تفاوت قهوه‌ساز با اسپرسوساز؛ و نوشیدنی‌هایی که توسط هر دستگاه درست می‌شود

مجموعه : رپورتاژ آگهی
تفاوت قهوه‌ساز با اسپرسوساز؛ و نوشیدنی‌هایی که توسط هر دستگاه درست می‌شود

ما قصد داریم در این مطلب نگاهی دقیق‌تر بر تفاوت قهوه‌ساز و اسپرسوساز داشته و تفاوت‌های بارز این دو دستگاه را برای شما برشماریم. اگر شما نیز قصد خرید یک دم‌آور ایده‌آل قهوه دارید، پیشنهاد می‌دهیم با صرف اندکی وقت و مطالعه این مقاله، با این تفاوت‌ها آشنا شوید. زیرا درک شناخت کافی از تفاوت موجود بین این دو تاثیر بالقوه‌ای بر انتخاب و خرید شما خواهد گذاشت.

 

تفاوت قهوه‌ساز و اسپرسوساز چیست؟

تفاوت قهوه‌ساز و اسپرسوساز اغلب در سیستم کار آن‌ها است. در واقع کار قهوه‌ساز و اسپرسوساز دم‌آوری بوده و هر دو دستگاه وظیفه دم کردن قهوه را بر عهده دارند. اما یکی بودن اساس کار این دو محصول نباید دلیلی بر این باشد که شما منکر تفاوت‌های موجود بین آن‌ها شوید. به نحوی که تصور کنید قهوه‌ساز و اسپرسوساز عنوان های مختلف از یک نوع دستگاه هستند. اگر می‌خواهید با تفاوت قهوه‌ساز و اسپرسوساز آشنا شوید لطفاً همچنان همراه باشید.

 

قهوه‌ساز همان دستگاه‌ی است که به واسطه آن می‌توان قهوه دم کرد. اسپرسوساز نیز همین کار انجام می‌دهد. یعنی با استفاده از این دستگاه می‌توان انواع نوشیدنی از خانواده قهوه را دم کرده و نوش‌جان کرد. بنابراین با تعریف ارائه شده این باور به ذهن هر کسی خطور می‌کند که اسپرسوساز نیز یک نوع قهوه‌ساز است.

 

خوب واقعیت نیز همین بوده و اسپرسوساز هم یک نوع قهوه ساز است. منتهی نحوه عملکرد و فرایند کار یک دستگاه اسپرسوساز با انواع قهوه سازهای قدیمی کاملا متفاوت می‌باشد. به طور کلی مهمترین تفاوت قهوه‌ساز و اسپرسوساز شامل موارد زیر است.

 

میزان فشار

در اسپرسوساز فرایند دم‌آوری و آماده‌سازی نوشیدنی به نحوی است که آب جوش با فشار بسیار زیاد و حداقل ۹ بار از میان پودر قهوه و دیگر مشتقات آن عبور می‌کند. البته در برخی از برندهای معتبر نظیر بوش میزان فشار بسیار بیشتر و حداقل استاندارد آن ۱۵ بار است.

 

اما در قهوه‌ساز یا به اصطلاح دیگر در قهوه‌ سازهای قدیمی و قطره‌ای آب داغ به صورت قطره‌ای به درون مخزن حاوی قهوه ریخته و به این ترتیب نوشیدنی قهوه دم شده و از آن مخزن به صورت قطره‌ای برای نوشیدن به درون لیوان مخصوص آن‌ها هدایت می‌شود.

 

 اما میزان فشار در قهوه‌سازها بسیار پایین بوده و فقط حدود یک بار است. بنابراین اولین و مهمترین تفاوت قهوه‌ساز و اسپرسوساز شامل میزان فشار مورد نیاز در چرخه روند آماده‌سازی قهوه می‌شود.

 

تفاوت قهوه‌ساز با اسپرسوساز؛ و نوشیدنی‌هایی که توسط هر دستگاه درست می‌شود

نوع کاربری

نحوه کاربرد و استفاده از قهوه‌ساز بسیار راحت‌تر از اسپرسوساز است. البته اسپرسوساز روکار بوش تمام اتوماتیک نیز کاربرد ساده‌تری دارد. اما کار با برخی از دستگاه‌های اسپرسوساز نیمه خودکار نیاز به مهارت بالایی دارد.

 

به نحوی که هر کسی استحقاق این را ندارد که بتواند با استفاده از انواع اسپرسوساز نیمه اتوماتیک یک قهوه لذیذ و خوشمزه دم کنند. به عبارت دیگر برای استفاده از یک دستگاه اسپرسوساز بر خلاف قهوه سازها، لازم است که شما تسلط کامل بر عملکرد آن داشته باشید.

 

شاید این سوال برای بسیاری از شما پیش بیاید که عدم تسلط بر کار دستگاه اسپرسوساز چه مشکلی را به وجود می‌آورد. در پاسخ باید بگویم که عدم استفاده درست از اسپرسوسازها منجر به افت کیفیت دم‌آوری قهوه شده و در نتیجه طعم و مزه مورد انتظار حاصل نخواهد شد.

 

به این ترتیب برخلاف قهوه ساز که نیاز به هیچ تجربه‌ای برای استفاده ندارد، برای آنکه شما بتوانید یک اسپرسو درجه یک با استفاده از اسپرسوساز تهیه کنید باید  تسلط کامل بر استفاده صحیح آن داشته باشید.

با توجه به موارد ذکر شده باید بگویم که دیگر تفاوت قهوه ساز و اسپرسوساز تسلط بر تمام فوت و فن‌های اسپرسوساز است. زیرا کوچکترین اشتباه در نحوه استفاده از دستگاه اسپرسوساز تاثیر بسیار زیادی بر نوشیدنی حاصل از آن خواهد گذاشت.

 

کیفیت قهوه

اگر شما تمام فوت فن‌های موجود برای استفاده درست از یک اسپرسوساز را به کار ببرید، نتیجه آن، یک نوشیدنی بسیار خوش عطر و لذیذ خواهد بود. به عبارت دیگر کیفیت و طعم قهوه‌ای که به واسطه یک فرد خبره و مسلط به کار با دستگاه اسپرسوساز دم می‌شود، نسبت به کیفیت قهوه حاصل از عملکرد قهوه ساز تفاوت فاحشی دارد.

 

در واقع بارزترین تفاوت قهوه‌ساز و اسپرسوساز نیز در همین مقوله کیفیت است. دستگاه اسپرسوساز دارای چندین برنامه مختلف بوده و زمانی که شما برنامه درست و متناسب با شرایط و نوع نوشیدنی را انتخاب کنید، شاهد عملکرد بسیار ایده‌آلی از آن خواهید بود.

 

البته ناگفته نماند که کیفیت قهوه و تازگی آن نیز بر طعم و مزه نوشیدنی تاثیرگذار است. منتهی در هر صورت نوشیدنی حاصل از یک نوع قهوه در اسپرسوساز و قهوه‌ساز طعم متفاوتی دارند که فرآورده اسپرسوساز بیشتر مورد تایید است.

 

تفاوت قهوه‌ساز با اسپرسوساز؛ و نوشیدنی‌هایی که توسط هر دستگاه درست می‌شود

زمان لازم برای دم‌آوری

مدت زمانی که لازم است شما با استفاده از یک اسپرسوساز حرفه‌ای نظیر اسپرسوساز توکار بوش، نوشیدنی مدنظر خود را تهیه کنید، بسیار کوتاه‌تر از آن چیزی است که تصورش را می‌کنید. معمولا برای تهیه قهوه با استفاده از قهوه‌ ساز حداقل ۵ الی ده دقیقه زمان لازم است. این در حالیست که زمان ذکر شده برای تهیه قهوه با اسپرسوساز،  چندین برابر کوچکتر از زمانی بوده که  یک دستگاه قهوه‌ساز برای تحویل قهوه به شما نیاز دارد. به طور کلی بازه زمانی لازم برای آماده‌سازی نوشیدنی قهوه با استفاده از دستگاه اسپرسوساز فقط ۲۵ الی ۳۰ ثانیه است.

 

 البته ناگفته نماند که مدت زمان لازم برای آماده‌سازی نوشیدنی در اسپرسوساز به نوعی با درصد پودری شدن قهوه رابطه مستقیم دارد. زیرا هر چقدر که دانه‌های قهوه پودری‌تر باشند، مدت زمان لازم برای دم‌آوری آن نیز کم خواهد شد.

 

اما به طور کلی دیگر تفاوت قهوه ساز و اسپرسوساز در این است که اسپرسوساز در هر حالت نسبت به قهوه ساز عملکرد سریع‌تری دارد. به نحوی که هر چقدر سیستم اسپرسوساز پیشرفته‌تر باشد از مدت زمان انتظار شما جهت صرف نوشیدنی نیز کم می‌شود.

 

محل استفاده

معمولا قهوه سازها در مصارف خانگی رایج‌تر بوده و هرگز گزینه خوبی برای کافی‌شاپ‌ها به شما نمی‌روند. زیرا همانطور که گفتیم از نظر کیفیت طعم و مزه و همچنین مدت زمان لازم برای تهیه نوشیدنی، اسپرسوساز در اولویت بوده و طعم خوب و آماده‌سازی سریع دو ویژگی مهمی هستند که اسپرسوساز را برای استفاده در کافی‌شاپ‌ها مناسب‌تر کرده است.

 

مصرف قهوه

لازم به ذکر است که شما برای آماده‌سازی نوشیدنی قهوه با استفاده از اسپرسوساز باید به ازای هر ۱.۵ اونس آب ۷ گرم پودر قهوه مصرف کنید. اما زمانی که شما می‌خواهید با استفاده از قهوه‌ساز نوشیدنی مورد نظر را آماده کنید، باید به ازای هر ۶ اونس آب حدوداً دو قاشق غذا‌خوری پودر قهوه استفاده کنید. به همین دلیل طعم و مزه قهوه نسبت به اسپرسو ساده‌تر بوده و فاقد آن حالت کرم مانند است.

 

قیمت

دیگر تفاوت قهوه ساز و اسپرسوساز در قیمت آن‌ها است. به هر حال اسپرسوساز یک دستگاه پیچیده‌تری نسبت به قهوه ساز بوده و به همین دلیل دارای قیمت بالاتری است. معمولا قهوه‌سازها به دلیل داشتن قیمت مقرون به صرفه‌تر بیشتر نظر مردم را جلب می‌کنند. به این ترتیب قیمت قهوه ساز بوش نسبت مدل‌های مختلف اسپرسوساز متعادلتر بوده و به همین دلیل مشتری پسندتر هستند.

 

نتیجه گیری

تفاوت قهوه‌ساز و اسپرسوساز اغلب در نحوه عملکرد این دو دستگاه است. وگرنه هر دو آن‌ها دارای کاربردی یکسان هستند. به عبارت دیگر هر دو دستگاه قهوه‌ساز و اسپرسوساز برای تهیه نوشیدنی قهوه به کار می‌روند. منتهی تکنولوژی عملکردی در این دو دستگاه متفاوت است. قیمت و کیفیت نیز دیگر مواردی است که در کنار نحوه عملکرد می‌توان از آن‌ها به عنوان تفاوت این دو محصول نام برد.

جدیدترین مطالب سایت