انشا در مورد روز ملی فناوری اطلاعات

مجموعه : انشا
انشا در مورد روز ملی فناوری اطلاعات

امسال 22 تیر ماه با پیشنهاد سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بـه نام روز فناوری اطلاعات نام گذاری شد. دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز گلچینی از متن های‌ انشا برای روز ملی اطلاعات فناوری را منتشر کرده ایم.

 

روز جهانی فناوری اطلاعات

“تکنولوژی” کلمه ای اسـت کـه زندگی همه ی را تحت تاثیر قرار داده اسـت. هیچ یک از ما هنوز از اختراعات ان بی بهره نیستیم.

 

برای جشن گرفتن وجود فناوری در زندگی خود، ما هر سال یک “روز ملی فناوری” را جشن می گیریم. شاید برای نخستین بار در مورد این روز شنیده باشید.

 

برای افزایش دانش و خاطرجمعی شـما باید همین هم اکنون پارگراف های‌ را بررسی کنید تا تمام اطلاعات مربوط بـه ان را بـه دست آورید.

 

1. مقاله در مورد فناوری اطلاعات و تاثیر آن بر جهان:

انشا در مورد روز ملی فناوری اطلاعات

هدف این مقاله تأثیر جهانی فناوری اطلاعات «IT» بر زندگی ما، چه مثبت و چه منفی اسـت. فناوری اطلاعات شامل استفاده از رایانه و نحوه برقراری ارتباط، ذخیره، بازیابی و دستکاری داده ها می شود.

 

علاوه بر این، زمانی کـه دانش علمی بـه کار می‌رود، بـه ما کمک می کند تا مسائلی را کـه روزانه با انها سروکار داریم شناسایی و حل کنیم. صرفاً غیرممکن خواهد بود کـه از تأثیر فناوری اطلاعات بر زندگی روزمره و روال خود چشم پوشی کنیم.

 

در حال حاضر، وقتی فناوری را تجزیه و تحلیل می‌کنیم، می‌توان ان را بـه دو دسته تقسیم کرد: این کـه چگونه بر زندگی ما تأثیر گذاشته اسـت و خوب یا بد اسـت.

 

فناوری با سرعتی باورنکردنی در حال رشد اسـت زیرا متخصصان فناوری اطلاعات بـه طور مداوم بـه فناوری افزوده میشوند.

 

فناوری اطلاعات تقریبا در هر جنبه ای از اقتصاد، تجارت، مراقبت های‌ بهداشتی و آموزش نقش خودرا گذاشته اسـت و بـه بشریت اجازه می‌دهد تا در سطح جهانی پیشرفت کند.

 

ما اکنون ابزاری برای برقراری ارتباط با دیگران در سراسر جهان داریم، در حالی کـه چندین دهه قبل موانعی مانند فاصله وجود داشت کـه بر سر راه ما قرار داشت. در نتیجه، از آنجایی کـه امروزه بـه شدت بـه فناوری تکیه میکنیم، باید ویرانی هایي را کـه می تواند بر جامعه ما وارد کند نیز درنظر بگیریم.

 

اثرات مثبت فناوری اطلاعات بر زندگی

اگر برای مشاهده محیط اطراف مان وقت بگذارید، متوجه خواهید شد کـه محیط ما مملو از نوآوری اسـت حتی در جایی کـه دیدن واقعیت ان دشوار اسـت.

 

بیشتر اوقات، درجه اهمیت ان را نادیده می گیریم و ان را دستکم می گیریم. فناوری اطلاعات شیوه زندگی ما را تغییر داده و تا حد زیادی استاندارد زندگی ما را ارتقا داده اسـت.

 

دگرگونی های‌ نوآورانه مزیت های‌ بدیهی متعددی را بـه همراه داشته اسـت. ما بـه طور مداوم با تعداد زیادی از چیزهای اساسی در استاندارد زندگی خود در ارتباط هستیم. با استفاده از فناوری در زندگی روزمره، کارهای مختلف ساده تر شده اند.

 

آموزش تأثیرات عظیمی را دیده اسـت کـه ناشی از گسترش فناوری اسـت. اینترنت دریچه ای برای حجم بی پایان اطلاعات برای دانش آموزان و معلمان اسـت.

 

فن آوری آموزش از راه دور را تسهیل کرده اسـت کـه جای گزین کلاس درس سنتی شده اسـت و دانش آموزان می‌توانند در اسانی در خانه خود مطالعه کنند.

 

این یک فرصت شگفت انگیز برای کسانی اسـت کـه دریک مؤسسه آموزش عالی شرکت می کنند، بـه ویژه برای افرادی کـه قبلاً شغلی دارند. تحویل الکترونیکی منابع مورد استفاده برای تولید کتاب را کاهش میدهد.

 

اقتصاد در سراسر جهان بـه طور مداوم در نتیجه پیشرفت های‌ روزافزون فناوری در حال تغییر اسـت. اکثر شرکت ها و سازمان ها شاهد افزایش تولید و افزایش سرمایه خود بوده اند.

 

«امروزه رقابت تشدید شده و از عرصه ملی بـه عرصه جهانی تغییر یافته و چرخه عمر محصول کاهش یافته اسـت. با این حال، نیازهای رو بـه رشدی برای ارضای نیازهای خاص و فردی مشتریان وجوددارد.

 

با ظهور اختراعات فناوری، فرصت‌های‌ شغلی بیشتری در معرض اسـت، بنابر این شیوه‌های‌ سنتی‌تر اداره کسب‌وکارها اصلاح میشود. بـه عنوان مثال، تعداد زیادی از افراد و شرکت ها بـه جای یافتن ساختمانی برای توزیع، با فروش محصولات و کالاها از اینترنت استفاده کرده اند.

 

این در نهایت باعث صرفه جویی در هزینه های‌ سربار، اجاره فضا، استخدام کارمندان برای اداره مؤسسه و بیمه می شود.

 

اکثر شرکت ها، اگر نگوییم همه ی، تحت تأثیر تکامل فناوری هستند. ابر و رسانه‌های‌ اجتماعی نقش عمده‌ای در بازسازی کامل چشم ‌انداز اقتصاد جهانی دارند.

 

میلیونها نفر از تمام نقاط جهان می‌توانند اطلاعات، ایده ها و ارتباط را بدون دخالت مرزها بـه اشتراک بگذارند. متخصصان حوزه جامعه‌شناسی اهمیت فناوری را در جامعه بـه بازسازی جهان از قاره‌های‌ دوردست کـه افراد را منزوی می کند، بـه شهر کوچکی کـه کل جمعیت جهان را در بر میگیرد، مقایسه می کنند، جایی کـه اصطلاح جهانی‌سازی را می گیریم.

 

چندین دهه پیش، قبل از فناوری اطلاعات، برقراری ارتباط مردم با دیگران بـه خصوص اگر در سرتاسر کشور و بدون ذکر جهان بودند، زمان بیشتری می برد. امروز، یک نفر در ایالات متحده می تواند با شخص دیگری در افغانستان کـه من از تجربه چندین بار استقرار دارد، ارتباط برقرار کند.

 

پیشرفت‌های‌ فناوری در حوزه مراقبت‌های‌ بهداشتی، جان تعداد بیشماری از بیماران را در امان نگه داشته اسـت و اغلب برای تضمین کیفیت زندگی ما گام‌هایي برداشته اسـت.

 

بـه دلیل نوآوری‌های‌ جدید در فناوری، حوزه دکتری تأثیر عظیمی بر همه ی اشکال و استعدادهای متخصصان مراقبت‌های‌ بهداشتی داشته اسـت. خیلی بـه ندرت شاهد پرونده های‌ کاغذی قدیمی برای بیماران خواهیم بود.

 

سوابق الکترونیکی سلامت، همچنین بـه عنوان EHR شناخته می شود، یک تغییر اساسی برای متخصصان دکتری بوده اسـت.

 

کدگذارهای صورتحساب دکتری، پرستاران عملی دارای مجوز «LPN» و تکنسین های‌ داروخانه تعداد کمی از حرفه های‌ دکتری هستند کـه از این استفاده در سطح صنعت سود می‌برند. اصطلاح Big Data اغلب در حوزه دکتری هنگام بحث درباره EHR استفاده می شود.

 

این مربوط بـه مقادیر زیادی داده اسـت کـه برای تجزیه و تحلیل انباشته و آماده شده اسـت. در شرایط خاصی کـه سوابق بیمار ناقص اسـت یا وجود ندارد، هوش مصنوعی می تواند بیماری ها رابا سرعت بیشتری نسبت بـه تعداد زیادی از متخصصان مراقبت های‌ بهداشتی پیشبینی و تجزیه و تحلیل کند.

 

اثرات منفی فناوری اطلاعات

در حال حاضر، فناوری اطلاعات بـه پیشرفت زندگی ما و نحوه ارتباط ما با یک دیگر کمک کرده اسـت، اما دارای افتهای آشکار متعددی نیز می باشد. ما از اینترنت برای کارهایی مانند گرد آوری اطلاعات برای انجام تحقیق در مورد یک موضوع خاص استفاده میکنیم.

 

در مقابل، تعداد زیادی از ما ساعت های‌ بیشماری را صرف تماشای ویدیو در یوتیوب، پخش فیلم یا گشت و گذار در وب می‌کنیم. بـه جای هدر دادن زمان ارزشمند، می توانیم در فعالیت‌هایي شرکت کنیم کـه برای ذهن و بدن ما تحریک‌کننده‌تر هستند.

 

فن آوری های‌ مدرن تأثیرات فوق العاده وحشتناکی بر ذهن ما دارند. مغز ما بـه خوبی با چالش های‌ ابزارهای پیشرفته سازگار نیست. فناوری امروزی با قرار گرفتن در معرض شدید، توانایی ما را برای تمرکز، بهره وری و نحوه تفکر ما را بـه حداقل می‌رساند.

 

تعداد زیادی از سایت‌ها و برنامه‌های‌ شبکه‌های‌ اجتماعی وجوددارد کـه مردم از آن ها برای ارتباط با دیگران استفاده می کنند و آن ها را تشویق می کنند تا در مورد زندگی خود عمومی‌تر باشند. این تصور نادرست وجوددارد کـه مردم در جایی کـه معتقدند اگر ایمیل یا پیامک را حذف کنند، برای همیشه از بین رفته اسـت وجوددارد.

 

با این حال، این مورد نیست زیرا میتوان آن ها را بازیابی کرد. انچه ما در مورد خصوصی بودن اطلاعات آنلاین خود باور داریم، در واقع دقیقا برعکس اسـت. واقعیت این اسـت کـه با افزایش مداوم فناوری شاهد موارد بیشتر و بیشتری از بـه خطر افتادن حریم خصوصی خود خواهیم بود.

 

از آنجایی کـه فناوری بـه اسانی در معرض ما اسـت، کمتر احتمال دارد اطلاعات را بـه خاطر بسپاریم یا ان را حفظ کنیم. مهارت هایي کـه زمانی در کلاس درس آموزش داده می شد کاهش یافته اسـت زیرا ما بـه فناوری تکیه می‌کنیم تا کار را برای ما انجام دهد.

 

محیط های‌ یادگیری آنلاین می تواند منجر بـه ناتوانی دانش آموزان در استفاده از مهارت های‌ اجتماعی شود. بـه نظر من، بهترین راه برای مبارزه با این، داشتن تعادل مناسب بین تعامل معلم و فناوری اسـت.

 

هکرهای کلاه سیاه بـه دلایل مختلفی تجربه نفوذ بـه سیستم ها و شبکه ها را دارند. ان‌ها تلاش می کنند سوراخ‌هایي را در اقدامات امنیتی برای سرقت اطلاعات، ربودن سیستم‌های‌ اطلاعاتی یا فقط برای این کـه ببینند امکان شکستن ان وجوددارد یا خیر پیدا کنند.

 

این هکرهای غیراخلاقی همچنین میتوانند داده هایي را کـه می تواند برای یک سازمان ویرانگر باشد دستکاری یا حذف کنند.

 

2. انشا درمورد تاثیرات فناوری اطلاعات بر زندگی:

انشا در مورد روز ملی فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات تقریبا همه ی جنبه های‌ زندگی ما را متحول کرده اسـت و امنیت ملی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

نقش فناوری اطلاعات در امنیت ملی را نمی‌توان اغراق کرد زیرا ثابت شده اسـت کـه در ایمن سازی کشورها از تهدیدات داخلی و بین المللی حیاتی اسـت. توانایی فناوری اطلاعات در گرد آوری، پردازش و انتشار حجم زیادی از داده ها، اثربخشی دفاع ملی را بسیار افزایش داده اسـت.

 

گرد آوری و تجزیه و تحلیل داده های‌ اطلاعاتی هسته اصلی امنیت ملی مدرن اسـت. فناوری اطلاعات گرد آوری و تجزیه و تحلیل داده ها را از منابع مختلف از جمله رسانه های‌ اجتماعی، عکسهای ماهواره ای و هواپیماهای بدون سرنشین امکان‌پذیر کرده اسـت.

 

پیشرفت‌ها در الگوریتم‌های‌ یادگیری اتومبیل نیز امکان تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده‌ها را در مدت زمان کوتاهی بـه صورت دقیق فراهم کرده اسـت. استفاده از هوش مصنوعی در فناوری تشخیص چهره در شناسایی و ردیابی افراد مورد علاقه نیز حیاتی بوده اسـت.

 

علاوه بر این، فناوری اطلاعات ارتباط امن بین پرسنل نظامی و مقامات دولتی را بدون توجه بـه موقعیت مکانی آن ها تسهیل کرده اسـت. این امر بـه ویژه درصورت بروز بحران کـه در ان اطلاعات باید بـه سرعت و کارآمد منتشر شود، اهمیت دارد. ارتباط مؤثر در امنیت ملی بسیار مهم اسـت، زیرا می تواند جان انسانها را نجات دهد و پاسخی هماهنگ را ممکن سازد.

 

علاوه بر این، فناوری اطلاعات نظارت مرزها را نیز متحول کرده اسـت. فناوری‌های‌ بیومتریک مانند تشخیص چهره و اسکن اثر انگشت برای شناسایی و ردیابی افراد ورودی و خروجی از یک کشور استفاده شده‌اند. این امر توانایی پرسنل امنیت ملی را برای شناسایی افرادی کـه ممکن اسـت یک تهدید امنیتی باشند، بسیار افزایش داده اسـت.

 

با این حال، استفاده از فناوری اطلاعات در امنیت ملی نیز چالش هایي را بـه همراه دارد. یکی از چالش های‌ اصلی امنیت سایبری اسـت.

 

از آنجایی کـه تعداد تهدیدات سایبری در حال افزایش اسـت، سازمان های‌ امنیت ملی باید از ایمن بودن سیستم های‌ اطلاعاتی خود خاطرجمعی حاصل کنند.

 

این شامل محافظت از اطلاعات حساس در برابر دسترسی غیرمجاز و جلوگیري از حملات سایبری از سوی نهادهای خارجی اسـت. عدم انجام اینکار می تواند امنیت ملی را بـه خطر بیاندازد و شهروندان را در معرض خطر قرار دهد.

 

چالش دیگر نیاز بـه حفظ تعادل بین امنیت ملی و حریم خصوصی افراد اسـت. استفاده از فناوری هایي مانند تشخیص چهره و اسکن بیومتریک می تواند مزاحم باشد و ممکن اسـت نگرانی هایي را در مورد حریم خصوصی افراد ایجاد کند. بنابر این، سازمان های‌ امنیت ملی باید خاطرجمعی حاصل کنند کـه از حقوق حریم خصوصی افراد حمایت می کنند ودر عین حال وظیفه خودرا برای تضمین امنیت ملی انجام می دهند.

 

در پایان، فناوری اطلاعات با تسهیل جمع‌آوری اطلاعات، ارتباطات امن و بازرسی مرزها نقش مهمی در امنیت ملی ایفا کرده اسـت. این امر توانایی سازمان های‌ امنیت ملی را برای شناسایی و مقابله با تهدیدات بـه موقع و کارآمد افزایش داده اسـت.

 

با این حال، مهم اسـت کـه خاطرجمعی حاصل شود کـه استفاده از فناوری با حقوق حریم خصوصی افراد متوازن اسـت و اقدامات امنیت سایبری برای محافظت از اطلاعات حساس وجوددارد. نقش فناوری اطلاعات در امنیت ملی با پیشرفت فناوری بـه تکامل خود ادامه خواهد داد و نمی‌توان اهمیت ان را نادیده گرفت.

 

3. انشا در مورد زندگی بدون تکنولوژی و فناوری اطلاعات:

انشا در مورد روز ملی فناوری اطلاعات

امروزه زندگی ما آن چنان با تکنولوژی گره خورده اسـت کـه حتی لحظه‌ای نمیتوانیم نبودش را تصور کنیم. وقتی گاهی اوقات برق قطع میشود و ما اتصال اینترنت، وای فای، نور، تلویزیون و کامپیوتر شخصیمان را بلا استفاده می‌بینیم، تازه می‌فهمیم تا چه حد بـه تکنولوژی وابسته هستیم.

 

حالا می خواهم زمانی را بـه تصویر بکشم کـه هیچ تکنولوژی در بین نباشد. یعنی فقط و فقط نیروی مکانیکی در بین اسـت و بس. تعداد زیادی از مردم شغلشان را از دست می دهند زیرا امروزه بخش عظیمی از صنعت و کسب و کارها بـه تکنولوژی ربط دارد.

 

در گذشته مردم بدون وجود تکنولوژی امورات خودرا می‌گذراندند. به جای استفاده از اجاق گاز از آتش و تنور برای پخت و پز استفاده میکردند و خانه هایشان رابا کرسی و چاله‌های‌ ذغال کـه ازفضولات حیوانات درست می ‌شد گرم می کردند.

 

به جای استفاده از کولر بر بام خانه‌ها بادگیر می‌ساختند و جریان طبیعی هوا را بـه داخل خانه می‌کشیدند. برای حمل و نقل از حیوانات چهارپا مانند اسب و شتر و الاغ استفاده میکردند و سرگرمی بچه‌ها فقط بازی با دیگر بچه‌ها بود. اما بزرگ ترین تفاوتی کـه تکنولوژی در زندگی بشر ایجاد کرده بـه نظر من مساله ارتباطات و آموزش اسـت.

 

بدون تکنولوژی ارتباط ما بـه دیدارهای رو بـه رو خلاصه یا نهایتا بـه نوشتن نامه ختم می ‌شد. اگر یک روز گوشی تلفن همراه هوشمند و اینترنت در اختیار نداشته باشیم چه اتفاقی می‌افتد. شاید این دریک روز و یک هفته قابل تحمل بـه نظر بیاید اما آیا می توانیم تصور کنیم زمانی را کـه مردم چنین امکاناتی نداشتند.

 

نبود تکنولوژی‌های‌ ارتباطی یعنی محدود شدن سطح فکر و سطح ارتباط، شاید بـه نظر بیاید کـه خب ارتباط رو در رو کیفیت و لذت بیشتری هم دارد اما این تکنولوژی اسـت کـه کیلومترها فاصله را از بین میبرد و دیگر نیازی نیست ما برای دیدن یکی از اعضای خانواده ماه ها با شتر در راه باشیم.

 

صرفه جویی در وقت و هزینه از مزایای این تکنولوژی اسـت. اگر تکنولوژی ارتباطات نبود ما برای آگاه شدن از اوضاع دنیا چه کار می‌توانستیم انجام دهیم. رسانه‌ ها و ارتباطات هستند کـه امروزه ما را از کوچک‌ ترین اتفاقات سراسر دنیا مطلع می کنند.

 

در گذشته افراد کمی بودند کـه با کنجکاوی در محیط زندگی خود دست بـه سفر و گردشگری می‌زدند و انقدر اینکار سخت و زمان بر بود کـه سفرنامه نویسان بـه اندازه دانشمندان برای مردم یک جامعه مفید و دارای اعتبار اجتماعی بودند. سفرنامه نوشتنی کـه سال ها طول میکشید و تجارب شخصی یک نفر از دیده‌هایش در کشور های دیگر بود. امروزه باوجود اینترنت برای ما بـه قدر فشردن یا لمس کردن چند دکمه زمان می برد.

 

اگر تکنولوژی در بین نبود آموزش‌ها هم بـه همین اندازه محدود می شدند. دانسته‌ها و یادگیری ما محدود بـه دانسته‌های‌ تنها یک شخص می ‌شد. هرچند شاید در ان صورت ما بیشتر بـه سراغ کتاب خواندن می‌رفتیم.

 

در گذشته با عمومی نبودن معلومات، مردم برای یادگیری در نخستین قدم بـه سراغ کتابها می‌رفتند و این شاید از معدود حسن‌های‌ نبود تکنولوژی در جامعه باشد. کتابهایی کـه امروزه مخصوصا در جامعه ما بـه آن ها بی‌توجهی میشود و بچه‌ها و بزرگسالان کمتر وقت خودرا بـه خواندن کتاب می‌گذرانند. چرا کـه تصور می کنند هرچه بخواهند داخل اینترنت قابل فهمیدن اسـت. اما لذت خواندن کتاب ودر دست داشتن ان چیزی اسـت کـه ما نباید بگذاریم تکنولوژی ان را از ما بگیرد.

 

در هر حال امروزه علم بـه واسطه تکنولوژی اسـت کـه در اختیار همه ی قرار گرفته و ما میتوانیم نظریات و علوم رابا هم مقایسه کنیم. تعداد زیادی از بیماری‌ها بـه واسطه تکنولوژی شناخته و مهار شدند. برای لحظه‌ای تصور کنیم اگر در همین دوران بیماری کرونا تکنولوژی در بین نبود زندگی ما چگونه می‌گذشت؟

 

در خانه بدون برق، اینترنت، تلویزیون، کنسولهای بازی و موبایل بودیم و حتی امکان دید و بازدیدی وجود نداشت. اگر این موضوع همیشگی بود میشود تصور کرد؟ زندگی بدون تکنولوژی بـه نظر من بـه فرو رفتن در تاریکی و انزوا شبیه اسـت. بی اطلاع ماندن، هدر رفتن وقت و عمر و پول، در جا زدن و بی خبری اسـت.

 

تکنولوژی زندگی انسان را دگرگون کرده و این واقعی اسـت اگر بگویم همین حالا زندگی جمعی بدون تکنولوژی برای ما بی‌معناست اما من فکر می کنم انسان در هر شرایطی با زندگی وفق پیدا کرده و تلاش برای زنده ماندن انسان رابا شرایط سازگار میکند.

 

 

4. انشا در مورد فناوری اطلاعات و ارتباطات:

انشا در مورد روز ملی فناوری اطلاعات

در پنجاه سال گذشته بروز تحولات گسترده در زمينه كامپيوتر و ارتباطات، تغييرات عمده ای را در عرصه های متفاوت حيات بشري بـه دنبال داشته اسـت.

 

انسان همواره از فناوري استفاده نموده و كارنامه حيات بشري مملو از ابداع فناوري های اطلاعات و ارتباطات كه از آنان بـه عنوان فناوريهاي جديد و يا عالي، ياد مي شود بيشترين تاثير را در حيات بشري داشته اند.

 

دنياي ارتباطات و توليد اطلاعات بـه سرعت در حال تغيير بوده و ما امروزه شاهد همگرايي آنان بيش از گذشته با يكديگر بوده، بگونه‌ای كه داده‌ها و اطلاعات بسرعت ودر زماني غيرقابل تصور بـه اقصي نقاط جهان منتقل ودر معرض استفاده كنندگان قرار مي‌گيرد.

 

ICT يافناوري‌‌اطلاعات‌وارتباطات« Information & Communication Technology»؛ بدون شك تحولات گسترده ای را در تمامي عرصه‌های اجتماعي و اقتصادي بشريت بـه دنبال داشته و تاثير ان بر جوامع بشري بگونه‌ای اسـت كه جهان امروز بـه سرعت در حال تبديل شدن بـه يك جامعه اطلاعاتي اسـت. جامعه ای كه در ان دانايي و ميزان دسترسي و استفاده مفيد از دانش، داراي نقشي محوري و تعيين كننده اسـت.

 

گستره كاربرد و تاثيرات ان در ابعاد مختلف زندگي امروزي و آينده جوامع بشري بـه يكي از مهم ترين مباحث روز جهان مبدل شده و توجه بسياري از كشورهاي جهان را بـه خود معطوف كرده اسـت. اما در تعريف فناوري اطلاعات و ارتباطات مي‌توان گفت؛ فناوري عبارت اسـت از جمع آوري، سازماندهي، ذخيره و نشر اطلاعات اعم از صوت، تصوير، متن يا شماره كه با استفاده از ابزار رايانه‌ای و مخابرات صورت پذيرد.

 

صرفنظر از تعاريف متنوع و دامنه وسيع كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در بخش هاي مختلف زندگي بشري، دسترسي سريع بـه اطلاعات و انجام امور بدون درنظر گرفتن فواصل جغرافيايي و فارغ از محدوديتهاي زماني محوري ترين دستاورد اين فناوري اسـت.

 

مي‌توان از ارتباطات مطمئن ودر معرض به‌صورت كارآمد، بـه عنوان بخشي از ابزار مطرح سازي مشكلات جهاني بهره‌گرفت.

 

ممكن اسـت فناوريهاي اطلاعاتي و ارتباطي بـه تنهايي گرسنه‌ها را سير نكند، گرسنگي را ريشه كن نكند، يا مرگ و مير كودكان را نكاهد، اما عواملي بيش از پيش و با اهميت هستند كه رشد اقتصادي و برابري اجتماعي را بـه حركت درمي‌آورند.

 

فناوري اطلاعاتي و ارتباطي؛ توليد، تنوع و توزيع كارآمد محصولات كشاورزي را مقدور مي‌سازد و امكان عرضه خدمات اوليه بهداشتي بـه افراد بسيار نيازمند مناطق محروم از تسهيلات بهداشتي را فراهم‌تر مي‌سازد. همچنين بـه آموزگاران اين امكان را مي‌دهد كه دانش خودرا بـه دورافتاده‌ترين نقاط اين سياره برسانند.

 

دسترسي بـه فناوري اطلاعات مي‌تواند ايجاد شركتهاي كوچك و گروه بندي فقيرترين و دورافتاده‌ترين مناطق جهان را تقويت كند و بـه انها كمك كند و بخش عمده بازارهاي داخلي و جهاني را بـه هم پيوند دهد.

 

فناوري اطلاعات امكان جهش زير ساختهاي فقير را طوري فراهم ساخته كه دوري از بازارها ديگر عامل زيان نيست و كانالهاي توزيع ناكارآمد، ديگر از ميان رفته و بـه گذشته‌ها متعلق مي‌شوند.

 

فناوري اطلاعات و ارتباطات مي‌تواند تاثير بسيار زيادي در التیام حكومت گرداني برجاي گذارد، مي‌تواند بـه مردمي كه دورافتاده، زبان بسته و غير قابل بروز بوده‌اند صدايي بدهد كه بتوانند صرف نظر از جنسيت و مكان زندگي خود سخن بگويند.

 

با اين اوصاف با پذيرش قدرت فراوان فناوريهاي اطلاعاتي و ارتباطي در التیام و اعتلاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي مردم، بايد ان را محور تمام راهبردهاي توسعه قرار دهيم.

 

بر همين اساس نظريه‌هايي مانند ايجاد دولتهاي الكترونيكي، شهرهاي الكترونيكي، آموزش الكترونيكي، و تجارت الكترونيكي مطرح گرديد و ظرف چند سال اخير در برخي از كشورها پيشرفتهاي قابل توجهي نموده اسـت. مزاياي عملي شدن اين نظريه‌ها استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات را بـه يك بحث جهاني و قابل توجه جوامع مختلف مبدل كرده كه يكي از آن ها، بحث ايجاد دولتهاي الكترونيكي اسـت.

 

در پایان

رئیس سازمان نظام‌صنفی رایانه‌ای تهران معتقد اسـت کـه ثبت این روز در تقویم ملی می تواند توجه آحاد جامعه و بدنه حکومتی را بـه اهمیت فناوری برای ساختن آینده‌ای بهتر جلب کند.

 

جدیدترین مطالب سایت