«وَمِنْ ثَمَرَاتِ النَّخِيلِ وَالْأَعْنَابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَرًا وَرِزْقًا حَسَنًا إِنَّ فِی ذَٰلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ »
و از میوههاي درختان نخل و انگور مسکرات «ناپاک» و روزی خوب و پاکیزه میگیرید دراین روشنی اسـت برای جمعیتی کـه اندیشه می کنند. «سوره نحل/67»
«یَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ ۖ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا ۗ وَیَسْأَلُونَكَ مَاذَا یُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ ۗ كَذَٰلِكَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ»؛
درباره شراب و قمار از تو سؤال می کنند، بگو: ‘در آن ها گناه و زیان بزرگی اسـت و منافعی «از نظر مادی» برای مردم دربر دارد، «ولی» گناه آن ها از نفعشان بیشتر اسـت. و از تو میپرسند چه چیز انفاق کنند؟ بگو: از مازاد نیازمندی خود.’ اینچنین خداوند آیات را برای شـما روشن میسازد، شاید اندیشه کنید!». «سوره بقره/219»
لَعنَ اللّه ُ الخَمرَ؛ و عاصِرَها، و غارِسَها، و شارِبَها، و ساقِیَها، و بائعَها، و مُشْتَرِیَها، و آكِلَ ثَمَنِها، و حامِلَها، و المَحْمولَةَ إلَيهِ .
خداوند شراب و شرابگير و ان را كه درختى براى تهيه شراب بكارد و شرابخوار و ساقى شراب و شراب فروش و خريدار شراب و كسى كه پول شراب فروشى را بخورد و كسى كه ان را حمل كند و كسى را كه شراب برايش حمل شود نفرین كرده اسـت.
مـا بَعَثَ اللّهُ نَـبيّا اِلاّ بِـتَحْرِيمِ الْخَـمْرِ؛ وَ اَنْ یَـقِرَّلَهُ بِاَنَّ اللّهَ یَـفْعَلُ مـا یَشاءُ.
خداوند هيچ پيامبرى را مبعوث نكرد مگر با حرام كردن شراب، و اينكه اقرار داشت كه خدا آنچه را بخواهد انجام مى دهد. «بحارالأنوار، 79 / 134»
مَنْ شَرِبَ خَمْرا خَرَجَ نُورُ الاِيمانِ مِنْ جَوْفَهِ.
هر كس شراب بنوشد نور ايمان از قلب او خارج مى گردد. «كنز العمال، 5 / 13180»
لَنْ یَزالُ العَبْدُ فى فُسْحَةٍ مِنْ دِينهِ مالَمْ یَشْرَبِ الْخَمْرَ وَ اِذا شَرِبَها خَرَقَ اللّهُ عَنْهُ سَتْرَهُ و كانَ الشَّیْطانُ وَليَّهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ یَسُوقُهُ اِلى كُلِّ شَرٍّ وَ یَعْرِفُهُ عَنْ كُلِّ خَیْرٍ.
بنده تا شراب ننوشد عرصه دين بر او گشاده باشد و چون بنوشد پرده خدا از او بدرد و شيطان يار و گوش و چشم او شود و وی را بسوى بديها براند و از نيكها منصرف كند. «نهج الفصاحه، حديث ۲۲۹۱»
مَنْ شَرِبَ الْمُسْکرَ لَمْ یقْبَلْ صَلوتَهُ ارْبَعینَ یوْماً وَلَیلَةً
کسی کـه شراب بنوشد خداوند چهل شبانه روز نمازش را نمی پذیرد.
مَنْ کانَ یؤْمِنُ باللَّهِ وَالْیومِ الْآخِرِ فَلا یجْلِسُ عَلي مائِدَةٍ یشْرَبُ عَلَیها الْخَمْرُ
کسی کـه بـه خدا و رستاخیز ایمان دارد برسفره اي کـه شراب مینوشند نمینشیند.
چهار گروه وارد بهشت نمیشوند: 1. جادوگر 2.منافق 3. شرابخوار 4. سخن چین «در صورتیکه توبه نکرده باشد» «مستدرک الوسائل جلد 67 »
مَنْ سَلَّمَ عَلى شارِبِ الْخَمْرِ اَوْ عانَقَهُ او صافَحَهُ اَحْبَطَ اللّهُ عَلَیْهِ عَمَلَ اَرْبَعينَ سَنَةٍ.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: هر كس بـه شرابخوار درود كند، يا با او ديده بوسى يا مصافحه كند، خداوند عمل چهل سال وی را از بين مى برد.
لَیْسَ مِنّى مَنِ اسْتَخَفَّ بِصلاتِهِ؛ لايَرِدُ عَلىَّ الحَوْضَ لا وَ اللّهِ؛ لَیْسَ مِنّى مَنْ شَرِبَ مُسْكِرا، لايَرِدُ عَلىَّ الحَوْضَ لا وَاللّهِ.
كسى كه نمازش را كوچک شمارد از من نيست، بخدا قسم او در حوض كوثر وارد بر من نمى شود، و كسى كه ميگسارى كند از من نيست، قسم بـه خدا كه او هم در حوض كوثر بر من وارد نخواهد شد. «بحارالأنوار، 79 / 136»
حدیث از پیامبر اکرم «ص» در مورد شرابخواری:
جُمِعَ الشَّرُّ كُلُّهُ في بَيتٍ؛ و جُعِلَ مِفْتاحُهُ شُرْبَ الخَمرِ .
بديها همه ی در يک خانه جمع شده اند و كليد ان خانه شرابخوارى اسـت .
لا تَجْلِسوا على مائدَةٍ یُشْرَبُ علَيها الخَمرُ ؛ فإنّ العَبدَ لا یَدْري مَتى یُؤخَذُ .
بر سر سفره اى كه در ان شراب نوشيده مى شود منشينيد؛ زيرا كه آدمى نمى داند چه وقت جانش ستانده مى شود.
إنَّ اللّه َ حَرّمَ الخَمرَ لِفعْلِها و فَسادِها.
خداوند شراب را بـه علّت تأثير بد و فسادانگيز بودن ان حرام فرمود.
إنّ اللّه َ عزّ و جلّ لم یُحَرِّمِ الخَمرَ لاسْمِها، و لكنّهُ حَرّمَها لعاقِبَتِها؛ فما كانَ عاقِبَتُهُ عاقِبَةَ الخَمرِ فهُو خَمرٌ
خداوند عزّ و جلّ شراب را بـه خاطر نامش حرام نكرده بلكه بـه سبب پيامدهاى ان حرامش كرده اسـت. پس ؛ هر چيزى كه پيامدهاى شراب را داشته باشد ان نيز شراب اسـت