از علائم تا درمان پوست پوست شدن ناخن ها

مجموعه : ناخن و زیبایی
از علائم تا درمان پوست پوست شدن ناخن ها

درمان شکستن ناخن ها 

شکستن و پوست پوست شدن ناخن ها از کمبود کلسیم است در ادامه می‌توانید با از علایم تا درمان پوست پوست شدن ناخن ها تالاب را دنبال نمایید. 

 

به گزارش تالاب شکستن ناخن‌ خیلی رایج است و با بلندی انها ارتباط مستقیم دارد و طبق معمول در بیست تا سی درصد افراد جامعه ، خصوصا خانم‌هاي چهل تا پنجاه ساله ، اتفاق می‌افتد .

 

 رشد ناخن ها ، اغلب در سنین ده تا چهارده سالگی ست و از بیست سالگی به بعد ، به تدریج رشد آن ها کمتر میشود و احتمال شکستن ناخن بالا می رود . به‌ طور متوسط ، ناخن ها روزی یک ‌دهم میلی ‌متر رشد میکنند یعنی حدود سه میلیمتر ، دریک ماه ! رشد ناخن‌هاي پا هم تقریبا یک‌ سوم ناخن‌هاي دست می باشد . شکستن ناخن‌ خیلی رایج است و با بلندی آن ها ارتباط مستقیم دارد و طبق معمول در بیست تا سی درصد افراد جامعه ، خصوصا خانم‌هاي چهل تا پنجاه ساله ، اتفاق می‌افتد .

 

دلایل و راه های جلوگیری از شکستن ناخن

مهم ترین علت شکستن ناخن ها : گاهی به سبب خیس و خشک شدن دستها با مواد قلیایی مثل شوینده هاست و یا ضربه هاي کوچک به ناخن ها در اثر برخورد با وسایل آشپزخانه ، که بسیار رخ می دهد .

 

همچنین زمینه هاي ارثی ، بیماری خشکی پوست ، کم خونی ، فقر آهن و کاهش روی در بدن ، که می تواند از علل شکستن ناخن ها باشد .

 

اینروزها ، انجام دادن کارهای زیبایی روی ناخن مانند مانیکور کردن یا استفاده از ناخن هاي مصنوعی یا کاشت ناخن ، سبب شکنندگی ناخن ها می شود . همچنین استفاده زیاد از لاک ها و یا استون هم ، درکنار کاهش گردش خون در ناخن ها ، موجب شکستن انها میشود .
باور اشتباه در مورد شکستن ناخن ها

 

تعداد زیادی از بانوان ، حسرت داشتن ناخن‌هایي محکم را دارند و از انواع محصولات تجاری گرفته تا تقویت‌کننده هایي مثل روغن زیتون و آبلیمو رابه ناخنهایشان می مالند تا ماده معدنی کلسیم را در ناخن ها حفظ کنند و از شکستن ناخن پیشگیري کنند !

 

نکته : باید دانست که تنها حدود یک درصد از حجم ناخن را کلسیم تشکیل می دهد که آن هم در سفتی و سختی ناخن ، هیچ‌گونه دخالتی ندارد بنابر این هیچ‌ وقت کمبود کلسیم باعث شکستن ناخن نمی‌شود.

 

راهکارهایی موثر در جلوگیری از شکستن ناخن ها

توصیه میکنیم برای این که ناخن هایي سالم داشته باشیم ، پیوسته ناخن هاي خودرا کوتاه نگه داریم و اگر انها رابه صورت چهار گوش بچینیم ، شکنندگی انها به مراتب کمتر می شود .

 

همواره ناخن و پوسته اطراف آنرا به طور دائم چرب کنیم . همیشه در منزل و محل کار، کرم مرطوب کننده همراهمان باشد و سعی کنیم چند نوبت در روز « خصوصا در هوای سرد و خشک » ناخن ها را مرطوب نگه داریم .

 

نکته : تقریبا ۱۰ تا ۳۰ درصد از حجم ناخن هاي ما را آب تشکیل می دهد و اگر این مقدار آب کم شود شکستن ناخن ها بیشتر می شود . « متخصصین نوشیدن ۸ لیوان آب را در شبانه روز توصیه میکنند »

 

پرهیز از شوینده ها

آب و مواد شوینده ، با برداشتن چربی ناخن ها در طولانی مدت ، شکستن ناخن ها را موجب می شود . اگر دستان شما با آب و مواد شوینده خیلی تماس دارد بهتر است از دستکشی نخی که بر روی آن دستکش پلاستیکی پوشیده اید ، استفاده نمایید . « استفاده از دستکش پلاستیکی یک لایه و ساده ، سبب عرق کردن دست شما و نرم شدن ناخن ها می شود که احتمال شکنندگی ناخن ها را بیشتر میکند »

 

نکته : تقریبا ۵ درصد ناخن را ، چربی‌ تشکیل میدهد . اگر این میزان چربی کمتر از حد معین شود ، توانایی نگه داری آب ناخن کم شده و بهمین نسبت ، شکستن ناخن بیشتر می شود .

 

البته در سنین یائسگی و بعد ازآن ، به طور طبیعی چربی ناخن بانوان کمتر شده و از همین رو ، شکنندگی ناخن‌ها بیشتر است .

 

همانگونه که گفتیم از عمده‌ترین عوامل انعطاف‌پذیری ناخن‌ها ، چربی و آب هستند و باید دقت کرد که هر چه انعطاف‌پذیری ناخن ها کمتر شود ، شکنندگی انها بیشتر میشود و برای همین است که استفاده دائم از لاک‌ پاک‌کن‌ها سبب شکنندگی ناخن‌ها میشود زیرا در حین پاک کردن لاک ، چربی و آب ناخن نیز از سطح آن پاک میشود . « استفاده دائم از لاک‌ ‌ها ، روزنه هاي روی سطح ناخن را مسدود می سازد و به روزنه هاي سطح ناخن اکسیژن نمیرسد »

 

رابطه مصرف پروتئین و شکستن ناخن ها

به گفته کارشناسان ، ناخن ها بیشتر از پروتئین ساخته شده اند . مواد غذایی پروتئینی که غنی از اسیدهای آمینه و ماده معدنی گوگرد هستند مانند « گردو ، شیر و ماست » باعث زیبا شدن ناخن ها می شوند .

 

کمبود پروتئین در بدن ما ، طبق معمول به صورت یک خط و نوار سفید رنگ ، در عرض ناخن دیده می شود . اگر تمایل دارید ناخن هایي جذاب داشته باشید لازم است روزانه به مقدار مناسبی پروتئین مصرف کنید .

 

نکته : خوب است بدانیم ماده اي که موجب سفتی و سختی ناخن ها می شود لایه شاخی کراتین است که دارای یک ماده گوگردی به نام سیستئین است. کراتین، عنصر اصلی مو و ناخن، از آمینو اسیدها به ویژه سیستئین تشکیل شده است .
کمبود آهن ، از دلایل دیگر شکستن ناخن ها

 

منابع حیوانی آهن عبارتند از : ماهی قزل آلا ، میگو ، گوشت بوقلمون ، اردک ، گاو ، مرغ و تخم مرغ .

 

منابع گیاهی آهن عبارتند از : لبنیات ٬ حبوبات « عدس ، لوبیا » سبوس و آجیل و سویا .

 

زمان مناسب برای گرفتن ناخن ها

ناخن هاي خودرا همیشه بعد از حمام کردن بگیرید ، زیرا آسیب کمتری به آن ها می‌رسد . بعد از حمام ، ناخن ها نمی شکنند زیرا نرم می باشند .

 

جدیدترین مطالب سایت