تشخیص اختلالات تیروئید با علائم در بدنتان

تشخیص اختلالات تیروئید با علائم در بدنتان

تشخیص و درمان اختلالات تیروئید با علائم در بدنتان 

در صورتی که این علائم در بدنتان موحود است نشانه اختلالات تیروئیدی است و نادیده نگیرید با ما همراه باشید باسایت تالاب اختلالات تیروئید در سراسر جهان بسیار شایع هستند (کم‌کاری تیروئید در ایران به چهار برابر میانگین جهانی می‌رسد) این درحالی است که تشخیص علائم این اختلالات مشکل است و معمولا با دیگر مشکلات سلامت اشتباه گرفته می‌شود

 

افزایش وزن غیرعادی

اگر در رژیم غذایی یا برنامه روزانه ورزشتان تغییری ایجاد نکرده‌اید و با این حال افزایش وزن زیادی دارید، احتمالا دچار کم‌کاری تیروئید هستید. کاهش هورمون‌های تیروئید به کاهش متابولیسم و در نتیجه سوختن کالری کمتر منجر می‌شود.

 

خستگی روزانه

اگر دلتان برای خواب بعد از ظهر لک می‌زند یا مدام در طول روز احساس خستگی می‌کنید، این احتمال وجود دارد که دچار کم‌کاری تیروئید باشید؛ به این معنی که بدنتان به هورمون‌های تیروئید بیشتری برای تولید انرژی نیاز دارد.

 

تغییر الگوهای خواب

اگر شب‌ها نمی‌توانید خوب بخوابید، ممکن است دچار پرکاری تیروئید باشید. افزایش ترشح دو هورمون یودو تیرونین (T3) و تیروتوکسین (T4) که از غده تیروئید ترشح می‌شوند، به تحریک بیش از حد سیستم عصبی مرکزی منجر شده و باعث بی‌خوابی می‌شود.

 

کاهش وزن ناگهانی

اگر در رژیم غذایی‌تان تغییری ایجاد نکرده‌اید، تنوع غذایی ثابتی دارید و برنامه ورزش‌تان را نیز تغییر نداده‌اید، اما همچنان کاهش وزن دارید، ممکن است تیروئیدتان دچار پرکاری شده و در نتیجه سوخت و ساز در بدنتان افزایش یافته است.

 

تعریق زیاد

تعریق زیاد ممکن است نشانه پرکاری تیروئید باشد. میزان بالای هورمون‌های غده تیروئید باعث افزایش متابولیسم و افزایش دمای بدن می‌شود.

 

انرژی زیاد

افزایش سوخت و ساز و فرآیندهای درونی بدن می‌تواند باعث شود احساس کنید انرژی زیادی دارید.

 

نازک شدن موها

یک تیروئید کم‌کار یا پرکار، بر چرخه رشد مو تاثیر می‌گذارد و باعث نازک شدن مو، بویژه موی ابرو می‌شود.

 

مه مغزی

وقتی عملکرد تیروئید به نوعی دچار اختلال می‌شود بر عملکرد مغز تاثیر گذاشته و مه مغزی، خستگی ذهنی و ضعف خفیف حافظه ایجاد می‌کند.

 

اضطراب بدون دلیل

اگر در مسائل کوچک و بی‌اهمیت دچار اضطراب و نگرانی می‌شوید، احتمالا از مشکلات تیروئید رنج می‌برید.

 

تغییر عادات روده‌ای

اگر عادت‌های روده‌ای شما تغییر کرده است شاید تیروئیدتان کم‌کار شده باشد. یبوست‌های مکرر می‌تواند ناشی از کم‌کاری غده تیروئید و فعالیت روده‌ای زیاد ناشی از فعالیت زیاد این غده باشد.

 

ناباروری یا سقط جنین

زنانی که از ناباروری رنج می‌برند یا سقط جنین داشته‌اند ـ درحالی که سابقه خانوادگی در این زمینه ندارند ـ بهتر است عملکرد تیروئیدشان را چک کنند. تخمک‌گذاری می‌تواند در کاهش هورمون‌های تیروئید تاثیر بپذیرد.

 

قاعدگی‌های نامنظم

اگر تیروئید هورمون‌های کافی تولید نکند، ممکن است باعث طولانی‌تر و شدیدتر شدن و جلو افتادن قاعدگی‌ها شود. درمقابل، پرکاری تیروئید می‌تواند قاعدگی‌های خفیف و با تاخیر را به دنبال داشته باشد.

 

جدیدترین مطالب سایت