چطور به سایت های فروش آنلاین طلا اعتماد کنیم؟

مجموعه : رپورتاژ آگهی
چطور به سایت های فروش آنلاین طلا اعتماد کنیم؟

خرید اینترنتی در چند سال اخیر بسیار رونق داشته به‌طوری‌که امروزه تقریبا همه چیز را می‌توانید اینترنتی خریداری کنید. درگذشته خرید اینترنتی تنها محدود به چند قلم کالای خاص بود اما با گسترش آن فروشگاه‌های بیشتری از آن استفاده کردند. صاحبان مشاغل و کسب‌وکارها این موضوع را درک کرده‌اند که استفاده از اینترنت باعث می‌شود به گروه وسیع‌تری از مخاطبان دسترسی داشته باشند و درنتیجه فروش آن‌ها بیشتر می‌شود.

 

خرید برخی کالاها شاید برای خریداران دغدغه نباشد اما هرچه قیمت کالا بالاتر می‌رود یا امکان تقلبی بودن آن بیشتر می‌شود، نگرانی هم بالاتر می‌رود. در این چند سال، شاهد این بوده‌ایم که فروش آنلاین طلا حال گسترش است و اعتمادسازی نیز در حال افزایش است. با وجود این، همچنان خریداران لازم است به توصیه‌های امنیتی توجه داشته باشند زیرا هیچ شخصی دوست ندارد سرمایه خود را از دست بدهد.

 

خرید به صورت اینترنتی چه طلا باشد چه کالای دیگر، نکات امنیتی عمومی دارد که باید به آن‌ها توجه کرد. در مرحله بعد، لازم است نسبت به کالا توجه کنید و با این کار هم از سایت‌های جعلی دوری می‌کنید و هم به کسب‌وکارهای داخلی کمک می‌شود.

 

چرا خرید اینترنتی طلا؟

خرید طلا به‌صورت سنتی و مراجعه حضوری به فروشگاه علاوه بر وقت‌گیر بودن و خستگی گاهی دردسرهای زیادی به همراه دارد. خرید اینترنتی طلا باعث می‌شود با خیال راحت و بدون هزینه بتوانید در سایت جست‌وجو کنید و محصول موردنظر خود را انتخاب کنید. تصور کنید ساعت‌ها سرپا بایستید و به دنبال یک انگشتر یا النگو طلا مناسب باشید اما به‌جای آن بتوانید بدون خستگی و با صرف کمی زمان در اینترنت به‌راحتی خرید خود را انجام دهید.

با یک سبک سنگین ساده متوجه می‌شوید مزایای خرید اینترنتی طلا به خرید حضوری آن غلبه می‌کند اما موضوعی که جای نگرانی دارد امنیت از سایت فروش است. راهکار زیر به‌طور دقیق شما را در این موضوع راهنمایی خواهد کرد.

 

چطور به سایت های فروش آنلاین طلا اعتماد کنیم؟

نکات عمومی خرید اینترنتی

این توصیه‌ها به‌صورت عمومی است و درمورد هر وب‌سایتی که قصد خرید از آن را دارید صدق می کند. فضای مجازی مانند هر فضای دیگری شکاف‌های زیادی دارد اما تنها با چند نکته کوچک همه نگرانی‌های شما برطرف خواهد شد.

 

ارزیابی اولیه انجام دهید

در ابتدا نگاهی به وب‌سایت بیندازید و سوابق آن را بررسی کنید. وب‌سایت باید چند صفحه داشته باشد و تنها یک صفحه جعلی تبلیغ و فروش نباشد. طبیعی است که وب‌سایت‌های قدیمی مطالب و صفحات بیشتری دارند اما فروشگاه‌های آنلاین جدید هم باید تا جای ممکن اعتمادسازی کنند. داشتن چند صفحه و مقاله‌های مناسب حداقل کاری است که یک وب‌سایت می‌تواند انجام دهد.

علاوه بر نکات بالا وجود پشتیبانی در سایت، توضیحات دقیق درباره کالا، قیمت‌های صحیح و به‌روز و توضیحات دقیق پیش از خرید شامل بازه زمانی تحویل، قوانین و مقررات، نحوه ارسال و مواردی ازاین‌قبیل نشان‌دهنده اعتبار یک فروشگاه اینترنتی است.

 

نمادهای اعتماد را بشناسید

نمادهای اعتماد الکترونیکی با بررسی دقیق انجام می‌شوند و هر وب‌سایت نمی‌تواند آن را داشته باشد. این نشان اطمینان ای-نماد یا ای ‌نماد نام دارد و شامل یک حرف e لاتین در پایین وب‌سایت است. درصورتی‌که بر روی آن کلیک کنید به صفحه دیگری منتقل می‌شود که اطلاعات ثبت این فروشگاه در آن وجود دارد.

ای ‌نماد با بررسی دقیق و کارشناسی از طرف دولت به فروشگاه‌های آنلاین داده می‌شود و نیازمند ثبت مدارک و مشخصات صاحبان آن کسب‌وکار است. با ورود به سایت enamad.ir نیز می‌توانید اعتبار فروشگاه را بسنجید. البته نداشتن نشان اطمینان به معنای آن نیست که وب‌سایت اعتبار یا امنیت ندارد اما بودن آن حس امنیت خاطر به کاربر می‌دهد و فروشگاه‌های مطمئن معمولا به دنبال کسب آن هستند.

 

صفحه ارتباط با ما

وجود این صفحه به کاربر حس امنیت بیشتری منتقل می‌کند. در این صفحه درباره فروشگاهی که قصد خرید از آن دارید توضیحات مختصری نوشته شده و به همراه آن اطلاعات تماس و آدرس هم قرار دارد. با بررسی شماره‌های تماس و در صورت امکان آدرس می‌توانید از صحت اطلاعات مطمئن شوید.

 

پشتیبانی سایت

پشتیبانی سایت اهمیت زیادی دارد و فروشگاه بابت هزینه‌ای که دریافت می‌کند موظف به پشتیبانی است. پشتیبان آنلاین باعث می‌شود اعتبار و اعتماد در سطح بالاتری قرار بگیرد و با خیال راحت بتوانید خرید خود را کامل کنید. اگر پشتیبانی به‌صورت آنلاین یا بیست‌وچهارساعته نیست مشکلی نیست ولی راه ارتباطی برای پاسخ به سوالات و ابهامات شما وجود داشته باشد.

وجود صفحه امن

پروتکل https نشان‌دهنده امنیت کامل صفحه سایت است و از یک‌لایه حفاظتی به نام SSL پشتیبانی می‌کند اما سوال اینجاست که چطور متوجه این موضوع شویم؟ هنگامی که در صفحه سایت و به‌ویژه صفحه خرید هستید، آدرس صفحه که در بالای مرورگر نمایش داده می‌شود را بررسی کنید. در ابتدای آن و قبل از هر چیز باید عبارت https وجود داشته باشد و درصورتی‌که این‌چنین نباشد این سایت امن نیست.

برای بررسی امنیت سایت، دو مرتبه روی قسمت آدرس کلیک کنید تا آدرس کامل ظاهر شود. در ابتدا باید نوع پروتکل استفاده شده را مشاهده کنید و همان‌طور که گفته شد، امن‌ترین نوع پروتکل https است.

 

خرید در صفحه پرداخت

در هنگام پرداخت به صفحه دیگری منتقل می‌شوید که درگاه پرداخت نام دارد و در آن با واردکردن اطلاعات کارت بانکی خود مبلغ کالای خریداری شده را پرداخت می‌کنید. این صفحه باید حتما پروتکل امنیتی https را داشته باشد زیرا در غیر این صورت خرید شما ایمن نیست. علاوه بر این، به رنگ https توجه کنید که قرمز پررنگ نباشد زیرا نشان می‌دهد صفحه پرداخت امن نیست.

علاوه بر نکات فوق، مرورگرهای اینترنت معمولا بسیاری از صفحات ناامن را شناسایی می‌کنند و به شما پیش از پرداخت اخطار می‌دهند؛ بنابراین به هشدارهای مرورگر هم توجه داشته باشید تا بابت پرداخت نگرانی نداشته باشید.

چطور به سایت های فروش آنلاین طلا اعتماد کنیم؟

امنیت و اعتماد در خرید اینترنتی طلا

تا به اینجا، درباره راه‌های اطمینان از امنیت فروشگاه اینترنتی توضیحات داده شد که مختص به نوع خاصی از فروشگاه نیست و برای همه عمومی و ضروری است. مواردی که در ادامه توضیح داده می‌شود، برای شناسایی یک وب‌سایت معتبر در خرید طلا ضروری است که در کنار نکات قبلی باید در نظر بگیرید.

 

توضیحات دقیق

طلا یک کالای ظریف و ارزشمند است و خرید آن وسواس زیادی لازم دارد و افراد ساعت‌ها صرف تست اندازه‌های مختلف یک انگشتر یا جواهر دیگری می‌کنند. فرض کنید می‌خواهید یک انگشتر بخرید اما نمی‌دانید سایز مناسب چیست و سردرگم می‌شوید و درنهایت از خرید اینترنتی طلا منصرف می‌شوید. یک فروشگاه خوب طلا باید همه چیز را درباره محصول به طور دقیق مشخص کند و هنگامی که کالای موردنظر خود را پیدا می‌کنید به‌راحتی اندازه مناسب آن را پیدا کنید. علاوه بر سایز، باید تصاویر کالا هم به‌خوبی مشخص و واضح باشد و از همه زوایای محصول عکس داشته باشید. همچنین عکس‌ها نباید غیرطبیعی باشند زیرا هیچ شخصی دوست ندارد کالای دریافتی با عکس آن در سایت متفاوت باشد.

 

فاکتور خرید و تضمین

فروشگاه باید در قبال خریدی که انجام می‌دهید به شما تضمین بدهد که اولین نوع آن فاکتور است. فاکتور باید یک شناسه منحصربه‌فرد و توضیحات دقیق خرید باشد. این توضیحات به‌صورت زیر است:

نام کالا و وزن دقیق آن

قیمت و عیار طلا

سایر توضیحات و متعلقات کالا

 

فاکتور اولین نوع تضمین در هر نوع فروش طلا است و به‌هیچ‌عنوان فروش آن بدون فاکتور توصیه نمی‌شود. علاوه‌برآن، تضمین کیفیت و اصالت کالا باعث می‌شود امنیت خاطر شما بالاتر برود بنابراین نوع دوم تضمین، ضمانتی است که سایت گالری اخلاقی در قبال کیفیت محصول به شما می‌دهد. این تضمین نشان‌دهنده وجود کیفیت و اصالت در کالا است.

جدیدترین مطالب سایت