک‌ها می توانند در یخچال رشد کنند.

 


مطالب مشابه: 20 غذای فاسد نشدنی برای پایان دنیا «عکس»


 

نقد و بررسی انواع کپک ها 

نقد و بررسی انواع کپک ها 

کپک‌ها موجوداتی هستند کـه در محیط داخلی و همچنین خارج از منزل رشد می کنند. در محیط زیست، ان‌ها قسمت مهمی از اکوسیستم هستند. اما در داخل خانه، ممکن اسـت مشکل‌ساز شوند. بـه احتمال زیاد، کپک در تاریک‌ترین و مرطوب‌ترین فضاها دیده میشود.

 

کپک میتواند باعث آسیب‌رساندن بـه دیوارهای ساختمان‌ها، اثاثیه منزل، پوسیدگی وسایل چوبی و حتی لوازم آرایشی خانم‌ها شود و مشکلاتی برای بهداشت و سلامتی افراد ایجاد کند. انواع کپک‌ها:

 

1. پنیسیلیوم «Penicillium»: روی مواد غذایی، نان، پنیر و مواد دیگر رشد می کند.

2. آلترناریا «Alternaria»: در محیط‌هاي‌ مرطوب مانند حمام و زیرفرش‌هاي‌ نم دار رشد می کند و سبب بروز آلرژی و آسم میشود.

3. استاکی‌بوتریس «Stachybotrys»: مشهور بـه کپک سیاه، روی مواد رطوبت‌دار مانند کاغذ و چوب رشد میکند و ممکن اسـت سمی باشد.

4. کلادوسپوریوم «Cladosporium»: در محیط‌هاي‌ مرطوب و تاریک مانند اتاق‌هاي‌ زیرزمینی و زیرشیروانی رشد می کند.

 

چگونه از کپک زدن میوه ها در یخچال جلوگیر کنیم؟

چگونه از کپک زدن میوه ها در یخچال جلوگیر کنیم؟

برای جلوگیری از کپک زدن میوه‌ها در یخچال، میتوانید از راه‌هاي‌ زیر استفاده کنید:

 

1. خشک کردن میوه‌ها: قبل از قرار دادن میوه‌ها در یخچال، ان‌ها را بـه خوبی خشک کنید. برای از بین بردن رطوبت اضافی، می توانید یک دستمال یا اسفنج خشک درکنار میوه‌ها قرار دهید.

 

2. استفاده از دستمال نخی مرطوب: میتوانید میوه‌ها را درون دستمال نخی مرطوب نگه دارید. اینکار باعث جذب رطوبت میوه‌ها توسط دستمال میشود. همچنین، اگر مربا را در منزل خود تهیه میکنید، بهتر اسـت قبل از بستن در، یک لایه آلومینیوم روی شیشه مربا بگذارید تا با ورود هوا، مربا کپک نزند.

 

چرا میوه ها کپک میزنند ؟

چرا میوه ها کپک میزنند

کپک زدن میوه‌ها ناشی از فعالیت قارچ‌ها اسـت. این قارچ‌ها موجودات زنده‌اي هستند کـه از مواد آلی بـه دست می آیند و غذای خودرا از بیرون تامین می کنند. علت کپک زدن میوه‌ها عمدتاً بـه دلیل رطوبت و کمبود نور خورشید اسـت.

 

چه مواد غذایی ای زودتر کپک میزند ؟

چه مواد غذایی ای زودتر کپک میزند

1. میوه‌هاي‌ نرم: میوه‌ها مانند خیار، گوجه‌فرنگی و هلو درصورت کپک زدن باید دور انداخته شوند، بـه دلیل بافت مرطوب انها کـه بـه احتمال زیاد زیر سطح آلوده شده اسـت.

 

2. نان و غلات: نان رطوبت کافی و منبع سرشاری از کربوهیدرات‌ برای تغذیهٔ کپک‌ها دارد. حتی نان‌هاي‌ کپک‌زده نیز ممکن اسـت در مواردی قابل استفاده باشند، مثلا بـه عنوان آرد‌سوخاری یا نان‌خشک.

 

3. پنیر: پنیر‌هاي‌ خشک مانند چدار و پارمسان در برابر کپک‌زدگی مقاوم‌ترند. اگر کلنی‌هاي‌ کپک کوچک‌تر از ۵ میلیمتر بر روی پنیر خشک دیدید، پیش از خوردن حداقل ۱۰ میلیمتر از ان را ببرید.

 


مطالب مشابه: شیوه نگهداری از مربا + کپک زدن مربا


 

با میوه های پخته چه کاری می شود کرد ؟

با میوه های پخته چه کاری می شود کرد

با میوه‌هاي‌ پخته میتوانید انواع غذاها و خورشت‌هاي‌ خوشمزه تهیه کنید. در زیر، چند راهکار برای استفاده از میوه‌هاي‌ پخته را برای شـما آورده‌ام:

 

1. تهیه ژله: اگر از آب میوه برای تهیه ژله استفاده می کنید، فرایند پخت شـما از اینجا شروع می شود. پکتین میوه بـه ژله استحکام خاصی می‌بخشد. از دستکش‌هاي‌ فر برای نگهداشتن دسته قابلمه در حین کار استفاده کنید تا دستتان نسوزد.

 

2. تهیه خورشت‌ها و غذاها: میوه‌هاي‌ پخته را می توانید در تهیه خورشت‌ها، کاری‌ها، سوپ‌ها و غذا هاي دیگر بـه کار ببرید. مثلا میتوانید از میوه‌هاي‌ پخته مثل هلو، آلو، گیلاس، سیب و … در تهیه خورشت‌ها و غذا هاي خوشمزه استفاده کنید.

 

3. تهیه مربا و کمپوت: میوه‌هاي‌ پخته را می توانید برای تهیه مربا و کمپوت استفاده کنید. این روش‌ها علاوه بر ایجاد طعم خوشمزه، میوه‌ها را برای مدت طولانی نگه‌داری می کنند.

 

4. تهیه دسرها و کیک‌ها: میوه‌هاي‌ پخته را می توانید در تهیه دسرها، کیک‌ها، پای‌ها و شیرینی‌هاي‌ مختلف بـه کار ببرید. از میوه‌هاي‌ پخته مثل توت فرنگی، آلبالو، هلو و … در تهیه دسرها استفاده کنید.

 

بهترین روش‌های جلوگیری از کپک زدن مواد غذایی

جلوگیری از کپک زدن سرکه سیب:

جلوگیری از کپک زدن سرکه سیب

برای حفظ سرکه سیب و جلوگیری از کپک زدن، میتوانید از روش زیر استفاده کنید:

  1. سطح سرکه سیب رابا یک لایه روغن پوشانید. اینکار از نفوذ اکسیژن بـه سرکه جلوگیری میکند.

 

جلوگیری از کپک زدن نان:

جلوگیری از کپک زدن نان

برای جلوگیری از کپک زدن نان، میتوانید از روش‌هاي‌ زیر استفاده کنید:

  1. نان را در جای خشک و خنک نگه دارید.
  2. از کیسه‌هاي‌ تیره و قابل تنفس برای نگه داری نان استفاده کنید.
  3. نان‌هاي‌ کپک‌زده را دور بریزید.

 

جلوگیری از کپک زدن مربا:

جلوگیری از کپک زدن مربا

برای جلوگیری از کپک زدن مربا، میتوانید از روش زیر استفاده کنید:

  1. قبل از بستن در، یک لایه آلومینیوم روی شیشه مربا بگذارید تا با ورود هوا، مربا کپک نزند.

 

جلوگیری از کپک زدن پنیر:

جلوگیری از کپک زدن پنیر

  1. برای جلوگیری از کپک زدن پنیر، پیش از مصرف، حداقل ۱۰ میلیمتر از کلنی‌هاي‌ کپک روی پنیر خشک را ببرید.

 

جلوگیری از کپک زدن رب گوجه‌فرنگی:

جلوگیری از کپک زدن رب گوجه‌فرنگی

برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه‌فرنگی، بهترین راه این اسـت کـه تمام بطری را از این مایع پر کنید و فضای خالی برای کپک‌ها باقی نگذارید.

 

پیشگیری از کپک زدن میوه:

پیشگیری از کپک زدن میوه

  1. میوه‌ها را قبل از قرار دادن در یخچال، بـه خوبی خشک کنید.
  2. از دستمال نخی مرطوب برای نگه‌داری میوه‌ها استفاده کنید.

 


مطالب مشابه: لواشک یا آلوچه، کدام ارزش غذایی بیشتری دارد؟


 

در پایان

با استفاده از میوه‌هاي‌ پخته و رسیده شده می توانید طعم و مزه‌هاي‌ متنوعی را در غذا هاي خود ایجاد کنید. امیدواریم از این مطلب از مجله تالاب کـه در مورد کپک زدن میوه ها در یخچال اسـت لذت برده باشید.

جدیدترین مطالب سایت