جادوی کلر در تصفیه آب

مجموعه : رپورتاژ آگهی
جادوی کلر در تصفیه آب

کلر یک ماده شیمیایی است که کاربرد زیادی در تصفیه آب دارد. این ماده به صورت قرص و پودر به‌ ویژه در ضدعفونی آب استخرهای شنا مورد استفاده قرار می گیرد. از خواص پودر کلر می توان به از بین بردن میکروارگانیسم هایی نظیر باکتری و ویروس ها اشاره کرد. قرص کلر نیز به دلیل ویژگی حل شدن آرام در آب اغلب برای ضد عفونی کردن استخرهایی که کمتر استفاده می شوند، کاربرد دارد.

 

قرص کلر چیست

آب استخر برای اینکه پاکیزه و قابل استفاده بماند نیازمند انجام مراقبت های خاصی است. قرص کلر به طور کلی بهترین انتخاب برای ضد عفونی نمودن آب استخر خانگی و پیشگیری از رشد میکروارگانیسم ها و جلبک ها در آب مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع قرص کلر
انواع قرص کلر به دو صورت قرص کلر آنزیم دار و قرص کلر ساده با خلوص ۹۰ درصد، در وزن های ۲۰ و ۲۰۰ گرمی با حلالیت ۱۰۰ % در آب و بدون ته نشینی در بازار خرید مواد شیمیایی قابل تهیه است. از هر یک عدد قرص کلر، می توان برای تصفیه ۱۰ هزار لیتر آب در یک هفته استفاده نمود.

نحوه مصرف قرص کلر در آب استخر
در این قسمت، شیوه های رایج برای استفاده از قرص کلر در استخر را معرفی می کنیم.

جادوی کلر در تصفیه آب

استفاده از سبد اسکیمر (Skimmer)
سبد اسکیمر یکی از رایج ترین روش های مورد استفاده برای قرص کلر استخر است. مزیت سبد اسکیمر به نسبت سایر روش ها این است که پس از روشن نمودن پمپ تصفیه آب استخر، کلر به صورت یکنواخت در آب پخش می شود. البته توجه شود که در صورت خاموش بودن پمپ ها غلظت کلر موجود در محفظه اسکیمر بالا رفته و با روشن شدن پمپ های تصفیه آب، کلر بسیار زیادی وارد استخر می شود. همچنین از آنجاییکه کلر ماده ای خورنده است این مقدار اضافی از کلر می تواند خسارت هایی به سیستم تصفیه آب و پوشش دیواره ها و کف استخر وارد کند.

استفاده از روش دستگاه کلر زن خطی
دستگاه کلر زن خطی بهترین روش کاربرد قرص کلر استخر است. کاربرد کلر زن خطی به این صورت است که در ابتدا از چند قرص کلر استخر استفاده می شود. سپس کلر زن به گونه ای تنظیم می شود تا متناسب با حجم آب و تعداد نفراتی که در استخر شنا می کنند، کلر آزاد کند. انواع قرص کلر ساده و کات کبود دار را می توان در این کلرزن ها استفاده نمود.

وجود کات کبود در قرص کلر استخر می تواند موجب می شود تا رشد جلبک های مختلف در استخر متوقف شده و خسارت های کم تری ایجاد گردد.

قرار دادن قرص کلر در کلرزن های شناور
کلرزن شناور استخر، محفظه ای پلاستیکی است که قرص کلر را در داخل آن قرار داده و سپس روی سطح آب استخر رهایش می کنند تا شناور بماند. استفاده از کلرزن شناور روشی بسیار کم هزینه و راحت برای کلر زنی آب استخر است. البته سبد کلرزن شناور مشکلاتی را نیز به همراه خواهد داشت که امکان ثابت ماندن سبد در نقاطی از آب یکی از آن ها است. ثابت ماندن سبد موجب می شود تا حجم زیادی از کلر در محدوده کمی از استخر وارد شود. بنابراین ضدعفونی به صورت همگن صورت نمی پذیرد. این موضوع همچنین موجب صدمه دیدن و رنگ رفتگی سطوح و تجهیزات خواهد شد، به ویژه اگر تجهیزات از فایبرگلاس باشند.

مشکل دیگر استفاده از کلرزن شناور این است که کلر به صورت پیوسته وارد آب شده و همیشه بوی کلر در فضای استخر استشمام می شود.

 

مزایا و ویژگی قرص کلر مناسب

بهترین قرص کلر استخر، قرصی است که تا آخرین گرم و در مدت زمانی قابل قبول (شناور 2 هفته و دستگته تصفیه 4 روز) در آب حل شود. همچنین قرص های کلر حاوی آنزیم یا سولفات مس یا کات کبود مزایای بیشتری از قرص های کلر ساده دارند، زیرا از رشد جلبک های ریز و میکروسکوپی جلوگیری کرده و مانع سبز شدن رنگ آب استخر و لیز شدن کف و دیواره های آن می شوند.

 

احتیاط در مصرف قرص کلر

⦁ به هیچ عنوان نباید از انواع قرص های ضد عفونی کننده کلر همراه با سایر مواد شیمیایی مانند پاک کننده های خانگی استفاده نمود.
⦁ این ترکیبات باید از مواد قابل احتراق دور نگه داشته شوند.
⦁ کاربرد قرص کلر در استخرهای پرورش ماهی توصیه نشده و ممکن است اثرات جانبی زیادی را برای آبزیان و مصرف کنندگان آن ها داشته باشد.
⦁ هنگام باز کردن بسته بندی های قرص کلر و حل نمودن آن باید از ماسک استفاده شود. بهتر است این کار در محیط های باز انجام شده تا از استشمام گازها جلوگیری شود.
⦁ انواع قرص و پودر کلر باید در مکان خشک و خنک و دور از نور آفتاب نگهداری شود.
⦁ قرص ها و بسته بندی های انواع کلر باید از دسترس کودکان دور نگه داشته شوند.

 

قیمت قرص کلر

همان‌طور که توضیح داده شد انواع قرص کلر با خلوص مختلف به صورت ساده و آنزیم دار توسط شرکت های گوناگون تولید و عرضه می شوند. بنابراین هر یک از این انواع قرص کلر می توانند قیمت های متفاوتی را در بازار خرید و فروش مواد شیمیایی داشته باشند. قیمت قرص کلر آنزیم دار از انواع ساده بیشتر است. همچنین شرکت سازنده و برند تجاری نیز بر قیمت کالا تاثیرگذار است. بیشتر تولید و عرضه قرص کلر توسط چین صورت می پذیرد. البته در ایران قرص تقلبی ساخته شده از پودر کلر ایرانی هم وجود دارد که پودر کلر فقط پرس شده است این قرص کلر ایرانی و تقلبی آب استخر را در زمان استفاده به گند میکشید .

خرید و فروش قرص کلر استخر
قرص کلر استخر یکی از کالاهای بسیار پرمصرف در بازار خرید و فروش مواد شیمیایی است. برای ثبت سفارش و مشاره راهنمای خرید قرص کلر می توان به صورت حضوری و یا از طریق فروشگاه های آنلاین معتبر مواد شیمیایی اقدام نمود. نکته مهم در خرید انواع ترکیبات کلر دار این است که حتما آن ها را از منابع معتبر تهیه نمایید چرا که محصولات تقلبی نه تنها به ساختار و تجهیزات استخر صدمه وارد می کنند، بلکه سلامتی افراد را نیز به خطر می اندازند.

 

پودر کلر چیست

یکی از انواع مواد شیمیایی که می توان از آن برای تصفیه آب و فاضلاب استفاده نمود، هیپوکلریت کلسیم یا پودر کلر است. این ماده بوی خفه کننده ای دارد و از آن به عنوان عامل اسید کننده، سفید کننده و گندزدا استفاده می شود.

کاربرد پودر کلر

پودر کلر علاوه بر خواص میکروب کشی و استفاده در گندزدایی آب و فاضلاب به عنوان اکسید کننده قوی نیز به کار می رود و موجب سفید کردن پارچه‌ می شود. در ادامه به برخی از مهمترین موارد کاربرد پودر کلر اشاره شده است.

⦁ تصفیه آب
⦁ تهیه فرآورده های نفتی
⦁ استفاده در صنایع نساجی
⦁ ساخت و تولید حشره کش ها
⦁ به عنوان ماده سفید کننده در ساخت کاغذ
⦁ کاربرد دوزهای مشخص از پودر کلر جهت از بین بردن میکروب ها و آلودگی ها در ذخایر آب آشامیدنی
⦁ و…

 

کاربرد پودر کلر در تصفیه فاضلاب

از دیگر موارد مهم کاربرد پودر کلر می توان به استفاده در تصفیه فاضلاب اشاره نمود. این ماده در فرآیندهایی مانند کنترل بو، تصفیه اولیه و تصفیه مخازن سپتیک مورد استفاده قرار می گیرد. افزودن پودر کلر به حوضچه های تصفیه منجر به کاهش BOD آب نیز می گردد. البته در استفاده از پودر کلر برای تصفیه فاضلاب باید به مقدار آن توجه شود.

جادوی کلر در تصفیه آب

معایب پودر کلر

پودر کلر به به طور موثری قادر است عوامل بیماری زا و جلبک های موجود در استخر ها را از بین برده یا غیرفعال کند. اما از معایب آن عدم حل کامل در آب و بوی قوی و آزاردهنده است. بخارات حاصل از این ماده بخصوص در نوع ایرانی و هندی می تواند موجب تحریک چشم و پوست شود.

استفاده از پودر کلر در استخرهای بتنی به مرور زمان آن ها را خراب می کند. در صورت تماس طولانی مدت با کف استخر نیز رنگ پوشش های وینیلی ممکن است سفید شود.

واکنش پودر کلر با آب

پودر کلر ماده ای اکسید کننده و قوی است که موجب آزاد شدن گاز های اکسیژن و کلر در آب می شود. پودر کلر به عنوان یک باز قوی با آب واکنش داده و آنیون هیپوکلریت را تشکیل می دهد که دارای خواص ضدعفونی کنندگی است.

نحوه نگهداری و ایمنی در مصرف پودر کلر

آلودگی با پودر کلر با قرار گرفتن در معرض گرد و غبار آن یا تماس محلول های حاوی کلر با پوست صورت می پذیرد. پودر کلر ماده ای خورنده بوده و بخارات خطرناکی از خود آزاد می کند که برای سلامتی انسان عواقبی را در پی خواهد داشت. به دلیل بوی تند کلر در هنگام استفاده از این محصول حتما از ماسک استفاده شود.

⦁ پودر کلر، محلول و بخارات آن برای چشم، پوست و مجاری تنفسی تحریک کننده و بسیار خطرناک هستند.
⦁ بلع و تماس پوستی با این ماده به بافت های بدن آسیب وارد می کند.
⦁ قرار گرفتن در معرض گازهای آزاد شده از پودر کلر می تواند به سوزش چشم، بینی و گلو منجر شود.
⦁ سرفه، تنگی تنفس، تورم راه های تنفسی و ریه ها از عوارض قرارگرفتن در معرض کلر است.
⦁ پودر کلر در آب تجزیه شده و کلر و اکسیژن آزاد می شود.
⦁ قرار گرفتن طولانی مدت این ماده در معرض آتش و گرما می تواند منجر به تجزیه شدید مواد و پارگی ظروف گردد.
⦁ پودر کلر را باید در یک مکان خشک و خنک و دور از ترکیباتی مانند انواع اسیدها، مواد آلی و فلزات نگهداری نمود.
⦁ در صورت مخلوط شدن این ماده با اسید، گاز بسیار سمی کلر آزاد خواهد شد.
⦁ توجه شود که نگهداری بشکه های پرکلرین در زیر نور آفتاب می تواند بسیار خطرناک باشد.

 

خرید پودر کلر

در خرید پودر کلر باید به درجه خلوص دقت شود. این میزان باید متناسب با شرایط محیط و پساب یا آب مورد تصفیه انتخاب شود. برای خرید پودر کلر نیز مثل قرص کلر می توان به صورت حضوری و آنلاین اقدام نمود. فراموش نکنید که در خرید ترکیبات کلر باید دقت زیادی شود و آن را تنها از منابع معتبر خریداری نمود.

قیمت پودر کلر

انواع مختلفی از پودر کلر ساخت شرکت های مختلف در بازار ایران موجود است. این ترکیبات در خلوص های مختلفی در بازار عرضه می شوند. قیمت فروش پودر کلر با خلوص های بیشتر از انواع با خلوص کمتر گران تر خواهد بود. همچنین انواع خارجی پودر کلر اغلب قیمت بیشتری نسبت به نوع ایرانی دارند.

 

تفاوت هیپوکلریت کلسیم و سدیم

هیپوکلریت کلسیم یا پودر کلر و هیپو کلریت سدیم هر دو ترکیباتی هستند که حلالیت بالایی در آب دارند و از آن ها برای ضد عفونی کردن و تصفیه آب استفاده می شود. مهم ترین تفاوت این دو ترکیب در این است که به طور معمول از خواص هیپوکلریت سدیم برای کلرزنی استخرهای بزرگ استفاده می شود. اما از هیپوکلریت کلسیم یا پودر کلر برای ضد عفونی استخرهای کوچک استفاده می شود. هیپوکلریت سدیم کلر کمتری نسبت به هیپوکلریت کلسیم داراست.

 

قرص کلر بهتر است یا پودر کلر

مزیت استفاده از قرص های کلر آسانی استفاده از آن ها در مقایسه با کلر پودری یا مایع است. همچنین قرص کلر با سرعت بسیار پایدار و یکنواخت در آب استخر پخش می شود. در طول تجزیه قرص کلر در آب دو ترکیب اسید هیپوکلروس و یون های هیپوکلریت در آب آزاد شده و موجب ضدعفونی و از بین بردن عوامل بیماری زا می شوند.

 

سخن آخر
در این مطلب به بررسی کاربرد و خواص و نحوه مصرف پودر و قرص کلر پرداختیم. ترکیبات کلر دار در تصفیه و گند زدایی آب بسیار مفید و کاربردی هستند. استفاده آسان این ترکیبات موجب محبوبیت مصرف آن ها شده است. انواع پودر کلر و قرص کلر در بازار خرید و فروش مواد شیمیایی عرضه می شوند که محصولات با خلوص بالاتر و آنزیم دار اغلب قیمت های بیشتری دارند.

جدیدترین مطالب سایت