اس ام اس تبریک روز کشتی (5 شهریور زادروز جهان پهلوان تختی)

اس ام اس تبریک روز کشتی (5 شهریور زادروز جهان پهلوان تختی)

غلامرضا تختی «5 شهریور 1309 در تهران – 17 دی 1346 در تهران» ملقب بـه جهان‌پهلوان، کشتی‌گیر اهل ایران بود. در فرهنگ ورزشی ایران، برخی او را نماد پهلوانی میدانند. ما دراین قسمت از مجله تالاب برای شـما همراهان عزیز بـه مناسبت زادروز غلامرضا تختی و روز کشتی بیوگرافی اي از غلامرضا تختی و لیستی از اس ام اس تبریک روز کشتی را منتشر کرده ایم.

 

بیوگرافی غلامرضا تختی

غلامرضا تختی در روز 5 شهریور 1309 درخانواده‌اي متوسط در محلهٔ خانی‌آباد در تهران بـه دنیا آمد. «رجب خان» «پدر تختی» غیر از وی دو پسر و دو دختر دیگر نیز داشت که همه یٔ انها از غلامرضا بزرگ تر بودند. «حاج قلی»؛ پدر بزرگ غلامرضا، فروشندهٔ خواربار و بنشن بود.

 

اولین واقعه‌اي که در کودکی غلامرضا روی داد و ضربه‌اي بزرگ و فراموش نشدنی بر روح او وارد کرد، ان بود که مرحوم پدرش برای تأمین معاش خانواده ناچار شد خانهٔ مسکونی خودرا گرو بگذارد.

 

شادروان تختی بـه لحاظ مشکلات خانوادگی فقط 9 سال در دبستان و دبیرستان منوچهری خانی‌ آباد درس خواند شادروان تختی در گفت‌وگو اي با اشاره بـه فقر و مشقت زمان نوجوانی اش میگوید” با ان که علاقه فراوانی بـه ورزش داشتم، وادار بودم که در جستجوی کاری برآیم. زندگی ؛ نان و آب ؛ لازم داشت. برای مدتی بـه خوزستان رفتم ودر ازای روزی هفت یا هشت تومان، کار کردم. دنیا در حال جنگ« جنگ جهانی دوم» بود، زندگی بـه سختی می گذشت.”

 

تحصیلات غلامرضا تختی

تحصیلات غلامرضا تختی

غلامرضا تختی پس از ترک تحصیل بـه ورزش هاي‌ زورخانه اي و کشتی روی آورد. پهلوان «سید علی حق شناس» که در ان دوران بـه عنوان پهلوان اول تهران و ایران محسوب می شد، استاد غلامرضا تختی بود. لازم بـه ذکر اسـت که غلامرضا درسال 1327 بـه خدمت مقدس سربازی رفت ودر همان سال نیز بـه استخدام اداره راه آهن درآمد.

 

تختی در دبستان حکیم نظامی تهران تحصیلات ابتدایی خودرا گذارند. او بـه دلایلی نا معلوم تحصیل را در مقطع اول متوسطه رها کرد و مشغول بـه کار شد. تختی همراه با کار بـه کشتی آزاد و ورزش زورخانه اي علاقه مند شد. او نزد پهلوان سید علی حق شناس « پهلوان اول ایران» بـه شاگردی می پرداخت. تختی درسال 1327 مشغول خدمت سربازی شد ودر مهر سال 1327 در شرکت راه آهن استخدام شد.

 


✅ مطالب مشابه: معرفی کامل حسن یزدانی «بیوگرافی + عکس»


 

ازدواج تختی با شهلا توکلی

ازدواج تختی با شهلا توکلی

تختی در پنجشنبه 12 آبان 1345 با شهلا توکلی ازدواج کرد «در برخی سایت‌ها بـه اشتباه تاریخ 30 بهمن ذکر شده که این موضوع با توجه بـه تولد بابک در شهریور سال 1346 موجب گمانه‌زنی اشتباه شده‌ اسـت». حاصل این ازدواج پسری بـه نام بابک بود که در 11 شهریور 1346 بـه دنیا آمد. شهلا توکلی در روز 27 خرداد 1393 در 68 سالگی در بیمارستان ایران‌ مهر، تهران درگذشت.

 

پسر غلامرضا تختی، بابک تختی

پسر غلامرضا تختی، بابک تختی

بابک تنها فرزند و بازمانده غلامرضا تختی و شهلا توکلی اسـت. یکی از آثار بابک تختی کتاب در جستجوی پدر در باب زندگی پدرش غلامرضا تختی بـه عنوان «محبوب‌ترین ورزشکار تاریخ ایران» اسـت.

 

همسر وی منیره روانی‌پور، نویسنده ایرانی اسـت. فرزندش غلامرضا حاصل این ازدواج اسـت. بابک تختی نشر قصه را اداره می کند و از وی داستان‌هاي‌ کوتاه زیادی چاپ شده اسـت. یکی از داستان‌هاي‌ وی در مجموعه داستان‌هاي‌ کوتاه ایران و جهان منتشر شده اسـت.

 

افتخارات ورزشی تختی

بازی‌های المپیک:

1952 هلسینکی: مدال نقره 79 کیلو گرم
1956 ملبورن: مدال طلا 87 کیلو گرم
1960 رم: مدال نقره 87 کیلو گرم
1964 توکیو: چهارم 97 کیلو گرم

 

قهرمانی جهان:

1951 هلسینکی: مدال نقره 79 کیلو گرم
1954 توکیو: نفر پنجم 87 کیلو گرم
1961 یوکوهاما: مدال طلا 87 کیلو گرم
1962 تولیدو: مدال نقره 97 کیلو گرم

 

بازی‌های آسیایی:

1958 توکیو: مدال طلا 87 کیلو گرم

 

علت مرگ غلامرضا تختی

علت مرگ غلامرضا تختی

غلامرضا تختی در ساعت 22:30 روز جمعه 14 دی ماه سال 1346؛ بدون ان بـه‌کسی خبر بدهد، بـه‌هتل آتلانتیک میرود. جسم بی‌جان تختی سه روز پس از ناپدید شدنش یعنی در تاریخ 17 دی سال 1346 شمسی در اتاقی که در ان هتل گرفته بود، پیدا می شود. مرگ غلامرضا تختی یکی از ان اسرار سربه‌مهر تاریخ بـه شمار میرود که هنوز هم دلیل اصلی‌اش پیدا نشده اسـت.

 

برخی میگویند که وی در اثر خودکشی از دنیا رفته، برخی می گویند در اثر لخته شدن خون و سکته مغزی از دنیا رفته و از نظر عده‌اي دیگر، او طی یک عملیات تروریستی از سوی «ساواک» بـه‌قتل رسیده اسـت. تختی دو روز پیش از مرگش، وصیت‌نامه خودرا ثبت کرده بوده اسـت.

 

وصیتنامه جهان پهلوان غلامرضا تختی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

از حیث عباده الوحی و الصلاه و السلام محمد صلوات الله الخیر و بعد قال الله تبارک تعالی فی محکم کتاب الکریم. چون پرنده روح شربت ناگوار مرگ را چشیدنی و جامه نارسای موت را پوشیدنی و باید برای این سفر دور و دراز تهیه زاد و توشه و توفیق ربانی و تاکید سبحانی شامل حال آقایی غلامرضا تختی فرزند رجب بشماره شناسنامه 500 از بخش طهران ساکن تجریش میدان عزادوله کوچه ژاله شماره 108 گردیده.

 

ودر حال صحت بدن و کمال عقل و شعور ودر حالی‌که تمام آمادگی شرعیه و عرفیه از وی نافذ بود بعد از اقرار بـه حقانیت خداوند متعال و تصدیق بر رسالت حضرت خاتم الانبیا محمدبن عبدالله و شهادت بر خلافت و امامت حضرت علی ابن ابی طالب علیه السلام و یازده فرزند ائمه معصومین و اقرار بما جاء النبی فی کتابه و سنة نبیه و سنة خلفائه در مقام انشا وصیت برآمد.

 

وصی شرعی و قائم مقام قانونی خود قرار داد برادر ابوینی خود آقای محمد مهدی تختی بـه شماره شناسنامه 26095 از بخش طهران قیم بر صغار خود قرار داده آقای مهندس کاظم حسیبی فرزند حاج محمد را که پس از آنکه نامبرده دعوت حق را لبیک و اجابت گفت اولاً «این قسمت ناخوانا اسـت» هفت و چهلم و سال موصی را از ثلث مشاراله بـه مصرف برساند.

 

و ثانیاً و برای گرد آوری، ماترک موصی که طبق اقرار نامبرده در حال حاضر اموال غیر منقول عبارت اسـت از یک قطعه زمین مرزوعی پلاک شماره بیست واقع در احمدآباد لواسان که بـه شرح برگ مالکیت یکصد و ده هزار ریال تقودیم گردیده. چهارده ساعت و نیم از پانزده ساعت آب در گردش هفت شبانه روزی از قنات احمدآباد لواسان شماره بیست و پنج مبلغ که بین چهارده هزار ریال در برگ مالکیت تقویم گردیده.

 

3 دانگ مشاع از یک قطعه باغ مرکبات محصور و مشجر بمساحت ده هزار هکتار اصل واقع در قشلاقی سومی بموجب سند شماره 24222 دفترخانه یک چالوس که بشرح سند مرقوم شش دانگ که بین یکصد هزار ریال تقویم گردیده اسـت.

 

دیون مسلمه موصی را از ماترک موصی پرداخت نمود و پس از پرداخت دیون بقیه ثلث ترک موصی متعلق بـه آقای محمد مهدی تختی «وصی مذکور» و خواهر ابوینی موصی به عنوان خدیجه تختی بـه شماره شناسنامه 13057 و نرگس تختی بـه شماره شناسنامه 13056 که هردو از بخش طهران می‌باشند و باید بتملک انها داده شود و بقیه ماترک موحی را پس از وضع دیون و ثلث مذکور بین وروث موصی تقسیم نمایند.

 

و موصی نامبرده از آقای مهندس کاظم حسیبی قیم صغار استدعا نمود که سرپرستی امور صغیر و یا صغار نهایت کوشش را نمود و از هیچ‌گونه مساعدتی که شرعا و قانونا برای قیم تعیین گردیده دریغ و مضایقه ننماید و نیز بدین گونه از وصی و دو خواهر خود تقاضا نمود که در همه ی مورد خداوند متعال را شاهد و ناظر دانسته ودر وصیت از صغیر یا صغار موصی بطوریکه در شأن عمو و عمه میباشد.

 

کوتاهی و دریغ ننماید و برای اخذ حق ثبت ثلث، ماترک موصی بمبلغ هفتاد و پنج هزار ریال تقویم و این تقویم فقط از نظر حق الثبت مؤثر اسـت بـه تاریخ شانزدهم دی ماه یک هزار سیصد و چهل و شش خورشیدی برابر پنجم شوال یک هزار و سیصدو هشتادو هفت قمری

محل امضا غلامرضا تختی با احراز هویت موصی تمام

 

آرامگاه تختی کجاست؟

آرامگاه تختی کجاست؟

غلامرضا تختی که از وی با عنوان «جهان‌پهلوان تختی» یاد می شود، کشتی‌گیر چیره‌دست، صاحب‌سبک و مدال‌آور کشورمان بود که اقدامات پهلوانانه بی‌شمارش، او را بـه نماد «پهلوانی» و بـه یک اسوه اخلاقی تبدیل کرده اسـت. غلامرضا تختی در تاریخ 17 دی سال 1346 دار فانی را وداع گفت. پیکر جهان‌پهلوان تختی در آرامستان «ابن بابویه» شهر ری بـه‌خاک سپرده شد.

 

از طریق خط قرمز مترو می توان بـه آرامگاه تختی رفت. بـه‌این صورت که ابتدا باید در ایستگاه «شهر ری» پیاده شوید و پس از 10 دقیقه پیاده‌روی، بـه مکان مورد بحث خواهید رسید. اتوبوس‌هاي‌ دولت‌آباد هم در کمترین زمان ممکن، شـما را بـه این مکان میرسانند. بـه‌این صورت که ابتدا با این اتوبوس‌ها بـه «در اصلی بقعه شیخ صدوق» منتقل شوید ودر ادامه، باید مسیر آرامگاه تختی را پیاده طی کنید.

 


✅ مطالب مشابه: بازتاب قهرمانی تیم کشتی آزاد ایران در جهان + عکس


 

اس ام اس تبریک روز کشتی

 

روز کشتی رو بـه تمام کشتی گیران عزیز و زحمتکش و تمامی ورزشکاران کشتی و مربیان کشتی تبریک می‌گوییم
روزتان خجسته باد

پیامک و متن ادبی تبریک روز کشتی 1401 با عکس و استوری

 

*******

امروز پنجم شهریور برابر با 27 اوت 2022؛ روزی که در تقویم بـه نام روز ملی «کشتی» نام‌گذاری شده، بهانه‌اش نیز تولد جهان‌ پهلوان تختی اسـت، مرد بی ‎‎‌تکرار تاریخ ورزش ایران. این روز بر تمامی کشتی گیران و قهرمانان کشتی و

مربیان کشتی مبارک

 

اس ام اس تبریک روز کشتی

 

کشتی واژه اي اسـت

بـه وسعت رشد و تربیت و کمال انسان

که با تقویت و تربیت تمامی ابعاد وجودی انسان

جسمانی، روحانی، تعقلی، اجتماعی و اعتقادی

انسان را بـه کمال میرساند

روز جهانی کشتی مبارک

 

*******

 

روز کشتی

روز اندیشیدن بـه روش هاي‌ توسعه

و رشد وجودی انسان و معرفی

الگوهای انسانیت و پهلوانی اسـت

روز جهانی کشتی مبارک

 

پیامک تبریک روز کشتی

پیامک تبریک روز کشتی

تن زنده والا بـه ورزندگی اسـت؛که ورزندگی مایه ي زندگی اسـت.

بـه ورزش گرای و سرافراز باش؛که فرجام سستی سرافکندگی اسـت.

روز ملی کشتی مبارک

 

*******

 

ورزش عرصه توقف ناپذیری اسـت

که برای ان حد و مرزی وجود ندارد

و باید دو چندان بکوشیم تا از قافله رشد عقب نمانیم

روز جهان پهلوان تختی و کشتی خجسته باد

 

اس ام اس تبریک روز کشتی

 

روز ملى كشتى بـه آنانى مبارک باد كه فقط بـه گوش هاى شكسته و مدالهايشان نمى نازند،

بـه آنهايى مبارك باد كه فقط سكونشينى، قهرمانى، شهرت و پله هاى ترقى را بالا رفتن، افتخارشان نيست،

روز ملى كشتى بـه آنهايى مبارك باد كه پهلوانى را بـه بهترين شكل ممكن مشق كردند؛

مردمدارى را از بَرَند

افتادگى را مى فهمند

انسانيت را فهم مى كنند

ايمان، اعتقاد و عشق واقعى را درك كردند

شعار نمى دهند

ريا نمى كنند

تزوير نمى دانند.

روز ملی کشتی بر همه ی کشتی گیران و کشتی دوستان مبارک.

 

*******

مربی مفهوم فوق العاده عظیمی داره

ودر واقع اصل مربی جهان خداست و تمام آفریده ها رو داره با عشق پرورش میده

روز مربی کشتی مبارک

 

اشعار تبریک روز کشتی

اشعار تبریک روز کشتی

 

قطعا مربی شخصیتی اسـت که مدتها با صبر و‌ عشق انرژی برات میزاره و‌ تا ازت فرد قوی و خاصی نسازه رهات نمیکنه

سه مربی تو زندگیم داشتم که جان و روحم رو تغذیه کردن و عاشق هر سه شونم

روز مربی کشتی مبارک

 

*******

 

زاد روز تختی ؛ روزی بزرگ در تاریخ کشور و منش پهلوانی ایشان، اسوه و الگوی آیندگان گردید.

زاد روز جهان پهلوان تختی نه فقط روز ملی کشتی بلکه روز ملی ستارگانی اسـت که در دل شب هاي‌ تاریک هم چون ستاره اي درخشیدند،

بدون شک کشتی ریشه در تاریخ و فرهنگ ایران زمین داشته و دارد، ورزشی که بـه مفهوم ومرام پهلوانی اعتباربخشید.

 

اس ام اس تبریک روز کشتی

باشاگردانت شروع می کنی

عرق می ریزی

گلویت خشک میشود

فریاد می کشي

ضربان قلبت را می شنوی

استرس خودت راحس می‌کنی

شاگردی که آسیب دیده درد می‌کشد توهم درد می کشی

ولی باید مظهر اعتماد بنفس باشی

سال روز مربی کشتی مبارک

 


✅ مطالب مشابه: زنان کشتی گیر | عکس های تمرین تیم ملی کشتی زنان ایران


 

در پایان

پنجم شهریورماه زادروز جهان پهلوان غلامرضا تختی امسال برابر با شنبه 5 شهریور 1401 روز کشتی و کشتی گیر اسـت و این روز برای قدردانی از زحمات کشتی گیران و قهرمانان کشتی و ورزشکاران رشته کشتی در تقویم رسمی در ایران نامگذاری شده اسـت. هدف از بزرگداشت روز کشتی، قدردانی و تشکر از زحمات زحمات کشتی گیران و ورزشکاران رشته کشتی اسـت.

جدیدترین مطالب سایت