نسل جدیدی از رنو 5 وارد بازار شده است !

نسل جدیدی از رنو 5 وارد بازار شده است !

رنو مدل 5 برقی جدید را بیش از یکسال پیش معرفی کرد و هنوز بیش از یکسال تا عرضه ان فاصله داریم. تصاویر لورفته جدید کـه در ان‌ها برای نخستین بار این مدل جدید را می بینیم یک نمونه اولیه در حال توسعه را نشان می دهند. با این حال، این خودرو بـه قدری در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد کـه رنو ان را زیر بدنه کلیو پنهان کرده اسـت و اطلاعات کمی از ان را فاش می کند. ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب بـه جزئیات بیشتری از ان خواهیم پرداخت.

 

رنو 5 در ایران

رنو 5 در ایران

سایپا کـه در دهه 50 مونتاژ سیتروئن دایان رابا نام ژیان در کشورمان آغاز کرده بود، درسال 1952 نیز مونتاژ رنو پنج را در دو مدل سه‌در و پنج‌در با پیشرانه چهار سیلندر 950 سی‌سی شروع کرد. این خودرو در ایران هم محبوب شد و فروش بالایی را تجربه کرد اما درحالی‌کـه رنو نسل دوم 5 را درسال 1364 معرفی کرده بود، سایپا به جای مونتاژ این مدل جدید، درسال 1364 صرفاً بـه تغییر داشبورد و سپر جلوی همان رنو 5 قدیمی اکتفا کرد.

 

این داشبورد جدید درسال 1980 توسط رنو برای نسل اول 5 ارائه شده بود. البته دراین رنو 5 جدید مونتاژ سایپا، پیشرانه 1.1 لیتری قویتر جای گزین نمونه 950 سی‌سی قبلی شد کـه 48 اسب بخار قدرت داشت.

 

در اواخر دهه 60 شمسی با قراردادی بین سایپا و رنو، قرار بر تولید نسخه‌اي از رنو 5 در ایران برای صادرات بـه کشور های همسایه مثل ترکیه و همین‌طور اروپای شرقی مثل بلغارستان شد. این نسخه کـه بـه رنو 5 صادراتی مشهور شد، از تجهیزات بیشتری مثل سانروف، برف‌پاک‌کن عقب و رینگ‌هاي‌ ایتالیایی برخوردار بودو از لحاظ کیفی تا حدی بهتر از نمونه‌هاي‌ داخلی بود.

 

بااین‌حال، بـه دلیل عدم رضایت رنو از کیفیت نهایی این خودروها، پروژه صادرات بـه‌طور کامل محقق نشد و اکثر این رنوهای صادراتی در کشورمان عرضه شدند. با آمدن کیا پراید بـه کشورمان در اوایل دهه 70؛ سایپا درسال 1372 سرانجام بـه تولید رنو پنج پایان داد.

 


مطالب مشابه: تولید 10 محصول جدید رنو در ایران «+عکس»


 

تاریخچه رنو 5 معروف

تاریخچه رنو 5 معروف

رنو 5 یکی از دوست داشتنی‌ترین ماشین‌هاي‌ کمپانی رنو اسـت کـه از سال 1972 تا سال 1996 با نسل‌هاي‌ مختلف خود، در خط تولید این شرکت حضور داشت. این محصول، یک سوپرمینی بسیار مشهور «خودرویی کـه از ماشین‌هاي‌ عادی بزرگ تر ولی از خودرو های خانوادگی کوچک‌تر باشد. این اصطلاح بیشتر در بریتانیا استفاده میشود.» اسـت.

 

این ماشین رنو در زمان حیاتش، چهار سرنشین را در خود جای داده طبق معمول در مدل‎هاي‌ سه در یا پنج در ارائه می ‌شد. این هاچ‌بک دوست داشتنی در دو نسل تولید شد و بـه مدت 24 سال دیگر محصولات بازار را در رقابت تنگاتنگ محبوبیت و کیفیت همراهی می کرد.

 

رنو 5 بـه قدری محبوب بود کـه از سال 1972 تا سال 1986؛ تبدیل بـه پرفروش‌ترین خودروی بازار فرانسه و یکی از محبوب‌ترین محصولات تاریخ صنعت خودروسازی این کشور شد. نسل اول از سال 1972 تا 1985 و نسل دوم از سال 1984 تا 1996 تولید می ‌شد.

 

رنو 5 جدید چگونه است؟

رنو 5 جدید چگونه است؟

هاچ‌بک فرانسوی رنو 5 از همان ابتدای معرفی، یکی از محصولات پرطرفدار جهانی بود. این خودرو بین سال‌هاي‌ 1972 تا 1985 در شرکت رنو و تا سال 1386 شمسی در شرکت‌هاي‌ سایپا و پارس خودرو بـه تولید میرسید. حال شرکت رنو با معرفی نسل جدید رنو 5 قصد دارد این محصول پرخاطره را دوباره احیا کند و طبق عکس‌هاي‌ منتشره، سعی کرده تا اصالت خودرو حفظ شود. اما هاچ‌بک جدید فرانسوی از چه مشخصاتی برخوردار اسـت؟

 

مشخصات فنی رنو 5 جدید

مشخصات فنی رنو 5 جدید

شرکت رنو مشخصات دقیق این هاچ‌‎بک برقی را منتشر نکرده اسـت. اما اطلاعات تائیدشده خودرو بـه این شرح اسـت: یک پیشرانه تمام الکتریک کـه توانایی تولید قدرتی معادل 100 کیلو وات «136 اسب‌ بخار» دارد. این پیشرانه بـه واسطه باطری‌هاي‌ استفاده شده در ان می تواند حداکثر تا 400 کیلومتر مسافت را پیمایش کند.

 

طبق اطلاعات بـه دست آمده از این خودرو، رنو 5 EV علاوه‌بر شارژ شدن، توانایی شارژ کردن دیگر لوازم‌هاي‌ برقی را خواهد داشت و شـما می توانید از این خودرو بـه عنوان یک پاوربانک غول‌پیکر استفاده کنید.

 

طراحی ظاهری رنو 5

طراحی ظاهری رنو 5

رنو 5 برقی بـه نحوی طراحی و تولید شده کـه با نگاه بـه ظاهر ان؛ می توان بـه وضوح رنو 5 قدیمی را در چهره ان مشاهده کرد. چراغ‌هاي‌ LED سرتاسر قسمت جلو را فرا گرفته و حتی لوگوی رنو بـه صورت LED دربخش میانی بـه چشم می خورد. این خودرو بـه دلیل استفاده از پیشرانه تمام الکتریک، فاقد جلوپنجره اسـت؛ اما نکته عجیب در طراحی بخش جلو، چراغ‌هاي‌ مربعی شکل دو طرف سپر بوده کـه بـه صورت شکسته طراحی شده اسـت.

 

دربخش جانبی بر خلاف بخش جلو از خطوط قرمز رنگ دور پنجره و رینگ‌ها استفاده شده کـه ظاهر خودرو را مینیمال میکند.

 

بخش پشتی رنو 5؛ ساده ترین طراحی را بین تمامی قسمت‌ها دارد. تنها شلوغ‌کاری رنو در اینبخش، چراغ‌هاي‌ LED عقب بوده کـه بـه صورت دو خط، بـه یک‌دیگر متصل شده؛ اما نکته جالب این کـه لوگوی رنو برخلاف اکثر خودروها کـه دربخش میانی طراحی میشود، نزدیک چراغ سمت راست بـه چشم می خورد.

 

قیمت و زمان عرضه رنو 5 EV

قیمت و زمان عرضه رنو 5 EV

طبق پیش‌بینی کارشناسان، قیمت خودرو رنو 5 برقی جدید بـه احتمال قوی بین بازه 20 الی 25 هزار یورو در نظر گرفته شود. این بازه قیمتی برای یک خودروی تمام برقی و کوچک شهری بسیار مناسب بوده و میتوان گفت کـه سایر خودرو های الکتریکی بازار، باید منتظر حریف سرسختی برای خود باشند. از سوی دیگر بازار اروپا کمتر از یکسال آینده شاهد حضور رنو 5 برقی خواهد بود. چراکه زمان عرضه این هاچ‌بک فرانسوی احتمالاً تا اوایل سال 2024 طول بکشد.

 

رنو 5 دیامانت چیست؟

رنو 5 دیامانت چیست

درسال 1972 بود کـه رنو 5 بـه عنوان یک هاچبک کوچک شهری وارد بازار شد. میزان استقبال از این خودروی فرانسوی بـه حدی بود کـه نسل نخست ان توانست رکورد فروش 5 میلیون دستگاه را ثبت کند. این نسل تا سال 1984 روی خط تولید قرار داشت. حالا بـه مناسبت پنجاهمین سالگرد عرضه این خودرو، کمپانی فرانسوی تصمیم گرفته نسخه‌اي ویژه از ان رابا نام رنو 5 دیامانت رونمایی کند. 

 

رنو 5 دیامانت «Diamant بـه معنای الماس» با همکاری یک طراح فرانسوی بـه نام پیر گونالونز «Pierre Gonalons» توسعه یافته اسـت. دراین پروژه رنو 5 بـه یک پیشرانه برقی مجهز شده و خبری از موتور بنزینی در زیر کاپوت ان نیست.

 

رنگ سه لایه یکی از ویژگی‌هاي‌ خاص رنو 5 دیامانت اسـت. با توجه بـه استفاده از تزئینات طلایی، شکل خاص چراغ‌ها و ترکیب رنگ بدنه، این خودرو ظاهری جواهرمانند پیدا کرده و جلوه خاصی دارد. برای هماهنگی بیشتر، رینگ‌هاي‌ اصلی جای خودرا بـه نمونه‌هاي‌ جذاب‌تر ساخت آلپاین «آلپین» داده‌اند. این رینگ‌ها در قسمت مرکزی خود دارای المانی مثل خورشید هستند.

 

با نگاه دقیقتر بـه جزئیات رنو دیامانت، معلوم میشود کـه دستگیره‌ها نیز با دسته‌اي کروی شکل جای گزین شده‌اند. چنین رویه‌اي در داخل کابین نیز دیده می شود و دسته‌دنده و اهرم بالابر شیشه‌ها نیز کروی هستند. جنس این قسمت‌ها از طلا و استیل اسـت. نکته عجیب در رابطه با فضای داخلی این کـه غربیلک فرمان حالتی پیچ خورده دارد! رنو می گوید این غربیلک و همچنین محفظه‌ داشبورد از مرمر بازیافتی ساخته شده اسـت.

 

بـه موازات حذف موتور بنزینی و استفاده از پیشرانه الکتریکی، نشان ‌دهنده‌هاي‌ داخل کابین نیز بروزآوری شده و اکنون دیجیتال هستند. این نشان ‌دهنده‌ها شامل سه نمایشگر مدور بوده و اطلاعاتی از قبیل سرعت، میزان شارژ و زمان را ارائه میکنند. کار قفل‌گشایی درها هم از طریق یک حسگر اثر انگشت انجام میشود.

 

رنو 5 دیامانت فاقد نمایشگر اختصاصی برای سیستم اینفوتینمنت اسـت. در عوض یک محفظه مخصوص برای قرار دادن تلفن همراه هوشمند تعبیه شده کـه هم نقش هولدر را دارد و هم موبایل را بـه سیستم اینفوتینمنت تبدیل می کند!

 

رنو 5 دیامانت بـه عنوان یک مدل مفهومی تولید شده و فقط همین یک دستگاه از ان روی کره خاکی موجود خواهد بود. علاقه‌مندان بـه این خودروی خاطره‌انگیز می توانند منتظر نسخه الکتریکی ان بمانند. نسخه مذکور قرار اسـت درسال 2024 جای گزین مدل Zoe شود.

 


مطالب مشابه: واردات محصولات جدید رنو


 

ایده رنو Le 5 از کجا ظهور کرد و توسط چه کسی مطرح شد؟

ایده رنو Le 5 از کجا ظهور کرد و توسط چه کسی مطرح شد

اگر شـما هم یک طراح گرافیک ایتالیایی خوش ذوق و دیوانه دنیای ماشین‌ها بودید، ان هم از دوران کودکی، حاضر می‌شدید کـه با طراحی دوباره یکی از مهم ترین ماشین‌ها جوش و خروشی بـه پا کنید؟ این درست همان کاری اسـت کـه مارکو مالتیس ایتالیایی انجام داده اسـت. این گرافیست میگوید کـه از بچگی عاشق انواع و اقسام ماشین‌ها بوده اسـت.

 

همین ذوق و علاقه باعث شده اسـت تصمیم بگیرد کـه این مدل فراموش شده را بـه شکل بسیار زیبا و جذابی مجددا طراحی کند. همان طور کـه همه ی می دانند، مدل اورجینال این طرح، یک ماشین ساده و صاف اسـت، بدون هیچ برآمدگی یا فرورفتگی در طراحی بدنه.

 

شاید همین سادگی در عین کارآمد بودن، در دوران اوج بـه موفقیت و محبوبیت ان کمک کرد. اما بیایید کمی صادق باشیم. چه اشکالی دارد کـه این خطوط صاف و بی زاویه بـه منحنی‌هاي‌ زیبا تبدیل شود؟ در طراحی جدید کـه Le 5 نام دارد، دقیقا همین اتفاق افتاده اسـت. در نتیجه این مدل مفهومی هم زیبا و جذاب اسـت و هم کلاسیک و آشنا و البته کمی فیوچرستیک!

 

دربخش جلویی، چراغ‌هاي‌ LED طراحی شده اند کـه با یک زاویه خاص و درست، در فاصله‌اي مناسب از یک دیگر قرار گرفته اند. زاویه این چراغ‌ها با چراغ‌هاي‌ روشنایی روز بـه حالت عمودی بوده و از نشان براق و درخشان رنو عبور می کند.

 

دقیقا دربخش پایینی این چراغ‌ها، یک جلوپنجره با طراحی خاص قرار دارد. از شکل ان بـه سهولت می‎‌توان تشخیص داد کـه Le 5 یک محصول الکتریکی اسـت. هواکش‌هاي‌ طلایی در دو سوی بخش پایینی این جلوپنجره بزرگ خودنمایی میکنند.

 

جذاب‌ترین طراحی و زاویه دید متعلق بـه بخش‌هاي‌ کناری این مدل زیباست، چرا کـه کاپوت نسبتا کوتاه بوده و گل‌ گیرها و دامنه‌هاي‌ ایرودینامیک کناری بـه وضوح دیده می شوند. سقف و پنجره‌ها بـه گونه‌اي طراحی شده اند کـه ظاهری اسپرت بـه Le 5 ببخشند.

 

از دیگر نکات جذاب این طراحی، می توان بـه تضاد رنگ سقف با بدنه، در نظر گرفتن دوربین بـه جای آینه بغل و چرخ‌هاي‌ ایرودینامیک با ظاهر و طراحی خاص اشاره کرد. درست مانند پرجم کشور فرانسه، در طراحی این ماشین هم از سه رنگ استفاده شده اسـت. شاید این هم نوعی ادای احترام باشد.

 

حالا بـه بخش پشتی این طراحی جسورانه میرسیم. پشت این هاچ‌بک خیالی را یک شیشه بزرگ فرا میگیرد. همین نکته باعث میشود طراحی بخش عقب بسیار خاص و متمایز باشد. سپرها کـه نیز هاله‌هایي لطیف از رنگ طلایی دارند، بسیار مینیمال بـه نظر میرسند. بـه جرئت میتوان گفت کـه اگر روزی این ماشین بـه مرحله تولید برسد، میتواند بـه یک حریف بی بدیل برای مینی کوپر SE «MNI Cooper SE» از کمپانی مینی تبدیل شود.

 

رنو سپند

رنو سپند

درسال 1372 سایپا در حالی بـه تولید رنو 5 پایان داد کـه این خودرو بـه لطف قیمت و مشخصات فنی مناسب همان‌ گونه در بازار جایگاه خودرا داشت. همچنین پس از مدتی نیاز بـه یک خودروی ارزان‌قیمت در کشور آشکار شد و بـه همین دلیل، درسال 1376 پارس‌خودرو کـه بـه‌تازگی بـه تملک سایپا درآمده بود، خط تولید رنو پنج را از سایپا گرفته و فرایند ایزانیزه کردن این هاچ‌بک فرانسوی را آغاز کرد.

 

بدین ترتیب، رنو پنج کاملاً ایرانی با نام سپند درسال 1377 بـه بازار آمد. سپند اما از مشکلات کیفی متعدد و ضعف در مونتاژ رنج میبرد و قدرت پیشرانه ان‌هم کمتر شده و از 47 اسب بخار بـه 37 اسب بخار رسیده بود. بـه همین دلیل این خودرو نتوانست در بازار موفق عمل کند.

 

سپند در ابتدا در ظاهر هیچ تفاوتی با رنو پنج فرانسوی تولید سایپا نداشت اما حدود یکسال بعد پارس‌خودرو سپند II را عرضه کرد کـه با جلوپنجره، سپرها و چراغ‌هاي‌ عقب جدید سعی شده بود چهره ان بـه نسل دوم رنو 5 شبیه شود. در همان سال سپند جوانان هم با سپرهای همرنگ بدنه و رینگ اسپرت ارائه شد ولی عرضه این نسخه‌ها هم بـه سپند کمکی نکرد و این رنو پنج ایرانیزه در بازار کشورمان شکست خورد.

 

رنو پی کی

رنو پی کی

پارس‌خودرو کـه هزینه زیادی برای خط تولید سپند کرده بودو نمی خواست از خیر ان بگذرد، برای آنکه بتواند نظر خریداران را جلب کند، راه چاره را استفاده از قطعات فنی پراید در سپند یافت کـه نتیجه ان تولد مدل پی‌کی بود.

 

پی‌کی در ابتدا بـه نسخه تضعیف‌شده موتور پراید با حجم 1100 سی‌سی و 55 اسب بخار قدرت مجهز و بـه بازار عرضه شد اما بـه دلیل مشکلاتی مثل آلایندگی زیاد این موتور، پس از مدتی همان پیشرانه 1300 سی‌سی پراید در سینه پی‌کی قرار گرفت.

 

البته ازآنجایی‌کـه فاصله عرضی محورهای پراید از رنو پنج بیشتر بودو ایجاد تغییرات در قطعات فنی چرخ‌ها، اکسل‌ها و پلوس‌ها هزینه زیادی داشت، پارس‌خودرو با استفاده از بچه گلگیرهای پلاستیکی، بیرون‌زدگی چرخ‌ها را پوشش داده و با کمترین هزینه این مشکل را حل کرد.

 

پی‌کی بـه لطف ظاهر بهتر نسبت بـه سپند و از ان مهم‌تر پیشرانه قویتر پراید کـه حتی شتاب و کششی بهتر از رنو پنج فرانسوی را فراهم کرده بود، در بازار تا حدودی موفق‌تر از سپند عمل کرد ودر مدل‌هاي‌ 1383 بـه بعد بـه کولر هم مجهز شد.

 

آخرین تلاش پارس‌خودرو برای زنده نگهداشتن رنو 5 نیز عرضه نیو پی‌کی درسال 1385 با تغییراتی در چراغ‌هاي‌ عقب و بچه گلگیرهای یکپارچه بود کـه ظاهر مدرن‌تر و بهتری بـه ان بخشیده بود. بااین‌حال، نیو پی‌کی بـه علت عدم توانایی پاس کردن استاندارد ها، چندان دوام نیاورد ودر سال 1386 پس از ساخت 8,787 دستگاه از خط تولید کنار رفت تا پرونده رنو 5 برای همیشه در ایران بسته شود.

 


مطالب مشابه: علت پر طرفدار بودن رنو ساندرو در ایران


 

در پایان

یقیناً ما ایرانی‌ها نیز خاطرات خوش زیادی با رنو 5 قدیمی داریم اما نسخه مدرن این خودرو بـه شکل یک هاچبک برقی متولد شده اسـت و از پلتفرم جدیدی استفاده می کند. قبلاً تصاویر جاسوسی متنوعی از رنو 5 مدل 2024 منتشر شده بود اما خود رنو بـه تازگی تیزرهایی از بدنه این خودرو را منتشر کرده اسـت.

جدیدترین مطالب سایت