درمان دیسک کمر با 6 روش مختلف + 4 پکیج درمان مکمل

مجموعه : رپورتاژ آگهی
درمان دیسک کمر با 6 روش مختلف + 4 پکیج درمان مکمل

درمان دیسک کمر با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که تعیین آن بستگی به شدت و نوع آسیب و سن بیمار دارد. به همین دلیل روش درمانی یک شخص با درمان شخص دیگر متفاوت خواهد بود. از بهترین گزینه‌های درمان دیسک کمر می‌توانیم به مصرف دارو، فیزیوتراپی، کمربند پلاتینر، آب درمانی، ماساژ و در آخر جراحی اشاره کنیم. در نظر داشته باشید که زمانی جراحی برای بیمار توصیه خواهد شد که درد و دامنه حرکتی محدود شده باشد یا خطر یا مشکلی سلامتی بیمار را تهدید کند. اما به راستی کدام روش درمانی برای رفع درد دیسک کمر و بهبود شرایط بیمار بهتر است؟ در این مطلب از فست طب به بررسی چندین نمونه از روش‌های درمانی دیسک کمر خواهیم پرداخت. ما را همراهی کنید.

 

انتخاب روش درمان دیسک کمر؛ درمان‌های کم تهاجمی یا تهاجمی؟

اولین قدم برای درمان دیسک کمر، به کارگیری روش‌های محافظه‌کارانه یا کمتر تهاجمی است. این روش‌ها شامل استراحت و استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی است. اگر درد ناشی از فتق دیسک کمر شدید باشد و بیش از دو هفته ادامه یابد، پزشکان داروهای زیر را تجویز می‌کنند:

 

  • استروئیدهای خوراکی برای کاهش التهاب و تسکین درد
  • داروهای مخدری

 

اگر درد بیش از دو تا چهار هفته طول بکشد، درمان‌های محافظه کارانه زیر توصیه می‌شود:

  • فیزیوتراپی و ورزش برای کمک به کاهش فشار روی ریشه عصبی
  • خرید کمربند پلاتینر و استفاده از آن به صورت منظم
  • تزریق اپیدورال برای کاهش التهاب و تسکین درد
  • جراحی برای رفع آسیب ایجاد شده

 

به طور کلی اگر حدود شش هفته درمان دیسک کمر به طور محافظه کارانه نتواند درد را کاهش دهد. بیمار با مشورت متخصص ستون فقرات تصمیم می‌گیرند که برداشتن دیسک با جراحی بهترین روش درمانی است. اما در ادامه بیشتر با این روش‌های درمانی آشنا خواهیم شد.

 

مصرف داروهای تسکین دهنده، ضد التهابی یا شل کننده

در مواردی که آسیب وارد شده خفیف تا متوسط باشد، پزشک برای تسکین درد، بهبود دامنه حرکتی و کاهش التهابات بدنی، داروهای خاصی را تجویز می‌کند. رایج‌ترین داروهای تجویزی برای آسیب‌های دیسک کمر عبارتند از:

 

  • شل کننده‌های عضلانی مانند متوکاربامول، دیازپام و کاریزوپرودول
  • داروهای افیونی مانند اکسی کدون
  • ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ناپروکسن، ایبوپروفن و دیکلوفناک

دوره و دوز مصرفی این داروها بهتر است توسط پزشک برای بیمار تجویز شود. زیرا مصرف این داروها به صورت خودسرانه، اشتباه و در دوزهای بالا عوارضی ایجاد خواهد کرد.

 

خرید کمربند پلاتینر و استفاده منظم از آن؛ platiner کمربندی بدون عوارض

خرید کمربند پلاتینر و استفاده منظم از آن؛ platiner کمربندی بدون عوارض

کمربند پلاتینر محصول شرکت زایسترونیک آلمان است. در این کمربند از اولتراسوند، اینفرارد و کلاک پالس استفاده شده است. این 3 تکنولوژی از جمله بهترین و پرکاربردترین فناوری‌ها در درمان‌های فیزیوتراپی به شمار می‌روند. زیرا با اثرات درمانی خود خیلی راحت درد را تسکین داده، التهاب و تورم را از بین می‌برند. در آخر به روند درمان کمک کرده و آسیب ایجاد شده را درمان خواهند کرد.

 

استفاده از کمربند پلاتینر برای درمان دیسک کمر خفیف تا شدید بسیار عالی و موثر است. بیمار باید از این محصول برای 2 تا 3 هفته استفاده کند تا از درد خود خلاص شود. با استفاده از پلاتینر دیگر نیازی به مراجعه به کلینیک‌های فیزیوتراپی نخواهید داشت. در این حالت هزینه‌های درمانی شما به میزان زیادی کاهش خواهد یافت.

 

ماساژ درمانی برای تسکین درد و رفع اسپاسم عضلانی ناشی از دیسک کمر

انتخاب ماساژ درمانی برای مشکلات عضلانی بسیار عالی است. در حالتی که دیسک کمر منجر به آسیب عضلانی و عصبی شود، انجام ماساژ درمانی به تسکین درد و رفع محدودیت حرکتی ایجاد شده کمک شایانی خواهد کرد. با انجام ماساژ گرفتگی‌های عضلانی از بین رفته، فشار بر اعصاب کاهش یافته و همچنین هورمون اندورفین ترشح می‌دهد. با ترشح هورمون اندورفین بیمار حس بهتری خواهد داشت. زیرا این هورمون منجر به کاهش اضطراب و ایجاد حس آرامش می‌شود.

 

مراجعه به فیزیوتراپی برای تسکین درد دیسک کمر

در اغلب موارد پزشکان به عنوان اولین اقدام برای درمان آسیب‌های مفصلی، استخوانی و عضلانی جلسات فیزیوتراپی را پیشنهاد می‌دهند. فیزیوتراپی حوزه وسیعی است که در آن انواع مختلفی از روش‌های درمانی استفاده می‌شود. از این روش‌ها می‌توانیم به شاک ویو تراپی، اوزون تراپی، لیزر درمانی، اولتراسوند درمانی، ماساژ درمانی و سرما درمانی اشاره کنیم. ترکیب یا انتخاب یکی از این روش‌ها بستگی به شدت آسیب ایجاد شده و تشخیص پزشک دارد.

اما افرادی که دچار دیسک کمر هستند می‌توانند با خرید پلاتینر به صورت همزمان از 3 تکنولوژی فیزیوتراپی استفاده کنند. زیرا این کمربند هر 3 تکنولوژی پرکاربرد فیزیوتراپی را با هم دارد.

 

تزریق دارو به محل آسیب؛ تسکین درد به صورت موقت با اثرگذاری سریع

تزریق دارو به محل آسیب؛ تسکین درد به صورت موقت با اثرگذاری سریع

در مواردی که مصرف داروهای خوراکی برای بیمار سخت باشد یا تاثیر گذاری خوبی نداشته باشند، پزشک تزریق دارو به محل آسیب را توصیه خواهد کرد. برای تزریق از داروهای مختلفی استفاده می‌شود اما در اغلب موارد پزشکان از اسید هیالورونیک و لیدوکائین استفاده می‌کنند. لیدوکائین محل آسیب را بی حس می‌کند. در حالی که اسید هیالورونیک مشابه ماده لغزنده‌ای است که در دیسک کمر و مفاصل وجود دارد. تزریق این اسید به دیسک منجر به کاهش التهابات، رفع کمبود مایع مفصلی و کمک به ترمیم آسیب‌های ایجاد شده خواهد کرد.

اما باید اشاره کنیم که تاثیر تزریق دارو به کمر برای 2 تا 6 ماه است و در مواردی کمتر. همچنین هزینه نسبتا بالایی دارد که برای اغلب بیماران زیاد است.

 

انجام جراحی برای ترمیم یا برداشتن دیسک کمر

اگر آسیب به دیسک کمر شدید باشد یا منجر به بروز علائم شدید و خطرناک مانند مشکلات نخاعی شود، پزشک جراحی را پیشنهاد خواهد داد. زیرا اگر دیسک بیرون زده به نخاع یا دیگر اعصاب فشار وارد کند، منجر به آسیب‌های شدیدتر و در مواردی غیر قابل جبران خواهد شد. اما برای درمان دیسک کمر و رفع آسیب‌ها از چه روش‌های جراحی استفاده می‌شود:

  • دیسککتومی: با این جراحی فشار وارد شده روی اعصاب ناشی از دیسک آسیب‌دیده برداشته خواهد شد.
  • لامینکتومی کمر: برای کاهش فشار دیسک آسیب دیده روی نخاع، بخش یا تمام استخوان لامینا (پوشش محافظ روی نخاع) برداشته خواهد شد.
  • همجوشی ستون فقرات یا افیوژن: در جراحی افیوژن دو طرف دیسک را به هم می‌چسبانند تا ستون فقرات ثابت شود.
  • جراحی دیسک مصنوعی: با این جراحی که برای تعداد کمی از افراد انجام می‌شود، دیسک مصنوعی به جای دیسک‌های آسیب دیده قرار داده می‌شود.

هر کدام از این جراحی‌ها مراقبت‌های خاص و همچنین عوارضی خاصی خواهند داشت. به همین دلیل پزشکان به تعداد کمی از بیماران جراحی را پیشنهاد می‌دهند.

 

توصیه‌هایی برای درمان دیسک کمر بدون جراحی دیسک کمر

همیشه تنها راه درمان آسیب‌های مفصلی و استخوانی و عضلانی جراحی نیست. با استفاده از روش‌های کمتر تهاجمی و حتی خانگی می‌توانید در مدت کمی طولانی‌تر آسیب خود را درمان یا تسکین دهید. به عنوان مثال انجام تمرینات اصلاحی و ورزش منظم بهترین راه درمان دیسک کمر است. همچنین استفاده از ترکیبی از چند روش درمانی بدون خطر در کنار هم، دوره درمان را کوتاه‌تر و شرایط بیمار را بهبود می‌دهد. از بهترین درمان‌های مکمل برای دیسک کمر می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 

  • درمان‌های مکمل شماره 1: کمربند پلاتینر+ آب درمانی+ ورزش منظم
  • درمان‌های مکمل شماره 2: فیزیوتراپی در کلینیک + کمربند پلاتینر+ ورزش مکنزی در خانه
  • درمان‌های مکمل شماره 3: تزریق دارو به دیسک + آب درمانی + پلاتینر
  • درمان مکمل شماره 4: پلاتینر + ورزش منظم + تغذیه سالم و کاهش وزن

 

توجه داشته باشید از همه این درمان‌ها با مشورت پزشک می‌توانید استفاده کنید. انتخاب نوع روش درمانی به میزان فعالیت پذیری بیمار، سن و میزان درد آن بستگی دارد. به عنوان مثال انجام ورزش برای افراد مسن شاید سخت باشد، به همین دلیل در اغلب موارد برای آن‌ها آب درمانی توصیه می‌شود. اما وقتی بیمار جوان، فعال و بدون مشکل زمینه‌ای باشد، بهترین درمان ورزش کردن و تقویت بدن است.

جدیدترین مطالب سایت