ساندویچ پانل بهتر است یا مصالح ساختمانی سنتی؟

مجموعه : رپورتاژ آگهی
ساندویچ پانل بهتر است یا مصالح ساختمانی سنتی؟

در سال های اخیر و با پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساخت و ساز، ساندویچ پانل‌ها به عنوان مصالح ساختمانی نوین به علت مزایای بسیار جایگزین مصالح قدیمی شده‌اند. در ادامه با ما همراه باشید تا به مقایسه ساندویچ پانل و مصالح ساختمانی قدیمی بپردازیم و مزایا و معایب هریک را ذکر کنیم.

 

همانطور که می‌دانید با پیشرفت علم و تکنولوژی، مواد و متریال مورد استفاده ما در روزمره دچار تغییر و تحولات بزرگی در زندگی ما شده است. ساندویچ‌ پانل‌ها نیز از جمله مصالح پیشرفته‌ ساخت بشر هستند که جایگزین مصالح سنتی قدیمی (آجر، سیمان) شده‌اند. در این مقاله ما سعی داریم تا به بررسی ساندویچ پانل‌ و مصالح قدیمی بپردازیم تا بدانیم آیا این جایگزینی مصالح با توجه به پیشرفته‌تر بودن پنل‌‌های ساندویچی نسبت به آجر و سیمان بهتر است یا خیر.

 

نگاهی به تاریخچه ساندویچ پانل‌

تولید و استفاده از ساندویچ پانل‌ برای اولین بار در سال 1930 صورت گرفت. این پانل‌های ساندویچی از مواد کامپوزیت ساختمانی تشکیل شده بودند و برای مدت زمان قابل توجهی نیز در ساخت وسایل نقلیه مانند قطارها و هواپیماها استفاده می‌شدند.

 افزایش جمعیت و گسترش شهرها سبب شده تا ساندویچ پانل‌ها بدلیل مزیت‌های بسیاری که دارند، اهمیت بیشتری پیدا کنند و جایگزین مصالح ساختمانی قدیمی شوند. البته باید در نظر داشت که هرکدام از این مصالح دارای نقاط قوت و ضعف هستند و امری کاملا بدیهی است.

 ساندویچ پانل‌ به طورکلی از سه قسمت تشکیل شده‌ است که شامل دو ورق فولادی و یک هسته‌ی میانی می‌شود. همچنین با دانستن تاریخچه ساندویچ پنل‌، باید در نظر داشت که شرکت ماموت اولین تولید کننده پانل‌ ساندویچی می‌باشد و پس ازگذشت چندین سال همچنان بهترین شرکت تولید کننده و صادرکننده ساندویچ پنل در خاورمیانه محسوب می‌شود.

مزایای ساندویچ پانل نسبت به مصالح قدیمی

قیمت پایین

سرعت نصب بالا

عایق در برابر صدا

دارای رنگ‌های متنوع

ضد زنگ و ضدخوردگی

مقاومت بالا دربرابر زلزله

قابلیت انعطاف پذیری در طراحی

مقاومت در برابرآب و هوای گوناگون

کاهش انتقال رطوبت به داخل

بهداشتی بودن آنها و اینکه قابلیت شستشو دارند

چسبندگی فوم به ورق و مقاومت شیمیایی و بیولوژیکی

سبک بودن که سبب حمل و نقل و جابجایی آسان آن می‌شود.

 

معایب ساندویچ پانل‌ها نسبت به مصالح قدیمی

همانطورکه گفتیم تمامی مواد و مصالح تولید شده با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها دارای معایبی نیز هستند. در ادامه به معایب ساندویچ پنل‌ها نسبت به مصالح آجری و سیمانی می‌پردازیم.

 

 ساندویچ پانل‌هایی که از پشم معدنی ساخته می‌شوند، دارای ضریب انتقال حرارت بالایی نسبت به مصالح سنتی هستند.

 

در برخی موارد اختلاف دمای درون و بیرون سازه باعث جدا شدن فوم میانی ساندویچ پانل از ورق‌های آن می‎شود.

 

نصب ساندویچ پانل نیازمند افرادی متخصص است که بتوانند بدون آسیب زدن به پانل، آن‌ها را نصب کنند. در صورت نبود افراد ماهر در زمان اجرای ساندویچ پانل، امکان ایجاد یک عایق یکپارچه وجود ندارد و حتی نصب این محصولات با هزینه بالاتری همراه خواهد بود.

 

 با توجه به مزایا و معایب گفته شده در رابطه با ساندویچ پانل‌ها به این نتیجه می‌رسیم که با وجود معایبی که این پانل‌ها دارند؛ اما با انتخاب درست نوع ساندویچ پنل‌ و شرکت تولیدکننده، همچنین دقت در نصب و نوع پانل درخواستی می‌توان سازه‌ای بسیار بهتر و به صرفه‌تر از سازه‌ای آجری داشت. 

 

قابلیت بازیافت ساندویچ پانل

با توجه به افزایش جمعیت و خودروها در سال‌های اخیر که سبب گرمایش کره زمین شده‌اند ، تمامی افراد جهان به دنبال راه کارهایی در جهت کمتر شدن این گرمایش جهانی هستند. یکی از روش‌های نوین و موثر در این امر، قابلیت بازیافت مواد و مصالح مورد استفاده در زندگی روزمره است. حال در بخش بررسی مصالح ساختمانی می‌خواهیم بدانیم که آیا این مصالح جدید ساختمانی برای گرمایش جهانی بهتر هستند یا خیر؟ 

در ساخت سازه‌ها با استفاده از مصالح قدیمی مانند آجر، سیمان، بتن و…، بازیافت این مصالح امری غیر ممکن است. اما سازه‌های ساندویچ پانلی به دلیل پیش ساخته بودنشان خاصیت بازیافت بسیار بالایی دارند.

برای اینکه بتوانید بهترین نوع ساندویچ پانل مورد نیاز سازه خود را انتخاب کنید در ادامه به بررسی انواع ساندویچ پانل‌ می‌پردازیم. همچنین شما می‌توانید از طریق سایت ساندویچ پانل ماموت اقدام به خرید اینترنتی ساندویچ پانل نمایید. 

 

انواع ساندویچ پانل‌ها و کاربردهای آنها

انتخاب نوع ساندویچ پانل بستگی به شرایط و نوع سازه دارد.

 

 ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل‌ دیواری به طور کلی دارای نر و مادگی  برای نصب است که این امر باعث نصب آسان پانل‌ها می‌شود و از ویژگی‌های منحصر به فرد آن است و سبب جلوگیری از ورود آب می‌شود. همچنین بهترین نوع فوم مورد استفاده در این پانل‌ها فوم پلی‌اورتان می‌باشد. 

ساندویچ پانل دیواری ساده: به ساندویچ پانل‌هایی می‌گویند که لایه‌های بیرونی آنها بدون شیار و صاف هستند.

 

ساندویچ پانل دیواری طرح‌ دار: به این نوع پانل‌ها، ساندویچ پانل‌ دکوراتیو نیز گفته می‌شود که در رنگ‌های مختلف بکار می‌روند.

 

ساندویچ پانل بهتر است یا مصالح ساختمانی سنتی؟
 

 ساندویچ پانل سقفی

در سازه‌های پیش ساخته، پوشش سقف‌ها با ساندویچ پانل سقفی سبب سبکی سازه‌ها می‌شود؛ همچنین استحکام بیشتری نسبت به مصالح سنتی قدیمی دارد. بهترین نوع فوم مصرفی از لحاظ عایق بودن و استحکام در ساندویچ پنل سقفی نیز فوم پلی یورتان می‌باشد. پانل‌های سقفی نیز مانند ساندویچ پنل‌های دیواری انواع مختلفی دارند که در رنگ بندی‌های متنوعی بکار می‌روند. 
همچنین هنگام نصب ساندویچ پانل سقفی باید حتما از پیچ‌های واشردار و نصاب ماهر و متخصص در این زمینه استفاده کنیم.

 

انواع ورق ساندویچ پانل 

ورق گالوانیزه

این ورق به دلیل گالوانیزه شدن با روی، اینگونه نامگذاری شده است. گالوانیزه شدن به این معنا است که فولاد را به منظور جلوگیری از خوردگی  در برابر شرایط جوی، با روی می‌پوشانند. بدین ترتیب ورق گالوانیزه حتی اگر ترک هم بردارد باز هم در مقابل زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد.

 

ورق آلومینیوم

همانطور که میدانید آلومینیوم فلزی بسیار سبک، انعطاف پذیر و ضدزنگ و بهترین گزینه برای محیط های مرطوب است. همچنین بهترین رسانای حرارت و الکتریسیته از دیگر ویژگی‌های آن است.

 

 ورق آلوزینک

ورق آلوزینک از ترکیب آلومینیوم و زینک ساخته می‌شود که علاوه بر ضدزنگ بودن، مقاومت زیاد و خورندگی بسیار پایین، مقاومت زیادی در برابر آتش دارد. همچنین باید گفت که در مقایسه با سایر ورق‌های ساندویچ پانل قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌ای دارد.

ساندویچ پانل بهتر است یا مصالح ساختمانی سنتی؟

 انواع هسته یا فوم ساندویچ پانل

هسته مرکزی ساندویچ پانل‌ از فوم عایق تشکیل می‌شود. دانسیته در فوم ساندویچ پنل بسته به نوع آن متفاوت بوده و به عنوان عایق در پانل ساندویچی به شمار می‌رود.
فوم ساندویچ پانل در بین دو لایه ورق فولادی که در بالا نام بردیم قرار می‌گیرد و نقش عایق را ایفا می‌کند. گفتنی است که چگالی(دانسیته) ساندویچ پانل‌ مجتمع صنعتی ماموت، برابر با 40 کیلوگرم بر مترمربع است و در ادامه به معرفی انواع فوم ساندویچ پنل خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید. 

 

پلی اورتان

پلی اورتان یک ترکیب پلیمری است که از ترکیب مواد شیمیایی پلی‌یول و ایزوسیونات به کمک کاتالیزورهای  شیمیایی تولید می‌شود. فوم‌ پلی‌یورتان دارای خلل و فرج‌های ریز و زیادی بوده و به همین خاطر از نظر حرارتی و صدا عایق مناسبی به حساب می‌آید. فوم پلی اورتان بدلیل خاصیت نسوز یا کندسوز بودن، قوی‌تر از باقی فوم‌های عایق است. 

ساندویچ پانل بهتر است یا مصالح ساختمانی سنتی؟

پلی استایرن

فوم پلی استایرن اولین بار در سال 1839 کشف شد. از ویژگی‌های پلی استایرن و یا همان یونولیت می‌توان به عایق صدا، رطوبت، انعطاف پذیری بالا و همچنین وزن کم آن اشاره کرد. این فوم در چهار نوع معمولی، مقاوم، انبساطی و اکسترود شده وجود دارد.

ساندویچ پانل بهتر است یا مصالح ساختمانی سنتی؟

پشم سنگ

به ساندویچ پانل پشم سنگ، ساندویچ پانل ضدحریق نیز می‌گویند. در این نوع فوم، سنگ را در درجه 1300 ذوب کرده که باعث می‌شود، درجه انتقال حرارت در آن کاهش یابد و آن را به عایقی مقاوم در برابر حریق تبدیل کند. همین امر باعث شده تا مقاومت پنل پشم سنگ 22 برابر بیشتر از آجر باشد و محبوبیت زیادی بین معماران پیدا کند.

 

پشم شیشه

الیاف پشم شیشه بسیار کوچک، ریز و سوزنی شکل است. وزن کم و قیمت پایین این عایق، نیاز به ساخت سازه‌ای کم هزینه را رفع می‌کند.

 

XPS

این عایق که به فوم سبز نیز معروف است در ضخامت‌های مختلفی وجود دارد و سبب شده در درب کامیون‌ها و ظروف یخچالی استفاده شود. این فوم امنیت بالایی در برابر حریق دارد. از مهمترین ویژگی‌های این عایق می‌توان به مقاومتش دربرابر تجزیه شدن نام برد که هیچگاه دچار تجزیه نمی‌شود.

ساندویچ پانل بهتر است یا مصالح ساختمانی سنتی؟

مقایسه ساندویچ پانل‌ دست دوم و مصالح قدیمی

با توجه به اینکه ساندویچ پانل‌ها هزینه پایین‌تری نسبت به مصالح سنتی دارند، اما متاسفانه بسیاری از افراد دنبال پایین‌ترین قیمت‌ها حتی برای نصب این محصولات هستند و برای خرید ساندویچ پنل‌ نیز به سراغ پانل‌های ساندویچی دست دوم می‌روند. اما باید توجه داشت که معایب این نوع محصولات بسیار بیشتر است و در بعضی موارد سبب ضررهای زیادی می‌شود.

 برای نمونه ساندویچ پانل‌ها زمان جداسازی از سازه دچار خراشیدگی و یا حتی سبب جدا شدن ورق‌ها از فوم می‌شوند که می‌تواند استحکام و عمر مفید سازه جدید را پایین بیاورد. همچنین باید توجه داشت ساندویچ پنل‌ها باتوجه به اندازه و مکان سازه‌های مربوطه طراحی و در رنگ بندی‌های مختلف تولید می‌شوند. ازاینرو بدلیل تفاوت در ابعاد هر سازه و ضخامت ساندویچ پانل‌های تولید شده، نمی‌توان از آن‌ها در مکان‌های دیگر استفاده کرد.

بنابراین سازه‌ایی که از آجر و سیمان ساخته شده‌ است بسیار مناسب‌تر از استفاده از ساندویچ پانل دست دوم است؛ چرا که پانل ساندویچی دست دوم بیشتر مزایای خود را از دست می‌دهد.

 

سخن پایانی

عموم دیوارها و سقف‌هایی که با استفاده از آجر و سیمان ساخته می‌شوند بسیار زمان‌بر هستند و سبب می‌شوند تا قیمت نهایی سازه بالاتر رود. اما متاسفانه مشکلات و ایرادات اجرایی دیوار و سقف‌های ساخته شده با آجر، هنگام عوامل طبیعی همچون زلزله و طوفان اغلب موجب تخریب سازه می‌شوند.

اما در مقابل، ساندویچ پانل‌ ماموت علاوه بر سرعت اجرای بالا قیمت پایین‌تری نیز دارد. همچنین یکی از مهم‌ترین خواص پانل ساندویچی مقاومت بالای آن در برابر زلزله و دیگر عوامل طبیعی است. این تفاوت و هدر رفت انرژی در استفاده از مصالح ساختمانی قدیمی مورد توجه معماران قرار گرفته و باعث شد تا مواد مورد استفاده در ساختمان سازی تغییر کند.

قیمت ساندویچ پانل به عواملی مختلفی از جمله ابعاد پانل‌، رنگ‌بندی، نوع پانل‌ و…. بستگی دارد. شما می‌توانید برای خریدی مطمئن و کسب اطلاعات بیشتر به سایت ساندویچ پانل ماموت مراجعه کرده و یا از طریق شماره تماس‌های درون سایت با کارشناسان ما در شرکت ماموت تماس حاصل فرمایید. 

جدیدترین مطالب سایت