گیاه آپارتمانی رهوئو

گیاه آپارتمانی رهوئو

آشنایی با گیاه رهوئو

رهوئو (موسی در گهواره)

گیاهی است زیبا از خانواده برگ بیدی یا «کاملیناسه» و زادگاهش مکزیک، برگ های پهن و نیم گوشتی به طول سی سانتیمتر که در حول یک محور روییده اند، رنگ برگ ها سبز براق با رگه های ارغوانی و پشت آنها ارغوانی تند، در برابر سایه مقاومت خوبی نشان می دهند و گل های سفید و زیبایی در لابه لای برگ ها ظاهر می شود، پس از مدتی پاجوش ها از کنار پایه مادری شروع به رشد می کنند که منبع تکثیر آن است.

گیاه آپارتمانی رهوئو

نیازها:

 نور: نور کامل با تمایل به سایه نسبی بهترین شرایط نوری است، مواظب تابش اشعه مستقیم آفتاب باشید. مخصوصاً در ظهر و از پشت شیشه.

 

دما: درجه حرارت زندگی برای انسان بهترین محیط رشد آن است، حداقل درجه حرارت قابل تحمل در زمستان ۱۶ و حداکثر در تابستان ۲۱ درجه است.

 

آبیاری: خاک را در هر حال مرطوب نگه دارید، در تابستان ۲-۳ بار در هفته و در زمستان یک بار در هفته آبیاری کنید (در صورت نزول درجه حرارت به ۱۵ درجه). آبیاری را به هر ۱۰ روز یکبار کاهش دهید، از آب سبک بدون املاح ولرم استفاده کنید.

 

رطوبت: حداقل ۲ بار در هفته در طول سال غبارپاشی کنید، در صورتی که درجه حرارت بالا باشد عمل غبارپاشی را زیاد کنید، در زمستان از آب ولرم استفاده کنید.

 

تغذیه:  با کودهای مایع یا جامد محلول در آب های مخصوص گل های زینتی طبق دستور هر دو هفته یکبار گیاه را تغذیه مصنوعی کنید، نصف میزان توصیه شده از طرف فروشنده کافی است.

 

خاک مناسب :خاک لیمونی با پیت بهترین محیط رشد را تشکیل می دهد.

 

تعویض گلدان: در صورتی که رشد گیاه سریع باشد، هر سال گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض کنید، در غیر این صورت به سال بعد موکول کنید.

 

تمیز نمودن برگ ها: غبارپاشی جهت تمیز نمودن برگ ها کفایت می کند، از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید، زیرا باعث مسدود شدن روزنه ها می شود.

 

تکثیر: جدا کردن پاگیاه از پائین گیاه مادری در بهار یا تابستان، تقسیم ریشه در بهار

 

 عوارض و درمان:

 

برگ های گیاه پر پشت شده و نمی توانند روی پای خود بایستند: احتیاج به تعویض گلدان دارد.

 

گیاه دراز و برگهای پائینی حذف میشوند :سن گیاه بالا است،از گلدان به عنوآن منبع تکثیر استفاده کنید.

 

لکه های قهوه ای در مرکز حاشیه برگ ها مشاهده می شوند:   در آفتاب غبارپاشی انجام شده است، عبور اشعه آفتاب از قطرات به جا مانده روی برگ ها مانند عبور اشعه از شیشه است که صدماتی به برگ ها وارد می کند، غبارپاشی را یا صبح انجام دهید یا عصر.

 

حاشیه برگ ها به طرف داخل بر می گردند، رنگ آنها تیره و می میرند: هوا خیلی سرد است، گلدان را به محل گرم تری انتقال دهید.

 

نوک برگها قهوه ای، لوله می شوند و می ریزند: گیاه تشنه است و یا هوا خشک است، در صورت لزوم آبیاری کنید، گلدان را غبارپاشی کنید.

 

ساقه گیاه پوسیده است: رطوبت خاک زیاد است، اجازه دهید سطح خاک در فاصله بین دو آبیاری خشک و سپس آبیاری کنید، زهکش را بازدید کنید.

 

لکه های سوخته کوچک روی کلیه سطوح برگ ها ظاهر می شوند: عامل آن مواد براق کننده شیمیایی است، از آنها استفاده نکنید، برگ ها با غبارپاشی به وسیله آب ولرم و سبک و یا اسفنج مرطوب نیز تمیز می شوند.

 

برگ ها رنگ پریده اند و گیاه خسته به نظر می رسد: نور کافی نیست.

 

حشرات ریز و تارهای عنکبوت در زیر برگ ها مشاهده می شود: کنه ریز قرمز عامل آن است، گیاه را با سم کنه کش هر ۱۴ روز یکبار  سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند، غبارپاشی در کاهش آفت مؤثر است.

 

*ازدیاد:

 

پس از ظهور گل پاگیاه نیز از کنار بوته مادری شروع به رشد می کند، زمانی که پاجوش ها به ارتفاع ۱۰ سانتیمتری رسیدند گیاه را از گلدان خارج کنید  و به آرامی پاگیاه را جدا  نمایید، گلدان های کوچک تر را تهیه و پاگیاه جدا شده از مادر را درون گلدان با پیت و شن کاشت کنید، دو روز اول آبیاری نکنید و در سایه نگهدارید.

 

معنی نام انگلیسی آن اشاره به گل های سفید و زیبا در لابلای برگ ها است.

 

جدیدترین مطالب سایت