سفر با اتوبوس برای معلولان

مجموعه : رپورتاژ آگهی
سفر با اتوبوس برای معلولان

امروزه سفرهای جاده‌ای و به ویژه با اتوبوس از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند. در کشور پهناوری مثل ایران که همه‌ی شهرها به فرودگاه یا خط راه‌آهن مجهز نیستند اتوبوس به نوعی راه حل نهایی به حساب می‌آید.

 

برای سفر با این وسیله به راحتی می‌توانید در هر جایی بلیط اتوبوس بخرید و به مقصد برسید. همچنین می‌توانید نوع اتوبوسی که با آن می‌خواهید به سفر بروید را انتخاب کنید و از نوع صندلی و تمامی امکاناتش آگاه شوید.

 

اما آیا این سفر برای معلولان هم به همین سادگی است که می‌گوییم؟ در این مطلب می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم و راهکارهایی را پیشنهاد کنیم که سفر معلولان با اتوبوس بسیار راحت‌تر و دلنشین‌تر از قبل شود. توصیه می‌شود معلولان پیش از خرید بلیط اتوبوس این متن را بخوانند.

 

انتخاب اتوبوس

یکی از اساسی‌ترین چیزهایی که هنگام خرید بلیط اتوبوس باید به آن توجه داشته باشید نوع اتوبوس است. در ایران به طور کلی دو نوع اتوبوس معمولی و وی‌آی‌پی داریم. پیشنهاد می‌کنیم از اتوبوس‌های وی‌آی‌پی برای سفر استفاده کنید. این نوع علاوه بر مجهز بودن به امکانات بهتری از جمله تهویه‌ی مناسب دارای صندلی‌های بسیار راحتی هم می‌باشید. نوع صندلی اتوبوس در کیفیت سفر معلولان تاثیر به سزایی خواهد داشت. صندلی هرچه راحت‌تر باشد نشستن در آن آسوده‌تر خواهد بود. همچنین اتوبوس‌های وی‌آی‌پی به دلیل مسائل فنی‌ای که دارند بسیار کم سر و صداتر از انواع معمولی هستند.

 

پیشنهاد می‌کنیم هنگام تهیه بلیط اتوبوس صندلی خود را از ردیف وسط انتخاب کنید. آنجا به طور معمول از نظر آسایش و رفت و آمد مناسب‌ترین بخش اتوبوس است. همچنین اگر دوست ندارید نزدیک مسیر رفت و آمد دیگران باشید بهتر است در کنار پنجره بنشینید. با این کنار نه تنها از مسئله‌ی مذکور در امان خواهید ماند بلکه می‌توانید از مناظر زیبایی که در اطراف جاده وجود دارد نیز استفاده کنید و لذت ببرید.

 

شما باید ساعت حرکت اتوبوس خود را با دقت انتخاب کنید. پیشنهاد ما این است که شب را برای سفر انتخاب کنید. زیرا در ساعات شب اکثر اتوبوس‌ها خلوت‌تر هستند و اغلب مسافران مشغول استراحت می‌باشند. بنابراین تا زمانی که به مقصد برسید می‌توانید در آرامش به استراحت بپردازید.

 

در ضمن توجه داشته باشید که قبل از شروع سفر و حتی در هنگام خرید بلیط اتوبوس از وضعیت راه و جاده مطلع شوید. این کار باعث می‌شود بتوانید خودتان را بهتر برای سفر آماده کنید.

 

سفر با اتوبوس برای معلولان

آسودگی در سفر

اگر قصد سفر به مقصدهای دور با مسیرهای طولانی را دارید باید فکری درباره ساعت‌هایی که در راه هستید داشته باشید. شما می‌توانید برای گذراندن این اوقات به انجام کارهای مختلفی از جمله کتاب‌ خواندن یا استراحت بپردازید.

 

اما برای استراحت در اتوبوس مواردی هستند که دانستن آن‌ها باعث می‌شوند تا در راه آسودگی و راحتی بیش‌تری داشته باشید. همان‌طور که پیش‌تر ذکر کردیم برای راحتی‌ بیش‌تر در اتوبوس بهتر است از صندلی‌های کنار پنجره واقع در ردیف وسط استفاده کنید.

 

اگر دوست دارید که در طول مسیر بخوابید بهتر است حتماً یک عدد پتوی مسافرتی به همراه داشته باشید. درست است که اتوبوس تهویه‌ی مناسبی دارد اما ممکن است این دمای متعادل برای شما بسیار سرد یا گرم باشد. بنابراین از پوشیدن و به همراه داشتن لباس‌های مناسب با هر فصل غافل نشوید. همچنین استفاده از بالش‌های گردنی بسیار پیشنهاد می‌شود. این بالش‌ها به دلیل حجم و وزن کمی که دارند برای سفر بسیار مناسب می‌باشند و حمل کردن آن‌ها برای معلولان نیز زحمتی ندارد.

 

می‌توانید آن‌ها را برای راحتی بیش‌تر بر روی صندلی خود قرار دهید تا جای نشستن مناسب‌تری داشته باشید یا به طور عادی دور گردنتان بگذارید و به استراحت بپردازید. فقط کافی است امتحان کنید و ببینید در کدام حالت راحت‌تر هستید.

 

سخن پایانی

سفر رفتن برای هرشخصی لذت بخش است و نباید بگذاریم معلولان به دلیل مشکلاتی که دارند از آن محروم شوند. بنابراین با انجام کارهایی می‌توانیم این سفر و به ویژه مسیر را برای آن‌ها مناسب‌تر کنیم. با این حال بهتر است در هنگام خرید بلیط اتوبوس این موضوع را با مسئولان مربوطه در میان بگذارید. آن‌ها با تجربه‌ای که در این کار دارند بهترین‌ها را به شما پیشنهاد می‌کنند تا سفر لذت‌بخش‌تری را تجربه کنید. اما توجه بفرمایید که قبل از سفر حتماً با پزشک خود درباره این موضوع مشورت کنید تا در راه اتفاق ناگواری پیش نیاید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که می‌خواهید با اتوبوس به سفر بروید به طور حتم هم‌سفر باتجربه‌ای را همراه خود داشته باشید. مهم است که همیشه کسی در کنارتان باشد تا علاوه بر این‌که باعث می‌شود سفر بهتری داشته باشید بتواند در صورت نیاز هم به شما یاری برساند.

 

جدیدترین مطالب سایت