صفر تا صد چاپ کتاب و مجوزهای آن توسط “724 چاپ”

مجموعه : رپورتاژ آگهی
صفر تا صد چاپ کتاب و مجوزهای آن توسط “724 چاپ”

چگونه کتاب چاپ و منتشر کنیم؟

ممکن است که شما خاطره ای داشته باشید که علاقه دارید آن را به یک کتاب تبدیل کنید، در زندگی تجاربی را به دست آورده باشید که فکر کنید برای دیگران نیز مفید است، مطالب علمی را فراگرفته باشید که بخواهید به زبان خود آن ها را در اختیار مردم‌ قرار دهید و یا دوست داشته باشید داستان‌ سرایی کنید. تمامی این موارد و هم چنین موارد دیگر‌ به نویسندگی بستگی دارد.

 

اگر‌ بخواهیم‌ در مورد نویسندگی، قواعد و اصول آن توضیح بدهیم، باید در یک مقاله جداگانه به آن بپردازیم. ما در این مقاله از سایت 724 چاپ قصد داریم در خصوص مهم‌ ترین قسمت نویسندگی و کتاب نوشتن یعنی چاپ دیجیتال کتاب و هم چنین فیپا و شابک توضیحاتی را به شما عزیزان‌ ارائه دهیم. در ابتدا پیش از بیان هرچیز بهتر‌ است با یک سری مفاهیم‌ در رابطه با نشر و چاپ دیجیتال کتاب توضیح داده و به آن ها بپردازیم.

 

شما می توانید برای انواع چاپ دیجیتال کتاب های خود به سایت 724 چاپ مراجعه کنید. این سامانه به صورت خودکار و آنلاین هزینه چاپ دیجیتال کتاب شما را محاسبه کرده و در سریع وقت سفارش شما را انجام می دهد.

 

ناشر مولف کیست؟

قبل از این که فرآیند چاپ دیجیتال و مفاهیم شابک و فیپا را برای شما شرح دهیم. بهتر است به توضیح در خصوص وظایف ناشر مولف بپردازیم. در واقع ناشر مولف کسی می باشد که حق‌ چاپ دیجیتال کتاب با خود آن بوده و صاحب آن اثر نیز به شکل الکتریکی است. جدا از این که حق منتشر کردن کتاب به شکل چاپی در اختیار کسی باشد.

 

به طور مثال فردی یک کتاب می نویسد و جهت منتشر کردن و چاپ دیجیتال آن با یک نشریه قرارداد می بندند. فرد در قرارداد منعقد شده ذکر می کند که نمی خواهد حق انتشار الکترونیکی را به ناشر بدهد. در این صورت اگر‌‌ ناشر بخواهد با ۷۲۴ قرارداد ببندد، دیگر نمی توان کتاب آن شخص را به ما داده و از سوی دیگر نیز اگر آن فرد بخواهد به صورت الکترونیکی چاپ دیجیتال کتاب خود را انجام دهد، دیگر به اجازه ناشر نیازی نخواهد داشت. و خود می تواند به صورت مستقیم با ۷۲۴ چاپ قراردادی را ببندد. در چنین شرایطی در بخش مشخصات یک کتاب نام ناشر به شکل ناشر مولف قید خواهد شد.

 

آیا می توان بدون بستن قرارداد با نشری، چاپ دیجیتال کتاب را انجام داد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که تا چندین ماه اخیر می توانستیم بگوییم بله اما در حال حاضر پاسخ این سوال خیر می باشد. زمانی که کتابی به دست نشری برای چاپ دیجیتال می رسد، اولین موردی که مورد بررسی قرار می گیرد، فیپا می‌ باشد. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که فیپا چیست؟ در ادامه به تعریف فیپا به صورت کامل خواهیم پرداخت.

صفر تا صد چاپ کتاب و مجوزهای آن توسط "724 چاپ"

فیپا چیست؟

در واقع به اطلاعات کتاب شناختی جهت بازیابی و شناسایی یک کتاب طبق استاندارد و ظوابط های بین المللی پیش از انتشار کتاب، فیپا گفته می شود. در فیپا یک کتاب موردهای زیر ذکر شده و نوشته می شوند:

 

سرشناسه

در‌ بخش سرشناسه نام نویسنده اصلی یک کتاب به همراه سال تولد او نوشته می شود.

 

نام پدیدآور و عنوان

در این قسمت نیز نام کتاب و اسامی تمامی نویسندگان درج می شود.

 

مشخصات نشر

در این بخش نام انتشارات کتاب، سال چاپ دیجیتال کتاب و آدرس انتشارات کتاب نوشته خواهد شد.

 

مشخصات ظاهری

این بخش تعداد جدول، تصویر، نمودار و تعداد صفحه های یک کتاب را شامل می شود.

 

شابک

شماره شابک کتاب در این بخش نوشته می شود.

 

موضوع

کلمات کلیدی کتب و موضوع اصلی کتاب در این قسمت نوشته می شود.

 

شناسه افزوده

در مواقعی که یک کتاب دارای یک نویسنده باشد، اسامی مابقی نویسندگان به شکل جداگانه در شناسه افزوده درج می گردد.

 

رده بندی دیویی، رده بندی کنگره و شماره کتاب شناسی ملی

از جمله این مشخصه ها به کدهای ثبت کتاب در مرکز فیپا و کتاب خانه ملی مربوط می گردد.

 

برای چاپ کتاب چگونه باید فیپا گرفت؟

تا سال ۱۳۹۸ در ماه فروردین امکاناتی وجود داشت که هر شخصی به شکل ناشر مولف با مراجعه نمودن به کتابخانه ملی برای چاپ کتاب خود فیپا  می گرفت. اما بعد از آن این امکان به طور کامل از بین رفت.  ما جهت این که دلیل این موضوع را بفهیم باید حتما با کتابخانه ملی تماس برقرار می کردیم. آن ها به دلیل نگرفتن شابک از خانه کتاب این امکان را برداشتند. بعد از آن کتابخانه ملی اعلام کرد که از طرف وزارت ارشاد ابلاغیه ای آمده است که در آن ذکر شده که دیگر افراد به شکل حقیقی نمی توانند به چاپ دیجیتال کتاب و انتشار آن اقدام کنند. بنابراین می توان گفت در این روزها هرفردی برای انتشار کتاب خود حتما باید با یک ناشر قرارداد بسته و یا برای آن کتاب شابک بگیرد.

 

شابک چیست؟

در واقع شابک به شماره استاندارد بین المللی کتاب نیز معروف است.  این شماره، شماره ای منحصر به فرد بوده و نماینده ای جهت دیگر‌‌ مشخصه های کتاب در سیستم های مکانیزه می باشد. این شماره ابزاری جهت تولید، توزیع و نظام ذخیره سازی داده های کتابشناختی در بازارهای کتاب است. هم‌ چنین شابک یک فرصت بسیار مناسب جهت بهینه سازی تجارت کتاب فراهم می کند. این نوع استاندارد در کشور انگلیس در سال ۱۹۹۶ به وسیله صنف کتاب گذاران به پایه گذاری رسید.

صفر تا صد چاپ کتاب و مجوزهای آن توسط "724 چاپ"

قوانین شابک، حق نشر

شابک در حقیقت یک نوع شناسنده است. و دارای هیچ گونه وجه قانونی در مورد حق نشر نیست. اما در بعضی از کشورهای جهان، مورد استفاده قرار‌ دادن‌ شابک جهت مشخص نمودن ساختن انتشارات از الزامات قانونی می باشد.

شابک برای چه کسانی مناسب است؟

در واقع ناشر کتاب، سازمان، شرکت و یا فردی می‌ باشد که وظیفه چاپ اول یک کتاب را به عهده دارد. معمولا ناشر همان شخصی است که مسئولیت پرداخت هزینه چاپ دیجیتال کتاب را بر عهده داشته و سود و زیان مالی یک کتاب را تضمین می کند. ممکن است که چاپ کننده کننده ناشر کتاب نباشد و یا ممکن است که چاپ کننده خود مولف باشد. البته در صورتی که قصد داشته باشد خود او کتاب را چاپ کند.

برای ورود به سایت ۷۲۴ چاپ می‌توانید به دو روش اقدام کنید؛ ۷۲۴ چاپ را در گوگل سرچ کنید و یا به صورت مستقیم وارد نشانی ۷۲۴chap.com شوید.

جدیدترین مطالب سایت