شیوه صحیح نگهداری از باغچه

شیوه صحیح نگهداری از باغچه

شیوه نگهداری از باغچه

در مراقت از گیاهان باید دقت کافی را داشت تا به مشکلی در خصوص مریضی ها و نیز افت ها مواجهه نشوید تابستان در موقعیت‌هاي جغرافیایی متفاوت، چالش‌هاي مختلفی را پیش روی ما می گذارد. ممکن هست خیلی گرم، مرطوب و یا خشک و آفتابی باشد.

 

فکر این که شاید این تابستان، حشرات، باغ ما را موردتهاجم قرار دهند و یا گیاهان دوست داشتنیمان که برای بعضی از آن ها سالها زحمت کشیدیم، درگیر مریضی شوند میتواند ما را آزار دهد، پس بهتر هست بار دیگر فهرست کارهایی که باید برای مراقبت از باغچه و باغ در تابستان انجام دهیم را چک کنیم. شاید لازم باشد ابزار باغبانی خود را از انبار بیرون بیاورید!

 

آبیاری گیاهان در فصل گرم

مهم‌ترین نکته در تابستان، زمان و نحوه‌ آبیاری هست؛ به خصوص اگر تابستانِ خشکی باشد. باغچه یا باغ خود را عمیق آبیاری نمایید. سعی کنید آب را روی برگ گیاهان نپاشید، چرا که سبب پوسیدگی و بروز بعضی از آفت ها می شود. مهم‌تر از این‌ها زمان آبیاری هست. برترین زمان برای آبیاری در این فصل، زمان غروب یا گذشته از طلوع خورشید هست. آبیاری در ظهر و هنگامی که خورشید بالاترین درجه حرارت را دارد به گیاهان ضرر میرساند و باعث می شود تا حجم زیادی از آب تبخیر گردد.

 

به گزارش تالاب:حواستان به جعبه آویزها و گلدانهای جلوی پنجره و تراس باشد، چراکه خاک آن ها زودتر خشک می شود، پس بهتر هست هر روز یا یک روز در بین، بسته به عمق جعبه یا گلدان، میزان خاک، محل قرارگیری و نوع گل، آن ها را آبیاری کنید. به گیاهان باغچه اي اخیر خود دقت بیشتری کنید و اطمینان حاصل نمایید که در طول نخستین فصل رشدشان دچار کم آبی نمی‌شوند.

 

شیوه صحیح نگهداری از باغچه

باغچه یا باغ خود را عمیق آبیاری نمایید

 

سم پاشی بیهوده نکنید

همۀ حشرات، مخرب نیستند و حتی بعضی از آن ها برای باغ خوب هم میباشند، پس نباید با سم پاشی هاي بی مورد، تمام حشرات را از بین ببرید. بهتر هست مراقب ظهور نخستین علائم حمله آفات و مریضی ها به خصوص شته ها که میتوانند به تمام گیاهان اطراف باغ هم حمله کنند باشید! گل‌هاي رز حساس به مریضی لکه سیاه، قارچ و زنگ را اسپری کنید و هرگونه لارو حشرات پرنده را از بین ببرید.

 

شیوه صحیح نگهداری از باغچه

نباید با سم پاشی هاي بی مورد، تمام حشرات را از بین ببرید

 

شستشوی درختان در باغچه خانگی

آلودگی هوا در تابستان باعث می شود لایه ضخیمی از دوده، سطح درختان را بپوشاند که این دوده‌ها با لمس برگ درختان نیز مشخص می شوند. شست‌و‌شوی درختان به دلیل پیشگیری از مسدود شدن روزنه‌هاي آبی و هوایی برگ ها باعث افزایش طول عمر درخت و زدودن اثرات آفات گیاهی می شود، گرچه بهتر هست شست‌وشوی درختان از بهار آغاز شود و در تابستان به حداکثر برسد. دقت کنید که نباید فشار آب به حدی باشد که موجب ریزش برگ‌ها و شکستن شاخه ها شود.

 

شیوه صحیح نگهداری از باغچه

بهتر هست شست و شوی درختان از بهار آغاز شود و در تابستان به حداکثر برسد

 

کوددهی شما کنترل شده است؟

مقدار کودی که برای گیاهان بهرهگیری میکنید نباید بیش از حد موردنیازشان باشد، چرا که کود بیش از حد در تابستان، گیاهان را تشنه تر خواهد کرد.

 

هرس سبز در تابستان

هرس تابستانه، مکمل هرس زمستانه هست، اما نباید به همان شدت صورت گیرد. در هرس تابستانه شاخه هاي خشک، شاخه هاي مزاحم و گل هاي خشک شده را حذف کنید.

 

شیوه صحیح نگهداری از باغچه

در هرس تابستانه شاخه هاي خشک، شاخه هاي مزاحم و گل هاي خشک شده را حذف کنید

 

این گیاهان باغچه ای را به انبار منتقل نمایید

در فصل تابستان، زمان گلدهی گیاهان پیازی به پایان می رسد؛ گیاهانی نظیر لاله، نرگس، سنبل، لاله واژگون و… ،اما با این گل‌ها چه باید کرد؟ گذشته از هر چیز از انها به خاطر زیبایی و شکوهی که در بهار به باغتان هدیه کردند تشکر نمایید، سپس برگ ها را از گیاه جدا کرده، پیاز را با احتیاط از خاک بیرون بیاورید و درون ماسه در انبارتان با دمای ۴ تا ۱۰ درجه سانتیگراد نگه داری کنید.

 

شیوه صحیح نگهداری از باغچه

در فصل تابستان، زمان گلدهی گیاهان پیازی به اتمام می‌رسد

 

علف های هرز را حذف کنید

در تمام دوران رشد گیاهان باید نسبت به حذف علف‌هاي هرز اقدام کنید، ولی در تابستان که جذب آب برای گیاهان جنبه حیاتی دارد، حذف علف‌هاي هرز نیز اهمیت بسیار زیادی پیدا میکند. اجازه ندهید آب موردنیاز گیاهانتان به مصرف علف‌هاي هرز برسد. برای حذف علف هاي هرز از علف کش هاي شیمیایی بهرهگیری نکنید!

 

مالچ پاشی را از یاد نبرید

مالچ پاشی برای روزهای گرم تابستان بسیار خوب هست و از فواید آن نیز می توان به حفظ رطوبت خاک اشاره کرد. اگر نور خورشید، سطح مالچ را گرم کند باز هم خاک زیر آن خنک و مرطوب می ماند. مالچ‌ها هوا را در خود نگه می‌دارند و رطوبت موجود در خاک به‌سختی از لابه‌لای آن ها تبخیر می شود و باعث کاهش نوبت آبیاری می‌گردد.

 

مالچ ها همینطور مانع رویش علف هاي هرز می شوند، حتی اگر علف هرزی در مالچ، ریشه بدواند به دلیل نرمی بستر رویش به سادگی کنده میشود. در بهرهگیری از مالچ ها بهتر هست به طبیعی بودن آن دقت نمایید و از مالچ‌هاي پلاستیکی بهرهگیری نکنید.

 

مالچ هایي چون خرده چمن، خاک اره ، پوست فندق و گردو و پوست درختان پهن برگ میتوانند گزینش هاي مناسبی باشند.

جدیدترین مطالب سایت