تسمه های صنعتی مصرفی در صنایع غذایی

مجموعه : رپورتاژ آگهی
تسمه های صنعتی مصرفی در صنایع غذایی

تسمه های صنعتی مصرفی در صنایع غذایی

در صنایع غذایی و دارویی از انواع مختلفی تسمه صنعتی در بخش های مختلف استفاده می شود. تسمه هایی که بصورت مستقیم با مواد غذایی تماس پیدا می کنند می بایست مطابق با استاندارد های FDA تولید شده باشند و تسمه های اتصالی بر روی ماشین آلات صنعتی در صنایع غذایی مانند تسمه های انتقال نیرو و تسمه های تایمینگ که تماس مستقیم با مواد غذایی ندارد بصورت صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. از ترکیبات شیمیایی و الیاف های مختلفی در تولید تسمه صنعتی مصرفی در صنایع غذایی استفاده می شود که پلی یورتان PU یکی از اصلی ترین پلیمر های مصرفی در این نوع کاربری می باشد.

 

صنایع غذایی در کل به سبب حساسیت هایی که دارد الزام به کاربری متریال های فلزی و غیر فلزی را بوجود می آورد که حداقل واکنش پذیری را با مواد غذایی داشته، حداکثر قابلیت شستشو با مواد شوینده و اسید های را فراهم کرده و در تماس با مواد غذایی حداقل مسمومیت را به همراه داشته باشد.

 

از این رو محبوب ترین فلز بکار رفته در لوله های خط انتقال مواد غذایی، پروانه پمپ ها و … استنلس استیل با خاصیت مقاومت در برابر زنگ زدگی و محبوب ترین پلیمر بکار رفته در صنایع غذایی چه در تولید تسمه صنعتی مصرفی صنایع غذایی و دارویی و چه در تولید لوله ها و اتصالات پلیمری پلاستیک یا PVC می باشد که حداقل واکنش پذیری را با اسید های چرب دارد. در زیر به معرفی پر مصرف ترین نوع تسمه ها در صنایع غذایی می پردازیم.

 

تسمه نقاله مواد غذایی

در صنایع غذایی برای انتقال مواد غذایی از جمله گوشت، سبزیجات و دانه های خوراکی از نوع خاصی تسمه نقاله تحت نام تسمه نقاله مواد غذایی استفاده می شود. تسمه نقاله مواد غذایی می بایست دارای استاندارد FDA بوده و هیچ گونه واکنش پذیری با مواد غذایی، اسید های چرب خوراکی و بازها نداشته باشد. از این رو اغلب یا از تسمه های پلی یورتان با یک روکش سطحی PVC در این نوع کاربری استفاده می شود و یا از تسمه های پلاستیکی که بصورت بخش بخش و کلیکی اتصال پیدا می کنند و به تسمه پلاستیکی شناخته می شوند مورد استفاده قرار می گیرند.

 

PVC یا پلاستیک دارای حداکثر چسبندگی مولکولی و حداقل چسبندگی سطحی می باشد و بالاخص برای انتقال گوشت که دارای چربی های خوراکی در سطح بالایی بوده و چسبندگی بالایی دارد بهترین و مناسب ترین انتخاب محسوب می شود. در برخی از صنایع غذایی مانند تولید و پخت کوکی و بیسکوییت از تسمه های نقاله پارچه ای نیز استفاده می شود که تخلخل بافت و جنس پارچه ای به خشک تر شدن بیسکوییت پیش از پخت و شکل گیری بهتر آن کمک می کند.

 

تسمه نقاله از نوع هموژهنیزه ترموپلاستیک که طبق استاندارد اروپایی تسمه نقاله مواد غذایی در 4 بخش PVC یا پلی ونیل کلرید برای صنایع کشاورزی، و در سه دسته جداگانه دیگر برای صنایع آرد و خمیر، گوشت و مرغ و شیرینی پزی تبیین شده اند.

 

اغلب این دسته از تسمه نقاله ها که در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرند یا از جنس پلاستیکی نچسب هستند و یدر صورت پیوستگی از ترکیبات لاستیکی با مغزی الیاف پارچه و لعاب یا روکش از مواد نچسب، خنثی با واکنش شیمیایی حداقلی و خواص ضد خوردگی در برخورد با مواد شوینده صنعتی که به وفور برای پاکسازی سطحی تسمه نقاله مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند تولید شده اند. در صورت استفاده از تسمه نقاله برای صنایع لبنی در انتقال تولیدیاتی مانند پنیر و … می بایست این تسمه ها دارای استاندارد لبنی تسمه مواد غذایی 3A باشند.

 

تسمه برزنتی و قاشقک

یکی دیگر از تسمه های مصرفی در صنایع غذایی تسمه های برزنتی هستند. در واقع تسمه برزنتی بعنوان الواتور در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد و همراه با قاشقک و یا باکت هایی که اغلب یا از جنس استیل و یا از جنس پلاستیکی هستند مورد استفاده قرار می گیرد. از تسمه برزنتی برای انتقال پودر ها و دانه های خوراکی در ارتفاعات و فاز های مختلف استفاده می شود.

 

تسمه های برزنتی بر خلاف تسمه های پلیمری قابلیت برش دادن در عرض های مختلف را نداشته و از آنجایی که ساختار آنها بصورت الیاف و اغلب از منجیق می باشد در عرض ها و ضخامت های مشخصی تولید شده و در نهایت تنها در طول های مورد نیاز مطابق با ارتفاع الواتور برش می خورند. بر روی سطح تسمه برزنتی در فواصل مشخص از قاشقک همراه با اتصال پیچ استفاده می شود که گردش تسمه برزنتی بر روی الواتور سبب پر شدن و خالی شدن قاشقک ها از پودر ها و دانه ها می گردد.

 

در کل باید گفت که پلیمر ها محبوب ترین مواد و ترکیبات در تولید تسمه های صنعتی می باشند که ترکیبات لاستیک طبیعی و یا پلی یورتان که خود دارای درصدی از لاستیک طبیعی است محبوب ترین آنها می باشد.

 

پلی یورتان نسبت به لاستیک دارای مقاومات سایشی و حرارتی بالاتری بوده و از این جهت در کاربری در تولید تسمه تایمینگ و تسمه انتقال نیرو که با تنش های شدیدی روبرو است انتخاب مناسب تری می باشد. با این وجود واکنش پذیری اندک پلی یورتان با اسید های غذایی سبب می شود که بصورت مستقیم در انتقال مواد غذایی بکار نرفته و ختما با پوششی از یک لایه PVC مورد استفاده قرار گیرد.

 

منبع مقاله: ابتکار صنعت

جدیدترین مطالب سایت