علت اصلی اختلال اضطراب چیست؟

مجموعه : رپورتاژ آگهی
علت اصلی اختلال اضطراب چیست؟

اضطراب یا همان دلشوره، یک احساس بد و طبیعی است؛ اما اگر این ویژگی بیش از اندازه در فردی وجود داشته باشد، وی دچار اختلال سلامت روان می شود. به طور کلی ،اضطراب اختلالی است که موجب می شود فرد احساس عصبانیت بیش از حد، ترس، بی قراری، دلهره، نگرانی و… داشته باشد. حال باید بدانیم علت اضطراب چیست، چه عواملی موجب می شود که اضطراب فرد بیشتر شود، استرس و اضطراب چه علائمی دارد تا بتوانیم با راهکار هایی موثر این مشکل را حل نماییم.

 

اضطراب، نوعی بیماری روانی محسوب می شود که افراد با عزت نفس پایین و اعتماد به نفس کم بیشتر دچار آن می شوند. به همین علت توصیه ما به شما این است که در کودکان و فرزندان تان ویژگی هایی از قبیل، خودباوری، عزت نفس، انگیزه، شجاعت و… را تقویت کنید تا آنها با مواجه با مشکلات دچار اختلالات روانی مثل افسردگی، استرس و اضطراب نشوند.

 

علت اصلی اضطراب

احساس استرس و اضطراب یک ویژگی کاملا طبیعی است که افراد در موقعیت های استرس زا آن را تجربه می کنند. حال اگر این موقعیت ها بیش از پیش تکرار شوند و مدت زمان تکرار آنها زیاد باشد، فرد را دچار اختلال می کند. احساس اضطراب در افراد متفاوت است. برخی ممکن است به دلیل کمرویی و خجالتی بودن دچار اضطراب شوند و برخی ممکن است به علت ترس از قرار گرفتن در مکان های شلوغ دچار استرس و اضطراب شوند. عوامل زیادی در دنیا وجود دارد که می تواند زمینه استرس و اضطراب را در بدن ایجاد کند. علت های اصلی ایجاد استرس عبارت است از:

 

استرس های زیست محیطی مثل مشکلات محل کار، مشکلات ارتباطی با دیگران، مسائل خانوادگی و… که از اصلی ترین عوامل به وجود آمدن استرس به حساب می آید.

 

ژنتیک یکی دیگر از عوامل ایجاد اختلال اضطراب در میان کودکان است.

 

از دیگر عوامل ایجاد استرس می توان به فیزیولوژی بدن افراد اشاره کرد. تحقیقات نشان داده است که در بدن برخی از افراد ترشح غدد درون ریز در افراد مضطرب با افرادی که به طور طبیعی استرس دارند، متفاوت می باشد.

 

کمبود برخی از ویتامین ها و ریز مغذی ها نیز می تواند یکی از عوامل ایجاد اضطراب باشد.

 

از دیگر علت های اصلی به وجود آمدن اضطراب، بیماری است. برخی افراد به مدت طولانی در بستر بیماری بوده اند و یا دارای معلولیت جسمانی هستند که این عامل موجب به وجود آمدن بیماری اضطراب در این افراد می شود.

 

کمبود عزت نفس و اعتماد به نفس در افراد از دیگر عوامل ابتلا به بیماری اضطراب می باشد.

علت اصلی اختلال اضطراب چیست؟

شاید برای شما هم جای سوال باشد که عزت نفس یعنی چه ؟

عزت نفس، همان احساس ارزشمندی است که ما نسبت به خودمان داریم و یا به زبان ساده تر، یعنی چه میزان خودمان را دوست داریم و برای خودمان  ارزش قائل می شویم. اعتماد به نفس هم یعنی، اطمینان به خود و استعداد هایی که داریم.

 

توجه  داشته باشید که افراد هنگام مواجهه با عوامل بلقوه آسیب دچار نگرانی هایی می شوند که این احساس کاملا طبیعی است. اینکه شما هنگام رفتن به مصاحبه کاری کمی استرس داشته باشید و یا هنگام انجام کار حساسی کمی دچار استرس شوید، این حس شما کاملا طبیعی و برای بقا انسان ضروری است.

 

علائم اضطراب چیست؟

در این بخش مهم ترین علائم و نشانه های اضطراب را برای شما عزیزان بیان می کنیم.

خشکی دهان

تنگی نفس

احساس نگرانی غیر قابل کنترل در فرد

عدم تمرکز

ترس و هراس

بی حسی

سوزن سوزن شدن دست و پا

تپش قلب

نفس های تند

مشکلات خواب

سرگیجه

تنش های عضلانی

انجام رفتار و افکار وسواسی که خارج از کنترل فرد است

افزایش تحرک

یادآوری اتفاقات تلخ گذشته

عرق سرد

سردی دست و پا

احساس ناتوانی

علت اصلی اختلال اضطراب چیست؟

روش های درمان استرس و اضطراب

افرادی که به بیماری استرس و اضطراب مبتلا شده اند می توانند با استفاده از روش های زیر این بیماری را کنترل کنند؛ اما در صورتی که این بیماری خارج از کنترل شماست، باید حتما به دکتر مراجعه نمایید. البته افراد مبتلا به استرس می توانند با استفاده از تکنیک ان ال پی این بیماری را کنترل و درمان نمایند. ان ال پی تکنیکی است که موجب ترک عادات می شود. اینکه شما هنگام استرس، دچار پر خوری عصبی می شوید یا جویدن ناخون و… می شوید می توانید با این تکنیک ها به راحتی این عادات را از خود دور نمایید.

 

روش های درمان استرس عبارت است از:

تمدد اعصاب

ورزش و تمرین

تمرینات جایگزینی افکار منفی با مثبت

افرادی که به بیماری استرس و اضطراب شدید مبتلا هستند، بهترین کار برای درمان این بیماری مراجعه به پزشک معتبر و متخصص است. این بیماری به راحتی درمان می شود پس هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشید.

 

جدیدترین مطالب سایت