متن و اشعار تبریک روز خوشنویسی + 19 مرداد ماه

متن و اشعار تبریک روز خوشنویسی + 19 مرداد ماه

دراین قسمت از مجله تالاب برای شـما همراهان عزیز بـه مناسبت روز خوشنویسی در 19 مرداد ماه، گلچینی از پیام هاي‌ تبریک روز خوشنویسی بـه همراه عکس نوشته تبریک و آموزش خوش نویسی را منتشر کرده ایم.

 

امروز روز جهانی خوشنویسی هست و این روز رو بـه تمام خوشنویسان گرامی و هنرمند تبریک عرض می کنیم

 

19 مرداد روز خوشنویسی

بی شک هنر خوشنویسی هنری قدسی و معنوی اسـت کـه زیباترین و غنی ترین مفاهیم عرفانی را تحریر می کند و هنر ایرانی و اسلامی اسـت کـه از اهمیت و جایگاه ویژه اي برخوردار اسـت و نقش مهمی در انتقال فرهنگ دارد.

 

هنر خوشنویسی یکی از برترین هنر هاي‌ اسلامی اسـت کـه پس از گذشت سال هاي‌ متمادی هنوز از تازگی و سر زندگی خاصی برخودار اسـت و ریشه این سرزندگی علاقه مندی و شیفتگی هنرمندان نسبت بـه کتابت قرآن بود کـه موجب گشت آنان تمام توانِ خودرا برای هرچه زیباتر نوشتن این هنر معنوی بـه کار گیرند.

 

12 تکنیک برای درخشیدن در هنر خوشنویسی با خودکار

 

12-تمرین در فضا برای خوشنویسی با خودکار

روز خوش نویسی

اگر از من بپرسید کـه بهترین تمرین برای خوشنویسی با خودکار چیست؟ من هم خواهم گفت چشمانتان را ببندید ودر فضا بنویسید. واقعا تاثیر گذار اسـت این روش. شـما کـه با خطی آشنا میشوید بهترین روش برای این کـه ان خط را ملکه ذهنت ان بکنید این اسـت کـه ان خط را تجسم کنید. تجسم خلاق یعنی این کـه با چشمان بسته و یا باز در مواقعی از روز فرم و ویژگی هاي‌ حروف را در ذهنت ان تجسم کنید.

 

فرض کنید قرار اسـت روی دیوار ساختمانی یک جمله عاشقانه بنویسید. طرز قرار گرفتن حروف کنار هم. رنگ آن ها. بزرگی و کوچکی آن ها. زاویه حروفو تناسب و حتی گلهایی کـه میخواهید کنار ان بکشید را در ذهنت ان تجسم کنید. البته باید بگونه اي تجسم کنید کـه کوچک‌ ترین عیب و ایرادی انگار در کار شـما نیست.

 

بعد از چند هفته تمرین این تکنیک هیپنوتیزمی تاثیر ان را در زیبایی و قدرت نوشته هایتان خواهید دید. شاید الآن بخندید اما باور کنید همین کارهای ساده اسـت کـه تفاوت ها را بـه وجود می آورند. 

 

11- گرفتن ویدیو از خود و خودکار

روز خوش نویسی 19 مرداد

وقتی در بالا نوشته ام تکنیک هاي‌ فوق محرمانه یعنی همین ها کـه قرار اسـت نتایج بزرگی برای شـما بـه همراه داشته باشند.

خوب، شاید بگید همه ی ویدیو می گیرن این کـه تازگی نداره. چرا داره! ببینید اگر حرکات دستتان را و نظارت خودکارتان را نگاه کنید بـه مرور زمان شهامت قلمتان افزایش پیدا میکند. بعضی از دوستان متاسفانه هر چقدر هم کـه بگویم از نوشته هایشان فیلم نمیگیرند وقتی هم کـه میخواهند برای بار اول فیلم بگیرند استرس کاذب دارند و کار را خراب میکنند.

 

همان کسی کـه تا دیروز بـه عکس نوشته هایش نگاه می‌کردم و درود میفرستادم الآن از دیدن کلیپ نوشتنش تعجب می کنم. کمی فکر می‌کنم پیجش را زیر و رو می کنم می‌بینم قبلا ویدیویی نگزاشته بود. یه کامنت میزارم کـه چرا زیاد فیلم نمیزارید. مینویسن استرس دارم نمی تونم فیلم بگیرم اینو هم با هزار تا مکافات ضبط کردم دستام داشت می لرزید و از این حرف ها.

 

حتی بـه بعضی از این دوستان و همکلاسی هایم گفتم بیایید لایو مشترک برگزار کنیم کم مونده بود بلاکم کنند. با گرفتن ویدیو بیشتر استرستان کم می شود. شهامت قلمتان افزایش مییابد. حرکات دست و نظارت خودکار یا هر وسیله نوشتاری دیگر را بـه خوبی تماشا می‌کنید و اگر اشکالی دیدید دفعات بعدی اصلاح می‌کنید. اگر دیدید حروف را دقیق اجرا نمیکنید دفعات بعدی اصلاح میکنید.

 

همین مورد کافی اسـت تا ریزه کاری هاي‌ خوشنویسی با خودکار را خودتان عینا ببینید. البته اگر ویدیو ضبط کنید. و اما موردی دیگر کـه گفتن ان خالی از لطف نیست. از خودتان هم فیلم بگیرید. گوشی موبایلتان را دو سه متر ان طرف تر بگزارید و ویدیو از خودتان ضبط کنید. اما واقعا تاثیرگزار هست این روش. باور کنید.

 

✅ مطالب مشابه : آموزش مناسب برای دستخطی زیبا

 

10- زمان هایی برای زیاد نوشتن در خوشنویسی با خودکار و یا قلم

12 تکنیک برای درخشیدن در هنر خوشنویسی با خودکار

حتماً با اصطلاح خر خوان آشنا هستید! بـه کسی گفته می شود کـه زیاد درس می‌خواند. در واقع کتاب را قورت میدهد تا 20 بگیرد. البته نمیگویم شـما هم هرروز 5 یا 6 ساعت مدام بنویسید. خود من الآن روزی بین 1 الی 2 ساعت بـه نوشتن و کارهای خوشنویسی با خودکار و قلم اختصاص می‌دهم. اما بعضی روزها هیچ کار خاصی انجام نمی‌دهم و فقط می‌نویسم.

 

نمی‌دانم چه اتفاقی میوفتد واقعا از صبح تا شب می‌نویسم. یک روز هم نه. بعضا دو سه روز پشت سر هم فقط مینویسم. نیم ساعت مینویسم یک ربع استراحت می‌کنم. 20 دقیقه می‌نویسم 10 دقیقه دراز می کشم. یک ربع مینویسم و 10 دقیقه بـه ان نوشته نگاه می‌کنم. یکبار سه روز متوالی آن قدر نوشتم تا یک خودکار بیک را بـه آخر رساندم. این فقط یک تجربه شخصی اسـت. شاید بقیه هم این تجربه را دارند.

 

9-زمان مهم نیست تمرین مهم است

19 مرداد روز خوش نویسی

دیده می شود کـه بعضی از جوان ها میگویند کـه زود اسـت من بخواهم این هنر را یاد بگیرم. یا مثلاً افراد مسن می‌گویند کـه اگر جوانتر بودم یاد میگرفتم. آن گونه افراد نمی‌گویند کـه شروع کنم و تمرین کنم. پیر و جوانشان سنشان را بهانه میکنند کـه واقعا عجیب اسـت.

 

در کشورمان جوان هاي‌ زیر 20 سال هستند کـه خط کاپرپلیت را در حد جهانی می‌توانند بنویسند. یا مثلاً افرادی داشتیم بالای 60 سال کـه در مدت کوتاهی با تلاش و کوشش خودشان دو یا سه تا خط را بـه زیبایی یاد گرفتند. پس سن و سالتان مهم نیست. تمرینتان مهم اسـت.

 

8- امتحان خطوط مختلف خوشنویسی با خودکار

آموزش خوش نویسی

افراد بی شماری در دنیا هستند کـه در زمینه خوشنویسی فعالیت دارند و تنها یک خط خاص را می‌نویسند. آن ها آن قدر ان خط را تخصصی کار کرده اند کـه وقتی نام ان خط می‌آید نام ان هنرمند هم کنار ان گفته میشود. اما همه ی کـه مثل هم نیستند. یکی میاد مثل من 13 -14 تا خط رو یاد می گیره بعد میاد از بینشون چندتاشونو بـه کل میزاره کنار تا چندتای باقیمونده رو بتونه باکیفیت و دقیق‌تر بنویسه و بـه اصطلاح ذهنش هنگ نکنه.

 

اما حتی کسی کـه دریک خط تخصص فوق العاده دارد احتمال این کـه نسبت بـه چند تا خط دیگر هم ناخوانا داشته باشد وجوددارد. مثلاً در کشورمان اساتیدی کـه در نستعلیق استاد هستند درباره شکسته نستعلیق و نسخ و ثلث هم آشنایی دارند. از این روی پیشنهاد می کنم حتماً یک یا دو خط را بـه طور تخصصی دنبال نمایید ودر کنار ان خط دیگری را هم یاد بگیرید.

 

7- ترکیبی دو زبانه یا دو خطه بنویسید.

هفته خوش نویسی

نوشتن متنهای مختلف را امتحان کنید. سعی کنید برای هر متنی کـه می‌نویسید اندکی تامل کنید. خلاقیتی هرچند در حد کم به کار ببرید و سعی کنید ان متن را در بهترین حالت ممکن بنویسید تا دِین مطلب را هم ادا کرده باشید

 

6- متفاوت نوشتن در خوشنویسی با خودکار. عمودی و افقی و دایره ای و …

هفته خوش نویسی

این مطلب هم بـه مطلب شماره 7 شبیه اسـت. متنهایتان را هم بـه صورت عمودی بنویسید و هم بـه صورت افقی. مخصوصا در خوشنویسی لاتین اینکار زیبا می شود. هم در خط خودکاری و هم در خوشنویسی لاتین با قلم. پیشنهاد می‌کنم خودتان را فقط برای یک مدل نوشتن محدود نکنید. فرم ها و حالت هاي‌ مختلف راامتحان کنید. حتی می‌توانید دایره نویسی هم بکنید و یا مثل نوشته زیر مربع بنویسید.

 

5- نوشتن با قلم و تاثیر آن در خوشنویسی با خودکار

آموزش خوش نویسی

اگر میخواهید در آینده در هر سبکی از خوشنویسی با خودکار کـه می‌خواهید بنویسید خبره شوید حتماً ان نوشتن ان سبک با قلم را هم یاد بگیرید. افرادی کـه در زمینه خط خودکاری حرف برای گفتن دارند در نوشتن با قلم مهارت دارند و خودم بسیاری از آن ها را از نزدیک و یا از دور می شناسم.

 

4-استفاده از ابزارهای ویرایشی

آموزش خوش نویسی

یه سر بـه گوگل پلی یا دیوار بزنید. صد ها برنامه و اپلیکیشن مختلف برای ادیت عکسها و ویدیوهای شـما وجوددارد. می تونید کنار نوشته گل بکارید. نمیدونم میتونید کادر بکشید و شفافیت و ریزولیشن و پولاریزیشن و ده ها شن دیگر رو تغییر بدهید.

 

البته بعضی هنردوستان میگویند کـه هنرمند باید خود واقعی و کار واقعی خودرا همانطوریکه اسـت نشان دهد. منکر ان نیستیم و حرف خیلی زیبایی اسـت. اما جلوه هاي‌ ویژه ابزارهای ویرایشی برای هنرجویان خوشنویسی با خودکار میتواند بسیار جالب و انگیزه بخش باشد. اگر دوست داشتید این مورد را هم امتحان کنید.

 

حتی اگر میخواهید سفارشی کار کنید و تابلو بنویسید برنامه اي اسـت کـه عکس از اثر شـما را بر روی دیوار خانه قرار میدهد و ان موقع می‌بینید کـه چقدر زیبا می شود و مشتری قبل از این کـه بخواهد خرید کند با همچین عکسهایی بسیار راغب تر بـه خرید می شود چون یک دید کلی نسبت بـه آثار شـما پیدا می کند.

 

3- فعالیت در شبکه های مجازی

آموزش خوش نویسی

اینستاگرام یا روبیکا یا فیس بوک و یا هرچیز دیگری کـه باشد. یک بستر رایگان وجوددارد تا کارهایتان را ارائه کنید و نظرات دیگران را ببینید. از دل این نظرات چنان راهنمایی هاي‌ موثری بـه دست خواهید آورد کـه در پیشرفت شـما بسیار تاثیرگزار خواهند بود. من یادم می‌آید از همان روزهای ابتدایی کـه در اینستاگرام کارهایم را بـه اشتراک گذاشتم دوستانی پیدا شدند کـه نکات بسیار مهمی رابا من در بین گذاشتند و خیلی کمکم کردند.

 

یکی از این دوستان یک خانم با شخصیتی بود کـه برایم پیشنهاد داد تا با قلم هم کار کنم. این حرف ایشون در ذهن من باقی ماند و من بعداً بر روی قلم در سبک هاي‌ لاتین بیشتر تمرکز کردم . واقعا حرف ایشان یک جمله بود اما دنیای هنری مرا تغییر داد. البته بعضا هم افرادی پیدا میشوند کـه می‌خواهند دلسردتان کنند اما هرگز بـه حرف آن ها گوش نکنید. مثلاً در اینستاگرام می‌توانید آن گونه افراد را بـه اسانی بلاک کنید و دیگر نتوانند منفی بافی کنند.

 

2- داشتن دوستان خوشنویس

من تبریک روز خوش نویسی

3 تا دوست خوشنویس داشته باشی چهارمی خودتی! حرفی اسـت کـه می‌گوید اگر سه تا دوستت پزشک باشند پزشک چهارم شـما هستید. اگر سه تا دوستت خدای ناکرده سیگاری باشند سیگاری چهارم یا بهتر بگیم دودکش چهارم شـما هستید. باور کنید این جا هم همین امر صدق می کند. چند تا دوست خوشنویس از شـما یک خوشنویس خواهد ساخت. با شرکت در کلاس ها و یا فعالیت در سوشیال مدیا و یا بازدید از نمایشگاه هاي‌ هنری دوستان خودرا پیدا خواهید کرد. 

 

1- در کلاس های مختلف شرکت کنید

هفته خوش نویسی مبارک باد

اما مردم عجله دارند و می‌خواهند دریک چشم بـه هم زنی استاد بشوند. اینکار میسر نیست. کسی کـه تدریس میکند و کارهای خوبی ارائه می‌دهد سال ها تلاش کرده و کلاس رفته اسـت. خوشبختانه امروزه اساتید مختلف کلاس هاي‌ آنلاین دارند و یا بسته هاي‌ آموزشی ارائه میدهند. حتی اگر می‌خواهید بهترینِ بهترین باشید در کلاس هاي‌ حضوری هم شرکت کنید. واقعا راه دیگری جز تمرین و شرکت در کلاس «مجازی یا حضوری » نیست.

 

متن تبریک روز خوش نویسی

 

قلم بـه دست گرفتم کـه حرف حق بنویسم

هر انچه را نتوان گفت بر ورق بنویسم

قسم بـه جان قلم خورده ام کـه نای قلم را

بـه دست گیرم و تا آخرین رمق بنویسم

بر ان سرم کـه بـه رغم محیط در همه ی جایی

هر انچه حق بپسندد بـه حقِ حق بنویسم

 

******

 

مشقم کن

وقتی کـه عشق را زیبا بنویسی

فرقی نمی‌کند کـه قلم

از ساقه هاي‌ نیلوفر باشد

یا از پر کبوتر …

روز زیبانویسان مشق عشق مبارک

 

******

 

تبریک می‌گویم روزی را کـه

با ادب و آدابش نوای قلم را بر روی کاغذ دلنشین کرد

مبارک باد روز خطاطی کـه با قلمش مشق عشق را ترسیم کرد.

 

اشعار تبریک روز خوش نویسی

 

وقتی میگویم خوشنویس ؛ منظورم کسی اسـت کـه خطی خوش دارد …

بعضی ها با قلم مو – بعضی ها با مداد – و بعضی ها قلم نی خطی بیادگار می گذارند.

روزتان مبارک خطاطان عزیز

 

******

 

هفته خوش نویسی

 

 متن ادبی تبریک روز خوش نویسی

 

روزخوشنویسی بـه جامعه خوشنویسان، هنرجویان و اساتید مبارک

خط زیبا خاک را زر میکند

 

*****

 

خوشنویسی یعنی همراه و همیار شدن با کاغذ و قلم اسـت روز جهانی خوشنویسی مبارک پسرم / دخترم

 

اس ام اس تبریک روز خوش نویسی

 

روزخوشنویسی بـه جامعه خوشنویسان، هنرجویان و اساتید مبارک

خط زیبا خاک را زر می کند

 

*****

 

هفته خوش نویسی

 

خوش‌نویسی ایرانی شاخه‌اي از خوشنویسی اسلامی اسـت کـه در کشور ایران و برخی از کشور های اطراف مانند افغانستان شکل گرفته شد.

خطاطی پس از ورود اسلام بـه ایران، بـه شیوه نسخ انجام می گرفت! در ان زمان با همین شیوه ده‌ها نسخه خطی قرآن بـه کتابت در آمد.

در دوره حکومت ایلخانان، تأثیر چینی‌ها و مغول‌ها باعث شد تا کتاب‌هاي‌ مذهبی برای نخستین بار با نقش‌هاي‌ تزیینی مزین شود.

روز ملی خوش‌نویسی بر همه ی ي هنرمندان زیبانویس مبارک

 

*****

 

امروز روز جهانی خوش‌نویسی هست و این روز رو بـه تمام خوشنویسان گرامی و هنرمند تبریک عرض می کنیم.

 

متن پیامک تبریک روز خوش نویسی 

 

نخستین شیوه خوش نویسی فارسی با نام خط تعلیق از اواسط قرن هفتم قمری بـه وجود آمد! این خط نخستین نوعخوشنویسی محسوب می شود کـه برای تحریر خط پارسی کـه از عربی بـه وجود آمده بود، ابداع شد.

 

*****

 

عشق خط می زند و قلم نقش عشق را

عشق آفریننده و محرک اسـت و قلم ابزاریست برای تحریر آنچه عشق می تراود

روز خوشنویسی بر هنرمندان عرصه خط و هنر گرامی باد

 

*****

 

متن تبریک روز خوش نویسی برای اس ام اس

 

متن تبریک روز خوش نویسی برای اس ام اس

 

خط وخوشنویسی در زمان حکومت تیموریان اهمیت بسیاری پیدا کرد و بـه ‌مرور زمان از ترکیب دو خط نسخ و تعلیق خطی بـه نام نسختعلیق بـه وجود آمد کـه باگذشت زمان برای اسانی تلفظ با نام نستعلیق معروف شد.

میرعلی تبریزی شخصی بود کـه خط نستعلیق را گسترش داد و قانونمند کرد.

 

*****

 

چه پردرد اسـت این قلبم

چه پرحرف اسـت گوش کن نوای جیر جیر قلم را بر روی کاغذ

روز هنرمندان عرصه خط و خوشنویسی مبارک

 

*****

 

خط نستعلیق کـه بـه‌عنوان عروس خطوط اسلامی شناخته میشود یکی از زیباترین و برترین خطوط خوش نویسی اسـت کـه تا بـه امروز نیز رواج دارد.

 

*****

 

افق خطی کـه

از نگاه قلم تا افق ناپیدای

آفرینش کشیده شد

روز خوشنویسی مبارک.

 

شعر تبریک روز خوش نویسی

 

انجمن خوشنویسان ایران درسال 1396 شمسی تصمیم گرفتند کـه برای توجه بیشتر بـه هنرخوشنویسی روزی را بـه‌عنوان روز ملی خوشنویسی نام‌گذاری کنند.

 

در پایان

عوامل موثر بسیاری میتواند در زیبایی کارهای خوشنویسی با خودکار شـما تاثیر گذار باشد. این عوامل تا جای ممکن بـه صورت ساده و با ترکیب مختصری از طنز برایتان نوشته شد. امیدوارم کـه مطالب گفته شده برایتان مفید باشند. 

جدیدترین مطالب سایت