آشنایی با انواع اتوبوس های بین شهری

مجموعه : رپورتاژ آگهی
آشنایی با انواع اتوبوس های بین شهری

امروزه با پیشرفت صنعت اتوبوسرانی استفاده از بلیط اتوبوس در مسیر های مختلف بین شهری بسیار پر طرفدارو پر رنق شده است. از طرفی اتوبوس ها از آن وسایل نقلیه همیشه در دسترس هستند و شما از هر جای کشور مانند تهران به مشهد، بلیط اتوبوس vip تهران مشهد یا معمولی  همین مسیر را تهیه کرده و سفرتان را آغاز کنید. علاوه بر این امروزه حق انتخاب های متعددی  برای افراد مختلف وجود داردکه از کدام اتوبوس برای مسیر های مختلف خود استفاده کنند. در حال حاضر در جاده های کشور اتوبوس های  VIPو معمولی فعالیت دارند که هر کدام تفاوت ها و شباهت و مزیت های خاص خود را با توجه به شرکت سازنده آن دارا هستند. 

 

اتوبوس های معمولی

یکی از انواع اتوبوس های فعال در جاده های ایران اتوبوس های معمولی هستند. تعداد صندلی های این نوع اتوبوس بین 38 تا 50 صندلی می باشد. غالبا شرکت سازنده این اتوبوس ها در ایران شرکت ولوو است که در ادامه مفصل به آن پرداخته ایم.

 

در اتوبوس های معمولی میزان خم شدگی صندلی بسیار کمتر از اتوبوس های وی آی پی می باشد همچنین در این اتوبوس ها فاصله میان صندلی ها کمتر و تعداد افراد درون اتوبوس بیشتر است. تمام این عوامل سبب می شود تا افراد در طول سفر احساس راحتی کمتری داشته باشند. با این حال این اتوبوس ها نیز دارای امکانات خوبی هستند از جمله این امکانات می توان به: سیستم گرمایشی سرمایشی مناسب، تهویه مناسب، جعبه کمک های اولیه، کپسول آتشنشانی اشاره کرد.

 

علاوه بر این در این نوع اتوبوس ها دو مانیتور در اول اتوبوس و قسمت میانی آن وجود دارد تا افراد بتوانند در طول سفرر برای سرگرمی به تماشای فیلم بپردازند. می توان گفت سفر با اتوبوس های معمولی برای مسافت های کوتاه با توجه به قیمت به صرفه آن انتخاب بدی نیست. 

 

اتوبوس های VIP

 از دیگر اتوبوس های بین شهری جاده های ایران می توان به اتوبوس های ViP اشاره کرد. سفر با اتوبوس در مسافت های طولانی بسیار راحت خواهد بود. معمولا تعداد صندلی های این اتوبوس ها از 20 صندلی آغاز می شود که همین تعداد کم صندلی در این اتوبوس ها، فاصله زیاد میان هر صندلی، وجود مانیتور پخش فیلم و موزیک برای هر مسافر سفر با اتوبوس هایVIP را بسیار پرطرفدار کرده است.

در این اتوبوس ها به دلیل بدنه عایق و موتور بی صدا مشکل ورود سرصدا بیرون به داخل اتوبوس برای مسافران حل شده است. همچنین فاصله چرخ ها از بدنه سبب می شود تا مسافران تکان های اتوبوس در طول مسیر را خیلی حس نکنند.

از دیگر امکانات موجود اتوبوس هایVIP می توان به سیستم گرمایشی سرمایشی مناسب، آفتابگیر برقی، یخچال، چراغ مطالعه، جعبه کمک های اولیه اشاره کرد. سایر امکانات موجود برای این مسافران طبق سلیقه آن ها قابل تغییر است.

 

آشنایی با انواع اتوبوس های بین شهری

خرید بلیط اتوبوس VIP

 خرید بلیط اتوبوس وی ای پی در مقایسه با دیگر وسایل حمل‌ونقل مسافرتی چون قطار و هواپیما بسیار به صرفه تر است. این در حالی است که سفر با اتوبوس VIP گاهی به لحاظ امکانات قابل رقابت با قطار می باشد. قیمت این نوع بلیط در مقایسه با بلیط اتوبوس معمولی کمی گران تر است که البته در مقایسه با امکانات این دو نوع اتوبوس این تفاوت قیمت طبیعی است.  

 

شرکت های فعال در اتوبوسرانی ایران

شرکت های مختلف اتوبوسرانی در ایران فعالیت دارند که به معرفی آن ها در ادامه پرداخته ایم تا انتخابی مطئن داشته باشید.

 

 اتوبوس اسکانیا

اسکانیا یکی از معروف ترین و معتبر ترین شرکت های سازنده خودرو های سنگین در جهان است که با نمایندگی شرکت” ماموت” و “عقاب افشان” در ایران فعالیت دارد. اتوبوس های اسکانیا معمولا با دونام مارال و درسا شناخته می شوند. اتوبوس های مارال با مدل های 4212 کلاسیک، 4214 کلاسیک سه محوره ، اسکانیا 4212 مارال، 4214 سه محوره سال هاست در جاده های ایران و صنعت اتوبوسرانی کشور فعالیت دارند. اتوبوس های اسکانیا دارای صندلی های چرم و لوکسی هستند همچنین صندلی اتوبوس های  VIPاین شرکت قابلیت تخت شو را دارا هستند. از دیگر امکانات این اتوبوس ها می توان به مانیتور هایی برای تماشای فیلم و سرگرمی اشاره کرد. در برخی از مدل های این اتوبوس، امکان دسترسی به اینترنت نیز برای مسافران فراهم می شود.  بهترین مدل اتوبوس های اسکانیا اتوبوس مارال می باشد. اتوبوس های معمولی ساخت شرکت اسکانیا از امکاناتی چون: تهویه مناسب، سیستم گرمایشی سرمایشی، آبسرد کن و … برخوردار هستند.

از دیگر اتوبوس های فعال در  صعنت اتوبوس رانی ایران می توان به شرکت ولوو اشاره کرد:

 

آشنایی با انواع اتوبوس های بین شهری

اتوبوس های ولوو

انواع مدل های اتوبوس ولوو به شرح زیر می باشد:

اتوبوس های توریستی B12 : معمولی و دارای 44 صندلی

اتوبوس های توریستی B12BOGIE : معمولی و دارای 44 صندلی

اتوبوس های توریستی B12TX : معمولی و دارای 44 صندلی

اتوبوس های توریستی B9R : معمولی و دارای 44 صندلی

اتوبوس های توریستی VIP B9R : از نوع vip25 صندلی

اطلاعات فوق مربوط به اطلاعات کلی اتوبوس ها ساخت برند ولوو در ایران هستند.

 

جالب است بدانید ولوو این شرکت چند ملیتی که در سوئد فعالیت خود را آغاز کرد، امروزه در جدیدترین مدل خود اتوبوسVIP با ظرفیت 44 نفر را ساخته است. از ویژگی های این اتوبوس می توان به امکانات رفاهی چون: سیستم گرمایشی وسرمایشی، یخچال، قهوه جوش، رادیو، مانیتور ویژه هر مسافر در اتوبوس های VIP  اشاره کرد. همچنین در اتوبوس های معمولی نیز هر مسافر سیستم صوتی مخصوص به خود را در بالای سرش دارد و علاوه بر آن می توان به رادیو و دوربین دنده عقب به عنوان دیگر امکانات این اتوبوس اشاره کرد.

 

لازم است بدانید که در ایران شرکت اتوبوسرانی رانیران اتوبوس های ولوو را مونتاژ می کند. همچنین در بین مدل های ولوو تنها مدل BR9 اتوبوس VIP ممحسوب می شود و دیگر محصولات این شرکت اتوبوس های نوع معمولی می باشد که در جاده های ایران فعالیت دارند.

بیشتر بخوانید: وسایل لازم برای سفر با اتوبوس

 

آشنایی با انواع اتوبوس های بین شهری

اتوبوس مان

اتوبوس های مان از جدیدترین اتوبوس های وارد شده به سیستم حمل ونقل کشور هستند. این اتوبوس ها طبق گفته رانندگان و مسافران جز راحت ترین و نرم ترین اتوبوس های بین شهری هستند. باید بدانید که این شرکت در اصل شرکت مهندسی و صنایع سنگین تابع گروه فولکس واگن می باشد.

 

مان یا همان اتوبوس هاس “ام ای ان” از دیگر اتوبوس های شرکت اتوبوسرانی ایران می باشد. این اتوبوس ها مدت زمان کوتاهی است که وارد ایران شدند و امروزه از محبوبت فراوانی برخوردار هستند. مان یکی از شرکت های ساخت اتوبوس المان و زیر مجموعه فولکس واگن است و همین موضوع سبب می شود که با خیال راحت روی امنیت بدنه و قدرت موتور آن حساب کنیم. جالب است که ترجیح اغلب مسافران سفر با این اتوبوس ها می باشد. اتوبوس های مان از خوش دست ترین اتوبوس های موجود در ایران هستند.

 

از امکانات این اتوبوس ها می توان به : دو یخچال، آب سرد کن، کولر، سیستم تهویه مناسب، کپسول آتشنشانی، جعبه کمک های اولیه اشاره کرد. وجود صندلی های بسیار راحت برای مسافران سبب شده است تا اتوبوس های مان از انتخاب های مناسب و محبوب مسافرین باشند. برند مان دارای اتوبوس های معمولی و اتوبوس های VIP  است و هر دو در صنعت اتوبوسرانی ایران فعالیت دارند.

 

بهترین اتوبوس ها از نظر برند

در حال حاضر اتوبوس های مختلفی مانند ولوو، اسکانیا و مان و… در ایران فعالیت دارند. این اتوبوس ها هر کدام دارای مزیت های مختلفی هستند که سبب می شود افراد یکی از آن ها را به دیگری ترجیح دهد.

 

با این حال اتوبوس های مان نسبت به دیگر اتوبوس ها ی نام برده محبوبیت بیشتری دارند زیرا اتوبوس های این برند از طراحی داخلی بهتری برخوردار هستند. همچنین صندلی های راحت تری در آن ها جایگذاری شده است. این نوع صندلی و طراحی داخلی مناسب سبب می شود تا مسافران در طول مسیر احساس راحتی بیشتری را داشته باشند.

 

از سوی دیگر اغلب رانندگانی که با اتوبوس های مان به جا به جایی مسافران پرداخته اند معتقدند رانندگی با این نوع برند نسبت به سایر برند های اتوبوس راحت تر است. با این حساب می توان گفت برند اتوبوس مان نسبت به سایر برند های اتوبوس محبوبیت ویژه ای دارد.

 

بهترین اتوبوس ها برای مسافت های طولانی

برای داشتن یک سفر راحت با اتوبوس نیاز مند این هستیم تا صندلی راحتی داشته باشیم، علاوه بر این تهویه هوای مناسب، سیستم گرمایشی سرمایشی مناسب و وجود امکاناتی چون یخچال، قهوه جوش و .. نیز بسیار پر اهمیت است. علاوه بر تمام این ها  اگر امکانات سرگرمی مانند مانیتور برا تماشای فیلم و سیستم صوتی برای  پخش آهنگ نیز وجود داشته باشد می تواند بسیار سفر را دلنشین تر بکند. برای همین می توان گفت بهترین اتوبوس ها برای مسافت های طولانی اتوبوس هایی هستند که تمام امکانات ذکر شده را دارا می باشند. و می توان گفت بهترین  نوع اتوبوس ها برای سفر های طولانی اتوبوس های VIPهستند.

جدیدترین مطالب سایت