مراقبت های لازم پس از تولد کره اسب

مجموعه : رپورتاژ آگهی
مراقبت های لازم پس از تولد کره اسب

آیا تا به حال تولد کره اسب را از نزدیک دیده اید یا در آن محل حضور داشته اید؟بدون شک به دنیا آمدن یک موجود جدید، حس خوشایندی به همراه خواهد داشت اما در این لحظه باید هوشیار باشید چراکه موجود متولد شده بسیار ضعیف بوده و توانایی مراقبت از خود را نخواهد داشت. کره اسب ها از جمله حیواناتی هستند که بلافاصله پس از تولد نیاز به مراقبت هایی دارند که عدم توجه به آن می تواند سلامت این حیوان را به خطر بیندازد. در این مقاله مراقبت های لازم پس از تولد کره اسب را ذکر می کنیم و نکات طلایی پیرامون این موضوع را به طور مفصل برایتان شرح می دهیم.

 

مراقبت از کره تازه متولد شده

مراقبت از کره اسب تازه متولد شده از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند مشکلات آینده این حیوان را تا حد زیادی کاهش دهد. توجه داشته باشید که انجام مراحل زیر برای مراقبت و نگهداری از کره اسب تازه متولد شده بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین برای انجام کامل این کار، قدم به قدم پیش روید و سلامت کره اسب را تضمین کنید.

 

چک کردن تنفس کره اسب؛ اولین و مهم ترین مرحله

اولین و مهم ترین قدم شما برای مراقبت از کره اسب تازه متولد شده چک کردن تنفس این حیوان است. اگر هنگام زایمان اسب در کنارش هستید، بلافاصله پس از به دنیا آمدن کره اسب، مطمئن شوید که این حیوان می تواند به راحتی نفس بکشد. برای این کار به آرامی به کره اسب نزدیک شوید و کیسه آمنیوتیک را از سر آن خارج کنید. اگر کره اسب به راحتی نفس کشید، کمی به عقب بروید و اجازه دهید کره با والد خود تنها باشد.

چنانچه متوجه شدید کره اسب نفس نمی کشد، در دهان کره بدمید تا رفلکس تنفسی رخ بدهد و راه نفس حیوان باز شود. اگر با این روش تاثیری ندیدید، شروع به مالش کره و فشار دادن دنده هایش کنید؛ زیرا این کار باعث وارد شدن شوک به کره می شود و می تواند مجاری تنفسی را آزاد کند.

 

مصرف آغوز؛ ضروری ترین وعده کره اسب

از مراقبت های مهمی که پس از تولد کره اسب باید به آن توجه کرد دریافت آغوز است. آغوز به دلیل دارا بودن میزان بسیار زیادی آنتی بادی، سبب حفاظت از کره اسب در چند ماه اول زندگی می شود. آنتی بادی موجود در آغوز در 36 ساعت اول توسط روده جذب می گردد اما بسیار مهم است که این وعده در 12 ساعت اول زندگی کره به آن داده شود؛ چراکه پس از اتمام این زمان، جذب آنتی بادی به شدت کاهش می یابد.

اسب

 

یکی از اتفاقات ناراحت کننده برای کره اسب، از دست دادن والد است اما این موضوع به وفور پیش می آید. از طرفی، بالاتر ذکر کردیم که کره اسب باید آغوز را دریافت کند. در این زمان می توان از آغوزی که پیش از این تهیه و در یخچال نگهداری کردید، استفاده نمایید. همچنین برای ادامه تغذیه کره می توانید از شیر خشک اسب استفاده کنید و تمامی املاح مورد نیاز بدن کره را با این روش تامین نمایید.

 

به سلامت کره اسب توجه کنید.

کره اسب ها پس از تولد باید مورد بررسی قرار بگیرند تا مشکلی برای سلامتی آن ها وجود نداشته باشد. اگر کره اسب تازه متولد شده شما اسهال باشد، باید بدانید که این موضوع به هیچ عنوان شایع نیست و به سرعت باید آن را پیگیری کنید؛ چراکه عدم توجه به این موضوع منجر به کم آبی و مرگ کره خواهد شد.

 

همچنین بسیاری از کره اسب ها در بدو تولد اندام های ضعیفی دارند که باید با مراقبت و نگهداری در صدد حفظ سلامت حیوان برآمد. در صورتی که مشکلات مرتبط با این موضوع ادامه داشت؛ می توان با ورزش و حرکات اصلاحی برطرف نمود.

 

کره اسب

حضور دامپزشک، برای حفظ سلامت کره اسب

معمولا برای جلوگیری از بروز هرگونه، هنگام تولد کره اسب یک دامپزشک نیز حضور دارد. ازجمله دلایلی که حضور دامپزشک را ضروری می کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گاهی پلک و مژه های کره تازه متولد شده به سمت چشم چرخانده می شود که این عارضه آنتروپیون نام دارد و باعث سوزش چشم می شود. حضور دامپزشک برای رفع این مشکل ضروری است.
  • یکی از مشکلات نادر در کره های تازه متولد شده، ناسازگاری بین گروه خونی کره و مادیان است که سبب ایجاد یرقان در کره می شود. در صورت عدم درمان سریع، گلبول های قرمز خون کره از بین رفته و می میرد؛ بنابراین حضور دامپزشک و انجام اقدامات لازم در این شرایط، ضروری است.
  • در برخی موارد ممکن است کره اسب با فتق متولد شود و این مشکل بیشتر درکیسه بیضه رخ می دهد. اگر فتق کوچک باشد مشکل خاصی ایجاد نمی کند اما فتق های بزرگتر نیاز به جراحی دارند. تشخیص اینکه کره اسب نیاز به جراحی دارد یا خیر توسط دامپزشک بررسی می شود.
  • همانطور که بالاتر ذکر کردیم، آغوز مهم ترین عامل در تغذیه کره اسب است که دریافت آن ضروری می باشد اما کره یتیم در صورتی که آغوزی از قبل وجود نداشته باشد، از این آنتی بادی محروم می ماند و خوشبختانه دامپزشک می تواند در این زمان به کره اسب کمک کند. معمولا دامپزشک با تزریق پلاسما می تواند آنتی بادی را به بدن کره برساند و از آن به عنوان جایگزین آغوز استفاده کند.

 

جمع بندی

در این مطلب سعی شد تمامی مراقبت های لازم و ضروری برای محافظت از کره اسب تازه متولد شده ذکر شود. پیش از هر چیزی بدانید که کره اسب تازه به دنیا آمده بسیار ضعیف و کوچک است و نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارد. سعی کنید مراقبت های اولیه را حداقل تا 1 هفته ادامه دهید تا کره اسب شما کمی قوی تر شود تا بتواند از خود مراقبت نماید.

جدیدترین مطالب سایت