موتور آسانسور ارزان شد!!

مجموعه : رپورتاژ آگهی
موتور آسانسور ارزان شد!!

بدون شک موتور در هر وسیله‌ی الکتریکی جزو مهم‌ترین و حیاتی‌ترین قطعات آن به حساب می‌آید؛ بنابراین موتور آسانسور نیز به عنوان قلب تپنده این دستگاه محسوب می‌شود. اهمیت موتور آسانسور به این دلیل است که می‌تواند نیروی مورد نیاز برای جابجایی کابین آسانسور را تامین کند. همان‌طور که می‌دانید کیفیت بهتر مرغوبیت و طول عمر بیشتر را نیز به همراه دارد؛ بر همین اساس خریدن آسانسورهای باکیفیت و مرغوب می‌تواند حرکت مطلوب‌تر و دوام طولانی‌تری را برای شما به ارمغان بیاورد.

 

انواع موتور آسانسور

شما می‌توانید انواع موتور آسانسور را از سایت لوازم آسانسور و در مرغوب‌ترین کیفیت و به‌صرفه‌ترین قیمت خریداری کنید. در این قسمت می‌خواهیم شما را با انواع موتور آسانسور آشنا کنیم:

 

موتور آسانسور گیرلس

موتور آسانسور گیرلس جزو جدیدترین تکنولوژی در صنعت آسانسور به حساب می‌آید. امکان نصب موتور آسانسور گیرلس در داخل چاه آسانسور وجود دارد؛ به وسیله موتور آسانسور گیرلس موتورخانه از بالای چاه آسانسور حذف شده و همچنین از هزینه‌های ساختمان کم می‌شود و توقف در پشت نیز به راحتی امکان‌پذیر می‌شود.

موتور آسانسور ارزان شد!!

موتورهای گیرلس بشکه ای یا درامی

این نوع موتورها به دلیل برخوردار بودن از ویژگی‌هایی مانند ابعاد و اندازه کوچک، قابل نصب بودن درون چاه آسانسور، وزن کم، قیمت کمتر نسبت به نوع دیسکی آن، نیاز نداشتن به فن خنک کننده، قابل کنترل بودن به وسیله تابلو فرمان و….. برای استفاده در آسانسورهای بدون موتورخانه مناسب هستند.

 

موتورهای گیرلس دیسکی یا تخت

این نوع موتورها به دلیل تکنولوژی به‌کاررفته در ساخت آن‌ها، عرض کمتری دارند و از این جهت فضای کمتری را اشغال می‌کنند و افزایش قطب‌های موتور در کنار بزرگ‌تر شدن قطر فلکه کششی، حرکت نرم و روان‌تری را به همراه دارد.

 

موتور آسانسور گیربکس

موتور آسانسور گیربکس برخلاف نوع قبلی از قدیمی‌ترین نوع موتور آسانسور محسوب می‌شود. استفاده از موتور آسانسور گیربکس در کشور ایران به دلیل ارزان بودن طرفدار بیشتری دارد و مرسوم‌تر است. زمانی که نیروی محرکه ورودی از الکتروموتور به قرقره کششی به وسیله یک چرخ‌دنده صورت گیرد، موتور از نوع موتور آسانسور گیربکس دار است.

 

موتور گیربکس تک سرعته

در این نوع موتور آسانسور فقط یک سرعت حرکت برای آن در نظر گرفته شده است؛ به این صورت که موتور نیروی خود را از طریق گیربکس به آسانسور انتقال می‌دهد و آسانسور در طول حرکت خود تنها با یک سرعت کار می‌کند و زمانی که کابین به طبقه مورد نظر برای ایست برسد، ترمز موتور فعال شده و سرعت را کم می‌کند که در نهایت باعث توقف کابین آسانسور در تراز طبقه می‌شود.

 

موتور گیربکس دو سرعته

برای این نوع موتور دو سیم‌پیچ و دو سرعت برای به حرکت درآوردن کابین آسانسور در نظر گرفته شده است؛ به این صورت که آسانسور با سرعت زیاد شروع به حرکت می‌کند و در حدود 30 سانتی‌متری طبقه مورد نظر برای ایست، کند شده و در آخر آسانسور در طبقه مورد نظر توقف می‌کند.

 

برای کم شدن ضربات ناشی از شتاب اولیه و همچنین شتاب منفی متوقف شدن آسانسور، از چرخی فلزی و بزرگ و در عین حال سنگینی استفاده می‌کنند که فلایویل نام دارد. این قطعه به آسانسور متصل بوده و به منظور جذب کردن تکان‌های موتور و روان‌تر کردن حرکات در آسانسور تعبیه می‌شود.

 

تنها عیب موتورهای گیربکس دو سرعته نسبت به تک سرعته در استارت و استپ‌های ناگهانی آن‌ها است؛ ولی فلایویل تا حد زیادی جلوی این ضربات و تکان‌ها را می‌گیرد.

 

البته این نکته نیز لازم به ذکر است که بدانید این استپ‌ها و استارت‌های ناگهانی جریان برق زیادی را مصرف می‌کنند که به دنبال آن افزایش هزینه برق نیز مشهود است.

 

موتور آسانسور پنوماتیک

این نوع موتورهای آسانسور تفاوتی در ساختارشان با دیگر موتورهای آسانسور دارند و اساس کار آن‌ها در به وجود آوردن خلاء و فشرده کردن هوا است. قابل ذکر است که بدانید از موتورهای پنوماتیک معمولا در خانه‌های دوبلکس استفاده می‌شود. کارکرد این نوع موتورها به این صورت است که انرژی حاصل از فشردگی هوا را از طریق پیستون به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند و در آخر این انرژی مکانیکی باعث به حرکت درآوردن کابین آسانسور می‌شود.

از جمله مزیت‌های این نوع موتورها می‌توان به نرم و روان بودن حرکت آسانسور، ایمنی بیشتر در برابر اضافه‌بار نسبت به دیگر موتورهای آسانسور و همچنین ضد انفجار بودن اشاره کرد.

 

موتور آسانسور کششی

این نوع موتورها را به عنوان پرکاربردترین موتورها در جهان می‌شناسند که بر اساس ماشین آتوود ساخته شده است. این تنوع موتورها برای جابجایی به موتوری با قدرت کمتر نیاز دارند و خود نیز به دو نوع گیربکس و گیرلکس تقسیم می‌شوند.

 

موتور آسانسور هیدرولیک

این نوع موتورهای آسانسور به دلیل برخوردار بودن از طراحی و کارکرد فنی، از کیفیت بالایی بهره‌مند هستند و به همین خاطر نسبت به دیگر موتورهای طول عمرشان بیشتر است. این موتور به دلیل داشتن مزیت‌هایی مانند عملکرد خوب، امنیت بالا، حرکت نرم و روان و…. برای ساختمان‌هایی با ارتفاع کم مناسب هستند. ناگفته نماند که موتور آسانسور هیدرولیک به دلیل مصرف برق کمتر، از آسانسورهای کششی در بحث هزینه بسیار مقرون به‌صرفه‌تر هستند.

موتور آسانسور ارزان شد!!

موتور هیدرولیکی غرق در روغن

این نوع از موتورهای آسانسور همان‌طور که از نامش پیدا است، در پاور یونیت قرار می‌گیرد و از جمله مزایای آن می‌توان به حرکت دادن آسانسور بدون صدا و مصرف کم برق آن اشاره کرد.

مصرف این نوع موتورهای بیشتر در فروشگاه‌ها، خانه‌ها و آسانسورهای خودروبر مشهود است.

 

موتور هیدرولیکی خشک، هوا خنک

محل قرارگیری موتور هیدرولیکی خشک معمولا در بالا یا در کنار مخزن روغن است و ازجمله مزایای آن می‌توان به قابلیت استفاده از برق تک فاز و همچنین برق سه فاز اشاره کرد.

مصرف این نوع موتورهای آسانسور معمولا در بالابرهای هیدرولیکی است.

 

جمع بندی

همان‌طور که گفتیم موتور آسانسور نقش قلب تپنده این دستگاه را دارد که بدون وجود آن امکان به حرکت درآوردن کابین آسانسور وجود ندارد؛ بنابراین برخوردار بودن از یک موتور با جنس مرغوب و در عین حال هزینه مناسب، بسیار حائز اهمیت است.

 

منبع: سایت محتوا محور لوازم آسانسور

جدیدترین مطالب سایت