پس لرزه های ادامه دار در کرمانشاه تا سه ماه دیگر

مجموعه : اخبار حوادث
پس لرزه های ادامه دار در کرمانشاه تا سه ماه دیگر

کرمانشاه تا 3 ماه زلزله می آید 

 

پس لرزهای عجیب و زیادی در کرمانشاه به وجود آمده هست در ادامه می توانید با پس لرزهای ادامه دار در کرمانشاه تا سه ماه ادامه دارد تالاب را دنبال نمایید. 

 

به گزارش تالاب رئیس بخش زلزله بنگاه تحقیقات مسکن گفت:زلزله‌هایي مانند زلزله کرمانشاه ، پس‌لرزه‌هاي زیادی رابه دنبال دارد و انتظار داریم که این پس‌لرزه‌ها تا ۲ یا ۳ ماه آینده نیز در منطقه ادامه داشته باشد. 
 

 علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری بنگاه تحقیقات با بیان این مقاله، گفت: به دنبال وقوع زلزله شب قبل در منطقه مرزی ایران و عراق که واسطه خسارات فراوان جانی و مالی در کرمانشاه و شهر های سرپل ذهاب و قصر شیرین شده هست، صبح امروز جلسه اضطراری دربخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری این بنگاه با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان مرتبط از دیگر بخش‌ها برگزار شد و بر این زمینه امروز تیمی متشکل از ۹ نفر به منطقه اعزام خواهیم شد. 

 
وی افزود: تیم کارشناسی بنگاه تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مشتمل بر متخصصین حوزه‌هاي ساختمان، حمل و نقل و معماری با حضور دراین منطقه، ضمن محاسبه خسارات وارده و بررسی‌هاي فنی ساختمان‌ها و حوزه‌هاي حمل و نقلی، با برگزاری جلسات کارشناسی با مسئولین در منطقه، دیدگاه‌ها و رهنمودهای فنی و تخصصی خودرا عرضه خواهند نمود. 

 
بیت‌اللهی در خصوص مختصات و ویژگی‌هاي زلزله روی داده در منطقه مرزی ایران و عراق گفت: این زلزله در ساعت ۲۱:۴۸ شب با بزرگی ۷.۳ ریشتر در منطقه مرزی ایران و عراق روی داد.

 

مضمون دیدنی دقت دراین خصوص این بود که پیش از این زلزله، در ساعت ۲۱:۳۰ زلزله‌اي با بزرگی ۴.۵ و همینطور دو پیش‌لرزه کوچک در ساعت ۲۱:۱۸ به وقوع پیوست ودر انتها پس از نیم ساعت زلزله اصلی رخ داده هست. 

 
به گزارش سایت تالاب مدیر بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری ادامه داد: وقوع این زلزله با بزرگی ۷.۳ دراین منطقه که تحت عنوان ایالت لرزه زمین‌تولید زاگرسی ازآن ذکر می شود در چندین دهه قبل بی پیشینه بوده هست چرا که دراین منطقه همواره شاهد وقوع زلزله‌هاي کوچک و متوسط بوده‌ایم. 

 
وی با اشاره به ثبت رکورد های زلزله از سمت دستگاه‌هاي شتابنگاری بنگاه تحقیقات راه، ‌مسکن و شهرسازی گفت: با وقوع این زلزله دستگاه شتابنگاری بنگاه تحقیقات در ایستگاه بجنورد در فاصله ۱۲۰۰ کیلومتر از منطقه وقوع زلزله، رکورد رابه ثبت رسانده هست. همینطور در منطقه وقوع زلزله نیز بیش از ۲۰ ایستگاه، رکورد را ثبت نموده‌اند که این رکوردها به صورت مداوم به روزرسانی می شود. 

 
بیت‌اللهی همینطور از تهیه گزارش فوری مقدماتی زلزله شب قبل از سمت بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری بنگاه  تحقیقات جهت عرضه به وزیر راه و شهرسازی خبر داد و خاطرنشان تولید که این گزارش تا ظهر امروز تکمیل و ارسال خواهد شد. 

 
وی در خصوص احتمال بروز پس‌لرزه‌هاي بزرگ  پس از این زلزله یادآور شد: مسلما زلزله‌هایي دراین مقیاس ، پس‌لرزه‌هاي زیادی را نیز به دنبال خواهد داشت و انتظار داریم که این پس‌لرزه‌ها تا ۲ یا ۳ ماه آینده نیز در منطقه ادامه داشته باشد. طبق معمول با گذشت دوران و تخلیه انرژی موجود در زمین، هم تعداد پس‌لرزه‌ها و هم بزرگی آن ها کمتر خواهد شد. 

 
این مقام مسئول در بنگاه تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با تاکید بر این که بر خلاف شایعات این زلزله نمی تواند بر گسل‌هاي سایر شهرها تاثیر گذار باشد، ‌گفت: منطقه وقوع زلزله، یک منطقه دقیقا مشخص از نظر لرزه‌خیزی کشور هست که سیستم گسلی و زلزله‌هاي ناب خودش را دارد. بنابر این اگر بخواهیم بین این زلزله با تهران و سایر نقاط کشور ارتباطی را برقرار کنیم یک کار غیرکارشناسی و غیرتخصصی هست چرا که با مناطق لرزه‌اي دقیقا مجزا روبه‌رو  هستیم.  

 
وی با تکرار این مقاله که وقوع این زلزله تا حد بسیار بالایی واسطه تخلیه انرژی منطقه  شده هست، احتمال وقوع زلزله دیگری با همین اندازه و مقیاس را در منطقه بسیار پایین دانست. 

 
رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری بنگاه تحقیقات راه، ‌ مسکن و شهرسازی دربخش دیگری از این گفت و گو افزود: از حیث قضایا مرتبط به ساختمان و مراکز جمعیتی، با این که طبق گزارش‌ها، آمار تلفات و خسارات  لحظه به لحظه بیشتر میشود، اما کشور ما با یک خوش‌شانسی دراین خصوص روبه‌رو بوده هست

 

که این زلزله در منطقه‌اي با تراکم جمعیتی پایین رخ داده و اگر نمونه آن در اطراف کلانشهرها و با همین مقیاس رخ می‌داد، تلفات غیر قابل تصور بود. شهر سرپل ذهاب و قصر شیرین دو قطب اصلی جمعیتی دراین منطقه میباشند که با خسارات بیشتری روبه‌رو بوده‌اند.

 

منطقه وقوع زلزله کوهستانی هست که در اثر این زلزله دسترسی جاده‌اي مسدود شده ودر بخش‌هایي انسداد مسیر داشته‌ایم. در خصوص تخریب در آبادی‌هاي پراکنده منطقه در حال حاضر اطلاعات دقیقی در دست نیست و باید منتظر اطلاعات جدیدتر بود.

 

جدیدترین مطالب سایت