تشخیص و درمان پیچیدگی گاز بیش از حد در معده

تشخیص و درمان پیچیدگی گاز بیش از حد در معده

چرا پیچیدن گاز معده سنگین است 

 

پیچیدگی بیش از حد گاز معده میتواند شما را گریبانگیر مریضی کند جهت اطلاعات بیشتر در ادامه میتوانید با تشخیص و درمان پیچیدن گاز بیش از حد در معده تالاب را دنبال نمایید. 

 

تشخیص و درمان پیچیدگی گاز بیش از حد در معده به گزارش تالاب ساخت گاز معده در دستگاه گوارش یکی از مشکلات رایج برای تعداد زیادی از مردم دنیا هست. در بیشتر موارد، گاز به دام افتاده نشانه اي از وجود یک مشکل بزرگ تر نیست، اگر چه می‌تواند شرایطی شرم آور، دردآور، و ناراحت کننده را سبب شود.

 

اما اگر با ساخت گاز اضافی روبه‌رو هستید که به تغییر در عادات رژیم خوراکی و سبک زندگی شما واکنشی نشان نمیدهد، برترین انتخاب مراجعه به دکتر برای محاسبه دقیق شرایط هست.

 

تشخیص و درمان پیچیدگی گاز بیش از حد در معده 

به گزارش تالاب به نقل از “وری ول”، ساخت گاز معده بخشی دقیقا عادی از روال گوارش هست، و برای هر فردی رخ میدهد. گاز می‌تواند به سبب فرو بردن بیش از اندازه هوا هنگام غذا خوردن یا نوشیدن مایعات، یا طی فرآیند گوارش شکل بگیرد.

 

هنگامیکه غذا بطور کامل در روده کوچک تجزیه نمی‌شود، به همان شکل وارد روده بزرگ میشود، جایی که باکتریها غذا را هرچه بیشتر گوارش می‌کنند، اما اینکار با ساخت گاز همراه هست. از جمله مواد خوراکی که در تعداد زیادی از افراد به ساخت گاز منتهی میشوند می‌توان به تولیدات لبنی، لوبیا، و شیرین کننده هاي مصنوعی اشاره کرد.

 

علائم

از علائم ساخت گاز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

باد گلو: باد گلو می‌تواند به سبب فرو بردن بیش از اندازه هوا یا مصرف نوشیدنی هاي گازدار شکل بگیرد.

 

باد شکم: عبور گاز از راست روده بیشتر مواقع با رژیم خوراکی مربوط هست، اما در موارد نادر دلایل دیگر می‌توانند دراین اساس موثر باشند.

 

نفخ شکمی: گاز به دام افتاده در دستگاه گوارش میتواند سبب نفخ شود.

 

درد و ناراحتی شکمی: درد ناشی از گاز غیرمعمول نیست، اما طبق معمول با عبور گاز تسکین می یابد.

 

 

دلایل

فرو بردن بیش از اندازه هوا: ما هنگام غذا خوردن یا نوشیدن، چه آگاهانه و چه ناآگاهانه، اندکی هوا می بلعیم. با صدا نوشیدن مایعات، غذا خوردن سریعا، صحبت کردن هنگام غذا خوردن، نوشیدن مایعات با نی، و آدامس جویدن میتوانند دلایل ورود هوای اضافی به دستگاه گوارش باشند.

 

وقتی هوا وارد میشود، باید ازبدن خارج شود، که بطور متداول توسط باد گلو اینکار صورت میگیرد. تغییر روش غذا خوردن میتواند به کاهش ساخت گاز ناشی از این علت کمک کند.

 

غذا: بعضی مواد خوراکی در اساس ساخت گاز شناخته شده میباشند، که ازآن جمله می‌توان به لوبیا، ذرت، بروکلی، و کلم اشاره کرد. تولیدات لبنی میتوانند در افرادی که به عدم تحمل لاکتوز مبتلا میباشند سبب ساخت گاز شوند.

 

نوشیدنی هاي گازدار و آدامس میتوانند به شکل‌گیری باد گلو منتهی شوند. جای گزین هاي قند که میتوانند حاوی سوربیتول، مانیتول، و زایلیتول باشند، مقدور هست سبب تشکیل گاز در بعضی افراد شوند.

 

عدم تحمل لاکتوز: عدم تحمل لاکتوز یکی از مشکلات شایعی هست که به سبب کمبود آنزیم مسئول تجزیه قند شیر شکل می‌گیرد. مصرف تولیدات لبنی مقدور هست نشانه هاي ساخت گاز را افزایش دهند، و پرهیز از مصرف آن ها یک روش درمانی متداول قلمداد می‌شود. تولیدات لبنی فاقد لاکتوز برای افرادی که توانایی تجزیه قند شیر را ندارند در معرض میباشند.

 

تشخیص

مواد خوراکی مصرفی: بیشتر مواقع، گاز به سبب رژیم خوراکی شکل می‌گیرد. ثبت با جزئیات مواد خوراکی مصرفی و علائم ایجاد شده میتواند به دکتر در تشخیص این‌که آیا رژیم خوراکی در اساس ساخت بیش از اندازه گاز مقصر هست یا خیر کمک کند.

 

مریضی: گاز بطور متداول در نتیجه یک مریضی یا اختلال شکل نمیگیرد، اما اگر با میزان بیش از اندازه گاز روبه‌رو هستید، که به سبب رژیم خوراکی شکل نگرفته هست، دکتر مقدور هست دلایل احتمالی دیگر را مدنظر قرار دهد. پس از دریافت پیشینه دکتری و انجام معاینه جسمانی، بعضی آزمایش هاي تشخیصی برای شناسایی علت ساخت گاز بهرهگیری میشوند.

 

بعضی مریضی ها که مقدور هست با ساخت بیش از اندازه گاز در تماس باشند حاوی مریضی سلیاک، دیابت، اسکلرودرمی، و رشد بیش از اندازه جمعیت باکتری هاي روده کوچک می‌شوند.

 

آزمایش هایي که برای محاسبه علت شکل‌گیری ساخت گاز اضافی بهرهگیری می‌شوند، حاوی موارد زیر میباشند:

 

– تصویربرداری پرتو اکس از شکم

– تصویربرداری معدی‌روده‌اي فوقانی

– سی‌تی اسکن

– آزمایش مدفوع

– آزمایش تنفس

 

درمان

رژیم خوراکی

اولین اقدام و انتخاب اي با کمترین عوارض جانبی مقدور، ایجاد تغییر در رژیم خوراکی هست. در همین راستا، از مصرف مواد خوراکی که در اساس ساخت گاز سرشناس میباشند باید پرهیز شود. مدت دوران زیادی طول نمی‌کشد تا دریابید آیا این رویکرد خوب بوده هست یا خیر.

 

درمان برای ساخت گاز ناشی از رژیم خوراکی حاوی پرهیز از مواد خوراکی تولیدکننده گاز هست. آن ها را در مقادیر اندک یا به تنهایی مصرف کنید. مقدار مشخصی از آزمون و خطا میتواند به شناسایی برترین روش برای کاهش گاز بشما کمک کند.

 

داروهای بدون نسخه

روشهای درمانی مختلفی برای ساخت بیش از اندازه گاز وجود دارند. لاکتاز، آنزیمی هست که می‌توانید به همراه تولیدات لبنی برای گوارش قند شیر مصرف کنید تا از ساخت گاز ناشی از کمبود این آنزیم در بدن پیش گیری شود.

 

بینو، آنزیم گوارشی دیگری هست که میتوانید برای کاهش گاز ناشی از مصرف لوبیاها، سبزیجات و غلات بهرهگیری کنید. سایمتیکون مقدور هست به کاهش گاز کمک نکند، اما شاید در عبور راحت‌تر آن نقش داشته باشد.

 

آنتاسیدها مقدور هست به رفع گاز اضافی کمکی نکنند. نقش زغال فعال در کاهش گاز اثبات نشده هست، و نباید آنرا همراه با داروهای دیگر مصرف کرد، زیرا خطر کاهش اثربخشی انها رابه همراه دارد.

 

داروهای تجویزی

گاهی اوقات، بعضی داروهای تجویزی برای درمان گاز اضافی بکار گرفته می‌شوند، اما این شرایط رایج نیست. رگلان «متوکلوپرامید» مقدور هست برای بعضی شرایط گوارشی تجویز شود، زیرا تحرک دربخش فوقانی دستگاه معدی‌روده اي را افزایش می‌دهد. این شرایط مقدور هست به عبور سریعا‌تر گاز ازبدن کمک کزده، و از نفخ شکمی و درد پیشگیری کند.

 

پروپالسید «سیساپراید» نیز برای درمان گاز مورد بهرهگیری قرار میگرفت، اما در حال حاضر عمده تجویز نمی‌شود. این دارو نیز سبب تحرک بیشتر دربخش فوقانی دستگاه معدی‌روده اي می‌شود.

 

جدیدترین مطالب سایت