با کسانی که میخواهند خودکشی کنند چگونه صحبت کنیم ؟

با کسانی که میخواهند خودکشی کنند چگونه صحبت کنیم ؟

خودکشی و روانشناسی 

 

افرادی که به فکر خودکشی میباشند افراد کوتاه فکر و دیوانه اي میباشند . 

 

با کسانی که می خواهند خودکشی کنند چگونه صحبت کنیم ؟ خبر های خودکشی در روزهای جدید جامعه ایران را مورد تاثیر  قرار داده هست . به گزارش تالاب ، همه ی شما شاید گاهی با افرادی که از ناامیدی و فکر خودکشی و آرزوی مرگ برای خود حرف میزنند روبه‌رو شده باشید . برترین کار درصورت روبه‌رو با فردی که از خودکشی و تمایلش به مرگ صحبت میکند چیست؟

 

چه کنیم اگر فهمیدیم که یکی از رفقا یا آشنایان و نزدیکانمان به خودکشی فکر می کند؟ با راه‌هاي زیر، ‌مقدور هست بتوانید جان یک آدم دیگر را نجات دهید که به اندازه نجات کل آدم‌هاي جهان مهم هست.

 

چند روز از خودکشی دردآور دو دانش‌ آموز دختر دبیرستانی در اصفهان و یک دانشجوی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی می‌گذرد. فیلم لحظات مختوم به خودکشی دو دختر نوجوان نیز در گوشی‌ها دست به دست میشود. احتمالا بازهم خودکشی رخ خواهد داد؛ خودکشی‌هایي که شاید از آن ها با خبر شویم، شاید نه.

 

هیچ کدام از شهر های بزرگ ایران،‌ خط تماس اضطراری برای خودکشی ندارند،‌ حق ویزیت روانشناسان و مشاوران آن قدر گران هست که قرارهای دیدار با آنان رابه طبقات خاصی از جامعه محدود میکند ودر حالی‌که خیلیها تمایل دارند بگویند مقصر افزایش اخبار خودکشی، رسانه‌هایي میباشند که اخبار این حوادث را پوشش می دهند، نباید فراموش کرد که خودکشی هم مثل هر چالش دیگری،‌ ریشه‌هاي متعددی دارد و یک‌شبه و بدون مقدمه اتفاق نمی‌افتد.

 

اما چه کنیم اگر فهمیدیم که یکی از رفقا یا آشنایان و نزدیکانمان به خودکشی فکر میکند؟ گذشته از هر چیز فراموش نکنید که این نوشته سرشناس آندره مارلو که می گوید: «آدم‌هایي که در مورد خودکشی حرف میزنند طبق معمول خودکشی نمیکنند»، ریشه‌اي در حقیقت ندارد. نشانه‌ها و کلماتی که میشنوید را جدی بگیرید.

 

مفتخر باشید که آدمی که می خواهد خودکشی کند،‌ شما را انتخاب کرده هست تا در مورد تصمیمش حرف بزند. معنی‌اش این هست که بشما اطمینان کرده و برای رابطه‌اش با شما ارزش قائل شده هست.

 

به کسیکه در مورد قضایا سلامت روانش با شما صحبت می کند،‌ به چشم مزاحم نگاه نکنید. متوجه باشید که افسردگی و افکار خودکشی،‌ ناشی از ضعف، ‌تنبلی یا ناتوانی نیست. مشکلات سلامت روان مثل باقی مشکلات سلامتی در سایر اندام‌هاي بدن،‌ ناشی از عملکرد یکی از دستگاه‌هاي بدن هست،‌ نه ناتوانی فردی یا علاقه‌مندی به جلب دقت و برچسب‌هاي ناخوش‌آیند دیگر.

 

با راه‌هاي زیر، ‌مقدور هست بتوانید جان یک آدم دیگر را نجات دهید که به اندازه نجات کل آدم‌هاي جهان مهم هست:

 

چیزی که می شنوید را جدی بگیرید، آدم‌ها را جدی بگیرید و بگذارید آن ها بدانند که برای شما مهم میباشند

 

شنیدن این که حال آدمی اینقدر بد هست که به خودکشی فکر میکند،‌ حتما وحشتناک و ناراحت‌ کننده هست و میتواند نشانه‌اي از وجود یک بحران حقیقی در آدم‌ها باشد اما خیلی وقت‌ها،‌ آدم‌هایي که در مورد خودکشی حرف میزنند نیاز دارند که کسی به حرف انها گوش کند.

 

پس به آن ها دقت کنید،‌ از انها بخواهید که حرف بزنند،‌ به دوستتان بگویید که زندگی و سلامتی‌اش برای شما مهم هست، اگر به اندازه کافی به او نزدیک هستید برایش از یک متخصص وقت بگیرید، وی را تا مطب پزشک برسانید و صبر کنید تا ملاقاتش تمام شود و اگر از متخصص راضی نبود به او خاطرجمعی بدهید که می توانید کس دیگری را پیدا کنید که بتواند با او تماس برقرار کند.

 

سعی کنید تشخیص دهید که چه زمانی موقعیت «بحرانی» هست

 

اگر دوستتان در منزل تنهاست و تلفن را جواب نمی دهد، اگر به جایی رفته هست که می‌ترسید بتواند آسیبی به خودش بزند، اگر شما را در جریان قصدش برای خودکشی قرار داده هست و می دانید که برای اینکار برنامه‌ریزی میکند،‌ می توانید با ۱۱۰ تماس بگیرید. از این که این تماس شاید برای شما یا دوستتان یا خانواده‌ها مشکلی به وجود بیاورد، اصلا نترسید.

 

مددکاران اجتماعی پلیس میتوانند شما را رهنمونی کنند که چه کاری دراین شرایط بهتر هست. اگر حالات واقعا خطرناک باشد،‌ ماموران پلیس می توانند به نجات جان دوستتان کمک کنند. پس روی پلیس حساب کنید.

 

 

دلسوز باشید

کسیکه با شما در مورد افکار خودکشی یا روزهای بدش حرف میزند،‌ شجاعت زیادی به خرج داده هست، برای شما ارزش و احترام زیادی قائل بوده و روی شما حساب کرده هست. ارزش طرف صحبت قرارگرفتن را داشته باشید،‌ دلسوزی نشان بدهید،‌ دوستتان را قضاوت نکنید، به او نگویید که تنبل یا ضعیف هست یا ارزش زندگی‌کردن را نمی داند. سعی کنید خودتان رابه جای او قرار دهید و چالش را از نگاه او بررسی کنید. مهربان باشید و نشان بدهید که ارزش این اعتمادی که بشما شده هست را دارید. دوستتان را تشویق کند که کمک حرفه‌اي بگیرد و به او خاطرجمعی بدهید که در کنارش میمانید.

 

به دوستی‌ که می دانید در حال مبارزه با افسردگی یا اضطراب هست، نزدیک شوید و با او حرف بزنید

 

تصور نکنید که حرف‌ زدن با دوست تان در مورد مسائلش، چالش شما نیست. به این فکر نکنید که حرف‌زدن در مورد اضطراب یا افسردگی میتواند حال فعلی شما را عوض کند. با دوستتان حرف بزنید. حرف‌زدن بشما و دوستتان کمک خواهد کرد. بنیاد ملی جلوگیري از خودکشی در کشور آمریکا توصیه داده هست که حرف‌زدن را قدم به قدم بر زمینه گام‌هاي زیر شروع کنید:

 

_ از دوستتان بخواهید که اگر می تواند و میـــخواهد با شما به صورت خصوصی حرف بزند

 

_ با سوال کردن سر حرف را باز کنید. شما بازجو نیستید اما اگر به اندازه کافی دلسوزانه سوال کنید می توانید به دوستتان کمک کنید که راحت‌تر حرف بزند، مثلا میتوانید بگویید «به نظرم رو به راه نیستی. چیزی شده؟»

 

– به داستان دوستتان گوش کنید و نشان بدهید که شنیدن آن چیزی که می گوید برای شما مهم هست

 

_ از دوستتان بپرسید که آیا به این فکر کرده هست که میـــخواهد به خودش آسیب برساند یا احتمالا زندگی‌اش را تمام کند؟

 

_ دوستتان را تشویق کنید که به سراغ متخصص برود،‌ کمک حرفه‌اي و دکتری بگیرد و به او خاطرجمعی بدهید که در کنارش هستید

 

همه ی‌ حرف‌ها را نباید گفت

 

سعی نکنید به دوستتان بگویید که مشکلش اهمیت ندارد یا کم‌اهمیت هست. سعی نکنید به او بگویید که «چیزی نیست». سعی نکنید بحثی در مورد ارزش و اهمیت زندگی یا معنای آن شروع کنید. به دوستتان نگویید که شما میتوانید حالات وی را تغییر دهید یا میتوانید مشکلات وی را حل کنید. به دوستتان نگویید که «حالت بهتر میشود». سعی نکنید وی را قانع کنید که «مشکلی وجود ندارد». ‌چانه نزنید. نگویید «دوران چالش را حل می کند و حالت بهتر می شود».

 

درست همان طوریکه زخم معده هفته آینده درمان نمی شود،‌ این طور مشکلات هم تنها با «گذشت دوران» حل نمیشود. همان طوری اظهار نظر کنید که وقتی کسی از شما می‌پرسد با درد کلیه‌اش چه کاری باید بکند، به او پاسخ می دهید. پرسیدن این که «اگر خودکشی کنی چه بلایی به سر اعضای خانواده‌ات می آید؟» بی‌فایده هست و کمکی به دوستتان نمیکند. آدم‌هایي که به خودکشی فکر می کنند، احتمالا فشار زیادی از طرف اعضای خانواده‌شان احساس می کنند. درک کنید که آن ها از این که مسئول باشند خسته میباشند.

 

رفتارهای آدم‌ها مهم میباشند

 

آدم‌ها با زبان‌هاي مختلفی سعی میکنند دیگران را در مورد مشکلاتشان آگاه کنند. طبق بررسی‌هاي بنیاد ملی پیشگیري از خودکشی در ایالات امریکا، غالباً کسانی که خودکشی میکنند در هفته‌ها یا ماه‌هاي پیش از خودکشی در مورد خودکشی حرف‌ زده‌اند.

 

صحبت‌کردن از خودکشی، صحبت‌کردن از این که دلیلی برای زندگی وجود ندارد،‌ صحبت‌کردن از این احساس که «مزاحم دیگران هستم»،‌ احساس گیر افتادن یا درد غیر قابل توضیح و غیر قابل تحمل،‌ همه ی این ها آدم‌ها را در خطر بالای آسیب‌پذیری و تمایل به خودکشی قرار می دهد. جمله‌هایي مثل «اگر بمیرم هم مهم نیست» یا «دلم میخواست کاش از خواب بیدار نمی شدم,»، می تواند و باید زنگ خطر را برای شما به صدا در بیاورد.

 

شاید بیشتر کسانی که از خودکشی حرف میزنند واقعا اقدام به خودکشی نکنند اما حرف‌زدن از خودکشی نشانه جدی افسردگی هست. بنیاد ملی پیش گیری از خودکشی در ایالات امریکا میگوید: «پرسیدن در مورد تمایلات به خودکشی نیست که ایده خودکشی را در مغز دیگران قرار می دهد اما سوال‌کردن دراین مورد می تواند به دیگران کمک کند که در مورد مسائلشان حرف بزنند».

 

به آدم‌ها کمک کنید که کمک حرفه‌اي بگیرند

 

کمک حرفه‌اي را لااقل نگیرید. اگر تا اینجای کار با دوستتان همراه بوده‌اید، کمک زیادی به او کرده‌اید اما مشکل حل نشده هست. کمک حرفه‌اي و تخصصی برای افرادی که با قضایا سلامت روان درگیر میباشند لازم هست. روانشناسان،‌ روانپزشکان یا روان‌درمانگران، می توانند افراد مناسبی برای مراجعه و کمک‌گرفتن باشند. متاسفانه در ایران‌،‌ هنوز کمک‌هاي حرفه‌اي اورژانسی آنلاین به زبان فارسی در معرض نیست اما سعی کنید به دوستتان کمک کنید روانشناس مناسبی پیدا کند. به او خاطرجمعی بدهید که درکنار او هستید،‌ قضایا خصوصی را بین خودتان نگه می‌دارید و حمایتش میکنید تا حالش بهتر شود.

 

از عوامل خطرآفرین آگاه باشید

 

بعضی شرایط ناب روانی می تواند خطر تمایل به خودکشی را بیشتر کند. افسردگی، اختلال دو قطبی،‌ شیزوفرنی،‌ تیپ‌هاي شخصیتی مستعد،‌ اختلال‌هاي اضطرابی‌،‌ سوء مصرف مواد مخدر و بعضی داروها،‌ از جمله چیزهایی هست که باید نگرانشان باشید. عوامل دیگری هم میباشند که میتوانند شانس حرکت به سوی خودکشی را در افراد بیشتر کنند.

 

پیشینه خودکشی‌هاي ناموفق قبلی،‌ پیشینه خودکشی پیروز یا ناموفق اعضای خانواده،‌ درگیری با یک مریضی مزمن و درگیری طولانی‌مدت با اضطراب، به گفته بنگاه ملی پیشگیري از خودکشی کشور آمریکا می توانند نگران‌کننده باشند. دسترسی به ابزارهای خودکشی هم میتواند خطرناک باشد. اگر کسی بشما گفته هست که نیت دارد خودکشی کند، از او بپرسید که برنامه دارد چطور اینکار را انجام دهد و سعی کنید دسترسی‌اش به وسایلی که می تواند برایش خطرآفرین باشد را محدود کنید. در مورد داروها،‌ مخدرها و سم‌ها حساس باشید.

 

علائم‌ هشداردهنده را بشناسید

 

چیزهایی که دوستتان می گوید،‌ رفتارهایی که انجام می دهد،‌ تغییر حال و هوا و چیزهایی از این دست میتواند هشداردهنده باشد. هرچه تعداد چیزهایی که دیدن میکنید بیشتر باشد،‌ خطر نزدیک‌تر هست.

 

کمک کنید دوستتان تغییر حال و هوا بدهد، به‌خصوص زمانی که چالش ناشی از تماس با یک اتفاق دردآور،‌ از دست دادن یا مرگ یکی از عزیزان و نزدیکان هست.

 

افزایش مصرف الکل یا مواد مخدر و حتی بعضی داروها،‌ جستجو در مورد راه‌هاي خودکشی در وب،‌ بی‌احتیاطی‌هاي عجیب و غریب،‌ رفتار تهاجمی،‌ بی‌خوابی یا پرخوابی،‌ خداحافظی با رفقا و آشنایان و بخشیدن اموال با ارزش به دیگران، ‌از دست دادن علاقه به چیزهایی که قبلا جذاب بودند،‌ تحریک‌پذیری، ‌اضطراب و مثل آن ها میتواند نشانه‌هاي خطر باشد.

 

به دوستتان کمک کنید برنامه‌اي برای حفظ امنیتش بنویسد

 

اگر نگران دوستتان هستید به او کمک کنید که برنامه‌اي برای حفظ امنیتش بنویسد. اگر می خواهید به او کمک کنید،‌ اسم شما باید در لیست افرادی که میتوانند به او کمک کنند باشد. برنامه حفظ امنیت شخصی حاوی موارد زیر هست که در پاسخ به هر کدام از پرسش‌ها باید دست کم سه انتخاب گوناگون یاد شود:

 

– نشانه‌هایي که می گوید شرایط در حال بد شدن هست چیست؟ افکار، عکس هاي ذهنی،‌ حال و هوا،‌ شرایط یا رفتارهایی که باعث می شود به خودکشی فکر کنید چه چیزهایی میباشند؟

 

– چه کار می توانم بکنم که با شرایط رویارویی کنم؟ چه کار باید انجام بدهم تا بدون دخالت دادن دیگران، حال و هوایم تغییر کند؟ چیزهایی مثل تمرین تمرکز،‌ مدیتیشن،‌ ورزش و …

 

– افراد یا جاهایی که می توانند حالم را عوض کنند چه کسانی یا چه جاهایی میباشند؟

 

– کسانی که می توانم به آن ها زنگ بزنم تا به کمک من بیایند کدام‌ها میباشند؟

 

– متخصص‌هایي که می توانند کمک کنند چه کسانی میباشند؟

 

– چه کاری میتوانم انجام بدهم که شرایطم امن و آرام بشود؟

 

جدیدترین مطالب سایت