20 نکته مفید برای تشویق کنجکاوی در کودکان

20 نکته مفید برای تشویق کنجکاوی در کودکان

بـه ذهن کنجکاو فرزندتان کمک کنید تا تمرکز کند. ما دراین قسمت از مجله تالاب برای شـما همراهان عزیز لیستی از 20 نکته مفید برای تشویق کنجکاوی در کودکان را منتشر کرده ایم.

 

ترفندهایی برای تشویق کنجکاوی در کودکان

کنجکاوی در کودکان یک ویژگی رایج اسـت. تماشای برق زدن چشمان انها وقتی چیزی جدید بـه انها نشان میدهید یا بـه آن ها می‌گویید لذت بخش اسـت. ودر حالی کـه پرسش، اشتیاق انها برای یادگیری و دانستن هر پاسخی ممکن اسـت گاهی شـما را آزار دهد، کنجکاوی کودکانه انها برای کوچکترها معجزه می‌کند.

 

کنجکاوی چقدر برای کودک مفید است؟

کنجکاوی فواید متعددی برای ذهن جوان دارد.

1. کنجکاوی میتواند ذهن کودک را فعال تر کند. این بـه کودک شـما حس شگفتی میدهد. باعث می شود کودک شـما بیشتر فکر کند و سوال بپرسد.

 

2. این امر باعث می شود کـه کودکان توجه بیشتری داشته باشند و اطلاعات را دریافت کنند.

 

3. وقتی کودک کنجکاوی را تحریک می‌کند، باعث می شود در مورد چیزهای مختلف اطراف خود اطلاعات بیشتری کسب کند. آن ها سعی میکنند احتمالات مختلفی را ارائه دهند و خارج از چارچوب فکر کنند.

 

علاوه بر این، ترویج یک طرز فکر کنجکاو باعث می شود کودک نسبت بـه دنیای اطراف خود هیجان بیشتری داشته باشد. آن ها بـه دنبال یادگیری بیشتر هستند و از کوچک‌ترین چیزهای اطراف خود لذت میبرند.

 


مطالب مشابه: روش پاسخگویی به سوالات مکرر کودک


 

نکاتی برای پرورش کنجکاوی در کودکان

در این جا چند راه وجوددارد کـه میتوانید بـه آزادسازی حس کنجکاوی در فرزندتان و تداوم ان کمک کنید:

 

1. از عبارت «معجب…» استفاده کنید.

از عبارت «معجب…» استفاده کنید.

سعی کنید در حین مکالمه با فرزندتان از عبارت «معجب…» اغلب استفاده کنید. بـه عنوان مثال، می توانید بگویید: “من تعجب می‌کنم کـه چرا خورشید هر عصر غروب میکند؟” یا “من تعجب میکنم کـه چرا ستاره ها درخشان هستند؟” اینکار مهارت هاي‌ کنجکاوی انها را تشویق می‌کند، انها را بـه فکر وا می دارد و انها را کنجکاوتر می‌کند.

 

2. ناامید نشوید

پرورش کنجکاوی در فرزندتان باعث می شود کـه او با چیزهایی کـه دوست دارد درگیر شود. بـه جای این کـه فرزندتان را از کشف سرگرمی ها یا علایق دیگر منصرف کنید، برعکس عمل کنید. آن ها را تشویق کنید کـه با ذهنی باز یاد بگیرند. در عین حال، در مورد سؤالات بی پایان انها نگران نباشید. در عوض با صبر و حوصله و با لبخند بـه سوالات آن ها پاسخ دهید.

 

3. از فرزندتان پیروی کنید

بله شـما ان را درست خواندید! در حالی کـه بیشتر مردم مایلند فرزندان خودرا مجبور کنند کـه راه آن ها را دنبال کنند، انجام معکوس ان گاهی اوقات میتواند مفید باشد. اجازه دهید فرزندتان رهبری را بر عهده بگیرد و از دیدگاه او بـه مسائل نگاه کنید. سپس، با در آغوش گرفتن کنجکاوی، با فرزندتان درگیر شوید تا او بـه کاوش بپردازد. این بـه جوانان کمک میکند تا احساس حمایت کنند.

 

4. آنها را مراعات کنند

با اشاره کردن بـه چیزها و طرح سؤالات، کودک خودرا مراقب باشید. شـما حتی می توانید یک بازی انجام دهید. بـه عنوان مثال، بـه کاکتوس هاي‌ سبز اشاره کنید و سپس از کودک خود بخواهید چیزهایی هم رنگ پیدا کند. در پرورش کنجکاوی بـه انها کمک کنید زیرا این امر باعث می شود تا آن ها نسبت بـه محیط اطراف خود توجه بیشتری داشته باشند و متوجه چیزهایی شوند کـه طبق معمولً بـه آن ها علاقه ندارند یا بـه آن ها توجه نمی‌کنند.

 

بازی «من میبینم، میبینید» رابا کودک بازی کنید کـه در ان می توانید بـه یک شی خاص اشاره کنید «مثلا من عدد 25 را میبینم» و کودک می‌تواند هر تعداد از چیزهایی را کـه میبیند فهرست کند. مثلا من عدد 25 را در شش جا میبینم.

 

5. اجازه بازی مستقل را بدهید

اجازه بازی مستقل را بدهید

اگر پیدا کردن راه حلی برای یک مشکل برای فرزندتان چالش برانگیز باشد، ممکن اسـت شـما را نگران کند. با این حال، عجله نکنید و ان را برای انها حل کنید. بازرسی بر کاری کـه کوچولو انجام میدهد ضروری اسـت. با این حال، بـه انها اشاره نکنید، راهنمایی نکنید یا بـه انها بگویید کـه چگونه اینکار انجام می شود. اجازه دهید بازی مستقل برای ایجاد کنجکاوی بیشتر و القای حس اعتماد بـه نفس.

 

6. بگذارید اشتباه کنند

جایی برای اشتباهات باز کنید. از فرزندتان بـه خاطر اشتباهش انتقاد نکنید. در عوض، آن ها را بـه خاطر تلاششان تحسین کنید و آن ها را تشویق کنید تا از ان بیاموزند. با نفی ترس از فریاد زدن بـه خاطر یک اشتباه، بـه طور خودکار فرزندتان را تشویق می کنید کـه کنجکاوتر شود.

 

7. به آنها آزادی اکتشاف بدهید

کودک شـما بـه چیزهایی کـه وی را دوست دارد متمایل می شود. بـه جای این کـه چیزی را بـه زور بـه آن ها تحمیل کنید، بـه انها اجازه دهید کاوش کنند. در حالی کـه این تمایل رایج والدین اسـت کـه فرزندان را مجبور بـه انجام انچه «درست» اسـت، کنند، ممکن اسـت بیشتر از این کـه بـه نفعشان باشد بـه انها آسیب برساند. سخت گیری یا دقت بیش از حد می‌تواند خلاقیت طبیعی کودکان را مختل کند. بـه کودکان اجازه دهید رها کنند و انچه را کـه می‌خواهند کشف کنند.

 

8. محیطی مساعد ایجاد کنید

کودک همیشه در حال مشاهده، کاوش و جذب اسـت. کوچولو را در دسترس اسباب‌بازی‌هاي‌ جالب، تصاویر، کتاب‌ها، کلیپ‌هاي‌ حرکتی و غیره قرار دهید. یک فضای محرک برای کاوش برای او بسازید. این باعث می شود آن ها بـه طور مثبت گیر کرده و کنجکاوی انها را بیدار کنند.

 

9. برای فعالیت های بدون پایان زمان بگذارید

ممکن اسـت کودک شـما با یک تکه کاغذ سرگردان بیشتر از یک اسباب بازی ساده بازی کند. بـه طور مشابه، انها ممکن اسـت بیشتر بـه یک مجموعه لگو بـه جای یک اسباب بازی پر شده علاقه داشته باشند. ان‌ها را در فعالیت‌هاي‌ بدون پایان درگیر کنید و اجازه دهید آزمایش کنند و از تخیل خود برای رسیدن بـه چیزهای مختلف استفاده کنند.

 

10. به سوالات به وضوح پاسخ دهید

به سوالات به وضوح پاسخ دهید

کودکان اغلب با سوالات زیادی روبه‌رو می‌شوند. ودر حالی کـه بزرگسالان سعی می‌کنند بـه انها پاسخ هاي‌ عمیق بدهند، ممکن اسـت بـه سختی تقاضای شود. بنابر این، تشویق بـه تحقیق، بدون عارضه بـه سؤالات آن ها بپردازید. آن ها را نادیده نگیرید یا آن ها رابا اطلاعات بیش از حد غرق نکنید، در غیر این صورت لذت یادگیری را از بین میبرید.

 

هنگام پاسخ دادن بـه سؤالات یک کودک، برای درک بهتر، سناریویی را کـه می‌تواند با ان مرتبط باشد ارائه دهید. قبل از ارائه ان بـه آن ها، همیشه بهتر اسـت بـه توضیحاتی کـه در مورد آن ها شک دارید بـه صورت آنلاین یا با منابع متنی ارجاع دهید.

 


مطالب مشابه: افزایش هوش کودکان بدون سرگرمی با موبایل و تبلت


 

11. چالش ها را در روال خود بگنجانید

در حالی کـه مهم اسـت کـه چیزها را برای کودک خود بی اهمیت کنید، در ان زیاده روی نکنید. خیلی ساده همچنین می‌تواند بـه معنای خیلی کسل کننده باشد. چالش‌هایي را در برنامه‌هاي‌ روزمره فرزندتان بگنجانید تا وی را درگیر نگه دارید. بـه عنوان مثال، مجموعه هاي‌ پیچیده لگو را برای آن ها بخرید یا چند بازی فکری معرفی کنید.

 

12. به دنیای اطراف خود علاقه ایجاد کنید

در حالی کـه نادیده گرفتن چیزهای بـه ظاهر پیش پا افتاده در زندگی آسان اسـت، برانگیختن حس کنجکاوی فرزندتان در چیزهای کوچک زندگی راهی عالی برای رشد کنجکاوی کودکان اسـت. بـه کودکان اجازه دهید تا عمیق‌تر با چیزهای اطراف خود سرگرم شوند. آن ها را بـه پیاده روی ببرید و بگذارید پاهای لخت پرسه بزنند. بـه آن ها اجازه دهید چیزهای مختلف را لمس کنند، احساس کنند و بشنوند.

 

13. زمینه را برای رشد کنجکاوی فراهم کنید

در حالی کـه راهنمایی فرزندتان در مسیر یادگیری بسیار مهم اسـت، همه ی چیزهایی را کـه باید بداند بـه او آموزش ندهید. کلید در ایجاد تعادل نهفته اسـت. بـه انها کمی آزادی عمل بدهید تا بـه طور مستقل چیزهای خاصی را کشف و یاد بگیرند. فعال کنید، منتشر نکنید و همیشه فضایی برای رشد کنجکاوی باقی بگذارید.

 

14. کودکان را با سوالات باز تحریک کنید

بـه جای این کـه بپرسید “آیا ان رنگ قرمز اسـت؟” بپرسید “چه رنگی می‌تواند باشد؟” یا حتی بهتر، بپرسید “چند رنگ وجوددارد؟” قبل از رسیدن بـه سوال اصلی سؤالات باز کودکان را تشویق میکند کـه کنجکاوانه فکر کنند.

 

15. آنها را تشویق کنید تا خودشان انتخاب کنند

انتخاب هاي‌ فرزندتان را غیرمنطقی تلقی نکنید. بـه ان‌ها اجازه دهید تا تجربه کنند و با ان‌ها همراه شوند. بـه این ترتیب، انها میتوانند چیزی را از منظر جدیدی ببینند و بـه اختیار خود یاد بگیرند.

 

17. به آنها کمک کنید احساس اعتماد کنند

همیشه روحیه فرزندتان را تقویت کنید. بـه آن ها این احساس را بدهید کـه علیرغم احتمالات میتوانند بـه اهداف خود برسند و آن ها را از شکست نترس کنید – آن ها با میل بیشتر ریسک میکنند و دانش بیشتری دراین فرآیند بـه دست می آورند.

 

18. با آنها سفر کنید

. با آنها سفر کنید

سفر یکی از هیجان انگیزترین راه ها برای گرد آوری دانش اسـت. با قرار دادن کودک خود در دسترس سفر در سنین پایین، می توانید افق دید وی را گسترش دهید و وی را نسبت بـه فرهنگ هاي‌ جدید کنجکاوتر کنید.

 

19. اغلب آنها را غافلگیر کنید

زمانی کـه فرزندتان اصلا انتظارش را ندارد، یک سواری ذهنی بـه او بدهید! یک ناهار بداهه ترتیب دهید، آن ها را بـه کلاس هنری ببرید یا در محله اي جدید قدم بزنید. با غافلگیری انها، ذهن انها را بـه شیوه اي مثبت و سرگرم کننده تحریک می کنید.

 

20. یادگیری را به عنوان یک چیز سرگرم کننده ببینید

وقتی فرزندتان را تشویق می کنید کـه از طریق بازی یاد بگیرد، باعث میشود کـه او بیشتر درگیر ان شود. اگر فرزند شـما یادگیری را بـه یکبار سنگین بیابد، هرگز برای حفاری عمیق تر الهام نخواهد شد. وقتی سرگرمی در بین باشد، انها هیجان زده می‌شوند و کاملاً دراین فرآیند شرکت میکنند.

 

کودکان هنگامی کـه بـه طور فعال آن ها را تماشا یا اجرا میکنند، مفاهیم کاربردی گرا را سریع تر یاد میگیرند، بنابر این مطمئن شوید کـه چند آزمایش علمی و پازل منطقی با انها انجام دهید.

 

21. مطالعه را تشویق کنید

از آنجایی کـه کتاب ها منبع دانش محسوب می‌شوند، می توانید با آن ها نیز مطالعه کنید، دانش پیش درآمدی برای کنجکاوی اسـت.

 

22. از آنها سوال بپرسید

کمک بگیر بـه عنوان مثال، می توانید بگویید: «بچه، آیا می تواني دراین مورد بـه من کمک کنی؟ من این را نمیدانم. این را می دانی؟” بچه بودن با یک بچه برای رشد کل نگر آن ها مفید اسـت.

 

1. نشانه های کودک کنجکاو چیست؟

شـما بـه اسانی می توانید یک کودک کنجکاو را شناسایی کنید زیرا آن ها سوالات زیادی را مطرح میکنند. انها عموماً درگیر چندین موضوع هستند و فعالانه بـه دنبال یافتن پاسخ هستند.

 

2. چگونه کنجکاوی یادگیری را افزایش می دهد؟

کنجکاوی مغز کودک را بیشتر بـه یادگیری علاقه مند میکند. همچنین سطح هورمون احساس خوب آن ها را افزایش میدهد و تجربه یادگیری را ارزشمند میکند. این انگیزه طبیعی برای یادگیری همچنین قدرت حافظه آن ها را التیام می بخشد و بـه انها کمک می‌کند اطلاعات را بـه خوبی حفظ کنند.

 

3. کودکان از چه سنی شروع به نشان دادن کنجکاوی می کنند و چگونه در طول زمان تغییر می کند؟

کنجکاوی در کودکان از همان دوران کودکی و زمانی کـه انها محیط خودرا کشف می‌کنند ظاهر می شود. این در دوران نوپا و اوایل کودکی بارزتر می شود، کـه مشخصه ان جستجوی مداوم برای دانش و شیفتگی بـه جهان اسـت. این کنجکاوی با رشد آن ها تکامل می‌یابد و بر پیگیری مادام العمر انها برای یادگیری و اکتشاف تأثیر میگذارد.

 

4. چگونه والدین می توانند کنجکاوی فرزندشان را با نگرانی های ایمنی متعادل کنند؟

والدین می‌توانند با خاطرجمعی از یک محیط ایمن و تحت کنترل برای کاوش، تعادلی بین کنجکاوی و نگرانی هاي‌ ایمنی فرزندشان ایجاد کنند. این شامل تعیین محدودیت‌هاي‌ واضح، ارائه اسباب‌بازی‌ها و فعالیت‌هاي‌ مناسب، و تقویت ارتباطات باز برای آموزش و تقویت دستورالعمل‌ها و اقدامات احتیاطی اسـت.

 

5. آیا کنجکاوی را می توان آموزش داد یا یک ویژگی ذاتی است؟

کنجکاوی ترکیبی از تمایل ذاتی و تأثیر محیطی اسـت. در حالی کـه کودکان دارای کنجکاوی ذاتی هستند، می‌توان ان را از طریق یک محیط حمایتی کـه کاوش را تحریک می‌کند، تشویق بـه پرسشگری می‌کند و حس ترس را تقویت می‌کند، توسعه داد. والدین و مربیان نقش تعیین کننده اي در پرورش و پرورش کنجکاوی در کودکان دارند.

 

6. کنجکاوی چه مهارت هایی را ایجاد می کند؟

توسعه کنجکاوی باعث تقویت تفکر انتقادی، حل مسئله، خلاقیت و کسب دانش می شود. این عطش برای کاوش را تحریک میکند، یادگیری فعال را تشویق می‌کند، حفظ اطلاعات را التیام می بخشد، و ذهنیت رشد را پرورش می‌دهد، ودر نهایت یادگیری مادام العمر و سازگاری را تقویت میکند.

 

7. برخی از پیامدهای منفی بالقوه سرکوب کنجکاوی کودک چیست؟

محدود کردن کنجکاوی کودک ممکن اسـت منجر بـه کاهش انگیزه، کاوش محدود و کاهش خلاقیت شود. علاوه بر این، ممکن اسـت مانع کسب مهارت هاي‌ ضروری و اشتیاق واقعی برای یادگیری شود.

 


مطالب مشابه: آموزش روشی ساده برای افزایش اعتماد به نفس کودکان


 

در پایان

کنجکاوی در کودکان انها را تشویق می‌کند تا زمینه هاي‌ جدید دانش را کشف کنند. بچه هاي‌ کنجکاو دوست دارند سوال بپرسند و سعی می‌کنند جواب آن ها را بیابند. کنجکاوی بـه آن ها کمک می‌کند تا با چیزهای ناآشنا آشنا شوند و از مغز خود تا حداکثر ظرفیت استفاده کنند.

 

در نتیجه، کودکان کنجکاو اعتماد بـه نفس، باهوش، حل کننده مشکلات و پذیرای اطلاعات بیشتری هستند. در حالی کـه همیشه پاسخ دادن بـه سؤالات فرزندتان ممکن اسـت کسل کننده باشد، وی را تشویق کنید تا تمام سؤالاتی را کـه فکر می‌کند بپرسد و مغز خودرا با بهترین علوفه دانش تغذیه کند.

جدیدترین مطالب سایت