هر آنچه در مورد ونیر کامپوزیت و لمینت دندان باید بدانید

مجموعه : رپورتاژ آگهی
هر آنچه در مورد ونیر کامپوزیت و لمینت دندان باید بدانید

ونیر کامپوزیت چیست؟

ونیر کامپوزیت مستقیم. ونیرهای کامپوزیت مستقیم، روکش‌های ساخته شده از ماده رزین کامپوزیت است که مستقیما روی دندان‌های شما قرار میگیرد. طولی نمی‌کشد که دندانپزشک دندان‌های شما را برای استفاده از روکش آماده می‌کند و روند استفاده از آن حداقل تهاجمی محسوب می‌شود.

 

اگر همیشه می‌خواید لبخند خود را بهبود ببخشید، روکش دندان ممکن است انتخاب خوبی برای شما باشد. روکش‌ها پوسته‌های نازکی هستند که در قسمت جلویی دندان‌های موجود شما قرار می‌گیرند تا ظاهر آنها را بهبود ببخشند. روکش‌ها فقط یکی از چندین روش برای تغییر ظاهر دندان‌ها هستند.

 

اتصال دندان و مینای دندان از دیگر گزینه‌ها و همچنین تاج‌ها است.

دو نوع اصلی روکش وجود دارد: پرسلان و کامپوزیت. همانطور که از نام آن انتظار دارید، روکش‌های پرسلن به طور سفارشی از چینی ساخته می‌شوند تا متناسب با دندان‌های شما باشد. روکش‌های کامپوزیت اغلب از رزینی به رنگ دندان ساخته می‌شوند، همان ماده‌ای که با اتصال دندان استفاده می‌شود.

 

نکات مثبت و منفی برای هر دو نوع روکش وجود دارد، بنابراین لازم است سطح مسئله‌ای را که امیدوارید با روکش حل کنید و همچنین بودجه خود را در نظر بگیرید.

 

چه کسی می‌تواند روکش تهیه کند؟

روکش‌های دندانی می‌توانند نقایص دندان را بپوشانند و لبخندی یکنواخت و روشن به شما بدهند.

نقص می‌تواند شامل دندان‌هایی باشد که کج یا نامرتب، بریده، لکه‌دار یا تغییر رنگ یافته‌اند یا ممکن است مینای دندان شما فرسوده باشد.

روکش‌ها بخشی از دندانهای شما را می‌پوشانند اما در واقع با تاج‌هایی که ضخیم‌تر هستند و کل دندان را پوشش می‌دهند – عقب و جلو متفاوت هستند. تاج‌ها معمولاً نیاز به تراش بیشتر دندان دارند که ممکن است با روکش به آن احتیاج داشته باشید یا نداشته باشید.

اگر دندان‌های شما از نظر شکلی مناسب هستند و فقط می‌خواهید شکل ظاهری آنها را تغییر دهید، از جمله شکل یا رنگ آنها، ممکن است روکش انتخاب خوبی باشد.

از تاج معمولاً فقط برای دندانهایی استفاده می‌شود که آسیب بیشتری دیده باشند. به عنوان مثال، اگر دندان شما شکسته است یا به کانال ریشه نیاز دارید، تاج ممکن است راه حل بهتری باشد.

هر آنچه در مورد ونیر کامپوزیت و لمینت دندان باید بدانید

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان (لمینت پرسلن که به ونیرهای پرسلین معروف هستند) پوسته‌ای نازک است که بر اساس نیاز فرد توسط مواد رنگ دندان طراحی می‌شود. این پوسته‌ها به منظور تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول آنها و بهبود ظاهر به سطح جلوی دندان‌ها متصل می‌شوند.

 

ورقه پرسلن ساخته شده از لایه‌های مختلف ظریف چینی که با مینای دندان طبیعی و لایه چسبناک جایگزین می‌شوند. برخلاف تصورات عمومی، برای ساخت لمینت پرسلن، نیازی به تراشیدن دندان نیست و در صورت انتخاب روش درمانی مناسب توسط دندانپزشک خاص، فقط برخی از نیازهای آماده سازی برای تعبیه لمینت‌ها بدون آسیب رساندن به دندان‌های طبیعی محدود می‌شود.

 

علاوه بر جنبه زیبایی، عملکرد صحیح لمینت نیز مهم است و اتصال صحیح و قوی دندان‌های طبیعی و لمینت پرسلن ضروری است. دندانپزشک پس از نصب از رزینهایی استفاده می‌کند تا زمانی که لمینت با چشمک زدن اشعه مخصوص قوی شود، به نور حساس هستند.

 

آیا لمینت دندان می‌تواند دندان‌های شما را خراب کند؟

خیر، اگر دندانپزشک شما متخصص آرایشی و بهداشتی باشد و تجربه کافی داشته باشد، دندان‌های طبیعی شما آسیب نمی‌بینند. دندانپزشک از شما می‌خواهد که اشعه ایکس دهان و فک خود را بگیرید و دندان‌هایتان را معاینه می‌کند تا مطمئن شوید لمینت دندان برای شما مناسب است.

 

اگر دندانپزشک تشخیص دهد که لمینت انتخاب مناسبی برای شما نیست، وی گزینه‌های دیگری مانند کامپوزیت روکش، اتصال دندان، ارتودنسی، سفید شدن دندان یا فقط کانتور زدن دندان را به شما پیشنهاد می‌دهد.

شما باید اطلاعات کافی در مورد همه گزینه‌ها داشته باشید تا زمانی که بتوانید بهترین راه را انتخاب کنید.

 

انواع روکش

یک دندانپزشک ممکن است بین سه نوع روکش انتخاب کند: روکش کامپوزیت مستقیم، روکش کامپوزیت غیر مستقیم و روکش پرسلن.

 

روکش کامپوزیت مستقیم

روکش‌های کامپوزیت مستقیم، روکش‌های ساخته شده از ماده رزین کامپوزیت است که مستقیماً روی دندان‌های شما قرار می‌گیرد. طولی نمی‌کشد که دندانپزشک دندان‌های شما را برای استفاده از روکش آماده می‌کند و روند استفاده از آن حداقل تهاجمی محسوب می‌شود.

 

روکش‌های کامپوزیت غیر مستقیم

تفاوت اصلی بین روکش‌های کامپوزیت مستقیم و غیرمستقیم روند استفاده است – نه ماده واقعی استفاده شده. دندانهای شما همانند روکش‌های کامپوزیت مستقیم آماده می‌شوند، اما روکش‌ها به صورت “غیرمستقیم” در خارج از دهان در مطب دندانپزشکی یا آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می‌شوند.

تا زمان ساخت روکش‌های غیرمستقیم، مجموعه‌ای از روکش‌های موقت دریافت خواهید کرد. در قرار بعدی، روکش‌های کامپوزیت غیرمستقیم با یک لایه چسب روی دندان‌های شما قرار می‌گیرند.

روکش‌های کامپوزیت غیرمستقیم بهتر از نسخه مستقیم در برابر سایش بیشتر مقاومت می‌کنند و در برابر شکستگی مقاومت می‌کنند. گرچه هزینه آنها بیشتر از روکش‌های کامپوزیت مستقیم است.

 

روکش‌های چینی

روکش‌های چینی سفارشی برای دندان‌های شما از چینی ساخته شده است.

دندانپزشک از دندان شما تأثیر می‌گذارد، بنابراین می‌توان روکش را از قالب آزمایشگاه دندانپزشکی تهیه کرد، روندی که ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد. هنگام انتظار، مجموعه‌ای از روکش‌های موقت دریافت خواهید کرد، دقیقاً مانند روکش‌های کامپوزیت غیر مستقیم.

وقتی دندانپزشک آماده شد، پوسته‌های نازک پرسلان را به جلوی دندانهای شما سیمان کرده و آنها را به گونه‌ای شکل می‌دهد که حتی الامکان طبیعی به نظر برسند.

 

روکش‌های کامپوزیت در مقابل روکش‌های چینی

هر دو نوع روکش مزیت‌ها و معایب مختلفی دارد. شما می‌خواهید قبل از انتخاب خود، فواید و نکات منفی را با دقت بسنجید.

جوانب مثبت: روکش‌های کامپوزیت

هزینه کمتر

در صورت روکش مستقیم، روند درخواست کوتاه‌تر می‌شود.

می‌تواند بسیاری از مشکلات زیبایی از جمله شکستن دندان، تغییر رنگ و نقص دیگر را بپوشاند.

 

منفی: روکش‌های کامپوزیت

این مواد ضعیف‌تر از پرسلن است و ممکن است اغلب تراش شود.

نیاز به تعویض یا تعمیر بیشتر از روکش‌های چینی است.

 

جوانب مثبت: روکش‌های چینی

ماندگاری طولانی‌تر به دلیل مواد محکم‌تر

سفارشی ساخته شده

ظاهر طبیعی‌تری را فراهم می‌کند.

می‌تواند دندانهای لکه‌دار تیره‌تر یا دندانهایی که موقعیت آنها به اشتباه قرار دارد را از دندانهای کامپوزیت ثابت کند.

موارد منفی: روکش‌های چینی

گرانترین نوع روکش

روند درخواست به بیش از یک بازدید نیاز دارد.

روکش‌های چینی ممکن است از بین بروند و ممکن است لازم باشد روی دندانهایتان دوباره چسب بزنید.

 

مزایای لمینت دندان

از آنجا که لمینت برای همه مانند دندانهای اصلی او و به صورت جداگانه ساخته شده است، بنابراین تشخیص تفاوت بین دندان لمینت و دندان طبیعی غیرممکن است. لمینت‌ها برخلاف دندان‌های طبیعی، در برابر لکه‌های چای و قهوه مقاوم هستند، زیرا از مواد پیشرفته برای ساخت آنها استفاده می‌شود.

لمینت‌ها می‌توانند برای تیرگی بیشتر دندان‌ها که در برابر سایر فرآیند‌های سفید مقاوم هستند، سفید شدن را انجام دهند.

 

معایب لمینت دندان

ساخت لمینت پرسلن زمان بر است و حداقل برای یک هفته نصب لمینت را به تأخیر می‌اندازد. اگر لمینت‌ها به درستی متصل شوند و عوامل تخریب دندان محدود یا از بین بروند، بیمار می‌تواند از لمینت به عنوان دندان طبیعی استفاده کند. با وجود ثبات بالا، لمینت‌ها ممکن است شکننده باشند. لمینت نباید تحت فشار قرار گیرد، زیرا دندان‌های طبیعی نیز نباید این کار را انجام دهند. به عنوان مثال، شما باید از جویدن ناخن، یخ خوردن و یا فشار وارد نمودن هرچیز سختی با لمینت خود جلوگیری کنید.

 

فرآیند لمینت دندان

روند ساخت لمینت دندان از مراحل مختلفی تشکیل شده است:

مرحله اول: در یک جلسه مراحل آماده سازی مورد نیاز بر روی دندان‌ها با دقت بالا انجام می‌شود که با دقت میلی متر اندازه گیری می‌شود.

مرحله دوم: در همان جلسه دندانپزشک از هر دو دندان فک شما (حتی برای انجام لمینت فقط برای دندانهای یک فک) یک مدل می‌سازد.

بقیه مراحل حدود یک هفته بعد به جلسه دیگر موکول می‌شود.

در همین حال، مدل‌ها به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می‌شوند، لمینت‌ها به صورت پوسته ظریف ساخته می‌شوند و برای ایجاد زیباترین، براق‌ترین و شفاف‌ترین و شبیه مینای دندان در کوره یا خراش روی بلوک چینی قرار می‌گیرند.

در جلسه دوم، لمینت‌ها روی دندان‌ها قرار می‌گیرند و با چسباندن بسیار قوی با رزین بر روی سطح دندان می‌چسبند.

در صورت نصب صحیح در تمام مراحل، لمینت‌ها با دندان‌ها یکپارچه هستند، هیچ شکاف و نابرابری وجود ندارد و می‌توانید از نخ برای تمیز کردن به عنوان دندان‌های طبیعی استفاده کنید.

بدیهی است که برای ایجاد چهره طبیعی و محافظت از سلامت لمینت، دقت دندانپزشکی و همکاری آزمایشگاه متخصص ضروری است و همچنین استفاده صحیح از مواد مناسب بسیار موثر و شایسته است.

 

نگهداری از لمینت دندان

نگهداری از لمینت دندان کاملاً ساده است و باید با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به عنوان دندان اصلی خود رفتار کنید. معمولاً دندانپزشک به شما پیشنهاد می‌کند از خمیر دندانهای حاوی فلوراید غیر ساینده استفاده کنید. برای بررسی عملکرد لمینت و واکنش دهان به لمینیت‌ها، باید یک هفته پس از درمان به دندانپزشک مراجعه کنید. حتی اگر ممکن است با لمینت‌ها مشکلی نداشته باشید، اما برای بررسی سلامت دهان و دندان باید بعد از یک هفته به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

اگر عادت دارید دندان‌های خود را ساییده یا خرد کنید، دندانپزشک به شما پیشنهاد می‌کند از محافظ دندان استفاده کنید تا دندان شما را از گزیدگی در هنگام خواب محافظت کند.

 

شما همچنین باید به طور مداوم به پزشک خود مراجعه کنید، زیرا لمینت پرسلن باید توسط خمیر مخصوص غیر ساینده پرداخت شود. دندانپزشک شما باید دندان‌های شما را در مدت زمان کوتاه بررسی کند، بنابراین او می‌تواند هر نشانه کوچک خرابی پیدا کند.

جدیدترین مطالب سایت