نشانه های بارداری چیست؟

نشانه های بارداری چیست؟

نشانه و علائم بارداری چیست؟

چگونه بفهمیم که باردار شده ایم؟

مجله تالاب : دوران بارداری را می توان به سه “سه ماهه” بارداری تقسیم کرد که در هر یک وقایع خاصی اتفاق می افتد؛ سه ماهه اول از اولین هفته بارداری تا انتهای هفته 13، سه ماهه دوم بارداری از هفته 14 تا پایان هفته 27، و سه ماهه سوم بارداری از هفته 28 تا آخر هفته 40 است که عمدتا در این زمان ( کمی زودتر یا دیرتر) به زایمان و تولد نوزاد ختم می شود.

 

هر سه ماهه مشخصات مربوط به خود را دارد؛ در سه ماهه اول بارداری ضربان قلب جنین شنیده می شود، در سه ماهه دوم بارداری اولین حرکات جنین توسط مادر احساس می شود، و در سه ماهه آخر بارداری برخی از مادران انقباضات کاذب زایمانی موسوم به برکستون- هیکز را تجربه می کنند.

 

بعضی از آزمایشات دوران بارداری مانند نمونه برداری از پرزهای جفتی در سه ماهه اول و آمنیوسنتز در سه ماهه دوم انجام می شوند. برخی از مسائل مانند دیابت بارداری، در سه ماهه آخر تظاهر می کنند. در دوران حاملگی عواطف و احساسات شما نیز مانند بدنتان دستخوش تغییراتی می شود و شرایط زندگی برای خانواده بتدریج آماده پذیرایی از کودک آینده خواهد شد.

 

اصلی ترین علائم بارداری چیست؟

نشانه های بارداری چیست؟

تست بارداری را یک هفته پس از عقب افتادن پریود انجام دهید

1.  نتیجه مثبت تست بارداری خانگی
با همه تبلیغاتی که شرکت های تولید کننده تست های بارداری ارائه می کنند، اما هیچ کدام از آنها تا یک هفته پس از عقب افتادن پریود، دقیق و قابل اعتماد نیستند. بنابراین، اگر پیش از این تاریخ تست بارداری را انجام دادید و جواب منفی بود، حتما چند روز بعد نیز  تست بارداری را تکرار کنید. این را در نظر داشته باشید، جنین پیش از آنکه شما متوجه شوید باردار هستید رشد می کند و هنگامی که شک دارید، باید حتما مراقب سلامتی خود باشید.

 

2. افزایش دمای عمومی بدن میتواند یکی از علائم بارداری باشد
هنگامی که دمای بدن شما هنگام صبح و پیش از بلند شدن از جا و خوردن غذا، خیلی بالاست و این مساله تا 3 هفته همچنان ادامه داشت، احتمالا باردار هستید.

 

3. عقب افتادن پریود
اگر پریود منظمی دارید و این ماه عقب افتاده، ممکن است باردار باشید. اما اگر قاعدگی منظمی ندارید با مشاهده علائم بارداری دیگر همچون تکر ادرار، حالت تهوع، سفت و دردناک شدن سینه ها و … می توانید احتمال دهید که باردار هستید.

 

4. بعضی از زنان در دوران بارداری حالت تهوع دارند
برخی از زنان یک ماه پس از باردار شدن دچار حالت تهوع های صبحگاهی می شوند. برخی دیگر نیز یک یا دو هفته زودتر این اتفاق رخ می دهد. البته این حالت مختص صبح نیست. حالت تهوع – با یا بدون استفراع – می تواند در هر ساعتی از روز اتفاق بیفتد.

حدود نصف زنان باردار که دچار تهوع می شوند پس از قدم گذاشتن به سه ماهه دوم، کاملا خوب می شوند. البته گاهی ممکن است تا ماه چهارم بارداری نیز ادامه داشته باشد.

 

5. در زمان بارداری سینه ها باد میکند و دردناک میشوند
یکی از نخستین نشانه های بارداری، باد کردن و دردناک شدن سینه هاست که در نتیجه افزایش هورمون های بدن ایجاد می شود. این درد پس از اتمام سه ماهه اول بارداری به میزان زیادی کاهش پیدا می کند زیرا بدن خودش را با میزان هورمون ها تطبیق داده است.

 

6. یکی از علائم بارداری بیزاری از غذا می باشد
اگر تازه باردار شده باشید، بعید نیست از بوی قرمه سبزی یا قهوه حالتان بد شود و برخی از رایحه ها منجر به حالت تهوع شما بشوند. با اینکه به طور صددرصد تایید نشده است، اما این روند احتمالا عوارض افزایش هورمون استروژن در بدن است. ممکن است در دوران بارداری متوجه شوید دیگر به غذاهایی که تاکنون عاشق آنها بوده اید، علاقه ای ندارید.

 

7. در دوران بارداری حالت های روحی تغییر میکند
در دوران بارداری بسیار نرمال و طبیعی است که تعادل احساسی نداشته باشید و خیلی زود تغییر حالت دهید. دلیل عوض شدن حالات روحی زنان باردار تغییر هورمون های بدن و تاثیر آنها روی سیستم عصبی است. هر فردی واکنش متفاوتی به این موضوع دارد. برخی از زنان باردار دچار افزیش احساسات – خوب یا بد – می شوند و برخی دیگر از زنان در دوران بارداری افسرده یا مضطرب می شوند.

 

نکته: اگر در دوران بارداری احساس غمگینی یا ناامیدی می کنید و از عهده مسوولیت های روزانه خود بر نمی آیید یا تفکرات خودکشی در سر می پرورانید، حتما به مشاور و روانشناس مراجعه کنید تا درمان درست را به شما ارایه دهد.

 

8. باد کردن شکم
تغییرات هورمونی در ابتدای دوران بارداری باعث می شود تا احساس کنید شکم شما باد کرده است – درست همچون اتفاقی که پیش از پریود برای برخی خانم ها پیش می آید. به همین دلیل ممکن است احساس کنید لباس هایتان در ناحیه کمر برایتان تنگ شده است. این اتفاق وقتی هنوز رحم شما بسیار کوچک است اتفاق می افتد.

 

9. تکرر ادرار در دوران بارداری
زمان کوتاهی پس از باردار شدن، تغییرات هورمونی ایجاد شده باعث می شوند تا جریان خون در ناحیه کلیه افزایش پیدا کند. این مساله باعث می شود تا مثانه خیلی سریع پر شود و شما مجبور هستید خیلی زود به زود دستشویی بروید. این نشانه از اوایل هفته ششم در سه ماهه اول بارداری آغاز می شود.

تکرر ادرار در طول بارداری ادامه خواهد داشت. حجم خون در دوران بارداری افزایش پیدا می کند و باعث تولید مایعات بیشتر در بدن و جمع شدن آنها در مثانه می شود. با بزرگ شدن جنین در رحم این مساله باعث فشار آمدن به مثانه می شود. 

 

10. خستگی

هنوز ثابت نشده است دلیل خستگی های ابتدای دوران بارداری در نتیجه چیست. اما احتمال دارد به دلیل افزایش پی در پی هورمون پروژسترون باشد که روی خواب زنان باردار تاثیر می گذارد. البته حالت تهوع های صبحگاهی و تکرر ادرار در طول شب نیز در خستگی و بی حالی بی تاثیر نیستند.

پس از ورود به سه ماه دوم بارداری، کمتر احساس خستگی خواهید داشت. البته این حس دوباره در انتهای بارداری به سراغ شما خواهد آمد زیرا مدام در حال حمل وزن بیشتر از خود هستید و شب ها نیز راحت نمی خوابید.

 

هشدار به زنان در دوران بارداری:
 

نشانه های بارداری چیست؟

ورم شدید بدن در بارداری میتواند از نشانه مسمومیت حاملگی و یا افزایش فشار خون بارداری باشد

1- اگر در دوران بارداری دچار تهوع، کاهش اشتها، استفراغ، یرقان و یا خستگی همراه با خارش پوست شدید، با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا این نشانه ها می تواند نشان دهنده مشکلات کبدی باشد. 

2- در دوران بارداری اگر ورم بدن ناگهانی و شدید باشد و یا به سرعت افزایش وزن بیابید، با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا این نشانه ها می تواند نشان دهنده پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی) و یا افزایش فشار خون بارداری باشد.

منابع :
namnak.com
bartarinha.ir
 akairan.com 

جدیدترین مطالب سایت