عوارض نشستن طولانی مدت در محیط کار

مجموعه : رپورتاژ آگهی
عوارض نشستن طولانی مدت در محیط کار

نشستن طولانی مدت : به وجود آمدن خودکار سازی و مکانیزمه شدن عوامل و کارها در اغلب بخش های اداری و صنعتی هر شرکت و سازمانی سبب ایجاد تغییرات گسترده‌ ای در ماهیت و ذات کار شده اند. امروزه بیشتر کارهایی که در زمان های گذشته به صورت دستی انجام می‌ شدند، به واسطه دستگاه ‌های مختلف و کامپیوترها انجام می ‌شوند.

 

به همین دلیل برخی از افراد برای کار کردن با این تجهیزات نیاز است تا در وضعیت نشسته قرار گیرند. به عبارت دیگر می‌ توانیم بگوییم که پیشرفت تکنولوژی سبب شده که محیط‌ های کاری بیشتر از این که نیازمند توانایی جسمی افراد باشند، به توانایی‌ های فکری و روانی کارمندان خود نیازمند هستند.

 

خطرات و مشکلاتی که برای سلامت افرادی که نشسته کار می کنند به وجود می آید

به طور کلی تمامی کارهایی که به اندیشیدن نیازمند هستند و به صورت نشسته صورت می ‌پذیرند، به فعالیت ماهیچه ‌ای بسیار کمتری نیاز دارند اما باید بگوییم که عوارض این دسته از فعالیت ‌ها نه تنها کمتر از فعالیت ‌های جسمی سخت نیست؛ بلکه بسیار بیشتر است.

 

به عنوان مثال منشی‌ ها، کارمندان بخش اداری هر سازمان، اپراتورهای شرکت‌ های کامپیوتر و تمامی افرادی که وظیفه خود را با نشستن بر هر نوع صندلی اعم از صندلی اداری، صندلی مدیریتی یا صندلی کارمندی انجام می‌ دهند از دردهای ناحیه کمر و دردهای عضلانی رنج می ‌برند. 

 

اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که در طول ساعت کاری می ‌توانید وضعیت بدنی خود را از حالت نشسته تغییر داده و کمی نرمش انجام دهید، باید بگوییم که کار کردن به صورت نشسته هیچ خطری برای سلامتی شما نخواهد داشت و برای شما مشکلی را به وجود نمی ‌آورد؛ اما برای افرادی که مجبور هستند ساعت‌ های طولانی و طاقت فرسایی را به نشسته کار کردن بپردازند، وضعیت بسیار متفاوت خواهد بود. درست است که نشستن به فعالیت ماهیچه ‌ای کمتری نیاز دارد؛ اما باید در نظر داشته باشید که در این وضعیت خستگی زود عارض می ‌شود.

 

نشستن یا هر فعالیتی که به صورت نشسته روی صندلی اداری یا صندلی کارمندی، توسط یک کارمند صورت می‌ گیرد نیازمند عضلاتی از بدن است که تنه فرد، گردن و شانه‌ های او را در یک وضعیت ثابت نگه دارد. یک وضعیت کاری نشسته بر صندلی اداری که به صورت ثابت نیز بوده، با  افزایش فشار بر عضلات و انقباض مداوم و همیشگی آن ‌ها باعث می‌ شود که جریان خون در عضلات درگیر بسیار کاهش یابد.

 

عوارض نشستن طولانی مدت در محیط کار

نشستن طولانی مدت

 

نشستن زیاد و تاثیر آن بر سیستم گردش خون

با توجه به شرایط موجود، خون و انرژی مورد نیاز برای انجام کارها به عضلات و ماهیچه‌ ها به صورت کافی نمی‌ رسند و در این حالت، بدن فرد بسیار زودتر از حالت عادی خسته شده و عضلات شخص را مستعد صدمه و آسیب می‌ سازد. فشار مضاعفی که به عضلات و اندام‌ های درونی سوخت و ساز وارد می ‌شود، تغذیه و تامین انرژی دیسک ‌های بین مهره‌ ها را کاهش داده و با گذشت زمان سبب به وجود آمدن دیسک کمر و دیسک گردن خواهد شد.

 

مهم ترین دلایلی که سبب می گردند تا شما از صندلی های استاندارد استفاده نمایید

انتخاب بهترین و استانداردترین نوع صندلی با توجه به نوع استفاده از آن علاوه بر این موضوع که به بدن شما کمک می ‌کند فرم صحیح خود را حفظ نماید، سبب می ‌گردد کمترین فشار و آسیب نیز به ماهیچه ‌های شما وارد شوند. به عنوان اولین و مهم ‌ترین دلیل باید ذکر کرد که شما هنگام استفاده از یک صندلی اداری استاندارد، پاهای خود را به طور کامل روی زمین قرار می‌ دهید. این شرایط سبب خواهند شد زاویه بین زانو و کف پاهایتان نود درجه باشد و کمترین فشار بر بدنتان وارد شود.

 

به طور کلی هنگامی که شما روی یک صندلی نشسته‌ اید بیشترین فشار بر کمر شما وارد می ‌شود، به همین دلیل استفاده از صندلی مدیریت که دارای بالشتی کوچک است، این فشار را تا حد چشمگیری کاهش می ‌دهد. همچنین لازم به ذکر است که این بالشت دارای قابلیت تنظیم ارتفاع نیز بوده و این امکان را به وجود آورده که با توجه به قد بتوان ارتفاع پشتی را تنظیم نمود.

 

 نشیمنگاه صندلی کارمندی که به صورت استاندارد تولید شده است. به دلیل استفاده از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت که همان فوم سرد است، هنگام نشستن طولانی مدت، باعث می ‌شود که فرد به هیچ عنوان احساس خستگی نکند. همچنین تکیه گاه سر و گردن روی این صندلی نیز یکی از ویژگی ‌های حائز اهمیت به حساب می آید.

 

سخن پایانی

اگر شما نیز از افرادی هستید که هنگام کار، مدت زمان طولانی را پشت میز و صندلی سپری می ‌کنید می ‌توانید با استفاده از صندلی اداری، صندلی کارمندی، صندلی مدیریتی و … که به صورت استاندارد طراحی و تولید شده اند ضامن سلامتی خود باشید. همچنین ضمن حفظ سلامتی، شما با گذشت مدت زمان کوتاهی می ‌توانید شاهد افزایش بهره‌‌وری و بالا رفتن راندمان کاری خود نیز باشید.

جدیدترین مطالب سایت