مهم‌ترین علائم ایدز در مردان و زنان که باید با آن آشنا باشید

مجموعه : رپورتاژ آگهی
مهم‌ترین علائم ایدز در مردان و زنان که باید با آن آشنا باشید

بیماری ایدز یکی از شناخته‌شده‌ترین بیماری‌های منتقله از راه جنسی است. این تصور که تنها افرادی که روابط جنسی پرخطر دارند در معرض ابتلا به ایدز هستند، کاملاً غلط است. برخی از مبتلایان به ایدز تنها در اثر استفاده از سرنگ آلوده، تیغ اصلاح صورت آلوده، دوران بارداری و شیردهی بدون اینکه خودشان بدانند، به ویروس HIV آلوده شده‌اند. به دلیل تصورات نادرستی که در رابطه با علائم ایدز در مردان و زنان وجود دارد، لازم است که تمام افراد اطلاعات خود در رابطه با این بیماری را کامل کنند. برای اینکه بیشتر با بیماری ایدز و علائم آن آشنا شوید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

 

بیماری ایدز چیست و چه علائمی دارد؟

نام دیگر ایدز، سندرم نقص ایمنی اکتسابی است، یعنی ویروس HIV منجر به نقص سیستم ایمنی در افراد مبتلا می‌شود. این ویروس وارد گروهی از گلبول‌های سفید بدن موسوم به CD4 شده، آن‌ها را مختل می‌کند و به این طریق از دید سیستم ایمنی پنهان می‌ماند.

 

ویروس HIV بلافاصله پس از ورود به بدن منجر به بروز ایدز نمی‌شود، به همین دلیل بسیاری از ناقلان این ویروس خودشان به بیماری ایدز مبتلا نیستند. ابتلا به ایدز، آخرین مرحله از عفونت HIV است که در آن تعداد سلول‌های CD4 سالم و کارآمد بدن فرد به کمتر از ۲۰۰ سلول در هر میلی‌متر مکعب خون کاهش پیدا کند.

 

در نهایت فعالیت این ویروس منجر به ناتوانی سیستم ایمنی فرد در مقابل عوامل بیماری‌زا شده و او را مستعد ابتلا به عفونت‌های مختلف باکتریایی و ویروس می‌کند. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت که علائم ایدز در مردان و زنان مربوط به نقص سیستم ایمنی فرد بوده و افراد مبتلا به‌آسانی به عفونت‌های مختلف مبتلا می‌شوند. برخی از علائم و نشانه‌های احتمالی ابتلا به بیماری ایدز عبارت‌اند از:

 

تب و سردرد

بروز دردهای عضلانی

درد در مفاصل

کهیر و بثورات پوستی

گلودرد

بروز زخم در دهان

اسهالی که بیشتر از یک هفته طول بکشد

تعریق شبانه

اختلال حافظه

تورم غدد لنفاوی به‌خصوص در گردن

علائم ایدز در مردان

 

متأسفانه تاکنون روش قطعی برای درمان ایدز کشف نشده است و به همین دلیل شناخت علائم بیماری و اقدام برای تشخیص به‌موقع آن اهمیت زیادی دارد. ویروس HIV منجر به بروز علائم زیر در مردان می‌شود:

 

اختلال در نعوظ

کاهش میل جنسی

ناباروری

خستگی مفرط

کاهش وزن بدون دلیل

ایجاد زخم در ناحیه مقعد

کاهش رشد مو در بدن و صورت

افزایش رشد بافت پستان

ایجاد زخم بر روی آلت تناسلی

ایجاد زخم‌های دردناک و باز در دهان

درد و سوزش در هنگام ادرار کردن

 

شناخت این علائم منجر به اقدام به‌موقع برای تشخیص ایدز می‌شود. اگرچه که اکنون چیزی به نام درمان ایدز وجود ندارد، اما اقدامت مختلفی برای کنترل علائم این بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن موجود است.

مهم‌ترین علائم ایدز در مردان و زنان که باید با آن آشنا باشید

علائم ایدز در زنان

بسیاری از زنانی که به ویروس HIV مبتلا می‌شوند ممکن است تا ماه‌ها متوجه بیماری خود نشوند. ویروس HIV در مراحل اولیه در افراد علائمی شبیه به علائم آنفلوانزا یعنی تب، خستگی، سردرد و تورم غدد لنفاوی را ایجاد می‌کند. به دلیل تشابه این علائم با علائم سایر عفونت‌های ویروسی، اغلب به آن‌ها توجهی نمی‌شود و پس از گذشت مدتی ناپدید می‌شوند.

 

علائم شدیدتر بیماری ایدز در زنان ممکن است تا ۱۰ سال بعد از آلوده شدن به ویروس بروز پیدا کنند. در این ۱۰ سال بااینکه فرد علائمی ندارد، اما ویروس HIV درون بدن او فعال بوده و می‌تواند آن را به دیگران منتقل کند. برخی از علائم ایدز در زنان عبارت‌اند از:

 

عفونت‌های مکرر قارچی در دهان

تب با درجه پایین به‌صورت مکرر

تعریق شبانه

کاهش سطح انرژی

خستگی زودهنگام

بروز بثورات پوستی که به‌سختی درمان می‌شوند

اختلالات حافظه کوتاه‌مدت

 

همان‌طور که می‌بینید بیشتر علائم ایدز در زنان با علائم ایدز در مردان مشابه هستند. بااین‌حال زنان مبتلا به ایدز در معرض موارد زیر هستند:

عفونت قارچی واژن

عفونت باکتریایی واژن

بیماری التهابی لگن

تغییر در چرخه قاعدگی و قطع عادت ماهیانه

زگیل تناسلی

سرطان دهانه رحم

 

بهترین روش تشخیص بیماری ایدز

تشخیص بیماری ایدز از طریق آزمایش خون یا بزاق صورت می‌گیرد. تست‌های موجود برای تشخیص عفونت HIV عبارت‌اند از:

تست تشخیص آنتی‌بادی بر ضدویروس HIV در خون یا بزاق (این آزمایش‌ بیشتر در کیت‌های تشخیص سریع ایدز انجام می‌شود)

تست تشخیصی آنتی‌ژن و آنتی‌بادی بر ضدویروس HIV در خون

آزمایش اسیدنوکلئیک (NATs) که وجود خود ویروس HIV را در خون بررسی می‌کند

علاوه بر این آزمایش‌ها، برخی تست‌های تکمیلی دیگر برای تشخیص مرحله بیماری و تغییر در نحوه درمان ایدز ممکن است ضروری باشند. این تست‌ها عبارت‌اند از:

تست ارزیابی تعداد سلول‌های CD4 خون

تست Viral load (HIV RNA) برای ارزیابی تعداد ویروس HIV در بدن فرد مبتلا

تست بررسی مقاومت دارویی برای برخی از سویه‌های ویروس HIV

مهم‌ترین علائم ایدز در مردان و زنان که باید با آن آشنا باشید

تشخیص ایدز در خانه، خدمتی دیگر از هومکا!

ویروس HIV پس از ورود به بدن می‌تواند ماه‌ها و حتی سال‌ها مخفی بماند و شما متوجه حضور و پیشرفت آن در بدن خودتان نشوید. اگر اخیراً رفتار پرخطری داشته‌اید، آزمایش ایدز را نباید به تأخیر بیاندازید. اگر نمی‌خواهید برای آزمایش ایدز به مراکز درمانی مراجعه کنید، می‌توانید از خدمات آزمایش در خانه مجموعه هومکا برای تشخیص ایدز استفاده کنید.

 

هومکا یک مرکز درمانی نیست، بلکه یک مجموعه است که با اعزام کارشناسان آزمایشگاهی به منزل و محل کار شما، انجام آزمایش‌های مختلف را برایتان بسیار آسان می‌کند. برای استفاده از خدمات هومکا نیازی نیست نگران هزینه‌ها باشید، زیرا خدمات این مجموعه تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی قرار می‌گیرند.

 

استفاده از خدمات آزمایش در منزل هومکا علاوه بر استان تهران در شهرهای رشت، کرج، شیراز، اصفهان، تبریز، اهواز، قزوین و قم نیز در دسترس است. برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت درخواست آزمایش در خانه، می‌توانید به سایت هومکا به آدرس www.homeca.ir مراجعه کرده و یا با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید.

جدیدترین مطالب سایت