10 راز پرورش درخت گردو که از آن بی خبرید؟

مجموعه : رپورتاژ آگهی
10 راز پرورش درخت گردو که از آن بی خبرید؟

پرورش درخت گردو و احداث باغ گردو بدون شک یکی از بهترین و پرسود‌ترین روش‌ها برای کسب درآمد از فضای زمین و باغ است. درختان گردو به سرعت به سن بلوغ رسیده و باردهی حداکثری خود را آغاز میکنند. از طرفی با باردهی بسیار عالی و میوه‌های گران قیمتی که دارند؛ قادرند سالیانه درآمدزایی بسیار عالی را برای شما باغداران محترم به همراه داشته باشند. در این مطلب قصد داریم تا به 10 راز در پرورش درختان گردو اشاره نماییم. که در افزایش سودآوری و بهره‌وری شما از باغ موثر خواهند بود. پس با ما همراه باشید.

 

10 راز پرورش درخت گردو که از آن بی خبرید؟

درختان گردو یکی از ارقام با سودآوری بالا در تمامی شهرهای کشورمان است. حتی در مناطقی که سایر ارقام میوه قادر به رشد و محصول‌دهی نخواهند بود؛ برخی از ارقام گردو میتوانند به خوبی سازگاری یافته و به سرعت محصول‌دهی خود را آغاز نمایند. ازاین‌رو خرید نهال گردو در تمامی شهرهای کشورمان امکان پذیر است. تنها نکته‌ی مهم در این بین؛ خرید نهالی است که بیشترین تطابق را با شرایط باغ و خاک و آب وهوای منطقه ما داشته باشد. تا به این‌ ترتیب بهترین و پربارترین باغ گردو را احداث نماییم. در این بخش قصد داریم 10 راز بزرگ درباره پرروش درخت گردو که لازم است پیش و پس از احداث باغ گردو بدانید را بیان کنیم.

 

راز اول : سازگاری نهال گردو با شرایط آب وهوایی و اقلیمی منطقه

این مورد خود متشکل از فاکتورهای مهم و تاثیرگذاری است که لازم است به آنها توجه شود:

ارتفاع از سطح دریا: با مطالعه اطلاعات محصول در سایت پالیز از ارتفاع از سطح دریای متناسب برای نهال گردو آگاه شده و سپس با مقایسه آن با ارتفاع از سطح دریای منطقه‌ی باغ؛ در صورت مطابقت پذیری اقدام به خرید نهال گردو در باغتان نمایید. در غیر اینصورت درختان 2 تا 3 سال پس از کاشت به طور کامل میسوزند. برای مثال نهال گردو چندلر در ارتفاع بین 0 تا 1500 متر و نهال گردو فرنور در ارتفاع بین 0 تا 3000 متر از سطح دریا قادر است به خوبی سازگار شود.

 

رطوبت و خشکی خاک: رطوبت و یا خشکی زیاد میتواند باعث ضعیف شدن و یا ابتلا به بیماری در برخی از ارقام درختان گردو بشود. ازاین‌رو درختان را با توجه به نوع سازگاری آنها در باغ خریداری کنید.

 

شوری خاک: شوری خاک میتواند باعث از بین رفتن برخی از درختان بشود. به این دلیل باید درختان مقاوم‌تر را در خاک‌های شور بکارید. و همچنین میتوانید با انجام اصلاحات خاک؛ از شوری آن بکاهید.

 

میزان اسیدیته و قلیایی خاک: این مورد نیز پیش و پس از احداث باغ گردو بسیار مهم و تاثیرگذار است. با انجام اصلاحات خاک؛ و افزودن کودهای شیمایی میتوانید میزان اسیدی و بازی بودن خاک را کنترل کنید.

 

بارندگی: بارندگی اگرچه یک عامل تاثیرگذار در پرورش درختان است. اما بارندگی خیلی زیاد و خیلی کم نیز میتواند به درختان آسیب وارد نماید. ازاین‌رو باید پیش از احداث باغ گردو از بارندگی سالیانه در منطقه آگاه شده و با توجه به آن؛ درخت گردوی مقاوم را خریداری نمایید.

 

آب وهوای منطقه: هریک از ارقام درختان گردو قادرند در شرایط آب وهوایی و اقلیمی خاصی به خوبی رشد کرده و باردهی نمایند. شما نیز باید با توجه به آب وهوای منطقه باغتان؛ بهترین نهال گردو را در باغ خریداری کنید. نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 4 برای آب وهوای معتدل، نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 5 برای آب وهوای خشک و نیمه خشک؛ نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 6 برای آب وهوای گرمسیری؛ نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 7 برای آب وهوای سردسیری، نهال گردو ژنوتیپ پالیز تیپ 9 برای آب و هوای کوهستانی مناسب است.

 

میزان شوری آب: با انجام آزمایش آب پیش از احداث باغ گردو از میزان شوری؛ اسیدی یا بازی؛ نوع آب و… آگاه شوید.

 

نیاز سرمایی: درختان هرساله نیاز دارند تا مدت زمان خاصی در فصل پاییز و زمستان در دمای بین 0 تا 7 درجه سانتیگراد قرار بگیرند. تا پس از پایان دوره سرماییشان از خواب زمستانه بیدار شده و به شکوفه زنی در سال جدید بپردازند. شما باید بدانید آیا میزان سرمای زمستانه در شهر شما قادر به برطرف سازی نیاز سرمایی درخت میباشد یا خیر؟ درختانی که دوره سرمایی را به خوبی نگذرانده‌اند؛ معمولا باردهی کمتری خواهند داشت.

 

احتمال سرمازدگی ناگهانی در فصل بهار یا پاییز: در مناطقی که سابقه بروز سرمازدگی در فصل بهار و پاییز وجود دارد. و یا در مناطقی با زمستان‌های سرد و طولانی توصیه میشود از ارقام نهال گردو دیرگل استفاده فرمایید.

 

پیش از احداث باغ گردو لازم است تا یک آزمایش آب و خاک در باغ انجام شود. تا از جنس، میزان اسیدی یا بازی؛ شوری؛ رطوبت و خشکی و وجود عناصر معدنی در آب و خاک آگاه شوید. (مقاله آزمایش آب و خاک ما را در سایت پالیز مطالعه فرمایید.)

 

10 راز پرورش درخت گردو که از آن بی خبرید؟

راز دوم : سن بلوغ و میزان باردهی حداکثری درخت

پس از کاشت نهال گردو؛ درختان باردهی بسیار کمی داشته و کیفیت آنها پایین‌تر است. ازاین‌رو محصولشان مناسب برای عرضه در بازار نیست. معمولا 3 تا 5 سال پس از احداث باغ گردو، درختان باردهی حداکثری خود را آغاز مینمایند. باردهی حداکثری درختان گردو بین 3 تا 16 تن در هکتار میباشد.

 

راز سوم : سن اقتصادی درخت گردو

سن اقتصادی درختان گردو در واقع به عمر مفید درخت گفته میشود. که در طول آن درخت پس از رسیدن به سن بلوغ باردهی حداکثری خود را آغاز نموده و تا دوره کهنسالی به این باردهی ادامه میدهد. عمر مفید درخت گردو بسته به نوع رقم بین 70 تا 200 سال است.

 

راز چهارم : اندازه و کیفیت محصولات

اندازه و کیفیت محصول یکی از مهم‌ترین فاکتورها در بازار پسندی و قیمت گذاری آنها به حساب میاید. ازاین‌رو درختی را در باغ بکارید که محصول‌دهی بسیار عالی و با کیفیت به همراه داشته باشد. نحوه رسیدگی و آبیاری و شرایط آب وهوایی و اقلیمی؛ نوع هرس و کوددهی درختان در افزایش کیفیت و اندازه محصول موثر است.

 

راز پنجم : تحمل آفات و بیماری‌ها

بیماری‌ها و آفات به طور ناگهانی و یا در اثر اهمال کاری در نگهداری و رسیدگی به درختان؛ ممکن است به درختان حمله ور شده و محصول‌دهی و حتی حیات درخت را تحت تاثیر قرار دهد. درختان آسیب‌دیده و یا بیمار حتی پس از بهبود کامل نیز ممکن است به باردهی با کیفیت قبلی خود بازنگردند. تحمل درختان گردو در برابر آفات و بیماری‌ها بسیار مطلوب است. و با آگاهی از نحوه پیشگیری از آفات و بیماری‌ها تا حد زیادی میتوان درختان را از حمله آنها در امان نگهداشت.

 

راز ششم : حداقل و حداکثر دمای منطقه

درختان گردو قادرند بازه دمای خاصی را تحمل نمایند. در صورت وجود سرما و یا گرمای بیش از دمای اعلام شده؛ درختان به طور کامل میسوزند. ازاین‌رو در مناطق مستعد معمولا با استفاده از روش‌هایی از سوختن درختان جلوگیری میشود.

 

راز هفتم : نحوه آبیاری

آیا میدانید نحوه آبیاری نیز به اندازه‌ی میزان آبیاری در کیفیت رشد درختان و محصول‌دهی آنها موثر است؟ درختانی که به روش آبیاری تحت فشار بابلر آبیاری میشوند بهترین عملکرد را از خود نشان میدهند. در مقابل آبیاری به روش غرقابی میتواند موجب خفگی ریشه؛ بروز بیماری‌های قارچی؛ گسترش بیماری و آفات در تمام باغ، رشد علف هرز در باغ و…. بشود. درختانی که به روش دیمی آبیاری میشوند نیز معمولا باردهی کمتری داشته و درختان ضعیف‌تر و مستعد ابتلا به برخی از بیماری‌ها و آفات میباشند.

 

راز هشتم : نحوه سمپاشی

سمپاشی درختان به صورت دوره‌ای سالیانه برای پیشگیری و یا برای مبارزه با بیماری‌ها و آفات انجام میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان گیاهپزشکی ما در ارتباط باشید.

 

راز نهم : نحوه کوددهی

پیش از احداث باغ با آزمایش خاک از نوع خاک و میزان عناصر معدنی در آن آگاه شده و با اضافه نمودن کود شیمیایی و آلی، خاک را اصلاح کنید. پس از آن نیز هرساله با آزمایش برگی؛ خاک را کوددهی کنید.

 

راز دهم : نحوه هرس

هرس درختان یکی از عملیات‌های تخصصی به حساب میاید که اگر به خوبی انجام نشود ممکن است محصول‌دهی درختان را به طور کلی قطع کند. درختان گردو به 2 صورت هرس باردهی و هرس فرم؛ هرس میشوند.

 

10 راز پرورش درخت گردو که از آن بی خبرید؟

 

نتیجه گیری

درختان گردو یکی از ارقام با سازگاری پذیری بسیار عالی در اکثر شهرهای کشورمان هستند. شما میتوانید از شمال تا جنوب و شرق تا غرب کشورمان؛ باغ گردو را احداث نموده و از سودآوری بسیار عالی آن بهره مند شوید. از مزایای احداث باغ گردو؛ سازگاری پذیری بسیار عالی با شرایط آب وهوایی و اقلیمی در سرتاسر نقاط کشورمان؛ حتی شهرهای بسیار گرمسیری و سردسیری و کوهستانی؛ مناطقی با رطوبت و یا حتی خشکی بالا میباشد. از طرفی این درختان در برابر اکثر بیماری‌ها و آفات مقاومت بسیار عالی داشته و این مورد هزینه‌های نگهداری و سمپاشی و همچنین ریسک‌های احداث باغ را به حداقل میرساند. درختان گردو باردهی و عمر اقتصادی بسیار بالایی دارند؛ این مورد درآمدزایی میلیاردی شما را تا سالهای سال تضمین مینماید.

برای خرید نهال گردو شناسنامه دار و با کیفیت شما باغداران محترم میتوانید با کارشناسان فروش نهال گردوی ما مستقر در دفتر مرکزی نهالستان پالیز؛ به صورت آنلاین؛ تلفنی و یا حضوری در ارتباط باشید.

وب سایت :  https://paliznahal.ir/

شماره تماس: واحد پشتیبانی و فروش نهالستان پالیز  ۰۹۰۲۱۸۳۲۳۹۳ – ۰۹۱۴۱۸۳۲۳۹۳

آدرس دفتر: آذربایجان غربی، میاندوآب، خیابان ۱۷ شهریور، نرسیده به تقاطع خیابان شهدا، شرکت پالیز

آدرس گلخانه: آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب؛ کمربندی شمالی؛ میدان ولایت؛ اتوبان ولایت

جدیدترین مطالب سایت